Simpele route + huurfiets

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
rukwind
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: STORCK REBEL RACE
Contacteer:

Na een tijd niet op het forum geweest te zijn toch weer terug.
Mijn vriendin wil een keer mountainbiken :D Dat heeft ze nog nooit gedaan.

Wie weet een simpele route, het liefst in de buurt van friesland, waar ik ook een fiets voor haar kan huren.

En stukje rijden is geen probleem! Alvast bedankt

Rukwind
Lock-out is voor mensen zonder techniek. ;)
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Appelscha. Dat is de enige route in Friesland en in Appelscha heb je Rikus Klamer (http://www.fietsservice.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) die prima mtb's verhuurd. Ik ben een paar keer gaan mtb-en met vrienden die voor het eerst gingen mtb-en en toen zijn we altijd hier heen gegaan.
Route is nu wel heel droog, dus veel klimmetjes zul je moeten lopen, maar verder is het wel prima te doen. Appelscha is niet zo lang en een mooie afwisselende route dus prima geschikt voor beginners.
Ariw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 08:12
Mijn mountainbike: Rose Count Solo 2

En anders de route ten zuiden van Appelscha, die van Diever.
MTB kun je dan eventueel huren bij Kleijberg in Diever (http://www.fietsverhuurdiever.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;). Daar een keer een fiets voor m'n vriendin gehuurd. Was goed, niet top afgemonteerd, maar wel netjes onderhouden en niet afgeragd.

Arjen
rukwind
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: STORCK REBEL RACE
Contacteer:

Bedankt allebeide! Ik zal het bekijken en uit 1 van beide kiezen. :-D
Lock-out is voor mensen zonder techniek. ;)
Aegis X.O
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 6 april 2006, 22:18
Mijn mountainbike: Giant Trance 2, Fox Talas RL, SRAM X.O

Ik zou precies dezelfde tip als modderfietser geven.

Appelscha is een fraaie route. Niet al te moeilijk, maar wel veel diversiteit, hier en daar wat heuveltjes en mooie singletracks. Net als veel van de andere routes in Nederland, resulteert de droogte van de laatste weken dat veel van de klimmetjes vrij mul zijn geworden, waardoor je af en toe moet afstappen. Bij Rikus Klamer kun je inderdaad mountainbikes (Merida) huren voor (ik meen) € 17,50 per dag. Best acceptabele fietsen met een vrij hard zadel.

Diever vind ik persoonlijk minder leuk dan Appelscha. Wel is deze route heel rustig. Je komt dus minder wandelaars en andere mountainbikers tegen. Onlangs heb ik op de route van Diever binnen +/- 750 meter, twee ringslangen gezien. Dat was wel erg bijzonder. Zoiets heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Hoe dan ook: Veel plezier!
OmeAnne
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 7 maart 2010, 09:06
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2010
Contacteer:

Mag ik je wel een tip geven, neem haar pas mee naar Appelscha en/of Diever als het weer een beetje geregend heeft, ik denk namelijk dat de route op dit moment te zwaar en waarschijnlijk ook te gevaarlijk is voor beginners.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik zal haar ook maar niet van te voren vertellen dat je er ringslangen tegen kunt komen. Bevorderd de wil waarschijnlijk niet echt bij vrouwen om daar te gaan fietsen... :wink:
Jornt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 24 maart 2010, 21:11
Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 1 2014, Cube Reaction Race 2012

Ja, Appelscha is denk ik je enige keus. Heb laatst mijn zusje meegenomen en ook bij Kramer een MTB gehuurd. Prima in orde(tip: huur ook een helm).

Zij vond de route erg goed te doen, al moest ze bij de meeste klimmetje wel even afstappen. Heb haar van tevoren wel een basic mtb uitleg gegeven, aangezien ze er nog nooit op gefietst had.
rukwind
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: STORCK REBEL RACE
Contacteer:

Bedankt allemaal! Appelscha gaat het dus worden. Door de regen zal het nu ook een stuk minder mul zijn. Dus binnenkort maar proberen.
:D
Lock-out is voor mensen zonder techniek. ;)
rukwind
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: STORCK REBEL RACE
Contacteer:

Vandaag de route met mijn vriendin gereden. Was erg leuk! Route was wel een beetje te lang voor haar. Dus laatste stuk via een fietspad terug gereden. En precies tussen de buien door. :D
Was een goede tip. :-q
Fiets trouwens gehuurd bij Kramer. Was prima, simpele fiets maar deed het prima.
Lock-out is voor mensen zonder techniek. ;)
Plaats reactie