Spaarnwoude MTB Route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Maar ook op de afvalberg Nauerna zijn wel mogelijkheden als ik dit zo lees.

https://www.landschapnoordholland.nl/pr ... rk-nauerna

op de foto is duidelijk te zien dat deze "berg" veel groter is dan het groene schip aan de overkant.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ja, groter is die. Ze het hebben het over "fietsen" op de berg; vind ik nog niet specifiek genoeg.
Hij ligt wel een pontje (vaart 3 keer per uur) verder van Spaarnwoude.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Willem Altes schreef: do 21 februari 2019, 20:40 Ja, groter is die. Ze het hebben het over "fietsen" op de berg; vind ik nog niet specifiek genoeg.
Hij ligt wel een pontje (vaart 3 keer per uur) verder van Spaarnwoude.

Ik denk dat ze nu ook geen MTB route hebben hebben voorzien alleen reguliere fietspaden.
Maar ik denk dat als een partij als MTB Noordwest/MTB Spaarnwoude met landschap NH gaat overleggen er best wel mogelijkheden zijn.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Van het weekend een paar rondjes gereden. Het lag er goed (en droog) bij. Complimenten voor de onderhoudsploeg. Het blijft voor mij een rondje waar (1) mijn technische beperkingen duidelijk aan het licht komen, (2) ik snel in het rood ga en (3) door (2), (1) nog meer opspeelt.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

gisteren een rondje gedaan, baan lag er mooi bij! Moet toch eens vaker een rondje doen daar :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Iemand die mij kan vertellen hoe het erbij ligt?
Dat de grond droog is geloof ik wel.

Het gaat me meer om het overhangende onkruid en bramenstruiken.
Geen zin om volledig onder de krassen thuis te komen.
Sommige stukken kunnen namelijk helemaal dichtgroeien.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Rayb81 schreef: wo 17 april 2019, 23:09 Iemand die mij kan vertellen hoe het erbij ligt?
Dat de grond droog is geloof ik wel.

Het gaat me meer om het overhangende onkruid en bramenstruiken.
Geen zin om volledig onder de krassen thuis te komen.
Sommige stukken kunnen namelijk helemaal dichtgroeien.
Ik was er vorige week donderdag en heb over het hele parcours enkel 1 tentakel van een bramenstruik al aardig zien uitsteken. Voor de rest zag het er super uit. Dit was dus een week geleden en ik weet niet hoe snel het dicht kan groeien al denk ik dat het reuze zal meevallen. Misschien dat ik morgen ook even ga kijken (dat of LV/HV)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dankje! Ik vergeet altijd een snoeischaartje mee te nemen als ik er heen ga.
Laatste keer was in 2017..

Ik hou hem in mijn achterhoofd, morgen maar eens kijken waar mijn hoofd naar staat :-q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Victor1977 schreef: wo 17 april 2019, 23:19
Rayb81 schreef: wo 17 april 2019, 23:09 Iemand die mij kan vertellen hoe het erbij ligt?
Dat de grond droog is geloof ik wel.

Het gaat me meer om het overhangende onkruid en bramenstruiken.
Geen zin om volledig onder de krassen thuis te komen.
Sommige stukken kunnen namelijk helemaal dichtgroeien.
Ik was er vorige week donderdag en heb over het hele parcours enkel 1 tentakel van een bramenstruik al aardig zien uitsteken. Voor de rest zag het er super uit. Dit was dus een week geleden en ik weet niet hoe snel het dicht kan groeien al denk ik dat het reuze zal meevallen. Misschien dat ik morgen ook even ga kijken (dat of LV/HV)
Gaat redelijk snel. Ik was er gisteren. De braamstruiken vallen nog mee maar de berenklauwen komen nu heel snel op. Oppassen met het sap in combinatie met zonlicht. Vervelend spul dat gif.

Verder ligt het parcours er mooi bij. Beetje stoffig maar dat mag de pret niet drukken. En het viel me op dat er een paar keer mensen tegen de richting inreden. Blijkbaar zijn er wat bordjes weg of niet duidelijk.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag geweest, lag er echt heel mooi bij.
Geen last gehad van onkruid.
Mooie harde ondergrond.
v_schultinge

Dit weekend ook even wezen rijden op Spaarnwoude. Het lag er super bij.

Voor de 3 nations cup zal er wel flink wat onderhoud gedaan gaan worden.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Weer een paar rondjes Spaarnwoude gedaan. De grond is perfect nu. Helaas zijn ze een modderploeterevenement aan het opbouwen dus zal het parcours komende dagen niet toegankelijk zijn.

Is het trouwens normaal dat er hele groepen zich niet aan de richting houden en eigen paadjes maken? Ik kan me een tijd herinneren dat als je ongeveer aan van de route af gaan dacht dat je al mot had met zo'n parkwachter. Blijkbaar zijn die daar niet meer zo mee bezig. Ik zag verschillende groepen die met z'n allen stilstaan op het parcours. Ineens stoppen zonder aankondiging terwijl ze weten dat je achter ze rijdt. En het mooiste: tegen de richting een afdaling omhoog gaan fietsen. Er stond een mannetje bovenaan die me vrij fanatiek (en een tikje handtastelijk) tegenhield. Ik was redelijk opgepompt dus niet al te subtiel en had echt geen zin me te laten tegenhouden. Na een minuutje lichtjes duwen en trekken heb ik geroepen naar de groep beneden dat er iemand de goede kant op kwam zodat ze er rekening mee konden houden en ben ik gewoon gegaan. Nog wel even gewacht op iemand voor de afdaling als klim te steil was zodat hij rustig opzij kon gaan (zei ook netjes sorry). De vaart was er al uit voor mij en de lol van die afdaling ook.

Als het nou ergens stond aangegeven had ik er best rekening mee willen houden maar hoe deze groepen zich gedragen gaat volgens mij echt tegen elke trail-etiquette in. Wat leren ze mensen op deze manier? Tegen de richting in rijden en je niet aan de route houden is ok want je bent met heel veel en je noemt het 'trainen'? Prima als ze het serieus aanpakken en een stuk afzetten maar op deze manier krijgen ze mijn sympathie niet.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

OP GMA zie ik regelmatig trainingsgroepjes die maar een deel van het parcours pakken en er dus ergens tussenuit piepen. Ik heb daar geen moeite mee want ik snap dat ze 1 segment als focus willen pakken voor die dag.
Tegen de rijrichting in vind ik dan weer meer dan onverantwoord. Voor de deelnemers maar ook voor andere MTBers. Persoonlijk zou ik met de trainer/leider in discussie gaan. Hij is in dit geval namelijk verantwoordelijk voor eventuele ongevallen die hieruit voort komen.

Ik kom ook weleens trailrunners tegen de richting tegen. Ook zoiets. Die weten trouwens wel allemaal dat ze fout zitten. Doe het dan met de rijrichting mee, kans op een frontale botsing na een bocht is dan veel minder groot.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een lusje pakken binnen het parcours vind ik ook prima. Zat plekken waar je (veilig) kan doorsteken/afsnijden. Laat dan wel mensen gewoon die het parcours volgen even voor gaan. Dat was voor deze groepen ook moeilijk. En de cursisten hadden amper door wat ze verkeerd deden. Later bedacht ik me inderdaad dat ik even de trainer op had moeten zoeken en aanspreken. Maar misschien beter om dat een volgende keer te doen als ik kalm en relaxt ben. Merkte dat ik door de adrenaline niet heel veel geduld had voor onzinnige tegenargumenten :lol:
Joris85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 29 maart 2012, 21:27

Vandaag weer gereden. Lag er echt perfect bij. Alle bijwerkte (granulaat) plekken waren mooi ingereden. Parcours was grotendeels droog, zwarte lus voor de Rabo klim was zacht, maar geen modderlaag.

Viking run is op 11/12 mei, dus ze zijn wel al aan het opbouwen, maar er lag vandaag nog niets op de route (wel eromheen) dus dit weekend kun je nog los.
Plaats reactie