waar is de langste langste singletrack van nederland?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10820
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

awinkel schreef: za 21 augustus 2021, 18:23 Geniet nog maar even van deze route.
Natuurmonumenten heeft besloten dat de singletrack langs de A28 afgesloten moet worden vanwege rustgebied voor het wild.
Heel logisch zo direct langs de snelweg en het militairen oefenterrein… :roll:
De argumenten voor de afsluiting kan ik wel bedenken: er woont niemand en de dieren des velds zijn aan het lawaai gewend. Militair oefenterrein is vaker ecologisch hoogwaardig.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wel vreemd dan dat men zo moeilijk doet over de dikke banden van een MTB, maar dat rupsbanden van tanks, de banden van jeeps en laagvliegende Apache helicopters dus eigenlijk geen invloed lijken te hebben. :-)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

bert l. schreef: za 21 augustus 2021, 20:48
awinkel schreef: za 21 augustus 2021, 18:23 Geniet nog maar even van deze route.
Natuurmonumenten heeft besloten dat de singletrack langs de A28 afgesloten moet worden vanwege rustgebied voor het wild.
Heel logisch zo direct langs de snelweg en het militairen oefenterrein… :roll:
De argumenten voor de afsluiting kan ik wel bedenken: er woont niemand en de dieren des velds zijn aan het lawaai gewend. Militair oefenterrein is vaker ecologisch hoogwaardig.
Er staat nog een huis bij de Klarenweg langs de singletrack en ook de a28. Kan zeggen dat ik daar als erfpachter van NM 20 jaar (tot 2020) gewoond heb.
In die hoedanigheid is de vriendschap met NM behoorlijk bekoeld. :x
Het militair oefenterrein is trouwens ter hoogte van Hierden, het Beekhuizerzand.
"This species has amused itself to death"
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

awinkel schreef: za 21 augustus 2021, 18:23 Geniet nog maar even van deze route.
Natuurmonumenten heeft besloten dat de singletrack langs de A28 afgesloten moet worden vanwege rustgebied voor het wild.
Heel logisch zo direct langs de snelweg en het militairen oefenterrein… :roll:
Welk stuk precies? Vanaf Harderwijk loopt de hele route parallel aan de A28 ;)
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Van de Brandsweg naar de Klarenweg maar daar kun je tussen de spoorlijn en a28 fietsen.
En van de Klarenweg naar de Hierdenseweg.
"This species has amused itself to death"
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Het hele Hulshorsterzand eigenlijk.
Moeten we meer naar oosten toe, via de lancaster crash site en de "kort & pittig " variant.


Waar staat het besluit van NM ?
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

awinkel schreef: za 21 augustus 2021, 18:23 Geniet nog maar even van deze route.
Natuurmonumenten heeft besloten dat de singletrack langs de A28 afgesloten moet worden vanwege rustgebied voor het wild.
Heel logisch zo direct langs de snelweg en het militairen oefenterrein… :roll:
weet je per wanneer dat zal zijn? de route staat nog op m'n to-do lijst, dan moet ik haast maken
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10820
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Toen ik een maand of twee geleden over de zandverstuiving reed achter Willem12 aan, vond ik al min of meer dat wij daar niet thuishoorden.
Stuifzand is veel te kwetsbaar.

Er zal voor dat stuk een alternatief gevonden moeten worden
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3234
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Kun je dat toelichten Bert ?
In mijn ogen kan een blind paard er juist geen schade aan richten.
Dat je het als fietser niet prefereert is iets anders.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

tiewrap schreef: ma 23 augustus 2021, 18:32 Kun je dat toelichten Bert ?
In mijn ogen kan een blind paard er juist geen schade aan richten.
Dat je het als fietser niet prefereert is iets anders.
Ik ben dan wel niet Bert, maar dit is mijn beeld hierbij :P
Stuifzand is een vrij zeldzaam ecosysteem, met veel bijzondere vegetatie en fauna. Denk aan korstmossen en dergelijke maar ook tal van vogels en insecten. Gezien de hoge natuurwaarde zijn deze vaak aangewezen als natura2000 gebied. Dat betekent dat dit systeem in stand gehouden dient te worden. Helaas gaan deze in NL niet zo lekker, dus ligt er een probleem.

De voornaamste druk op deze natuur is (1) stikstofdepositie en (2) recreatie. Gezien de NL overheid volledig faalt om iets aan de stikstofproblematiek te doen (kop in het zand is misschien wel passend :bier: ) , moet er ergens anders aan gedraaid worden...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10820
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat Stephan zegt. En wij verdichten met onze wielen de bodem. Dat zie je goed op onze routes. Bovenlaag keihard. Dat is percies wat je op een zandverstuiving niet wilt.

(Ik houd er verder over op. Het is mijn regio niet. Druk zat met de UHR)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Dank je voor de insights Stephan en Bert. Voor mij in ieder geval zeer waardevol. Thanks.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3234
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik kon uit Stephan zijn reactie niet opmaken of dat nu serieus was of niet :)
Duidelijk dan.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het zou om een afsluiting tussen maart en september gaan. Het gaat dus niet primair over de verdichting van de bodem, die heb je in de herfst/winter ook. Het vastleggen van een dun spoor is ook geen probleem voor stuivend zand. In de duinen zijn er genoeg verharde fietspaden die van tijd tot tijd onder het stuivend zand verdwijnen.
Het zal iets met biodiversiteit zijn.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

bert l. schreef: ma 23 augustus 2021, 20:40 Wat Stephan zegt. En wij verdichten met onze wielen de bodem. Dat zie je goed op onze routes. Bovenlaag keihard. Dat is percies wat je op een zandverstuiving niet wilt.

(Ik houd er verder over op. Het is mijn regio niet. Druk zat met de UHR)
De route loopt ook niet over de zandverstuiving. Daar wil je helemaal niet fietsen want dat is niet te doen. Hooguit tijdens vorst als de bovenlaag bevroren is zie je wel eens een fietser.
In werkelijkheid loopt de route pal langs het afscheidingsgaas van de a28 en kom je 2x over een stukje zand van 1x 100 meter en 1x 50 meter.
Ter hoogte van het wildviaduct is het misschien kwetsbaar gebied, niet zozeer vanwege het grofwild want die doen gewoon hun ding.
Het gaat om reptielen en een 4tal vogelsoorten op de rode lijst zoals de Zwarte Specht.

Iets verderop hebben we het Beekhuizerzand wat ook op de nominatie staat om afgesloten te worden. Daar zijn het hele jaar door militairen aan het oefenen. Ze bouwen even "Kamp Holland" langs de rand van de zandverstuiving. Drie dagen later schuiven ze het weer dicht en schuiven ze gelijk even een flink stuk van de zandverstuiving mee. Dit noemen ze landsbelang.
Deze foto`s zijn 9 en 10 juni 2021 gemaakt . Broedseizoen is van 15 maart tot 15 juli. En dan is de gemeente Harderwijk heel druk om maar elk niet officieel paadje te versperren met takken omdat daar 10 x per week een fietser langs komt.
Ik ben voorstander van rust in de natuur maar de tegenstelling roept bij mij veel vragen op.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kan niet meer op di 24 augustus 2021, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie