Zaterdag was ik ook weer eens in de LDD, voor het eerst sinds wat langere tijd. Getriggerd door het lullen erover een paar posts hiervoor
Ik zeur niet snel over routes, maar ik vind toch wel dat de LDD route (zwart) er langzaam maar zeker steeds meer op achteruit gaat... Waar je vroeger nog wel hier en daar een sprongetje kon meepikken door een wat creatievere lijnkeuze is dat nu wel heel erg zoeken geworden. Ik herinner me op minstens twee plekken twee "randjes" langs het pad waar je vanaf kon springen, het pad weer op. Een van de twee is volgens mij kunstmatig vlakgetrokken, de andere is helemaal weggesleten. En zo verdwijnen er steeds meer kleinigheidjes die het bikerleven in de LDD leuker konden maken...
Laatste misser zijn imo de bochtjes om de vaart eruit te halen voordat je dat gat induikt, op het stuk tussen B&D en de RJ. Daar kon je eerst nog wat loskomen, met die slingers ervoor gaat mij dat iig niet meer lukken.
Bochten aanleggen, meestal prima wat mij betreft. Maar dus niet daar
Ik ken de preciese redenen ook allemaal niet, maar waar je bijvoorbeeld bij de UHR routes en de nieuwe Nijmegen routes goed ziet dat er echte liefhebbers achter de veranderingen zitten vraag ik me dat hier sterk af. Ja, de routes worden onderhouden, maar juist die dingen die een route aantrekkelijk kunnen maken voor degenen die meer zoeken dan alleen maar hard rijden ontbreken hier en als ze er waren verdwijnen ze langzaam. En de nieuwe aanpassingen zijn juist niet gericht op een beetje spelen met je fiets.
Als ik bijvoorbeeld naar de Stadsbos013 route kijk: daar heb je helemaal weinig hoogteverschil, maar er is wel moeite gedaan om er een leuk rondje van te maken. Je bent veel bezig met sturen, er zitten niet veel meer verbindingsstukken in dan strikt noodzakelijk.
De LDD route leunt imo teveel op het verleden, toen het nog wel een van de mooiere routes in NL was. Inmiddels is de route qua rijtechnische uitdagingen (jaja, dat is relatief in NL) verregaand ingehaald door tig "2.0 routes" door het hele land en moet de route het vooral van de mooie natuur/uitzichten hebben (die paar plekken waar je langs de zandvlaktes rijdt).
Het zal ze natuurlijk aan hun reet roesten wat ik als privé-pruttelaar doe, maar voor mij is het de belangrijkste reden dat ik er nog maar heel af en toe kom. Liever ga ik naar Stadsbos013, Dorst of stap wat langer in de auto voor de pareltjes van de UHR of Nijmegen...
Deze foto is nog maar 2,5 jaar geleden genomen, inmiddels is deze mogelijkheid tot een paar cm amateuristisch "vliegen" vakkundig vlak getrokken: