Is het nog wat in de Drunense Duinen V ?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Gisteren voor het eerst de zwarte route gereden. Best grappig, wel wat weinig uitdaging (terwijl er toch mooie stukken zijn om daar iets uitdagendere dingen op te maken).

Daarna megadruk op het 'gesloten terras' van die eettent :roll:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is helaas wel ietsje uitdaging (dat moet je wel in verhouding zien ;-)) door onderhoud/aanpassingen verdwenen de afgelopen jaren. Een van de redenen waarom ik er beduidend minder vaak kom dan vroeger. Vorig jaar maar een keer of drie, vier denk ik...
(Een andere reden is de verbetering van routes op de UHR en bij Nijmegen, waar ik wel even voor in de auto moet maar die toch ook serieus meer te bieden hebben).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

MVMVML schreef: ma 17 januari 2022, 14:59 Gisteren voor het eerst de zwarte route gereden. Best grappig, wel wat weinig uitdaging (terwijl er toch mooie stukken zijn om daar iets uitdagendere dingen op te maken).

Daarna megadruk op het 'gesloten terras' van die eettent :roll:
Aan de prijs van het jaarvignet kan het niet liggen, dat is een stuk hoger dan die van UHR. Als je het tempo opvoert wordt de route wel leuker en uitdagender vind ik, maar goed, dat geldt voor veel routes.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Er zouden op die zandduinen toch best wat leuke dingen gemaakt kunnen worden (zag ook wel wat sporen buiten de route om bij bepaalde steile afdalingen).
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

MVMVML schreef: di 18 januari 2022, 09:37 Er zouden op die zandduinen toch best wat leuke dingen gemaakt kunnen worden (zag ook wel wat sporen buiten de route om bij bepaalde steile afdalingen).
De reden waarom ze ons niet op de zandduinen (of de kammen) willen hebben is om erosie tegen te gaan. Op een bepaalde manier snap ik dit wel maar van de andere kant snap ik het weer niet aangezien ze ook honderd+ hectare bos hebben omgepakt om erosie (stuifzand verplaatsing) te promoten.
Niet zeuren.... door fietsen
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Tsja. Het is niet voor niets dat de letters van de woorden ‘beleid’ en ‘debiel’ hetzelfde zijn :winkie:

Vandaag een rondje zwart gedaan. Lag er prima bij, nattigheid is wel aardig weg. Niet snel overigens want het is wel vochtig.

En een paar hardlopers met hond verteld dat ze toch echt op een ander pad moeten gaan rennen omdat ze anders een keer een boswielrenner in hun nek hebben en dat die echt zijn dure fiets op hen gaat verhalen :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat niet gaat lukken, want er is geen officieel verbod om daar te lopen ;-)
Uiteindelijk ben je als fietser ook verantwoordelijk om niemand in gevaar te brengen, een algemeen geldende regel in NL voorzover ik weet.

Ik deel altijd zo vriendelijk mogelijk mede dat er meer fietsers zullen volgen die een stuk sneller rijden dan ik, met meer risico als gevolg :-)
Bijna altijd waren de mensen zich niet bewust van het feit dat ze op een mtb-route aan het lopen waren en blijft de sfeer gewoon vriendelijk. Een enkeling heeft er lak aan, so be it.

Meest irritante ontmoeting in dat opzicht was een aantal jaren geleden met een groep hardlopers (stuk of acht schat ik m&v). Vriendelijk mede gedeeld dat ze op een mtb-route liepen maar kreeg een chagrijnige reactie (van de leider?) terug. De argumenten dat het veiliger was om andere paden te gebruiken, bikers express van andere recreanten gescheiden worden en ook als enige groep betalen voor de route mochten ook niet baten. Ze liepen met de rijrichting mee dus van veel inzicht in wat veiliger is was ook geen sprake.

Kon me toen even niet meer inhouden bij die arrogante kwast en met een wat minder vriendelijke opmerking ter afscheid :oops: ben ik doorgefietst... pissig op die eikel en met een irritatie naar mezelf dat ik me uit had laten lokken tot zo'n reactie. Eigenlijk moet je proberen daar boven te staan maar ja, lukt niet altijd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

kermit schreef: vr 21 januari 2022, 11:25 en ook als enige groep betalen voor de route
Dit weet dus buiten de MTBers zelf niemand.

Toevallig vd week iemand die mij vroeg wat die vignetten waren die ik geplaatst had (1 voor natuurmonumenten en 1 voor de UHR) en die was met stomheid geslagen dat wij moesten betalen om daar te fietsen (als enige) en dat we ook nog eens zelf moesten weten dat je moet betalen (want toen ze vroeg of je overal moest betalen antwoordde ik uiteraard ontkennend) en waar dat moest vond ze echt bizar.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 21 januari 2022, 11:25 Wat niet gaat lukken, want er is geen officieel verbod om daar te lopen ;-)
Uiteindelijk ben je als fietser ook verantwoordelijk om niemand in gevaar te brengen, een algemeen geldende regel in NL voorzover ik weet.

Ik deel altijd zo vriendelijk mogelijk mede dat er meer fietsers zullen volgen die een stuk sneller rijden dan ik, met meer risico als gevolg :-)
Bijna altijd waren de mensen zich niet bewust van het feit dat ze op een mtb-route aan het lopen waren en blijft de sfeer gewoon vriendelijk. Een enkeling heeft er lak aan, so be it.

Meest irritante ontmoeting in dat opzicht was een aantal jaren geleden met een groep hardlopers (stuk of acht schat ik m&v). Vriendelijk mede gedeeld dat ze op een mtb-route liepen maar kreeg een chagrijnige reactie (van de leider?) terug. De argumenten dat het veiliger was om andere paden te gebruiken, bikers express van andere recreanten gescheiden worden en ook als enige groep betalen voor de route mochten ook niet baten. Ze liepen met de rijrichting mee dus van veel inzicht in wat veiliger is was ook geen sprake.

Kon me toen even niet meer inhouden bij die arrogante kwast en met een wat minder vriendelijke opmerking ter afscheid :oops: ben ik doorgefietst... pissig op die eikel en met een irritatie naar mezelf dat ik me uit had laten lokken tot zo'n reactie. Eigenlijk moet je proberen daar boven te staan maar ja, lukt niet altijd.
Ik vraag dan wel eens of ze ook op een motorcross baan of op een snelweg gaan wandelen, en dan stamelen ze dat dat anders is...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Het is wel opvallend dat er de laatste weken steeds vaker mensen op de route aan het lopen zijn. Totaal geen besef dat ze daar op een mtb route lopen. Vaak mensen die eerder nooit in de bossen kwamen maar nu als "corona uitje" lekker een stukje gaan stappen.
In mijn ogen totaal onnodig om heel bijdehand te gaan doen over "het verhalen van je fiets" bij een botsing.
Ook als MTBers moeten we rekening houden met de gevolgen van de huidige pandemie tijd, blijf rusitg. :-q
Nu ook op een gravelbike... :o
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

kermit schreef: vr 21 januari 2022, 11:25 Wat niet gaat lukken, want er is geen officieel verbod om daar te lopen ;-)
Uiteindelijk ben je als fietser ook verantwoordelijk om niemand in gevaar te brengen, een algemeen geldende regel in NL voorzover ik weet.

Ik deel altijd zo vriendelijk mogelijk mede dat er meer fietsers zullen volgen die een stuk sneller rijden dan ik, met meer risico als gevolg :-)
Bijna altijd waren de mensen zich niet bewust van het feit dat ze op een mtb-route aan het lopen waren en blijft de sfeer gewoon vriendelijk. Een enkeling heeft er lak aan, so be it.

Meest irritante ontmoeting in dat opzicht was een aantal jaren geleden met een groep hardlopers (stuk of acht schat ik m&v). Vriendelijk mede gedeeld dat ze op een mtb-route liepen maar kreeg een chagrijnige reactie (van de leider?) terug. De argumenten dat het veiliger was om andere paden te gebruiken, bikers express van andere recreanten gescheiden worden en ook als enige groep betalen voor de route mochten ook niet baten. Ze liepen met de rijrichting mee dus van veel inzicht in wat veiliger is was ook geen sprake.

Kon me toen even niet meer inhouden bij die arrogante kwast en met een wat minder vriendelijke opmerking ter afscheid :oops: ben ik doorgefietst... pissig op die eikel en met een irritatie naar mezelf dat ik me uit had laten lokken tot zo'n reactie. Eigenlijk moet je proberen daar boven te staan maar ja, lukt niet altijd.
Helaas staan veel routes op zo'n site voor 'trailrunners', dus regelmatig op doordeweekse dagen van die types op de routes. Helaas heb ik daarmee regelmatig dezelfde ervaringen als je hierboven beschrijft.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Voor trailrunners ga ik echt niet aan de kant. Die weten dondersgoed dat ze fout zitten. Ze rennen daar puur omdat mountainbikepaden vaak goed zijn aangereden en dus makkelijker op te rennen is dan in het loszand. Soms kom je dezelfde loper zelfs 2x tegen omdat ze wel vaak tegen de richting lopen. Ik heb het dan niet zo zeer over deze route, maar in het algemeen.

Overigens een neef van mij woont dichtbij een route (niet deze) en loopt vaak in het bos. Hij zegt dat hij graag eens de route wil lopen tegen de richting in. Dat kan ik mij voorstellen, omdat hij benieuwd is hoe deze loopt een verhalen van mij heeft. Hij heeft zelf al aangegeven dat hij dat een keertje doordeweeks gaat doen. Verstandig. Het is overigens niet zo'n heel drukke route en hij kent uiteraard het MTB-teken wel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Punt is dat ook tegen de richting in er af en toe onoverzichtelijke situaties zijn. Een bult waar je met vaart op af komt en pas overheen kunt kijken als je het gat in wilt springen, een blinde bocht (vooral als straks de boel weer gaat bloeien en dichtgroeien).

Het zou van respect getuigen om niet op mtb-routes te gaan rennen vind ik, maar meer dan aangeven dat het "niet de bedoeling is" met wat argumenten kun je niet doen. Ik hoop maar dat ik nooit iemand tegenkom als ik met vaart een blinde bocht neem.
Gelukkig fiets ik tegenwoordig minder hard als vroeger, wordt de botsing ook minder hard :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Wizzy82 schreef: vr 21 januari 2022, 15:02 Overigens een neef van mij woont dichtbij een route (niet deze) en loopt vaak in het bos. Hij zegt dat hij graag eens de route wil lopen tegen de richting in.
Dat zie ik de meeste trailrunners doen... :roll:
Oetri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 22 juni 2021, 10:55
Mijn mountainbike: Scalpel 2

Donderdag middag , gisteren was het voor mij helemaal absurd.
Was bezig met een rondje groen en aansluitend zwart tref ik op ongeveer 3-4 km voor de Roestelberg sporen aan over de route veroorzaakt door motoren. Net voor de Roestelberg zijn ze van de zwarte route afgedraaid om ik denk het niet opgemerkt te worden op het terras bij de Roestelberg. Nadat ik op voorbij de IJsbaan parallel aan de midden Brabant Rijksweg rij kijk ik om vanwege geluid zie ik op afstand een lichtbundel denk nog dat is een elektrische mountainbike die moet nog maar zien of hij me in kan halen. Maar op 600 mtr voor de fietspad oversteek bij het Monument ronkt het in mijn nek. Ik dus met 10km gaan fietsen door de versmalling versneld overgestoken en bij de ingang van de route bij het monument de ingang geblokt.
Staan er dus 2 op de offroad motor achter me. Ik vertel ze vriendelijk dat dit een mountainbike route is en dat de Loonse en Drunense duinen gesloten zijn voor gemotoriseerd vervoer.
Ik krijg dan de vraag: "mag ik er door " en ik reageer met "Nee" . "Dit is geen motorcross parcours".
Helaas was dit niet het juiste antwoord want beleefd kwam de vraag weer "mag ik er door " Mijn korte reactie 'NEE" . Voor de achterste motor vandaal was dit genoeg en hij nam door de bossage een andere route om alsnog op de MTB route te komen.
De Baardaap stond nog achter me en ook na een derde vriendelijke vraag "mag ik erdoor" en mijn reeds bekend reactie was ook voor hem de conclusie dat door het bos een route vinden een enige oplossing.
Route naar Bosch en Duin nog wel sporen op de route gezien . Als ze gas geven zie de grond goed beschadigd.

Nu was het gisterenmiddag ook gezien het weer niet echt druk met mede MTBers maar wellicht zijn er meer die ze gezien hebben.
Ik denk dat dit ook de rede is geweest van hun vervuiling op de route.


Signalement:
1e coureur Baardaap met een volle grijze baard.
Vierkante camouflage rugzak
Zwarte kleding met op rechter schouder een geel badge.
beiden op witte crossmotoren
2 e niet goed gezien
kentekenplaten onder de modder en ook van achteren niet te zien zitten bovenop spatbord.
Start van de route verwacht ik vanaf Drunen.

Toevallig bekenden ? :((
Zal wel niet
Plaats reactie