MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Crapton schreef: zo 1 november 2020, 11:25
Knakworstkweker schreef: zo 1 november 2020, 10:53 Nu ben ik toch in staat een keer gaan te kijken of het echt zo erg is.
Graag.

Ik heb naar BN de Stem een vraag gestuurd of journalist Timo van de Kasteele met mij contact wil opnemen. Ik wil met hem in elk geval mijn ervaringen delen (reeds gepost hier), en hem vragen waarom hij dit soort deels onjuiste sensatiestukjes schrijft. Indien geen reactie benader ik de hoofdredactie.

Onderschat niet dat er ergens een politicus of ambtenaar uit de winterslaap wakker wordt en vragen gaat stellen.

De zwarte route heeft een paar lusjes bijgekregen langs de Bemmelerberg tov vroegah maar is volgens mij een stuk korter geworden en komt niet meer in de buurt van de drukste gebieden met wandelaars en knolrijdsters. Dus het idee dat de MTB-ers zoveel hebben "gewonnen" is m.i. niet helemaal terecht. Nieuwe route is zeker leuk, maar de oude was uitdagender en natuurlijker. Ik ben niet zo van de mode om overal kombochtjes en jumps te hebben.

-----------------------------------------------

Ter info men wil in de hoek van de camping een hotel met parking en tankstation gaan bouwen naast de snelweg en het gebied nieuw inrichten met o.a. een nieuwe ontsluitingsweg, Bemmelerberg afsluiten. Hoe natuurorganisaties daarmee akkoord hebben kunnen gaan is me een raadsel. Leuker kunnen we het niet maken, wel lelijker. Het kaalvreten gaat door...
Voor wat het waard is. Timo van de Kasteele is freelance tekstschrijver en absoluut geen journalist. Zoals ik hem ken (lang geleden) hele aardige sympathieke kerel. Fietst zelf ook veel en komt volgens zijn strava dik boven de 10.000 km per jaar. Hij krijgt gewoon opdrachten om stukken te schrijven, journalistiek kun je het niet noemen. Bij de persgroep kun je overigens heel veel dingen geen journalistiek noemen.
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Zondag dan maar een "gele hesjes let's ride" op de Heide?
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Heb een goed gesprek gehad met Timo. Mijn gezichtspunt toegelicht (zie eerdere posts) dat ik me totaal niet herken in genoemde incidenten of dominantie van MTB-ers.

Waar je wel nog wrijving kan hebben is op De Duin - is dat een ruiterroute? En op het brede stukje net voor de Bergse Baan, daar heb je nog klein reststukje overlap met wandelaars. Voor de rest is de route m.i. mooi gescheiden van andere gebruikers.

Hopelijk wordt op afzienbare termijn een veel positiever MTB gezichtspunt in BN de Stem gedeeld.

Over het negatieve imago van MTB-ers: https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... tOA4jMBBQE
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

de intentie waarmee de MTB-er het gebied betreedt wordt gediskwalificeerd...... Nergens wetenschappelijk bewijs van. Deze boswachter zegt ook niets over scheiding van recreatie stromen. Het staat of valt dus met de tolerantie van de gebruiker. Als de wandelaar op een korte wandeling 10 keer opzij moet springen, omdat er een MTB er langs moet dan snap ik zijn of haar irritatie wel.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Gisteravond even een rondje gewandeld over het Kragge-parcours.* Onder het afdakje lag iemand te slapen zonder fiets. Hopelijk geen rotzooi.
Maar op het parkeerterrein een auto waarin gasten lachgas gebruikten. Dat verontrust me dan best wel. 112 maar gebeld daarvoor. Al klonk oom agent niet enthousiast voor een mogelijk heterdaadje.

* (In het donker. Niemand op het parcours, dus geen zorgen.)
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Wellicht een tip voor de beheerders van de Heideroute en de Kraggeroute. Bij de Kragge zie je regelmatig dat mensen die er voor het eerst zijn, tegen de richting in beginnen aan de route. Verder is voor zij die de auto bij de Kragge zetten, niet altijd duidelijk waar de route Kragge begint en waar de route Heide.

Wellicht is het een idee om dit beiden te verduidelijken?
Knakworstkweker

Hoe ligt deze route erbij en gezien de regen die komende week nog kan gaan komen?

donderdag zou het droog moeten zijn, maar is droog weer ook een begaanbare route?

mijn dank alvast
BartB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 22:56
Mijn mountainbike: Ritchey Ultra Team

De zwarte route ligt er prima bij. De Kragge heb ik gisteren niet gereden maar aangezien het een berg is zal je wat afwateringsgeulen en hier en daar een plas tegenkomen.
http://www.wielenstudio.nl handgebouwde wielen, onderhoud en onderdelen
Knakworstkweker

Het is er de vorige keer niet van gekomen, morgen de intentie de kragge gaan te rijden en misschien de vaste route.

Is er toevallig iemand geweest?

Als de vaste route een te grote vetzooi is sla ik die ook liever over, ook om de track te sparen, maar ik neem voor het gemak aan dat de kragge er prima bijligt.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Knakworstkweker schreef: wo 17 februari 2021, 15:19 Het is er de vorige keer niet van gekomen, morgen de intentie de kragge gaan te rijden en misschien de vaste route.

Is er toevallig iemand geweest?

Als de vaste route een te grote vetzooi is sla ik die ook liever over, ook om de track te sparen, maar ik neem voor het gemak aan dat de kragge er prima bijligt.
t zou mij heel erg verbazen als t geen blubber en bagger ritje gaat worden, behalve Col du Kragge dan :-{
Knakworstkweker

Ik heb mijn zinnen gezet op 5 x rondje kragge.

1 rondje zou tussen de 15 en 25 minuten zijn, heb ik in 1,5 uur toch mooi 1000hm gemaakt
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Ambitieus, maar lijkt me mooi als het lukt. Ik zie er zelden iemand een 2e rondje maken. Ik vermoedt dat je het na het 3e rondje wel gehad hebt. Maar heel veel plezier. Wellicht kom ik vanmiddag ook nog wel een rondje (of 2) draaien.
Knakworstkweker

Marky007 schreef: do 18 februari 2021, 08:05 Ambitieus, maar lijkt me mooi als het lukt. Ik zie er zelden iemand een 2e rondje maken. Ik vermoedt dat je het na het 3e rondje wel gehad hebt. Maar heel veel plezier. Wellicht kom ik vanmiddag ook nog wel een rondje (of 2) draaien.
We gaan het zien, De Gulberg ging ook 10x in een uurtje 8)
Glenn422
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 19:49

Knakworstkweker schreef: wo 17 februari 2021, 23:05 Ik heb mijn zinnen gezet op 5 x rondje kragge.

1 rondje zou tussen de 15 en 25 minuten zijn, heb ik in 1,5 uur toch mooi 1000hm gemaakt
Ik heb net voor de sneeuw viel t zelfde gedaan.
5x Kragge in 1.23 uur..Ik kom alleen aan “maar” 690 hm.
Gratis tip: begin niet te fanatiek!! Laatste rondje is best zwaar
Knakworstkweker

Gek dat, dat altijd is met het laatste rondje :winkie:
Plaats reactie