MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dit geldt natuurlijk ook voor dat pannenkoekrestaurant. Ook daar zullen veel bikers gaan parkeren. Als dat straks al om 10.00 uur vol staat....
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Gisteravond voor het eerst 'Ede' gereden. Rood.

Hulde routebouwers en natuurlijk gemeente Ede die de knip leegde om dit mogelijk te maken :-q

Netjes de bordjes gevolgd, blind paard zou misschien mis kunnen rijden maar dan moet 'ie ook echt werkelijk stekeblind zijn.
Klasse, zoals die pijlen staan. Niet meer en niet minder dan nodig. GPS dus niet nodig gehad.
Had op één plaats even een gedachteflitsje met iets zoals 'als ik hier uit de bocht vlieg knal ik met mijn helm precies op de punt van dat paaltje'.

Gestart bij 'de tank' bij de Hazenberg (staat meteen ook al een niet te missen routepaaltje).
GPX van MTBroutes.nl klopt inderdaad. Ik klokte 35,7km en 179hm.
Het klimwerk op de rondjes Amerongen, Leersum enz is beduidend zwaarder maar het stuurwerk gecombineerd met de kleine klimbultjes maken dat Ede rood toch nog een vrij pittig rondje is.
Had er, gezien de beloofde hoogtemeters, totaal niet op gerekend dat mijn benen bij de laatste (fraaie!) km voor de rotonde bij 'de tank' helemaal leeg zouden zijn.
Bij het woon-werk verkeer had ik op weg naar huis een dikke tegenwind waardoor ik al een beetje leeg begon met de route.
Maar helemaal een eitje is de route dus echt niet.
Beetje airtime pakken kan hier en daar maar zal nergens onbedoeld hoeven te gebeuren dus redelijk noob-proof lijkt mij.
Misschien dat die ene diepe kuil (stuk gemener dan de kuil op HG) voor bevriezingsverschijnselen kan zorgen, die was er opeens nog vrij plotseling dus ik had daar even een oepz momentje.

Zuidelijk en thv Planken Wambuis zitten er wat langere stukken die je als bike-only-biker inderdaad saai zou kunnen vinden.
Maar de omgeving is vooral noordelijk wel zo mooi, dat ik dat saaie fietsen helemaal niet vervelend vond.
En het geeft een mooie gelegenheid om even lekker uit te blazen en wat ontspannen om je heen kijken.
Heb geen ervaring met CX maar er zijn momenteel wat mulle stukjes waar smalle bandjes niet echt handig zijn, zou liever iets met wat breder rubber pakken nu.

Geen zin en tijd gehad om veel foto's te maken maar voor het idee;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Elvander schreef: do 16 mei 2019, 17:00 Nou betere optie dan de niet legale paden hierboven aanprijzen....dat kweekt juist antipathie.

Verder ligt het aan het tijdstip van aankomst en bikers moeten ook lunchen en bier drinken toch?
Prima extra klandizie.
Hoho op de hei mag gewoon gefietst worden ten oosten van de n224. Ten westen dus grenzend aan de Syselt volgens mij niet.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

hanjovdberg schreef: do 16 mei 2019, 18:34
Hoho op de hei mag gewoon gefietst worden ten oosten van de n224. Ten westen dus grenzend aan de Syselt volgens mij niet.
Aan weerszijden van de N224 staan bordjes waarop staat dat je er alleen mag fietsen op door borden aangegeven paden. Dus.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Misschien kleine spraakverwarring en hebben jullie allebei deels gelijk?

Mijn beeld is dat zowel ten noorden als ten zuiden van de N224 (die loopt oost-west) de grote stukken hei van Defensie zijn en daar mag je volgens de toegangsborden inderdaad alleen "op door borden aangegeven routes" fietsen.

Ten zuiden van de N224 is het stukje hei ten oosten van de Wilde Veldweg van de gemeente Ede, en daar mag je wel weer fietsen, ten westen (het grote stuk) is Defensie, en daar op de grens staat dit bord

edit:
Bij nader inzien lijkt het net weer anders te zitten: op de ZUid-Ginkel zijn de voorwaarden van de gemeente Ede wat minder gul voor fietsers dan op hun andere terreinen die ik heb gezien:
zie deze en deze borden
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Is de paarse route al helemaal te rijden?
Op mtbroutes en op de googlemaps routes is de route nog niet te vinden dus vandaar de vraag.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Paarse route (Lunteren) is nog niet te rijden. Enkel het kidsrondje (groen) en een stuk singletrack richting Lunteren.

Kidsrondje is wel een leuke aanvulling op rondje Ede.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zoals al eerder gemeld. Er zijn mensen te vroeg geweest met het plaatsen van een overzichtsplaatje van alle routes. Echter alleen rood en groen (kidsrondje) zijn af. Een paar singletracks waaronder kidsrondje valt zijn al paars uitgepijld. Verwacht niet eerder dan ergens volgend jaar rond deze tijd dat de paarse af is ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het was gisteren middag trouwens best druk op de rode route. Ook nog mensen van hier?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

hanjovdberg schreef: za 25 mei 2019, 10:49 Zoals al eerder gemeld. Er zijn mensen te vroeg geweest met het plaatsen van een overzichtsplaatje van alle routes. Echter alleen rood en groen (kidsrondje) zijn af. Een paar singletracks waaronder kidsrondje valt zijn al paars uitgepijld. Verwacht niet eerder dan ergens volgend jaar rond deze tijd dat de paarse af is ..
Dat was precies waarom ik het hier vroeg ;)

Klaas bedankt voor je snelle antwoord.
Vanmorgen rood en 1,5 keer groen gedaan.
Kids rondje is wel gaaf zeg, is niks kinderachtigs aan. De kids die ik gezien heb vonden het helemaal te gek trouwens.

Op Ede rood nog een vader met zoon gezien waarbij de kleine man op een heel klein fietsje reed, z'n smile was nog groter dan z'n wielen, echt mooi.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Heeft de rode route nu de gehele (oorspronkelijke) gele route opgeslokt en is die nu over de hele lengte 1 richting geworden? Alle gele bordjes zijn namelijk weg. :~
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

SenV2312 schreef: za 1 juni 2019, 13:37 Heeft de rode route nu de gehele (oorspronkelijke) gele route opgeslokt en is die nu over de hele lengte 1 richting geworden? Alle gele bordjes zijn namelijk weg. :~
Klopt helemaal ja.
Sneeuwmonster
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

De gele route staat niet meer aangegeven maar is nog wel te rijden. Uit je hoofd als je de route kent en anders met een gpx. Maar officieel bestaat hij niet meer. Het is echter niet zo dat de paden niet meer gefietst mogen worden. De oude paden zijn ook nog gewoon in 2 richtingen te rijden. Alleen de nieuwe singletracks zijn eenrichtingsverkeer.

Ik ben wel benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen trouwens. Ik reed pas de meander op de gravelfiets tegen de route in en ik kwam een biker op snelheid tegen die zichtbaar schrok van een tegenligger😄
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

klaast schreef: za 1 juni 2019, 19:36 ...
Ik reed pas de meander op de gravelfiets tegen de route in en ik kwam een biker op snelheid tegen die zichtbaar schrok van een tegenligger😄
Dat had ik dus ook en nog wel op een oude verbindingsroute die nu dus onderdeel is geworden van de rode route.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

SenV2312 schreef: za 1 juni 2019, 21:43
Dat had ik dus ook en nog wel op een oude verbindingsroute die nu dus onderdeel is geworden van de rode route.
Dat stuk richting / vanaf Arnhem? Dat wordt vast ook een leuke. Op sommige plekken worden brede paden door het eenzijdige gebruik bijna (rechte) singletracks. Als mensen dan denken dat de ander illegaal tegen de richting in rijdt kan dat nog wel wat leuke taferelen opleveren. Gelukkig zie je elkaar daar al van ver aankomen.

Ik vind het trouwens opvallend hoe snel paden van de oude route achteruit gaan doordat ze minder gebruikt worden. Waar voorheen vaak wel een aardig spoor lag is het nu soms flink stuiteren. Vooral met de gravelfiets merk je dat goed.
Plaats reactie