MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Rayb81 schreef: ma 28 oktober 2019, 20:38 Dat is hem idd.
Volgende keer toch maar eens meepakken (als ie nog te rijden is?)
Die is nog wel te rijden, maar het is geen aanrader. Bijna alleen maar rechtuit > haakse bocht > rechtuit > haakse bocht. De nieuwe route ziet er echt zooooo veel meer belovend uit.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Jefro98 schreef: ma 28 oktober 2019, 08:47
In het kaartje van Openkaart staat deze ook aangegeven:

https://mtb.waymarkedtrails.org/#route? ... 904!5.8013
Dank, maar dat is net iets teveel eer voor mij 8)

Ik verwijs graag/vaak naar deze kaart en draag er ook wel wat aan bij (door MTB-routes in "mijn" fietsgebied in Openstreetmap aan te vullen / te actualiseren / verfijnen, voortbouwend op het werk van andere mensen), maar de onvolprezen Waymarkedtrails -website die data van met bordjes routes visualiseert (bovenop de basiskaart van Openstreetmap) wordt gemaakt door Sarah Hoffmann:
https://mtb.waymarkedtrails.org/help/contact

Het fijne is dat die routelaag van Waymarked trails ook weer in andere applicaties kan worden weergegeven, zoals in mijn favoriete router (ook niet van mij :tong ) , met hier bijvoorbeeld mijn favoriete stukje van de verder inderdaad niet zo spannende oude route van Otterlo:

http://brouter.de/brouter-web/#map=15/5 ... e=shortest

Wel voor eerste gebruikt de mtb-laag even toevoegen aan het menu (More->Overlays->Worldwide) en vervolgens die overlay weer in het hoofdmenu aanvinken.
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Dit weekend daar gereden. Wel aardig maar niet mijn ding
Keren en draaien prima. Alleen geen uitdaging in de ondergrond. Alles zo glad als een biljartlaken...
Kan net zo goed de cyclocrosser meenemen. Alles is al voor je bedacht waar je heen kan. Je hoeft alleen nog maar te trappen
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dan heb je het nieuwe stuk paars nog niet gereden lees ik. Dan had je dit niet gezegd. Overigens verwacht ik dat er vanzelf door erosie weer meer wortels ed tevoorschijn komen. Dus kom over een jaartje eens terug. Ligt de route er heel anders bij.

En wat bedoel je met; alles is al voor je bedacht?

Wil je een soort skiroute achtige route? Wel ongeveer de route maar kies zelf maar je lijn? :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

lightrider schreef: do 31 oktober 2019, 13:14 Dit weekend daar gereden. Wel aardig maar niet mijn ding
Keren en draaien prima. Alleen geen uitdaging in de ondergrond. Alles zo glad als een biljartlaken...
Kan net zo goed de cyclocrosser meenemen. Alles is al voor je bedacht waar je heen kan. Je hoeft alleen nog maar te trappen
Misschien in de zomer eens terug komen? Mul zand genoeg dan...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als je trouwens inspraak wilt in de aanleg van routes zou ik me snel aanmelden als vrijwilliger :winkie: :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik heb ook het paarse deel gereden. Ik heb liever een breed pad met erg veel wortels en dropjes waarbij je zelf je lijn kan rijden. Dat bedoel ik met alles is voor je bepaald. Echter vind 90% van de mensen het super zoals het nu wordt aangelegd. Prima. Ieder zijn ding.
Zelf heb ik al meegeholpen met meerdere routes maar de inspraak en het eindresultaat waren niet zoals ik het had bedacht.Ik heb er ook vaak veel tijd in gestoken. Mensen op dit forum die mij kennen weten dat wel.
De evolutie die het mountainbike nu mee maakt heeft voor mij dan ook tot gevolg gehad dat ik er eigenlijk mee gestopt ben. Ik hoop voor anderen dat zij er net zoveel plezier aan kunnen beleven als dat ik in mijn "hoogtijdagen" heb beleefd.
Wel erg veel bewondering voor de mensen die de routes aanleggen... :-q :-q :-q
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kan me er wel iets bij voorstellen.
De 2.0 routes zijn eigenlijk gewoon een soort rails waar je op rijdt.
Beetje trappen en de fiets gaat naar waar het pad heen gaat.

Maar men vind dit leuk en de oude routes verdwijnen. Zoals bijv. de oude Posbank route waar je op alle ruige afdalingen zelf je lijn moest bepalen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou je zult toch echt wel moeten sturen hoor. Zie zo vaak sporen van mensen die de bocht niet gehaald hebben. Dus die hebben wschl gedacht dat de rails ze wel de goede kant opduwde :winkie:

Maar vindt het wel jammer als je stopt met je hobby omdat je de 2.0 routes niet kunt waarderen. Vraag me alleen af waar je genoemde paden vond voordat er allerlei nieuwe routes aangelegd werden? Posbank had een paar van die paden en misschien Nijmegen en LDD. In Limburg zijn ze nog steeds te vinden dus hoop vooral dat je het plezier blijft houden.

Het lastige is natuurlijk ook dat de 2.0 routes ook worden aangelegd als alternatief voor brede wandelpaden die gedeeld worden. De smalle bochtige singletracks nodigen minder uit om op te gaan wandelen dus minder overlast van elkaar. Dat is nu echt wel een dingetje aan het worden merk ik in de media.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als je een beetje kan biken wordt het meeren deel van de routes flowtrack of makkelijk te rijden doordat het glad afgewerkt is. Als op rails zou je dan kunnen zeggen. Zeker vergeleken met natural trails in binnen- en buitenland.

Door de vele aangelegde routes is er minder vrij te rijden. Het mountainbiken 0.0 zullen we maar zeggen. Er was keus. Pittige route als je daar zin in had en touren en genieten van het landschap als je dat wilde.
Dat laatste gaat niet op een flow track. Dan wordt dat een vervelend hobbelpad in gebouwd met bomen. Kan me voorstellen dat er mensen afhaken zeker als je niet wil rijden met auto of alleen op tijden kan rijden waarbij de routes druk zijn. Dan gaat de lol er af. Zover is het bij mij nog niet.

In het weekend wacht ik maar :(( - als er een minder snelle biker voor me rijdt- in of voor een afdaling. Om ruimte te creeeren om lekker eigen tempo te rijden.
Ben altijd blij verrast als ik buiten de reguliere tijden, waarop het gros van de bikers rijdt, op een route bike. Door de weeks en b.v zondagmiddag

Dingetjes in media hebben ook effect op bezoek en keuzes hoe routes te maken. Zoals de divers partijen: fietsfabrikant, locale overheid en verhuurder die mtb-en promoot als een toffe bezigheid voor gezin en vriendengroepje. Lekker fietsen in het bos?? ( dat wordt aanharken dus).
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rayb81 schreef: do 31 oktober 2019, 21:05 Kan me er wel iets bij voorstellen.
De 2.0 routes zijn eigenlijk gewoon een soort rails waar je op rijdt.
Beetje trappen en de fiets gaat naar waar het pad heen gaat.

Maar men vind dit leuk en de oude routes verdwijnen. Zoals bijv. de oude Posbank route waar je op alle ruige afdalingen zelf je lijn moest bepalen.
Op ‘t zuidlusgedeelte wat nu verboden is zat een supersnelle afdaling (cw) waar je bij een foute lijnkeuze met 50km/h in diepe geulen terechtkwam. Adrenalineshots gegarandeerd. :-q

Ik ben een fan van flowtrails, maar ik hou net zoveel van oldskool zware tracks. Laten we ervoor waken dat niet alle routes op elkaar gaan lijken.
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

De paden die ik reed waren op de Veluwe, niet de route, afgezien een paar mooie stukken). Verder rond Oosterbeek, Reichswald, Nijmegen, zuid-Limburg... Verder Zuid-Duitsland, Tsjechië en Skandinavië.
Maar dit jaar heb ik tot nu toe 3 keer gereden en wel een soort afscheid genomen van mijn hobby. De techniek blijf ik mooi vinden maar waar ook veel van mijn mtb-vrienden verder zijn gegaan in het Enduro rijden heb ik het we gehad. Prima, nieuwe fase...ander hobby...
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

lightrider schreef: do 31 oktober 2019, 22:36 De paden die ik reed waren op de Veluwe, niet de route, afgezien een paar mooie stukken). Verder rond Oosterbeek, Reichswald, Nijmegen, zuid-Limburg... Verder Zuid-Duitsland, Tsjechië en Skandinavië.
Maar dit jaar heb ik tot nu toe 3 keer gereden en wel een soort afscheid genomen van mijn hobby. De techniek blijf ik mooi vinden maar waar ook veel van mijn mtb-vrienden verder zijn gegaan in het Enduro rijden heb ik het we gehad. Prima, nieuwe fase...ander hobby...
De paden rondom Arnhem/Nijmegen die voldoen aan dat profiel, waren voorheen ook niet onderdeel van een route (1 uitzondering op de Posbankroute daar gelaten). Wat toen je toen illegaal kon rijden, kan nu nog :)
Ik vind de paden buiten de routes op de Posbank en rondom Doorwerth ook leuk om te fietsen, maar ik merk dat doordat er steeds meer leuke (legalere) alternatieven zijn, ik minder buiten de paden fiets. Dat was volgens mij ook de opzet dus geslaagd.
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Er zijn steeds meer legale alternatieven klopt. Echter voorzien die niet in mijn behoefte. Dat deze de routes "vroeger" ook al niet. De vrijheid die er vroeger was of getolereerd was omdat er nog niet zoveel mtb-ers waren is weg. Dat was voor mij ook de voornaamste reden om te rijden. Vrij in de natuur bezig te zijn en zelf bepalen. Snelheid boeide mij niet echt. Nu is alles gereguleerd, wat ook nodig is, en dat heeft de aantrekkelijkheid voor mij van het mtb-en eraf gehaald. Dit in combinatie met de mtb-routes 2.0 is dodelijk geweest voor mijn beleving op de mtb...
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik kan je gevoel prima begrijpen.
MTB beleving en aanpassend vermogen om steeds weer plezier te kunnen halen uit voortdurende veranderingen cq beperkingen, zijn heel persoonlijk en niet met een beetje van gedachten wisselen te beïnvloeden.
Wat mij betreft speelt het een rol dat ik al enkele jaren veel minder vaak op de MTB zit dan eerder, de keer dát je dan gaat is dan meteen ook een feestje.

Ik heb zelf volop gefietst in de tijd dat alles overal mocht, halverwege-eind jaren '80.
Snelheid speelde geen rol, je zocht voortdurend naar situaties waar je zo op het eerste gezicht onmogelijk kon fietsen en ging daar lekker aan de slag.
Kwintelooijen was toen zo'n spot, op een avond had je misschien amper 5km gefietst maar voor 200% lol.
In de loop der jaren werd je steeds vaker met verbodsborden geconfronteerd, kwamen er vaste routes enz.
Gevoelsmatig was het dieptepunt daarvan ergens rond 2010-2012 bereikt.
Desondanks altijd gelukt om me te vermaken, al was er rond 2012, na een bizarre, modderige rit Amerongen wel een moment dat ik er echt helemaal klaar mee was.
Dat rechttoe-rechtaan door de modder zwoegen had dus écht volstrekt niks meer met mountainbiken te maken.
In plaats van versmalling van uitdaging, zitten we volgens mij momenteel juist volop in de lift.

Smalle paden, rails ipv trails, ik snap het helemaal. Dat poetsen en boenen op de trails bevalt mij ook niet maar ik zie het karakter en de aanpassingen van de rondjes wel als één van de eerste stappen in een langdurig proces de goeie kant op.
In een ander topic wordt gesproken over de spagaat waarin trailcrew zich bevinden. Heel mooi verwoord daar.
De tijd zal het leren maar volgens mij 'mogen' we in Ede (veel) meer dan op de UH.
Het zou dus zomaar kunnen gebeuren dat je hierdoor een natuurlijke selectie krijgt waarin de MTBers met racefiets genen focussen op UH en de bikers met voorkeur voor het wat ruigere werk, richting Ede trekken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie