vaste route Overloon...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
PijnJoh
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 23 september 2010, 17:13
Mijn mountainbike: Specialized Camber FSR

Focus29 schreef:Dankjewel voor de complimenten! Wij als vereniging streven ook niet naar een geplaveide baan, Er moet natuurlijk wel een leuke flow in zitten.

Ik weet welk stukje je bedoeld en ik ben hier ook mee bezig. Het valt nu volgens mij redelijk mee hoe erg het kapot is geremd. Ook gaan we bordjes plaatsen voor zowel de fietsers als de mountainbikers.

We proberen de quads inderdaad zo goed als mogelijk tegen te houden. We zijn nu een aantal proeven aan het doen met verschillende blokkades. Hier onderstaand de blokkade die jij waarschijnlijk bedoeld :D

Afbeelding

Als dit werkt gaan we zulke constructies meer maken op de route. Deze oplossing is niet hinderlijk voor de fietser maar een quad zal er toch wat meer moeite mee hebben :-q
Tijdens mijn rondje vandaag zag ik tot mijn spijt weer de nodige verse motor sporen over de route!

@Focus29: misschien een idee om weer wat maatregelen te treffen? Als er hulp nodig is dan laat maar weten (pb-tje), want ik wil graag helpen!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

:( :((
En de route lag er weer zo goed bij.
We hebben er hier in de regio allemaal last van.
Zo ook bij de routes die ik onderhoud, Ballonzuilbossen Venray.
En Ysselsteyn heeft er ook last van.
In het verleden bleven ze in Venray een beetje aan de buitenkant van het bos, stukje singeltrack en wat bospaden.
Maar nu de hele routes. :(( :((
Wij hebben het probleem bij de Gemeente neergelegd en zij gaan nu kijken hoe en wat er gaat gebeuren.
Hier kun je geen onderhoud tegen blijven doen.
PijnJoh
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 23 september 2010, 17:13
Mijn mountainbike: Specialized Camber FSR

Het valt nog mee op de route in Overloon. Maar misschien goed om het voor te zijn zodat het niet zo de spuigaten uit loopt als in Venray inderdaad.

Ik zie helaas met enige regelmaat een heel aantal motoren door het bos rijden:
-op de paden parallel aan de A73 aan Vierlingsbeekse kant. (Ik denk overigens dat het daar wel is toegestaan)
-ook vaak in de hoek bij het verbindingsstuk tussen de mtb routes Overloon en Venray.
-en nabij de Helderse Duinen waar je een stuk over het brede zandpad moet of vervolgens rechts (voor het akkerland) het singletrackje weer op te gaan.

Ik heb zelf geen moeite met die grote gemeenschappelijke paden waar je als wandelaar/fietser ook auto's en tractoren tegen kunt komen, mits de motorrijders hun snelheid ook aanpassen aan de medeweggebruikers. Helaas is dat niet altijd het geval en komen ze je met een enorme rotgang en herrie voorbij scheuren.

Ook zie ik dat nogal wat slootkanten omgeploegd zijn waarschijnlijk om aansluiting te vinden op paden (vb nabij voetbalveld Holthees en het talud aan de rechterzijde na het tunneltje vanaf Holthees naar Venray).

Ik kan me niet voorstellen dat het heel moeilijk moet zijn voor de politie om er een paar van op te vangen op een zaterdagmiddag. Helaas is de boete die wordt uitgedeeld ook niet echt een stimulans om er mee op te houden. Wat mij betreft mag de motor de pers in en mag er flink betaald worden. Misschien dat wat noeste arbeid om de schade op de paden te herstellen ook nog wel zou kunnen helpen!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Van mij mogen ze ook hun hobby uitoefenen, maar het liefst niet op ATB routes.
Op de grote paden heb ik er ook geen moeite mee.
Maar ook deze gasten weten de weg in de regio.

Het vangen zal wel kunnen maar of ze daar wat van leren ik betwijfel het.
De boetes zijn te laag.

Crossers die samen rijden hebben een potje waar ze elk weekend hun bijdrage in doen en daarmee betalen ze de boete aan die gene die is aangehouden.

Daarnaast hebben ze ook een groeps-app, waarop gemeld word waar er gecontroleerd wordt of worden lastig gevallen door andere bos gebruikers.
PijnJoh
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 23 september 2010, 17:13
Mijn mountainbike: Specialized Camber FSR

Volgens mij kun je als beheerders/verenigingen die het onderhoud verrichten niet meer doen dan ontmoedigen. Veel obstakels aanbrengen die de motoren ontmoedigen de route op te gaan.

Ik zag toevallig dat een politieke partij hier in de gemeente (Boxmeer) het probleem ook op de agenda heeft staan. Hopelijk krijgt het zodoende meer aandacht, zodat er op termijn in ieder geval ook opgetreden kan worden.
Wat mij betreft meer controle en hogere geld straffen. En met die potjes van ze moeten ze gewoon heel vaak en met heel veel gepakt worden :-). En bij herhaling de motor in de pers!

Maar ja, dat zal wel niet gebeuren: op de politie is al jaren bezuinigd (zin er simpelweg veel te weinig) en de boa's denken ook wel twee keer na voordat ze hier weer aan beginnen.

Dus dan maar obstakels maken!!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

PijnJoh schreef:Volgens mij kun je als beheerders/verenigingen die het onderhoud verrichten niet meer doen dan ontmoedigen. Veel obstakels aanbrengen die de motoren ontmoedigen de route op te gaan.

Ik zag toevallig dat een politieke partij hier in de gemeente (Boxmeer) het probleem ook op de agenda heeft staan. Hopelijk krijgt het zodoende meer aandacht, zodat er op termijn in ieder geval ook opgetreden kan worden.
Wat mij betreft meer controle en hogere geld straffen. En met die potjes van ze moeten ze gewoon heel vaak en met heel veel gepakt worden :-). En bij herhaling de motor in de pers!

Maar ja, dat zal wel niet gebeuren: op de politie is al jaren bezuinigd (zin er simpelweg veel te weinig) en de boa's denken ook wel twee keer na voordat ze hier weer aan beginnen.

Dus dan maar obstakels maken!!
:-q
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

PijnJoh schreef:Volgens mij kun je als beheerders/verenigingen die het onderhoud verrichten niet meer doen dan ontmoedigen. Veel obstakels aanbrengen die de motoren ontmoedigen de route op te gaan.

Ik zag toevallig dat een politieke partij hier in de gemeente (Boxmeer) het probleem ook op de agenda heeft staan. Hopelijk krijgt het zodoende meer aandacht, zodat er op termijn in ieder geval ook opgetreden kan worden.
Wat mij betreft meer controle en hogere geld straffen. En met die potjes van ze moeten ze gewoon heel vaak en met heel veel gepakt worden :-). En bij herhaling de motor in de pers!

Maar ja, dat zal wel niet gebeuren: op de politie is al jaren bezuinigd (zin er simpelweg veel te weinig) en de boa's denken ook wel twee keer na voordat ze hier weer aan beginnen.

Dus dan maar obstakels maken!!
Opstakels maken tot er een keer hulpverleners er last van hebben om hun werk te kunnen doen :~ . Wandelaars doen dat ook om het fietsen in het bos te ontmoedigen en dan schreeuwen wij moord en brand.
Ik vind ook wel dat motoren uit het bos geweerd moeten worden maar niet omdat de MTB-routes er onder zouden lijden maar om de schade aan de natuur te beperken.
Ook al zou er al jaren niet op de politie zijn bezuinigd heeft dit terecht geen hoge prioteit.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Zolang ze opstakels plaatsen is nog maar de vraag wat de hinder is. Pas als er obstakels worden geplaatst nemen de problemen toe.
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Het goede voornemen voor dit jaar is om meer vaste routes te gaan rijden. Zaterdag daarom voor het eerst Overloon aangedaan in combinatie met Horst. Route lag er ondanks het miezerige weer prima bij. Uitstekend bewegwijzerd en enkele zeer fraaie stukken. Meer afwisseling in ondergrond en uitdagende klimmetjes dan de route in Horst.

Enige minpuntje was dat rond km 15 (in de buurt van de Kamphoefweg) een deel van de route was afgesloten ivm houtoogst. Er stond nergens een omleiding aangegeven. Gelukkig reed ik met GPS dus even verderop de route gewoon weer op kunnen pikken.

Al met al een mooie route, veel afwisseling, uitdagende klimmetjes en een mooie omgeving. Het venijn zit 'm ook nog in het staartje :winkie:
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Vandaag weer eens hier mijn kilometers gemaakt, lag er goed bij, veel onderhoud gedaan. Er is een lange zandweg uit gehaald door middel van een singeltrack. Volgens mij komt er nog een nieuw singeltrack bij, er was een nieuw pad gegraven maar er stonden nog geen palen bij.
Al met al word er genoeg gedaan hier om de route goed en aantrekkelijk te houden.
Knakworstkweker

Vandaag geweest, toch weer een jaar geleden dat ik deze had gedaan.

Ligt er zoals gewoonlijk uitstekend bij, wel veel wortelpartijen nu, vermoedelijk te wijten aan afgelopen zomer, wat het ook wel leuker maakt.
Mag van mij zo blijven.

Heerlijk weer dus al met al prima zaterdagmiddag gehad.
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

weet iemand of deze route een beetje te doen is op een veldrijdfiets? Van wat ik op youtube zag zaten er niet heel veel wortels ed. in, maar was het vooral zandgrond.
Knakworstkweker

Ja dat kan, maar ik zou wel op een rustig moment gaan, of je moet graag uitgelachen willen worden... :winkie:
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

Knakworstkweker schreef: do 19 november 2020, 00:17 Ja dat kan, maar ik zou wel op een rustig moment gaan, of je moet graag uitgelachen willen worden... :winkie:
Ik moet meestal hard lachen om MTB's met een overkill aan veerweg en dikke trekker banden :wink:
Knakworstkweker

Jawie schreef: do 19 november 2020, 17:05
Knakworstkweker schreef: do 19 november 2020, 00:17 Ja dat kan, maar ik zou wel op een rustig moment gaan, of je moet graag uitgelachen willen worden... :winkie:
Ik moet meestal hard lachen om MTB's met een overkill aan veerweg en dikke trekker banden :wink:
Ergens in het midden van het land......
Plaats reactie