MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Vandaag voor het eerst inclusief het nieuwe stuk gereden en ik vind de onduidelijkheid echt wel meevallen. Er zijn een paar plekken waar best een extra bordje zou mogen, maar daar zijn de sporen duidelijk genoeg.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

klaast schreef: ma 29 april 2019, 23:17
hanjovdberg schreef: ma 29 april 2019, 19:56 Wat ik bedoelde met routes Rijssen/Holten/Hellendoorn is dat je daar bijna 90% singletrack gehalte hebt. Dat hebben we in Ede nog lang niet.
Nou... Holten kun je wel weglaten uit dat rijtje. Aantal leuke singletracks maar ook veel rechte paden. En wat ze ook hebben: veel eenvoudige singletracks die parallel lopen aan een zandweg met fietspad. Zoiets zou ik voor langs de Planken Wambuisweg ook nog wel wat vinden als een singletrack doorsteek geen optie is. Gewoon een meter of 5 het veld in en dan simpel slingerend. Geeft toch een andere beleving.

(Uiteraard wel met een mijnenveldje er langs om de zwijnen op afstand te houden :lol: )
Het fietspad daar is al zo slecht dat het al bijna een singletrack lijkt :-q

Trouwens dat stukje als je onder de A12 doorrijdt noordwaarts, dus weer ten Noorden van de A12 uitkomt, dan heb je een breed zandpad wat een beetje slingert, licht oplopend ook.
Dat was 2 weken geleden al bijna een zandbak, hoe zal dit van de zomer zijn?
Ik neem aan dat dit een gedeelte van de oude route is?
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Rayb81 schreef: di 30 april 2019, 00:01 Trouwens dat stukje als je onder de A12 doorrijdt noordwaarts, dus weer ten Noorden van de A12 uitkomt, dan heb je een breed zandpad wat een beetje slingert, licht oplopend ook.
Dat was 2 weken geleden al bijna een zandbak, hoe zal dit van de zomer zijn?
Ik neem aan dat dit een gedeelte van de oude route is?
Ja, is oude route, maar dat blijft al die jaren al goed te fietsen. Het eerste stukje daarna van de nieuwe route heeft 't nu al een heel stuk zwaarder.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Rayb81 schreef: di 30 april 2019, 00:01
Het fietspad daar is al zo slecht dat het al bijna een singletrack lijkt :-q

Trouwens dat stukje als je onder de A12 doorrijdt noordwaarts, dus weer ten Noorden van de A12 uitkomt, dan heb je een breed zandpad wat een beetje slingert, licht oplopend ook.
Dat was 2 weken geleden al bijna een zandbak, hoe zal dit van de zomer zijn?
Ik neem aan dat dit een gedeelte van de oude route is?
Ik hoop dat dat fietspad niet vervangen wordt door zo'n betonnen onding. Alles wat een beetje leuk is op de gravelfiets schijnt te moeten verdwijnen :((

Dat slingerende pad wordt idd wel muller, maar er blijft vaak wel een redelijk vast spoor over. Maar als de droogte van vorig jaar zich doorzet weet je het nooit... Zo is er normaal gesproken ook altijd een rijdbaar stukje op het pad van het Egelmeer naar het noorden, als je strak langs de hei fietst. Maar dat is er nu ook amper.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

klaast schreef: di 30 april 2019, 00:34 Ik hoop dat dat fietspad niet vervangen wordt door zo'n betonnen onding. Alles wat een beetje leuk is op de gravelfiets schijnt te moeten verdwijnen :((
Er zijn meer voorstanders van behoudt van het onverharde pad :-q

Verder ben ik de grens nog niet over geweest om eens in Ede te gaan kijken.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

hanjovdberg schreef: ma 29 april 2019, 19:56
Jefro98 schreef: ma 29 april 2019, 15:31

Nee dus.
Rood staat nu helemaal rond. Sommige delen rood zijn ook oude delen geel, dus dubbel gepijld.

Geel blijft nog verwarrend en je hebt kans dat je denk rood kwijt te zijn en geel gaat volgen terwijl er 50 meter verder een rode staat.
Als je een gele pijl rechtsaf of linksaf ziet gaan en er staat geen rode naast gewoon rechtdoor rijden dus totdat je weer rood ziet staan.
Je zult ook geen palen tegen komen waarop zowel een rode als een gele pijl staat.
Alle rode pijlen hebben een nieuwe eigen paal.

Eenmaal op geel overgaan kan het puur toeval worden wil je rood nog terug vinden.
Vergeet niet dat de oude gele route 2 richtingen was dus die lijkt nu echt helemaal willekeurig alle kanten op te gaan. :lol:
Bijna juist. Er mist nog 1 paal en bordje. Niet te versmaden als je weet dat je op sommige plekken echt niet met de auto kunt komen. Ofwel alle credits aan de bordjes plaatsers.

Dus mis je er ergens nog eentje dan kun je dat melden maar het is bekend :wink:

Daarnaast is opbouwende feedback goed om te melden via Facebook van mtb zuid Veluwe. Mijns inziens beter dan ‘ellenlange’ discussies hier op het forum.

Wat ik bedoelde met routes Rijssen/Holten/Hellendoorn is dat je daar bijna 90% singletrack gehalte hebt. Dat hebben we in Ede nog lang niet.
Dank beide!
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Jurriaan schreef: di 30 april 2019, 08:28
klaast schreef: di 30 april 2019, 00:34 Ik hoop dat dat fietspad niet vervangen wordt door zo'n betonnen onding. Alles wat een beetje leuk is op de gravelfiets schijnt te moeten verdwijnen :((
Er zijn meer voorstanders van behoudt van het onverharde pad :-q
Waarom die wandelaars die ik zie dan toch altijd op de fietspaden lopen? :~ Overigens snap ik best dat de gemeente de slechte fietspaden aanpakt met het oog op de massa's e-bikende ouderen (en minder ouderen). Maar jammer vind ik het wel. Ik hoop stiekem dat de fietspaden op grond van Natuurmonumenten e.d. iig gehandhaafd blijven.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

klaast schreef: ma 29 april 2019, 23:17
hanjovdberg schreef: ma 29 april 2019, 19:56 Wat ik bedoelde met routes Rijssen/Holten/Hellendoorn is dat je daar bijna 90% singletrack gehalte hebt. Dat hebben we in Ede nog lang niet.
Nou... Holten kun je wel weglaten uit dat rijtje. Aantal leuke singletracks maar ook veel rechte paden. En wat ze ook hebben: veel eenvoudige singletracks die parallel lopen aan een zandweg met fietspad. Zoiets zou ik voor langs de Planken Wambuisweg ook nog wel wat vinden als een singletrack doorsteek geen optie is. Gewoon een meter of 5 het veld in en dan simpel slingerend. Geeft toch een andere beleving.

(Uiteraard wel met een mijnenveldje er langs om de zwijnen op afstand te houden :lol: )
Daar is toch wel veel veranderd hoor! Maar samen met die andere routes is je beleving echt wel alsof het bijna volledig singletrack is.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

hanjovdberg schreef: di 30 april 2019, 09:59 Daar is toch wel veel veranderd hoor! Maar samen met die andere routes is je beleving echt wel alsof het bijna volledig singletrack is.
Ik heb toevallig 2 weken geleden Rijssen Holten Hellendoorn gedaan dus de veranderingen sinds die tijd zullen toch wel meevallen? :wink:

Ik moet zeggen dat ik er wel speciaal op gelet heb. Omdat we in Ede een mix van makkelijke paden en singletracks hebben was ik benieuwd hoe dat elders (bij hoog gewaardeerde routes) was. Maar los daarvan geeft Holten mij niet echt het idee dat het enkel singletrack is. Voordat je vanaf Holten de 1e singletrack hebt heb je al wat km's gemaakt en dan zit er richting Hellendoorn ook nog wel wat fietspad is. De andere kant (van Holten naar Hellendoorn) had nog meer recht pad. Nou vond ik dat niet erg want de benen waren wel aardig op, maar toch :wink:

Overigens is de beleving die je noemt wel een belangrijke. Als je van tevoren weet dat je een route gaat doen met een afwisseling van toffe singletracks en eenvoudiger (bestaande) paden dan zal je beleving anders zijn dan wanneer je het idee hebt dat je heel veel singletracks gaat doen met korte tussenstukjes 'om even op adem te komen'. Dat laatste zou je ook kunnen denken op basis van de tekst op mtbroutes.nl. Beetje verwachtingsmanagement zeg maar.
Gebruikersavatar
MCV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 9 februari 2010, 22:25
Contacteer:

Afgelopen zondag de route van Ede gereden, een beetje regen kon geen kwaad... de route ligt
er al wat beter bij dan een week of wat terug. De nieuwe singletracks zijn echt gaaf en je bent
af en toe “blij” met een stukje breder zandpad zodat je ff niet aan de bak hoeft :roll:

Enfin, eea. nog in een dampende en stampende route video vastgelegd, check :

https://youtu.be/5Nr8kMhCE3A

Wat mij betreft echt wel een aanwinst, benieuwd naar de andere lussen die nog verder worden
ontwikkeld de komende maanden :-q
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

MCV schreef: di 30 april 2019, 15:02 Afgelopen zondag de route van Ede gereden, een beetje regen kon geen kwaad... de route ligt
er al wat beter bij dan een week of wat terug. De nieuwe singletracks zijn echt gaaf en je bent
af en toe “blij” met een stukje breder zandpad zodat je ff niet aan de bak hoeft :roll:

Enfin, eea. nog in een dampende en stampende route video vastgelegd, check :

https://youtu.be/5Nr8kMhCE3A

Wat mij betreft echt wel een aanwinst, benieuwd naar de andere lussen die nog verder worden
ontwikkeld de komende maanden :-q
Mooi beelden, goed gedaan. :-q :-q
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Gisteravond nog even een rondje gepakt viel me op dat er al wat oude gele bordjes verwijderd zijn. :-q
Op de meest verwarrend kruising staat nu een rode pijl en de paal met gele bordjes die alle richtingen op stonden is leeg gehaald.

Verder viel het me idd op dat er hier en daar nog wel een bordje hoort te staan maar ondertussen ligt het spoor er wel zo in dat die goed te volgen is en fout rijden haast onmogelijk wordt. :-D :-D


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kijk, dat gaat de goeie kant op. Gewoon een kwestie van een beetje geduld en begrip.
Én goed om te beseffen dat het allemaal gratis routes zijn waar je geen cent voor hoeft te dokken.
Ja, zó zijn wij in Ede hé? :winkie: , gratis, voor iedereen!

Hoogste tijd om ook eens te gaan kijken.
Ben er nog steeds niet geweest maar durf nu al te stellen dat route Ede in de huidige staat, ondanks de nog te verbeteren punten, so-wie-so al factor 100 beter uitgepijld is dan het was.

Het rondje 37km/155hm van gisteravond dat jij op Strava hebt staan is dus de rode lus?
Dat kidz lusje ligt daar toch vlak bij?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Jan Willem schreef: wo 1 mei 2019, 09:06
Het rondje 37km/155hm van gisteravond dat jij op Strava hebt staan is dus de rode lus?
Dat kidz lusje ligt daar toch vlak bij?
Nee dat is niet helemaal de rode lus, dat is meer mijn eigen versie.
Ik vind het deel ten zuiden van de N224 langs de Sijselt en de A12 tunneltjes niet echt interessant dus ik steek dat af en ga via de hei naar de schaapskooi en pak achter de schaapskooi de rode route pas op.
Dan sla ik na het MOB complex rechts af op paars en pak een halfje Kidsloop mee terug naar huis.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Afbeelding

Rood is tegen de klok in en paars met de klok mee, de onderste splitsing waar rood en paars van elkaar afgaan, deze is nu al aangegeven en volg je vanaf dat punt paars kom je op de Kids route :-D :-q
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 1 mei 2019, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie