MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Aha, ik dacht dat daar alleen runderen rondliepen.

Nou dan zijn de paarden de nieuwe stukjes gaan verkennen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Misterelmo schreef: ma 30 september 2019, 10:58 Het pumptrack achtige stukje is wel echt stukken minder helaas. Mul, een stuk korter en de laatste jump met bocht die ik het lekkerste vond die zijn eruit.
Dit is de exit van de jumpline zo'n 1 km voor het MOB complex? Maf dat ruiters hier klagen - de exit van de bocht is bergop dus de snelheid is er daar juist uit. Verderop ligt het echte knelpunt IMHO, als je na de jumpline het bos weer in duikt - en weer uit komt. Daar kruis je schuin en op snelheid de ruiterroute. Sta daar regelmatig stil om de paarden even voorbij te laten.
Stamppot with weaksauce!
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

eRicW schreef: di 1 oktober 2019, 11:05 Dit is de exit van de jumpline zo'n 1 km voor het MOB complex? Maf dat ruiters hier klagen - de exit van de bocht is bergop dus de snelheid is er daar juist uit.
Ging er om dat men met snelheid richting het ruiterpad afdaalde en net daarvoor afboog (met de laatste sprong) naar de klim.
Paarden schrokken enorm van afdalende MTB'ers die weliswaar afbogen, maar dat weten die paarden niet en denken een MTB'er voor hun benen/poten te krijgen.

Overigens gaan we met Gemeente Ede en de ruiters de oversteken en ander situaties bekijken waar de nodige klachten uit voortkomen. Gewoon samen kijken naar de situatie en kijken hoe we dat kunnen oplossen. En dat is zeker niet altijd de MTB route aanpassen. Ook de ruiterroutes worden aangepast, verlegd of van waarschuwingen voorzien.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

kuijtje.nl schreef: di 1 oktober 2019, 11:33 Ging er om dat men met snelheid richting het ruiterpad afdaalde en net daarvoor afboog (met de laatste sprong) naar de klim.
Paarden schrokken enorm van afdalende MTB'ers die weliswaar afbogen, maar dat weten die paarden niet en denken een MTB'er voor hun benen/poten te krijgen.
Dank voor de uitleg, Eric. Ben ik iig niet gek (moest even hard nadenken waar het nou precies was) :wink: Ik kan me wel voorstellen dat dit problematisch wordt, ja. Als local ben je er denk ik beducht op waar je beter op moet letten, als toerist te fiets/paard is dat toch wel anders.
Stamppot with weaksauce!
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

kuijtje.nl schreef: di 1 oktober 2019, 07:38
Miob schreef: di 1 oktober 2019, 06:12 Je bedoelt de ruiters die ondanks dat ze tientallen kilometers eigen route hebben (veel meer dan de MTB route) over een veel groter gebied dan MTB-routes alsnog alle andere paden ook berijden en volledig omploegen (waaronder de MTb-route zelf)? Volgens mij is daar ook niet eens een ruiterpad.
Daar is wel een ruiterpad.
Graag foto's van al die ruiters die op de MTB routes lopen. Vermoedens zijn er wel, maar nog steeds geen harde bewijzen. Bovendien zitten er rond Ede heel veel begrazers (paarden, koeien, stieren) in de bossen die de paden ook stuk lopen. Dus of het altijd de ruiters zijn.... Daarvoor zoeken we bewijs in de vorm van foto's.
Voorlopig hebben we maar een enkel 'heterdaadje' op de routes gezien.
Ik kwam een tijdje geleden een groep van 6 paarden (met berijders) tegen op de moutainbikeroute.

Ik woon 1km van het bos bij Otterlo, ik zou daar graag hardlopen, maar ik loop toch maar over de landweggetjes hier omdat alle paden in dat deel van het bos, zonder uitzondering, compleet aan gort zijn getrapt door die paarden.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

kuijtje.nl schreef: di 1 oktober 2019, 11:33
eRicW schreef: di 1 oktober 2019, 11:05 Dit is de exit van de jumpline zo'n 1 km voor het MOB complex? Maf dat ruiters hier klagen - de exit van de bocht is bergop dus de snelheid is er daar juist uit.
Ging er om dat men met snelheid richting het ruiterpad afdaalde en net daarvoor afboog (met de laatste sprong) naar de klim.
Paarden schrokken enorm van afdalende MTB'ers die weliswaar afbogen, maar dat weten die paarden niet en denken een MTB'er voor hun benen/poten te krijgen.

Overigens gaan we met Gemeente Ede en de ruiters de oversteken en ander situaties bekijken waar de nodige klachten uit voortkomen. Gewoon samen kijken naar de situatie en kijken hoe we dat kunnen oplossen. En dat is zeker niet altijd de MTB route aanpassen. Ook de ruiterroutes worden aangepast, verlegd of van waarschuwingen voorzien.
Ah, het is niet het pad dat paralel loopt aan de jumpline (daar zie ik hele vaak ruiters), ik weet namelijk dat dat geen ruiterpad is.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Miob schreef: di 1 oktober 2019, 19:08
Ik kwam een tijdje geleden een groep van 6 paarden (met berijders) tegen op de moutainbikeroute.
Volgende keer foto's maken en naar info@mtbzuidveluwe.nl sturen!!!
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Even voor de gein: dit is wat de ruiters beschikbaar hebben aan routes in dit gebied...

Afbeelding

En dat is blijkbaar nog niet genoeg.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

kuijtje.nl schreef: di 1 oktober 2019, 19:14
Miob schreef: di 1 oktober 2019, 19:08
Ik kwam een tijdje geleden een groep van 6 paarden (met berijders) tegen op de moutainbikeroute.
Volgende keer foto's maken en naar info@mtbzuidveluwe.nl sturen!!!
Zal ik zeker doen
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

klaast schreef: di 1 oktober 2019, 08:02 Op dat stuk lopen paarden ' in het wild'.
Klopt. Strontanalyse kan uitwijzen of het wilde dan wel tamme paarden zijn :wink:

Er loopt gewoon erg veel wild op en rondom Edese route. Derhalve veel onderhoud nodig. Ofwel we zoeken nog vrijwiligers.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Miob schreef: di 1 oktober 2019, 19:15 Even voor de gein: dit is wat de ruiters beschikbaar hebben aan routes in dit gebied...

En dat is blijkbaar nog niet genoeg.
Er liggen inderdaad veel ruiterroutes. Er gaan er ook een aantal verdwijnen (project van de Gemeente in de nabije toekomst). Neemt niet weg dat er een nieuwe MTB route doorheen kruist die meer MTB'ers trekt dan de oude route. De combinatie nieuwe tracks en meer verkeer levert op bepaalde plekken wat meer problemen op. En die proberen we gezamenlijk op te lossen.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Gistermiddag een ID kaart gevonden vlakbij de Immenweg.
Ben er vrij zeker van dat deze van een deelnemer aan de TDF toertocht is die daar smorgens overheen ging.
Iemand van hier of een bekende?
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Oh, waren daar die paarse en denneboom mtb-paaltjes van. Wel jammer dat we op sommige stukken liepen te ploeteren over slechte paden en dat er parallel aan dat "net geen pad" een mooi flowtrack lag.🙂
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tja toertochten zijn over het algemeen niet over vaste routes want die kun je het hele jaar door fietsen.

Paarse en groene Mtb paaltjes zijn overigens wel gewoon de MTB route Lunteren/kidsroute
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Was ook geen kritiek, want daarom rijd ik toertochten in gebieden die ik niet ken. Was meer omdat het bij mij gisteren voor geen meter liep vanwege zuigend zand, molm en vermoeide spieren van 3 dagen biken vorig weekend in Duitsland 😀🙃.

Is de paarse route al klaar en aangesloten op Ede?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie