MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zo kom je nog eens wat mensen tegen! Die 3 plassen die je tegenkwam zijn nu weggewerkt :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Vandaag het nieuwe stuk van Lunteren gereden, erg leuk zeker het eerste stuk met veel korte klimmetjes en bochtjes die erg natuurlijk aanvoelen (geen bmx-gevoel) . Dank bouwers!

Heb het gelijk in Openstreetmap gezet, dus nu al te zien via Waymarkedtrails en Osmand Live. Volgend weekend in Openfietsmap, Brouter etc.

De gpx vind je hier

Het nieuwe pad is al wel op een paar plekjes beschadigd door paardenhoeven :evil:
(heb foto's voor geval de bouwers daar behoefte aan hebben)
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

openkaart schreef: zo 20 oktober 2019, 00:30 Het nieuwe pad is al wel op een paar plekjes beschadigd door paardenhoeven :evil:
(heb foto's voor geval de bouwers daar behoefte aan hebben)
Foto's van afdruk vindt ik niet zo interessant. Er is nl veel begrazing op de terreinen van Gemeente Ede. 90% van wat we opgestuurd krijgen zijn afdrukken van wilde paarden of koeien. Die lopen ook de tracks kapot, maar daar hebben we mee te leven. Foto's van ruiters op de route, die willen we zien.

En je zegt het zelf al, "een paar plekjes". Vaak zijn dat wilde paarden/koeien die een track oversteken. Een ruiter zal de gehele track volgen en over de lengte van de track schade aanbrengen. En dat hebben we nog bijna niet gezien.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Suf, herinnerde me nog wel de oproep om foto's te sturen, maar niet meer dat er inderdaad al was geschreven dat hier -naast runderen en zwijnen- ook wilde paarden lopen. Had nog wel naar afdruk gekeken en zag dat het echt van een paard was en niet van een rund en er leek ook nog een hoefijzer zichtbaar. Of hebben de wilde paarden in dit gebied ook hoefijzers?

Dat ik zelf niet gelijk aan wilde paarden dacht is extra suf omdat ik ze eerder zelf al had zien lopen een stuk verderop in het gebied Afbeelding

Maar dat de schade niet op de gehele track was vond ik dan weer niet vreemd, want daar waar ik het zag ging wel over de lengte van de track in plaats van er dwars op en je kan er met zijpaden ook tussentijds op en af. Het was patroon van de afdrukken leek dan wel weer op dat van een schuinsmarcheerder.

Hoe dan ook goed om onder het onderstaand bordje een extra vermelding "Geldt ook voor wilde paarden zonder ruiter" te zetten, dan kan bij toekomstige gevallen worden geverbaliseerd :tong

Afbeelding
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

openkaart schreef: zo 20 oktober 2019, 12:52 Of hebben de wilde paarden in dit gebied ook hoefijzers?
Nee, wilde paarden hebben over het algemeen geen hoefijzers. Als je een hoefijzerafdruk ziet dan is het een grote kans dat het een ruiter is geweest. Ook dan is een foto niet nodig. We willen de ruiters op de foto zodat we ze kunnen aanspreken via de doelgroepen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Even over dat verbodsbordje: ik dacht dat behalve op het land van NM en Defensie alle paden zich op 'gewoon' toegankelijke percelen bevinden, waar fietsers en wandelaars in principe hun gang mogen gaan. Is dat vanaf de Apeldoornse weg anders? Of is zijn de toegangsregels van Gemeente Ede land veranderd? Het idee was destijds toch dat op gemeentegrond je mocht fietsen waar je wilde (ondanks de nieuwe route's) maar ook dat wij met z'n allen wel echt ff op wandelende voor- en tegenliggers moeten letten, of niet?
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

eRicW schreef: zo 20 oktober 2019, 19:19 Even over dat verbodsbordje: ik dacht dat behalve op het land van NM en Defensie alle paden zich op 'gewoon' toegankelijke percelen bevinden, waar fietsers en wandelaars in principe hun gang mogen gaan. Is dat vanaf de Apeldoornse weg anders? Of is zijn de toegangsregels van Gemeente Ede land veranderd? Het idee was destijds toch dat op gemeentegrond je mocht fietsen waar je wilde (ondanks de nieuwe route's) maar ook dat wij met z'n allen wel echt ff op wandelende voor- en tegenliggers moeten letten, of niet?
Ik ben zelf niet bekend met de afspraken met de gemeente daar of hun intenties, alleen met de algemene regelgeving en de borden ter plekke. Van die borden zie je in het veld twee varianten: eentje waarmee fietsen juridisch wel is toegestaan en eentje waarmee dat niet is toegestaan (hoewel locals hier aangegeven dat handhavers bepaald geen prioriteit geven aan het handhaven van een juridisch geldend fietsverbod).

De borden (en fysieke afsluitingen) zijn juridisch gezien bepalend (zie Burgerlijk Wetboek Boek 5, artikel 22) maar vaak zie dat dat dergelijke borden niet altijd consistent zijn geplaatst (als je via het ene pad het gebied in komt, dan kom je geen fietsverbod tegen, als je via het andere pad binnenkomt dan niet..)

Nogmaals, ik ken eventuele afspraken hierover van de routebouwers met de gemeente niet, maar als je kijkt naar wat er formeel is vastgelegd in de nieuwe APV over toestaan van fietsen op bospaden, dan is het "nee, tenzij aangewezen" en worden fietsers in eerste instantie op dezelfde hoop gegooid als motorvoertuigen, bromfietsen en paarden.

APV Ede 2019
Algemene plaatselijke verordening Ede 2019 schreef: Artikel 5:33 Beperking verkeer in natuurgebieden

1. Het is verboden binnen voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen te rijden of zich te bevinden met een motorvoertuig, een bromfiets, een fiets of paard buiten de daarvoor bestemde wegen of paden.

2. Het verbod is niet van toepassing op door het college aangewezen terreinen. [...]
Die tekst is overigens identiek aan die in de oude APV van 2012, dus in die zin geen verandering. Ik weet niet of er vroeger meer borden hingen die fietsen expliciet toestaan.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Wil hier dit weekend fietsen, inclusief een deel van Lunteren. Begrijp dat er al een deel opengesteld en bewegwijzerd is in de buurt van de jumpline van ede. Bij de kinderroute staan ook paaltjes die dan ergens in het bos eindigen. Om niet helemaal te verdwalen ben ik benieuwd of iemand dit deel op een kaartje heeft. Helemaal mooi zou zijn als deze aansluit op het andere stukje Lunteren :-q
Hier staat niets.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

markpatat schreef: ma 21 oktober 2019, 15:33 Wil hier dit weekend fietsen, inclusief een deel van Lunteren. Begrijp dat er al een deel opengesteld en bewegwijzerd is in de buurt van de jumpline van ede. Bij de kinderroute staan ook paaltjes die dan ergens in het bos eindigen. Om niet helemaal te verdwalen ben ik benieuwd of iemand dit deel op een kaartje heeft. Helemaal mooi zou zijn als deze aansluit op het andere stukje Lunteren :-q
Dit is hoe ik de verbinding tussen die delen wel eens maak:

https://www.strava.com/activities/2796235929

De paarse route vanaf de kidsloop stopt op de T-splitsing met de Goorsteeg. Daar staat het laatste paars bordje naar links maar ik ben er rechts gegaan richting de Hessenweg, links af, dan rechts af de Immenweg, single track rond landgoed Schelenberg, weer terug naar de Immenweg.
Vanaf daar gaat mijn route door de Valouwe naar de N304, naar het klap hekje naast 's Heerenloo waar je de paarse route (area51) richting de jumpline weer op kunt pakken.
Na de jumpline kun je richting MOB complex maar ik ben nog een keer terug gereden en heb rood nabij de uitkijktoren nog een keer mee gepakt. Vandaar het kris kras deel bij de jumpline.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Ik heb gisteren een rondje Ede gedaan en ook de paardensporen op het nieuwe stuk (de verbinding Lunteren-Ede) gezien. Ik kan me niet voorstellen dat dit wilde paarden waren, die lopen (zie ook de foto hierboven) in kuddes en dit waren 2 of 3 sporen die een heel stuk het slingerende pad volgden.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Miob schreef: ma 21 oktober 2019, 19:35 Ik kan me niet voorstellen dat dit wilde paarden waren, die lopen (zie ook de foto hierboven) in kuddes en dit waren 2 of 3 sporen die een heel stuk het slingerende pad volgden.
Ik kwam exact wat je beschrijft in de hoek richting 't Hazeleger tegen een paar weken terug.... en 3 bochten verder stonden er 3 paarden te grazen. Erg wild waren ze niet, maar goed.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

markpatat schreef: ma 21 oktober 2019, 15:33 Wil hier dit weekend fietsen, inclusief een deel van Lunteren. Begrijp dat er al een deel opengesteld en bewegwijzerd is in de buurt van de jumpline van ede. Bij de kinderroute staan ook paaltjes die dan ergens in het bos eindigen. Om niet helemaal te verdwalen ben ik benieuwd of iemand dit deel op een kaartje heeft.
Hier een kaartje van de gemarkeerde trails die ik tot nu toe ben tegengekomen (GPX is per route te downloaden)
https://mtb.waymarkedtrails.org/#route? ... 752!5.7163

Dit in aanvulling op de doorsteek met lokale kennis van Jefro98.

@Jefro: dus als ik het goed begrijp is de paarse route de afgelopen tijd verlengd van de Zonneoordlaan (bij de kidsroute) naar de Goorsteeg?

Dat stuk heb ik nog niet in OSM/ op Waymarkedtrails gezet, goede reden om daar binnenkort weer te gaan kijken (-:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

openkaart schreef: ma 21 oktober 2019, 21:13

@Jefro: dus als ik het goed begrijp is de paarse route de afgelopen tijd verlengd van de Zonneoordlaan (bij de kidsroute) naar de Goorsteeg?

Dat stuk heb ik nog niet in OSM/ op Waymarkedtrails gezet, goede reden om daar binnenkort weer te gaan kijken (-:
Ja klopt,
Tussen Zonneoordlaan en de Peteweg is nu volledig singletrack te rijden. Vanaf Peteweg naar de Goorsteeg een breed zandpad. Laatste paarse pijl staat nu aan de Goorsteeg.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Op zich was dat al wel een heel poosje al. Wat betreft Jefro zijn route zou ik wel willen opmerken dat de Valouwe niet toegankelijk is voor fietsers. Niet verstandig om daar mensen die hier op bezoek komen over het landgoed te sturen. Dan neem je beter de verharde fietspaden.

Dus nadat je de singletrack om landgoed Scheleberg gedaan hebt via de Immenweg (fietspad) helemaal doorrijden naar de N304.

ik weet het ik ben niet roomser dan de paus en doe zelf ook wel eens iets .. maar om goodwill te kweken is het beter toeristen over doorgaande wegen te sturen
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

hanjovdberg schreef: ma 21 oktober 2019, 22:02 Op zich was dat al wel een heel poosje al. Wat betreft Jefro zijn route zou ik wel willen opmerken dat de Valouwe niet toegankelijk is voor fietsers. Niet verstandig om daar mensen die hier op bezoek komen over het landgoed te sturen. Dan neem je beter de verharde fietspaden.
Weet niet zeker of het stukje dat ik daar mee pak illegaal is, het eerste gedeelte ten oosten van de Wekeromse weg rijden bewoners af en aan dus mag je fietsen lijkt mij. Daarna gaat het over een bos pad.

Anyhoo, helemaal zeker weten legaal is dan vanaf de Scheleberg de Immenweg uitrijden naar de N304 en dan rechts af naar 's Heerenloo.
Plaats reactie