MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

hanjovdberg schreef: di 25 juni 2019, 13:03 Dat trappelen idd. Bordjes geven richting aan. Als niet duidelijk is in welke richting de route loopt wordt er in twee richtingen gereden. Daarnaast willen we nu de tracks klaar zijn ook dat ze gereden worden. Dat is nl goed voor het inrijden.
Het voordeel dat jullie en hardewijk hebben is dat er verder veelal vrij gereden kan worden, dat is wel anders op de UHR :D
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Even een vraagje, heb zin om morgen ede te doen maar geen zin in jeuk...hoe is het met de rupsen bij Ede?
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Ik heb er net niet op gelet, maar volgens mij valt het mee.


Wat betreft de Hel van Wageningen. ik kan er echt geen begrip voor hebben dat die tegen de route in ging. Het is al nergens duidelijk gemaakt en anders zou lang niet iedereen het gelezen hebben. Dat leidt tot irritaties en gevaarlijke situaties tijdens het evenement, maar ook erna (ik kwam net ook een spookrijder tegen) als mensen de route nog een keer fietsen of de GPX van Strava plukken.

Vorig jaar kwam ik onverwacht op de route van Apeldoorn ook een evenement tegen dat op meerdere plekken tegen de richting in ging. Dat was nergens veilig, laat staan gemakkelijk.


/rant
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vorig jaar kwam ik onverwacht op de route van Apeldoorn ook een evenement tegen dat op meerdere plekken tegen de richting in ging. Dat was nergens veilig, laat staan gemakkelijk.
Apeldoorn kan je toch (net als Ede vroeger) twee richtingen op rijden; dus elk evenement dat je daar organiseert heeft te maken met tegenliggers.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Miob schreef: wo 26 juni 2019, 22:49 Ik heb er net niet op gelet, maar volgens mij valt het mee.


Wat betreft de Hel van Wageningen. ik kan er echt geen begrip voor hebben dat die tegen de route in ging. Het is al nergens duidelijk gemaakt en anders zou lang niet iedereen het gelezen hebben. Dat leidt tot irritaties en gevaarlijke situaties tijdens het evenement, maar ook erna (ik kwam net ook een spookrijder tegen) als mensen de route nog een keer fietsen of de GPX van Strava plukken.

Vorig jaar kwam ik onverwacht op de route van Apeldoorn ook een evenement tegen dat op meerdere plekken tegen de richting in ging. Dat was nergens veilig, laat staan gemakkelijk.


/rant
Of jij hebt de info niet tot je genomen. Het stond vermeld op verschillende social media en hier in het forum. De organisatie heeft het vermeld.
Bovendien is het een gedeeld pad en kan je altijd tegenliggers tegen komen. Ook MTB'ers. Het is namelijk vrij fietsen en als je lekker je eigen route aan het rijden bent kan je op de brede paden wel eens tegen elkaar in rijden.
Het zijn geen spookrijders. Die heb je wellicht op een singletrack maar dat komt echt maar zelden voor.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zodra een evenement een route maakt die over de singletracks loopt en tegen de richting ingaat heb je wmb gelijk. Nu is het wat Eric al aangeeft. Dit zijn al heel lang 2 richting paden. Ook worden deze paden door menkarren en paarden gebruikt. Je zult dus altijd rekening met anderen moeten houden. Wie weet wat er nog verandert in de toekomst ..

Wel zou ook een organisatie er goed aan doen extra bordjes te plaatsen bij dit soort paden. Om ook hun eigen deelnemers te waarschuwen niet als een dolle stier deze paden te rijden maar rekening te houden met tegemoet komend verkeer.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
gpsguido
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: do 10 maart 2011, 11:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Topstone
Contacteer:

Vandaag heerlijk op de route van Ede gereden.
Vorige keer was in het natte voorjaar.

Er waren een paar mulle stukken bij. Maar alles was wel te rijden.
De mulle stukjes hadden al wel wat mensen verrast. Zand op de schouders :D

Het extra lusje naar de snelweg was zeker leuk.

Gelijk de tracks aangemeld voor trailforks.
Staan ze volgende keer ook in de app/ garmin gps.

complimenten voor de afwisselende route.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Extra lusje naar de snelweg? Heb ik een fax gemist? a.k.a. welk lusje bedoel je hier?

Enige tijd geleden poste ik een linkje met Ede en Oosterbeek zuid. Vandaag mijn eigen knutselwerk gereden en in het veld bleek dat er nog wat verbetering mogelijk was. (even verkend bij Johana Hoeve) Dus bij deze geüpdatete versie: https://connect.garmin.com/modern/course/25704172

Andere vraag, bij de opening van Ede sprak men in de berichten ook over verbinding naar de UHR. Is daar al een GPX van beschikbaar?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mooi rondje zo, tussen Renkum en Doorwerth pak je dan ook nog lekker wat extra HM's mee :-q

Benieuwd hoe zo'n verbinding Ede-UH er dan uit komt te zien.
Het kán allemaal wel maar beide gebieden liggen IMHO toch te ver uit elkaar waardoor het vooral iets zal zijn voor de diehard kilometervreters.
Er zijn evenwel eindeloos veel mogelijkheden denkbaar met richting Rhenen overwegend asfalt.
Ga je noordelijk om Ede heen dan is er onverhard nog best veel mogelijk.

Vanaf het zuidwestelijk deel van route Ede, zou je tussen Bennekom en Ede kunnen doorsteken en dan via De Kraats en het Binnenveld naar UH Rhenen, zal een km of 15-17 zijn, grotendeels op asfalt maar wel een prachtig gebied om te fietsen.

Vanaf het noordwestelijk deel thv De Driesprong kun je bijvoorbeeld via binnenwegen rond Lunteren-Ederveen-Renswoude naar P Bergweg Amerongen, is minimaal ±20-22km bij 95% asfalt.
Die laatste verbinding is wel zodanig samen te stellen dat je pakweg 30% onverhard kan fietsen maar dan wordt de verbinding al snel >25km.
Hoe minder asfalt, hoe langer de verbindingsroute en veel bikers vinden Amerongen-Rhenen of Zeist-Leersum eigenlijk al te ver uit elkaar liggen.
In de praktijk zullen UH en Ede wel aparte routes blijven waarbij vanuit Ede een verbinding met Oosterbeek en de Posbank meer voor de hand ligt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zo min mogelijk asfalt is natuurlijk het mooiste. Kleine stukjes om de mooie paden aan elkaar te verbinden mag natuurlijk. Semi verhard met grind/schelpen/puin reken ik goed. Ik was gisteren om half zes nog lekker bezig en terwijl ik op de singeltrack met omgevallen bomen in het hoge gras met mooi zon licht reed kwam ik op het idee om een van A naar B rit in elkaar te breinen. Mooie tour door eigen land tentje mee slapen bij de boer, B&B, hotelletje, nader te bepalen. Wellicht Kleve starten, Nijmegen, Oosterbeek, Ede, door naar Apeldoorn. Maar ik zag al op de kaart dat het tussen Nijmegen en Oosterbeek te stedelijk is. Dus dan wellicht halve Grand THUR Lage Vuurse - Rhenen, Ede - Oosterbeek, of Oosterbeek - Ede, en dan naar Apeldoorn. En als je dan toch bezig bent wellicht ook door stoten naar Ermelo.
◼︎ Go round the outside.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Als je Nijmegen naar het noorden naar Zeddam gaat en dan richting de posbank heb je wel een aardige verbinding. Je kan ook doorsteken richting Doetinchem, Lochem, markelo, Rijssen, holten en Hellendoorn. Of anders richting Winterswijk, Eibergen, Haaksbergen, Enschede, en dan Twente in 👍
Laatst gewijzigd door markpatat op do 4 juli 2019, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier staat niets.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Verbinding tussen Ede en UHR is vnl asfalt. Ga zelf vanuit Ede regelmatig op de fiets naar UHR maar er zijn weinig mogelijkheden om dit off-road te doen. Vraag me ook af of we dat moeten willen.

UHR is al groot genoeg met bijna 175km aan routes

Ede/Oosterbeek/Posbank/Apeldoorn is dan mooier om aan elkaar te koppelen. Is dan ook al snel een netwerk van 150+ km. Kan je een trans’alp’ organiseren in eigen land. Dan nog Sallandse Heuvelrug en eindigend op Noord Veluwe met Harderwijk en omstreken.

Plan om NL te doorkruisen heb ik ook al. Zoveel mogelijk over routes heel NL door. In 1-2 weken zo veel mogelijk routes gedaan hebben tussendoor lekker eten en overnachten. Lijkt me top idee 👍🏻
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Tijgerhaai schreef: do 4 juli 2019, 00:20 Extra lusje naar de snelweg? Heb ik een fax gemist? a.k.a. welk lusje bedoel je hier?

Enige tijd geleden poste ik een linkje met Ede en Oosterbeek zuid. Vandaag mijn eigen knutselwerk gereden en in het veld bleek dat er nog wat verbetering mogelijk was. (even verkend bij Johana Hoeve) Dus bij deze geüpdatete versie: https://connect.garmin.com/modern/course/25704172

Andere vraag, bij de opening van Ede sprak men in de berichten ook over verbinding naar de UHR. Is daar al een GPX van beschikbaar?
Thanks voor het linkje... wilde zaterdag toch al kilometers in ede gaan maken en heb deze mar eens in mijn garmin gezet ! :-q
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Wij willen komend weekend de rode Ede route fietsen. Weten jullie of er veel overlast is van processie rups?? Ik hoop t niet want de kids willen graag mee
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In en rond Ede zitten heel veel nesten. Woon zelf aan de n224 waar alleen maar eikenbomen staan vol met nesten. Maar ik heb ondanks dat ik veel onder en langs deze bomen fiets weinig last van de haartjes.

Langs de route staan er niet zoveel bomen die besmet zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie