MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Blijf altijd op de gemarkeerde MTB-routes? Ook in Ede waar we legaal in het bos mogen fietsen? Of is dit een copy paste foutje?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De reactie van de meneer met de hond onderstreept eigenlijk wat ik al dacht.
Wandelaars (gelukkig niet allemaal) houden op de fietspaden bijna geen rekening met fietsers.

Hier in de buurt ook op de fietspaden in het natuurgebied het Twiske.
Wandelaars lopen met hun hond over het fietspad (hond loslopend, wat al niet mag) en houden geen rekening met tegemoetkomende en achteropkomende fietsers.
De fietsers moeten altijd weer alles op zien te lossen (lees bellen en in de remmen want een bel horen ze vaak niet).

Als ik op de snelweg ga fietsen kan ik er toch ook niet vanuit gaan dat het autoverkeer het wel oplost voor mij?

Ik vind dus dat wandelaars op fietspaden en nu dus ook MTB routes best rekening mogen houden met het snelverkeer.
Gelukkig zitten er ook een hoop goede tussen die wel tegen de berm aanlopen en rekening houden met overig verkeer.
Maar de uitspraak van deze meneer onderstreept helaas wel het gedachtegoed waar ik al rekening mee hield.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

klaast schreef: do 10 januari 2019, 01:59 Blijf altijd op de gemarkeerde MTB-routes? Ook in Ede waar we legaal in het bos mogen fietsen? Of is dit een copy paste foutje?
Eén van de voorwaarden voor toestemming van de gemeente Ede voor de aanleg van de nieuwe route was idd dat de route niet "verplicht" of vergunninghoudend zou worden. Dus fietsen buiten de route mag nog steeds (zolang niet verboden door landeigenaren) volgens mij.

Ook loopt de route nu niet meer door een stuk losloopgebied voor honden, dus loslopende honden zou je formeel niet meer tegen kunnen komen :wink:

Zelf reken ik me tot de grote groep groetende MTB ers, die de loslopende hond ook even over z'n bol aait. Alles staat of valt met (wederzijds) begrip. Nu heb je als fietser tov een wandelaar vaak nadeel van de twijfel, dus defensief opstellen werkt dan vaak het beste.

De route wordt steeds leuker. Wel ontstaan er nu al hier en daar remkuilen. Ik rijd meestal star, en dan voel je ze iets beter dan geveerd. Singlespeed is hij ook erg leuk. Dan leer je vanzelf wel de bochten snel te nemen om niet te veel op de klimmetjes aan te hoeven zetten.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Rayb81 schreef: do 10 januari 2019, 02:51 Als ik op de snelweg ga fietsen kan ik er toch ook niet vanuit gaan dat het autoverkeer het wel oplost voor mij?

Ik vind dus dat wandelaars op fietspaden en nu dus ook MTB routes best rekening mogen houden met het snelverkeer.
Nee dus. Op de snelweg fietsen is door de verkeerswetgeving verboden. Wandelen op een MTB route (gelukkig) niet.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Jan the Man schreef: do 10 januari 2019, 15:37
Ook loopt de route nu niet meer door een stuk losloopgebied voor honden, dus loslopende honden zou je formeel niet meer tegen kunnen komen :wink:
Nog wel hoor, single tracks aan de rand van het losloopgebeid bij de Langenberg en de route loopt een stukje over wandelpaden. En daar zit 'm het probleem.

Overigens is dit niet de bevestiging van een zeurende wandelaar. Maar een bezorgde wandelaar die ons weet te vinden en zijn zorgen deelt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

"alles wat pootjes heeft, gaat altijd voor".

Dit gaat overal zo, dus ook in Ede of waar ook. Wij zijn nieuw op een plek waar mensen al jarenlang hun ding doen. Wij zijn de verstoring van wat mensen gewend zijn, zoals bijvoorbeeld gedachteloos door het bos lopen met een loslopende hond om je heen.
Men moet aan je wennen. Dat duur even. Over een paar maanden denkt iedereen dat het altijd zo is geweest. Mensen die geen fietsers willen tegenkomen, weten straks waar ze niet moeten zijn.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

De route ligt er glibberig maar mooi bij!

https://youtu.be/YY18FTMuiJs
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Miob schreef: vr 11 januari 2019, 16:58 De route ligt er glibberig maar mooi bij!

https://youtu.be/YY18FTMuiJs
:-q
Zijn al deze nieuwe stukken voor een leek al te vinden of is het beter om ff te wachten tot de nieuwe route helemaal klaar is?

misschien had ik ff terug moeten lezen en zeg ik nu iets heel doms... :oops:
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Miob schreef: vr 11 januari 2019, 16:58 De route ligt er glibberig maar mooi bij!

https://youtu.be/YY18FTMuiJs
Favoriet stukje route dit.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor het filmpje, ziet er goed uit met die omgeving.

Is het een beetje rijdbaar met de crosser?
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Biker67 schreef: vr 11 januari 2019, 19:38
Miob schreef: vr 11 januari 2019, 16:58 De route ligt er glibberig maar mooi bij!

https://youtu.be/YY18FTMuiJs
Favoriet stukje route dit.

Voor mij ook. Heerlijke flow.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Rayb81 schreef: za 12 januari 2019, 01:47 Thanks voor het filmpje, ziet er goed uit met die omgeving.

Is het een beetje rijdbaar met de crosser?
De stukken rondom het dierenasiel zijn wel wat aan de technische kant. Als het nat is, is de route op plekken ook wel erg glibberig, maar de hele route (en zeker dit stuk) is (goed) te doen op de crosser.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben wel benieuwd hoe het er na de regen van vandaag en morgen zal bijliggen. Twijfel zelf of ik zal gaan met deze omstandigheden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

hanjovdberg schreef: za 12 januari 2019, 13:22 Ben wel benieuwd hoe het er na de regen van vandaag en morgen zal bijliggen. Twijfel zelf of ik zal gaan met deze omstandigheden.
Het is echt enorm nat nu, ik zou de route niet op gaan. Het is niet goed voor de route natuurlijk, maar delen zijn ook echt spek en spekglad met dit weer, ik haal er geen lol uit om daaroverheen te balanceren.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben lekker binnen gebleven en verder mijn nieuwe racer opgebouwd. Modderworstelen is niet aan mij besteedt. Mtb’en is geen blubberen en glibberen voor mij :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie