Garderenseveld Garderen, gemeente Barneveld

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

Al jaren fiets ik rondom de gaten bij Garderen, zo vandaag ook. Wat schets mijn verbazing en wekte vervolgens mijn woede op? Onschuldige paden rondom het gat achter 't Sol zijn rigoureus en met lomp geweld dichtgegooid. Het hele gat kachelen ze door met tractoren, alle hellingen worden even bereden door deze machines. En dat alleen om alles en dan ook echt alles dicht te gooien.
De dichtgegooide hellingen kan ik nog begrijpen i.v.m. erosie. Maar dat ze alle paden rondom het gat dichtgooien wekt mijn afkeer op. Toen ik mij realiseerde dat alles dichtgegooid was, heb ik wel even staan knetteren. Dit slaat werkelijk helemaal nergens meer op. En dan wilt men begrip kweken voor natuurbeheer. Nou bij mij hebben ze het tegenovergestelde bereikt inmiddels. En dat zegt iemand die netjes op de paden blijft en zelfs zwerfvuil meeneemt uit het terrein. :evil: :evil: :evil:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

En dan is het ook nog een kunstmatig gat. Uitgegraven ten tijde van de aanleg van de A1.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Meer iets voor het onderdeel Nederland dit.
Eat, sleep, ride, repeat
efi
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 8 september 2011, 21:39
Mijn mountainbike: Epic ht

Erg jammer, het is er idd leuk fietsen.
Is het alleen het middelste gat?
Daar ging ook nog menig toertocht doorheen.
mtbmorron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 5 januari 2011, 00:33
Mijn mountainbike: specialized s-works

jaah is nu het middelste gat en ik hoop dat het zo blijft in het verleden is het rechtse gat vanuit garderen gezien ook al 2 klimmen dicht gegooid.
ik denk dat het komt omdat het ook een aanrekkingspunt was voor crossmotoren etc. :evil:
en wat ik gehoord heb is dat het landgoed niet meer van natuurmonumenten is en dat het nu bij gemeente barneveld was of het was andersom weet ik niet meer zeker :oops:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wie is de eigenaar van het terrein?
En wat zegt de eigenaar erover?

Edit:
Het lijkt erop dat de Koningin, dwz die mevrouw die gisteren in de Ridderzaal de krant van eergisteren voorlas, de eigenaresse is van het terrein.
http://landgoederen.net/landgoed_bestaa ... gelderland
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

stuite vanochtend ook op deze eigenaardigheid.
Inderdaad: rechter gat waren enige tijd terug ook al paden dicht gegooid om dezelfde manier, juist mooie paden om een beetje te trainen op het klimmen.
Nu deze paden!
snap er werkelijk helemaal niks van, deze paden werden nog niet zo lang geleden nog gebruikt voor georganiseerde toertochten!!!

wel heel goed hoor: tientallen gezonde bomen omzagen om de paden te versperren.
en dan het bordje: vrije wandeling op wegen en paden :bier:
moet je wel een goede conditie hebben om over al die bomen te kunnen klimmen :~
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat zegt de eigenaar er desgevraagd over?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

zoals op het bordje te lezen valt: militair oefenterrein, eigenaar derhalve: ministerie van defensie.

lijkt me niet eenvoud om antwoord op jouw vraag te krijgen:
Wat zegt de eigenaar er desgevraagd over?
maar als het je lukt om antwoord op jouw vraag te krijgen bij hen hou ik me aanbevolen om er ook kennis van te nemen :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

mountain-biker schreef:zoals op het bordje te lezen valt: militair oefenterrein, eigenaar derhalve: ministerie van defensie.

lijkt me niet eenvoud om antwoord op jouw vraag te krijgen:
Wat zegt de eigenaar er desgevraagd over?
maar als het je lukt om antwoord op jouw vraag te krijgen bij hen hou ik me aanbevolen om er ook kennis van te nemen :-q
Nee, zo makkelijk ligt het niet. Je moet zelf aan de bak. :-q
Ik heb al aardige wat werk gehad om alles en iedereen in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrig zo'n beetje te leren kennen.

Voor de Leusderhei (ook militair terrein) heb ik destijds van iemand die bij Defensie werkt en voorzitter was van de sportvereniging waar m'n kinderen speelden, een naam gekregen van de terreinbeheerder van de Dienst Vastgoed Defensie binnen het Commando Dienstencentra.
Ik schat dat iemand die een beetje doorzet er met drie telefoontjes uit is. Of anders via LinkedIn ofzo verder kan komen.

Kan overigens zijn dat ik me vergis, maar via de Landgoedsite meende ik te lezen dat het terrein van de Kroon was, maar ik ben lokaal niet bekend. Wellicht is dat een ander terrein.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Bij de Apeldoorn-route waren ook wat paden dicht, toevallig waren ze bezig toen ik daar langs fietste. Boswachter vertelde dat ze dat deden ivm de aanleg van een ecoduct over de A1...enkele paden in het verlengde daarvan sluiten ze af om het wild richting dat ecoduct te sturen...misschien is datzelfde ecoduct de reden dat ze ook ten noorden van de A1 paden dichtgooien?
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

**UPDATE 12-11-2011**
Deze week contact gehad met Defensie en een afspraak voor volgende week gemaakt met de verantwoordelijk natuurbeheerder om eens ter plaatse te gaan kijken en te zien wat er te regelen valt om toch een bepaalde route open te kunnen houden.
Daar ben ik erg blij mee en persoonlijk ook bereid om hier werk in te steken.
Ik zag gisteren wel dat er mensen zelf aan het zagen zijn geweest en paaltjes van Defensie hebben verwijderd, dit kwam nu ook weer niet echt positief over op de natuurbeheerder.
Er is een contact gelegd en men is echt bereidt om tot een oplossing te komen.
En ergens heb ik hoop dat hij ook beheerder is van het gat aan de andere zijde van de weg, maar dat is ijdele hoop denk ik.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Trots op je.
Zo ben ik ook begonnen: contact leggen met een beheerder, omdat je ergens niet mee leven kunt en wilt weten of er wat aan te doen valt. Vaak wel. Soms niet. Veel success in elk geval.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

**UPDATE 17-11-2011**
Vandaag met de terreinbeheerder ter plaatse wezen kijken. Ik heb enige uitleg gekregen over de redenen die men er toe heeft bewogen om dit gebied af te sluiten. Grote oorzaak zijn de illegale motorcrossers en eigenlijk nog meer de (waarschijnlijk) plaatselijke terreinwagenjongens.

Aan de bandensporen te zien hebben deze jongens behoorlijke grote terreinwagens en zijn ze ook niet te beroerd om een complete helling leeg te slepen. Om vervolgens weer te proberen boven te komen en opnieuw een stuk naar de vernieling te helpen. Het probleem wat de beheerder met ons mtb'ers heeft, is niet het feit dat wij daar fietsen, wel met het gegeven dat als wij een pad hebben daar vervolgens ook een motorcrosser over kan. Na 5 crossers is het pad naar de kloten.
Nu geloof ik niet dat hij fabeltjes verteld, ik heb met eigen ogen sporen gezien van terreinwagens hier, alleen was ik in de veronderstelling dat dit militairen waren. En ook de motorcrossers, crossbrommers heb ik in de afgelopen tijd gehoord en gezien. Zelfs bij het Solsche Gat diep in de bos richting Putten.

Maar het resultaat is dat er een doorgang rondom en door het gat voor ons mtb'ers gemaakt wordt. Als direct betrokkene bij de wielervereniging TCdeVolharding zal ik mijn best doen en er wat van de maken hier. Ik hoop dat de wielerverenigingen uit de direct omgeving evt. ook bereidt zijn hierin te helpen, wat dat ook zou mogen zijn. Al is het maar voorlichting/uitleg aan hun leden.

Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat een vast pad belachelijk is....alleen voor een gebied waar je eigenlijk niet mag komen, denk ik dat dat het hoogste haalbare is. En als die gemotoriseerde jongens verwijderd zijn, is er misschien nog weer wat meer mogelijk in de toekomst.

Laten wij als mtb'ers maar laten zien dat we prima op het voorgeschreven pad kunnen blijven rijden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Kijk dat maakt al veel meer duidelijkover hoe de voorvork aan de steel zit! Misschien kunnen jullie nog met een paar man nummerborden van de auto's/motorcrossers doorgeven. Maak je geen vrienden mee, denk ik, maar het kan wele een probleem oplossen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie