Is het nog wat in de Drunense Duinen V ?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jeppie1990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 29 april 2020, 19:31
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M-Pro

En laatste update over de status van t rondje was op 29 nov😉
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Snel gaan en een update hier plaatsen dan!
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Jeppie1990 schreef: di 6 december 2022, 21:00 Ik ben niet duidelijk. Ik ben 3 weken weggeweest en ben benieuwd hoe het erbij ligt qua modder etc. Het is afgelopen dagen best aardig weer geweest. Maar als ik naar het weer vraag aan vrienden|familie zeggen ze af en toe een buitje
Van af en toe een buitje wordt de route echt niet modderig, water trekt altijd heel erg snel weg in de Loonse en Drunense duinen. Ik ben afgelopen zaterdag geweest en daarvoor had het ook wat geregent maar dat was helemaal niet te merken. Geen plassen, hooguit een beetje plakkerige grond.
Niet zeuren.... door fietsen
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Het ligt er goed bij, een enkel (soms bevroren) plasje, maar je kan er overal wel omheen sturen. Het zand is aangevroren, je kan lekker doorrijden!
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Spreekt iemand wel eens de onderhoudsploeg van LDD? Ben benieuwd wat de achterliggende gedachte is van het huidige onderhoud. Vorige maand dacht ik nog aan groot onderhoud wat 1x in de zoveel tijd wordt uitgevoerd, maar krijg nu toch sterk de indruk dat alles glad moet worden gestreken, ze blijven bezig. Gek genoeg zie ik ze bijna nooit live in actie, anders kon ik een praatje maken om te horen wat hun visie is. Hopelijk is het gedaan met de gedachte dat het na verloop van tijd door erosie weer "ruiger wordt". Zo niet, dan wordt het sparen voor een hardcore veldfiets… :-{
Jeppie1990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 29 april 2020, 19:31
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M-Pro

Vind het zelf ook erg jammer. Ook het stukje voor fietspad Giersbergen is weer 'verbreed'. Je had er een lekker smal dropje (bij het monument/foto) waar je vervolgens weer omhoog moet klimmen. Dit was nog uitdagend als je er op tempo doorheen ging..
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

LDD is een "toeristenroute' geworden over de jaren heen (voor zover dat niet al is/ was/ wordt) en het niveau van de gemiddelde toerist vereist nu eenmaal dat er een biljartlaken ligt :-{ :roll:

Die trend zie ik overigens overal wel een beetje waar ik met regelmaat kom, wel zonde want de zomerdroogte en erosie hebben juist veel leuke aanvullingen gecreëerd op veel routes, maar op veel plekken zijn die er (soms zwaar onvakkundig) uitgehaald of 'gladgestreken'.

Niet oneerbiedig bedoeld maar onderhoud zou over het algemeen niet meer moeten behelzen dan blaadjes blazen/ vegen, bomen/ takken/ struiken snoeien ruimen, remkuilen dichtleggen/ opvullen en rijsporen vlakken.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Rollingforever schreef: di 13 december 2022, 22:45 Spreekt iemand wel eens de onderhoudsploeg van LDD? Ben benieuwd wat de achterliggende gedachte is van het huidige onderhoud.
Een heel goede manier om daar achter te komen is je aanmelden als vrijwilliger en af en mee gaan werken.
Zelf help ik al een tijd mee op de UHR en het routeonderhoud daar is meestal net zo leuk als fietsen.

Gisteren toevallig rondje Drunen en Giersbergen gedaan en het is inderdaad nogal glad overal, eigenlijk heb je hier geen MTB nodig maar is een veldrijfiets prima. Maar dit zal wel seizoensafhankelijk zijn denk ik. 't Was wel lekker rustig en de natuur was prachtig.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Peelrijder schreef: wo 14 december 2022, 21:10
maar op veel plekken zijn die er (soms zwaar onvakkundig) uitgehaald of 'gladgestreken'.
8)
Niet oneerbiedig bedoeld maar onderhoud zou over het algemeen niet meer moeten behelzen dan blaadjes blazen/ vegen, bomen/ takken/ struiken snoeien ruimen, remkuilen dichtleggen/ opvullen en rijsporen vlakken.
:winkie: 👆
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

rondjesrijder schreef: do 15 december 2022, 11:22
Rollingforever schreef: di 13 december 2022, 22:45 Spreekt iemand wel eens de onderhoudsploeg van LDD? Ben benieuwd wat de achterliggende gedachte is van het huidige onderhoud.
Een heel goede manier om daar achter te komen is je aanmelden als vrijwilliger en af en mee gaan werken.
Zelf help ik al een tijd mee op de UHR en het routeonderhoud daar is meestal net zo leuk als fietsen.

Gisteren toevallig rondje Drunen en Giersbergen gedaan en het is inderdaad nogal glad overal, eigenlijk heb je hier geen MTB nodig maar is een veldrijfiets prima. Maar dit zal wel seizoensafhankelijk zijn denk ik. 't Was wel lekker rustig en de natuur was prachtig.
Het is zeker een mooie route! Vwb onderhoud: Als ik het goed begrijp volgens de website van NM moet je je voor de LDD aanmelden bij Natuurmonumenten als vrijwilliger. Heeft iemand daar ervaring mee? Denk wel dat je voor LDD erg gebonden bent aan wat Natuurmonumenten wilt met het gebied en hun visie op bodemerosie en dergelijke, ik krijg de indruk (misschien onterecht) dat het onderhoud op de UHR meer mtb minded is dan de LDD.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

De UHR is anders omdat het een nationaal park is.

LDD is een natuurgebied.

Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar dat is het verschil voor zover ik weet.

Het kan zijn dat de terreineigenaren meer mogelijkheden geven/ hebben op de UHR dan op LDD vanwege de 'status' van het gebied.

-edit-

Beide nationaal park dus.

Nu ben ik ook benieuwd
Laatst gewijzigd door Peelrijder op vr 16 december 2022, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

LDD is een Nationaal Park (en inderdaad ook een natuurgebied, net als de UHR).
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dan ben ik ook benieuwd nu

'Het nationale park wordt beheerd door Vereniging Natuurmonumenten, Het Brabants Landschap en De Duinboeren, alsmede door particulieren.'

Geen SBB dus misschien daarom?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Posbank is ook grotendeels NM en daar mag juist best veel (op de rode lusjes ...)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Die lusjes liggen toevalligerwijs aan de randen.....
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie