Opinie nieuwe routes Deurne / Vlierden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

Op de routes van de Bikkels ( Vlierden ) en het Zandbos ( Deurne ) zijn er nieuw stukjes (singletrack )
aangelegd. Moet nog ingereden worden .
it ain't what you do it's the way that you do it
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Ben benieuwd!; ik was toch al van plan daar morgen weer eens een rondje te doen :-D

Update zondag:
Aan zandbos ben ik niet meer toegekomen, ik was wat underdressed op de kou :oops:

Het nieuwe stuk Vlierden gaat leuk worden, denk ik!
Nu was het nog wel erg los en zwaar; Moest meerdere keren afstappen omdat ik de heuveltjes niet boven kwam. Met mijn Geax Saguaro had ik ook te weinig tractie, het profiel liep helemaal dicht!
Aan de vele voetstappen te zien was ik iig niet de enige die regelmatig heeft moeten lopen daar :lol:
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Ook ik kwam vanochtend bij het knooppunt naar Deurne/Helmond bij het spoor in de buurt op de route van Vlierden een nieuwe singletrack tegen. Mooie hoogteverschillen (voor Brabantse begrippen) maar nog er los. Over een tijdje een mooie extra track!
Gaat het nu weer over het fietsen?
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

Er is wel een ander stuk verdwenen in de Bikkels. Het nieuwe stuks zal even nodig hebben , het zal denk bij de toertocht van Deurne wel een beetje ingereden worden .
Vaste route van Deurne is redelijk veranderd . Start bij de parkeerplaats , het 1e gedeelte is nog hetzelfde t/m het fietspaadje na de slagboom , je volgt het fietspad naar rechts ( een stuk eruit dat later edeeltelijk tegendraads terug komt ) , dan pik je de route weer op tot je ( vroeger rechtsaf ging en de splitsing naar de Bakelse Bossen kon pakken ) , nu draai je LA naar het buntven en je rijdt een stukje tegendraads tot de nieuwe ( bijna op dezelfde plaats als vroeger ) keuze , route volgen of naar het BB ) . Pak je de route dan ga je LA over een breed pad tot je de oude versie weer opneemt tot de plek waar je eerst RA ging ( lang pad ) . Nu LA en meteen RA , alwaar je de route bij het buntven tegendraads volgt tot het zandpad , daar RA waar je weer het oude traject oppikt tot op de plek waar je vroeger richting het buntven reed , maar nu al tegendraads hebt gehad . Op dat punt ga je nu LA tot aan de plek waar vroeger altijd na regenval een redelijk plas water na de bocht lag , nu ga RA . Het zandpad naar de plek van een 330 gr bocht richting de N270 wat de oude route naar de parkeerplaats is.
Het is even wennen aan die tegendraadse stukken.
it ain't what you do it's the way that you do it
Gerald
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 5 april 2013, 19:29
Mijn mountainbike: 26" MINI-PANZER en een 29"dinges

Vandaag Vlierden gereden en wat opviel buiteen het nieuwe stuk is dat waar voorheen vaker een flinke modder poel was een paar gaten gegraven zijn om het water af te voeren.

PAS OP!!!!!! door de afvallen de bladeren zijn deze gaten zeer moeilijk te zien en ze zijn groot genoeg dat er een heel 29" wiel in past en ruim 50 cm diep.
de gaten liggen niet op de ideale lijn maar op de stukken waar men in het verleden om de plassen heer reed, wilde daar even snel een andere rijder voorbij en zag het net op tijd.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Gisteren Vlierden gereden en nu alles kunnen rijden op het nieuwe stuk; wel nog een bikkelstukje omdat het nog wel erg los is :-) Vorige week kwam ik er inderdaad achter dat Deurne wat gewijzigd is. Vanuit Helmond lijk je om een stuk bos gestuurd te worden en kom je op wat saaie rechte stukken. Daarna start je pas met de eerste singletrack (bij het ven). Het was gisteren behoorlijk druk en vooral bij Liessel en Helmond her en der file moeten rijden ;-)
Gaat het nu weer over het fietsen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

whocares schreef:Op de routes van de Bikkels ( Vlierden ) en het Zandbos ( Deurne ) zijn er nieuw stukjes (singletrack )
aangelegd. Moet nog ingereden worden .
Tussen de laatste keer dat ik er was(De bikkels) en vandaag is er iets misggegaan.
Er is een stuk singletrack aangelegd a la Bakelse Bos. :evil:
Dwz 4x heen en weer van N naar Z en dan 3x van O naar W.
WTF?
Als je naar rechts kijkt zie je 10 m naast je de singletrack waar je net hebt gereden, als je naar links kijkt zie je waar je straks zult rijden.
Kom je op een heuveltje, dan kan je 3 of 4 lussen vooruit kijken...
Dit begint op veldrijden te lijken, maar dan in t bos.
Nu nog 20000 zatte apen langs de kant en commentaar van Philippe Geubels en t circus is compleet.
(Wacht, we hebben misschien nog een brug nodig, ergens in t midden)
Na een paar keer heen en weer had ik er genoeg van en ben dwars door t bos vertrokken.
Vanaf dat punt zelf mn weg gezocht (over de paden).
De Bikkels 1.0 was saai.
De Bikkels 2.0 was echt wel OK.
Versie 3.0 mag wat mij betreft snel vervangen worden door V4.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

ThaSingleTrackMastah schreef:
whocares schreef:Op de routes van de Bikkels ( Vlierden ) en het Zandbos ( Deurne ) zijn er nieuw stukjes (singletrack )
aangelegd. Moet nog ingereden worden .
Tussen de laatste keer dat ik er was(De bikkels) en vandaag is er iets misggegaan.
Er is een stuk singletrack aangelegd a la Bakelse Bos. :evil:
Dwz 4x heen en weer van N naar Z en dan 3x van O naar W.
WTF?
[...knip...]
Na een paar keer heen en weer had ik er genoeg van en ben dwars door t bos vertrokken.
Vanaf dat punt zelf mn weg gezocht (over de paden).
De Bikkels 1.0 was saai.
De Bikkels 2.0 was echt wel OK.
Versie 3.0 mag wat mij betreft snel vervangen worden door V4.
Je serveert de route af op een stukje van 1 km op een totale lengte van 14 km?
Daarmee doe je de route echt te kort in mijn ogen! En dat nieuwe stuk is nog heel makkelijk over te slaan ook nog. Dus niet zeuren ;)
Bovendien zijn er nog wel 2 of 3 segmenten aan te wijzen waar de route kort op elkaar loopt en daar hoor ik je niet over klagen ( hoewel 1 van die stukken er ook net uit is gehaald geloof ik).

Wat mij betreft is het juist een aanwinst dat er een saai recht stuk is vervangen door een stukje a la Bakelse bossen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tacoos schreef:Je serveert de route af op een stukje van 1 km op een totale lengte van 14 km?
Daarmee doe je de route echt te kort in mijn ogen! En dat nieuwe stuk is nog heel makkelijk over te slaan ook nog. Dus niet zeuren ;)
Bovendien zijn er nog wel 2 of 3 segmenten aan te wijzen waar de route kort op elkaar loopt en daar hoor ik je niet over klagen ( hoewel 1 van die stukken er ook net uit is gehaald geloof ik).

Wat mij betreft is het juist een aanwinst dat er een saai recht stuk is vervangen door een stukje a la Bakelse bossen!
De manier van mtb routes aanleggen zoals in de Bakelse bossen is wat mij betreft geen aanwinst!
De Bikkels bestaat uit een stuk(je) bos dat doorkruist wordt door lange rechte paden die haaks op elkaar staan, dus saai.
Ik ben zeker een voorstander van stukjes singletrack die deze vierkante percelen doorkruisen :-q
Maar om in ieder perceel nu 5x van O naar W te gaan en daarna nog 4x wan N naar Z, das niet mijn ding.
OK, je kunt het makkelijk overslaan, dat zal ik dan ook doen, maar ik vind dit een gemiste kans.

Afbeelding
(situatieschets, enigszins overdreven, maar het maakt wel duidelijk wat ik bedoel)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

In ons Brabantse landschap zie je ruwweg 2 soorten vaste routes; de 'tourroutes'; langere boswegen gecombineerd met singletrack (Pan-Hugtenroute en de verbinding naar de Leenderbosroute (Valkenswaard) of de technischere draai-routes zoals Horst, en het Bakelse Bos. Meer smaken heb je volgens mij niet. In Zuid-Limburg zijn het vooral de hoogtemeters en de mooie omgeving die het interessant maken, maar weer weinig tot geen singletrack. Ikzelf vind het nieuwe stukje bij Vlierden wel een leuke aanwinst. Zie het als een klein extraatje voor de techniek ;-)
Gaat het nu weer over het fietsen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Blijkbaar ben ik in de minderheid :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Afgelopen weekend (17-2) de routes Zandbos, Vlierden en Liessel gereden. Gestart in Zandbos en via de officiele verbindingen de 3 routes aan elkaar gelust.
Routes waren voor mij de perfecte combinatie van brede paden, snelle golvende singeltracks en mooie draai-klim-keer-tracks. Vooral begin Zandbos was mooi met de korte snelle klimmetjes en bochten en ook Vlierden begon mooi en lijkt inderdaad op de route zoals TSTM die getekend heeft :D Op de route Liessel was die dag net een groepje bezig met onderhoud aan de route. Bij terugkomst in het Zandbos was ik even in de war omdat ik eigenwijs was en de track van MTB-routes wilde volgen en me dus niet hield aan de paaltjes. Uiteindelijk toch maar terug naar het punt waar ik de route na Vlierden weer op kwam en de paaltjes netjes gevolgd. De mooie tracks die bang was te missen werden alsnog aangedaan maar dan via een andere route.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Afgelopen zondag (gisteren) Zandbos weer eens gefietst, maar is er een stuk uit de route gehaald? Ook heeft Strava niets herkend, De mooiere stukken zitten er nog wel in, maar volgens mij fiets je om een stukje bos in wat er eerst wel in zat?
Gaat het nu weer over het fietsen?
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

QriZ schreef:Afgelopen zondag (gisteren) Zandbos weer eens gefietst, maar is er een stuk uit de route gehaald? Ook heeft Strava niets herkend, De mooiere stukken zitten er nog wel in, maar volgens mij fiets je om een stukje bos in wat er eerst wel in zat?
De route is wat omgelegd vanwege aanpassing aan het Buntven , daardoor is er een stuk eruit gehaald ( wat al eens is verlegd en weer terug in gelegd , maar nu helemaal eruit gehaald )

De route is wat omgegooid . Het 1e gedeelte is hetzelfde tot je op het fietspad komt , dat blijf je nu een stukje volgen tot aan waar de route van links komt , dan ga rechtsaf en zit je weer op de oude versie . Die volg je tot , net voor , waar je ( en nog steeds ) de overbruggingsroute naar de Bakelse Bossen ( Helmond ) op kunt. Waar je eerst RA ging moet je nu LA en ga je RA op de hoek van het Buntven , daar rij je tegen de oude richting in naar het punt zoals iets eerder beschreven . Daar ga je nu LA en vol je het zandpad tot het punt waar je vroeger van de andere kant kwam ( langs het hek ) . Op dat punt pak je de oude versie weer op tot het punt waar je bij de oude versie RA een lang zandpad op reed met op het einde de scherpe bocht naar rechts . Nu ga je dus LA en meteen RA en pak je de oude route tegendraads op tot je , zeg maar , het Singletrackstuk verlaat , tot aan het zandpad , daar ga je LA tot op de hoek van het Buntven, daar pak je de oude versie weer op tot het punt , zandpad . Bij de oude versie zou je het zandpad oversteken en het singletrackstukje krijgen , maar dat heb je nu reeds gehad en dus ga je op het zandpad LA en volg je een dat een stuk , je hebt dan even een oud gedeelte tegendraads . Dan ga RA en komt dan vanzelf uit op de plek , waar je vroeger die scherpe bocht had ( zoals eerder beschreven ) . Daar pak je de oude versie weer op.

Hopelijk snap je het nu nog ??
it ain't what you do it's the way that you do it
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Thanks @Whocares! Ik moet eerlijk zeggen dat ik de route niet vaak genoeg fiets om me precies in te beelden hoe je uitleg is, maar in grote lijnen begrijp ik het; thanks. Een deel van de route nabij het ven was vaak behoorlijk drassig en dat ben ik niet meer tegengekomen. Verder zijn alle heuveltjes en wortelgedeeltes bij de grote weg erin gehouden en dat zijn wel de de hoogtepunten van de route naast enkele leuke singletracks.
Gaat het nu weer over het fietsen?
Plaats reactie