Is het nog wat in de Drunense Duinen V ?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

gertjanzelf schreef: ma 7 november 2022, 10:23 Route is nu bijna volledig geasfalteerd. Vering op je fiets is niet meer noodzakelijk. Onderhoud is waarschijnlijk wel op zijn plaats, maar elke boomwortel of kuil elimineren vind ik jammer. Het natuurlijke karakter die de route ooit had is niet meer.
Gisterochtend de routes met de gravelbike gereden en dat is goed te doen inderdaad. Hoewel de wortels die er nog wel zijn icm een zachte achterband regelmatig voor zorgwekkende 'kloink' geluiden zorgden :D
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

https://www.youtube.com/watch?v=sQZwrPqSp5Q

Dan hebben we weer wat om over te discussieren :-)
Niet zeuren.... door fietsen
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

gertjanzelf schreef: ma 7 november 2022, 10:23 Route is nu bijna volledig geasfalteerd. Vering op je fiets is niet meer noodzakelijk. Onderhoud is waarschijnlijk wel op zijn plaats, maar elke boomwortel of kuil elimineren vind ik jammer. Het natuurlijke karakter die de route ooit had is niet meer.
Jammer dat ze overal biljardlakens neer leggen :(
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Sicos schreef: ma 21 november 2022, 15:40 https://www.youtube.com/watch?v=sQZwrPqSp5Q

Dan hebben we weer wat om over te discussieren :-)
Er zijn al minstens 2 topics hierover op dit forum.

Lees iig ook de commentaren onder deze video. Je kan je sowieso afvragen of er nog echte natuur is in NL. Veel is maak-natuur en vaak flinke recreatiedruk. Wat moet je doen aan de wandel colonnes vaak met loslopende honden en spelende kinderen? Wat vinden diertjes in het bos daarvan?

Ik verwacht niet dat dit enige invloed heeft op LDD. Die trail ligt er vele jaren deels over oudere paden en loopt langs de rand van het gebied.

Waar overigens niemand het over heeft en wat ook niet uit die video blijkt is dat op werkdagen er vrijwel niemand is. Die trails zijn dan bijna leeg, de diertjes hebben dan geen last van de mensen. Dus de intensiteit is niet altijd zoals op de video lijkt. Dat is m.i. ook een belangrijk punt in de discussie.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Crapton schreef: di 22 november 2022, 09:27
Sicos schreef: ma 21 november 2022, 15:40 https://www.youtube.com/watch?v=sQZwrPqSp5Q

Dan hebben we weer wat om over te discussieren :-)
Er zijn al minstens 2 topics hierover op dit forum.

Lees iig ook de commentaren onder deze video. Je kan je sowieso afvragen of er nog echte natuur is in NL. Veel is maak-natuur en vaak flinke recreatiedruk. Wat moet je doen aan de wandel colonnes vaak met loslopende honden en spelende kinderen? Wat vinden diertjes in het bos daarvan?

Ik verwacht niet dat dit enige invloed heeft op LDD. Die trail ligt er vele jaren deels over oudere paden en loopt langs de rand van het gebied.

Waar overigens niemand het over heeft en wat ook niet uit die video blijkt is dat op werkdagen er vrijwel niemand is. Die trails zijn dan bijna leeg, de diertjes hebben dan geen last van de mensen. Dus de intensiteit is niet altijd zoals op de video lijkt. Dat is m.i. ook een belangrijk punt in de discussie.
Ik sluit me helemaal aan bij jouw punten, Nederland is gewoon een aangelegde tuin en we wonen zo ie zo met veel te veel mensen op een klein stukje land. Het is net zoals de discussie over de wolf. Leuk dat die terug is maar past dat dier nog wel in de huidige samenleving. Ik ben zelf een hele grote natuurliefhebben maar vind bijvoorbeeld dat de wolf hier gewoon niet meer past door de huidige samenstelling van Nederland.

Idem dito met waar het YouTube filmpje over gaat. De mountainbikers zijn niet het probleem, de mensen zijn het probleem ongeacht of je nu wandelt met loslopende honden (die achter dieren aan gaan) of blerrende kinderen waarvan de dieren schrikken.

Het hoofd probleem is gewoon teveel mensen op een te klein stukje land maar aangezien dat alleen maar erger wordt verwacht ik dat er weinig gaat veranderen en zullen we er maar gewoon het beste van moeten maken.
Niet zeuren.... door fietsen
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vandaag na vele jaren een ronde zwart en ronde groen gedaan. Wat een fantastische routes en prachtige dag. Gelukkig niet te druk.

De trail (met name zwart) lag er meer dan uitstekend bij. Als je nu geen PR kan rijden dan lukt het nooit.

Het fijne van mn de zwarte route is de mooie natuur, afwisseling, klimmetjes enz en zeker de natuurlijke flow. Hier geen mtb 2.0 trails waar je maar zinloos heen en weer aan het wieberen bent. De 2.0 trails zijn vaak monotone sinus trails: links rechts links rechts in dezelfde cadans. Een voorbeeld is de nieuwe sectie op op de Veluwe ergens na Posbank richting Loenen. Het is kwestie van smaak maar van mij hoeft dat niet zo.

De loop van zwarte route volgt veel meer natuurlijk uit het terrein. De bochten zijn meestal functioneel om een obstakel, of om een heuveltje op te komen. Er zitten zelfs wat rechtere stukken in. De flow is goed, je kan op veel plaatsen goed je tempo houden. Er is zelfs tijd om af en toe om je heen te kijken, dat gaat bij 2.0 routes niet.

De groene route is wat jonger en af en toe 2.0 stukjes maar gelukkig niet te veel. Het stuk door de weilanden is leuk, en goede afwisseling met het bos.

Dus complimenten voor deze route.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je vindt het moeilijk om gewoon een compliment te geven zonder een sneer naar iets anders hè 8) :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

hanjovdberg schreef: za 26 november 2022, 20:35 Je vindt het moeilijk om gewoon een compliment te geven zonder een sneer naar iets anders hè 8) :roll:
Nee hoor. Ben je van de 2.0 brigade en heb ik je gekwetst? Dat was was niet de bedoeling.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

hanjovdberg schreef: za 26 november 2022, 20:35 Je vindt het moeilijk om gewoon een compliment te geven zonder een sneer naar iets anders hè 8) :roll:
Hij heeft anders best een punt. :wink:

Al heeft dit voorbeeld weer een ander nadeel. LDD is écht een gladgestreken fietspad geworden. Zeist bijvoorbeeld heeft al veel meer wortels, kuilen etc.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Crapton schreef: zo 27 november 2022, 10:25
hanjovdberg schreef: za 26 november 2022, 20:35 Je vindt het moeilijk om gewoon een compliment te geven zonder een sneer naar iets anders hè 8) :roll:
Nee hoor. Ben je van de 2.0 brigade en heb ik je gekwetst? Dat was was niet de bedoeling.
Nee hoor ik waardeer gewoon wat we hebben zonder er allerlei labeltjes als 'gladgestreken, slingerbaantjes en 2.0 ****' te gebruiken.

Maar bovenal waardeer ik een route op zichzelf en niet tov iets wat ik minder waardeer. :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Nog wat plasjes her en der, maar ik kwam redelijk schoon terug zonder natte voeten. Meeste plasjes kun je langs sturen. Zoals op FB staat ligt er een bultje vlak voor de Roestelberg waar je kunt springen net na de zandbak daar. Volgende keer maar even proberen, kwam nu veels te hard aan vanuit de zandbak, die is nu knetterhard. Tis ook altijd wat! 😂
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Gistermiddag weer eens de routes rondom de Drunense Duinen gereden en wat me opviel was dat het qua bikers vrijwel geheel uitgestorven was. Meer dan een stuk of 6-7 man heb ik niet gezien. Rond 13:00 begonnen en of het door de lage temperatuur, het WK, Sinterklaas of een combinatie daarvan kwam weet ik niet maar het was heerlijk in ieder geval.

De discussie over de route is al zo oud als ik me kan herinneren maar de combinatie van natuurlijke tracks en tegenwoordig her en der wat kombochten in combinatie met het natuurschoon maakt dat het toch een fijn rondje blijft.

Met Leersum/Amerongen op vrijdag was het een lekker weekendje in ieder geval :-D
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Jeppie1990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 29 april 2020, 19:31
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M-Pro

Iemand nog geweest de laatste dagen? Zelf een tijdje op vakantie geweest en ben benieuwd! :-D

Thanks
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Jeppie1990 schreef: di 6 december 2022, 15:15 Iemand nog geweest de laatste dagen? Zelf een tijdje op vakantie geweest en ben benieuwd! :-D

Thanks
Ik ben er vorige week nog geweest. Waarom wil je dat weten?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jeppie1990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 29 april 2020, 19:31
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M-Pro

Ik ben niet duidelijk. Ik ben 3 weken weggeweest en ben benieuwd hoe het erbij ligt qua modder etc. Het is afgelopen dagen best aardig weer geweest. Maar als ik naar het weer vraag aan vrienden|familie zeggen ze af en toe een buitje
Plaats reactie