Haarlemmermeerse bos

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Vandaag maar weer eens het Haarlemmermeerse bos ingegaan.
Er moeten voor de BBC over een maand het nodige aan de conditie gedaan worden. Behalve km's maken ook hm's, maar dát is in deze omgeving een probleem.
Daarom maar 12x de Bigspottershill op gefietst. Dodelijk saai, maar wel via 4 verschillende hoeken naar beneden.

Verder viel me op dat er in de buurt van de dagcamping/Claus, wel wat 'onbekende' paadjes te zien. Is er buiten het bekende mtb parcours ook nog een soort 'underground parcours'?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Jazeker is dat er. Er zijn meer meters 'underground' dan ooit officieel gemaakt zijn zelfs. Nu is het wel zo dat fiks aantal van die paden onlangs gebruikt zijn bij de Noordbikers wedstrijden en dat je daardoor die sporen nu beter ziet. Het wedstrijd-parcours was namelijk een heeeeeel vet rondje!
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

PaneVino schreef:Jazeker is dat er. Er zijn meer meters 'underground' dan ooit officieel gemaakt zijn zelfs. Nu is het wel zo dat fiks aantal van die paden onlangs gebruikt zijn bij de Noordbikers wedstrijden en dat je daardoor die sporen nu beter ziet. Het wedstrijd-parcours was namelijk een heeeeeel vet rondje!
Is er 'iets' van vastgelegd? Gps bestandje bv?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

Was het parcours voor All4Semmy.nl 2 september georganiseerd door de Noordbikers.
Heb hem deze week nog even nagereden.
Voor GPX stuur me maar een PB tje.

gr Thomas
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ja, is een Niordbikers evenement. Normaal in Noordwijkerhout maar door de droogte en de staat van parcours daar dit jaar in Hoofddorp gehouden.
De wedstrijdronde is hoofdzakelijk wat wij als lokale rijders in het bos altijd rijden. Gpx krijg je al zie ik :oops:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Weet iemand of er al plannen zijn om de route door de Groene Weelde te herstellen? Ik heb destijds geholpen om o.a. dit stuk te bouwen, voordat de aanleg van de 380Kv leidingen al het werk te niet heeft gedaan. Er is destijds toegezegd dat na de werkzaamheden de route door de aannemer hersteld zou worden, hier heb ik echter nog niets van gezien. Zijn de Noordbikers nog steeds de beheerders van de route? Als nieuwbouw weer door vrijwilligers opgepakt moet gaan worden ben ik bereid te helpen, mogelijkheden zijn er in het gebied genoeg.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Die plannen zijn er ja. Door onenigheid zijn die afspraken om het te herstellen al die tijd niet nagekomen. Wat ik recent vernam is dat die onenigheid nu opgelost is en dat er, in samenwerking met een aantal mensen van de Noordbikers, aan een andere route zal worden gewerkt.

Er is geen trail-bouw-commissie opgetuigd, maar ik zal toch eens voorzichtig informeren hoe dat eruit zou komen te zien.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

PaneVino schreef: wo 22 april 2020, 14:16 Die plannen zijn er ja. Door onenigheid zijn die afspraken om het te herstellen al die tijd niet nagekomen. Wat ik recent vernam is dat die onenigheid nu opgelost is en dat er, in samenwerking met een aantal mensen van de Noordbikers, aan een andere route zal worden gewerkt.

Er is geen trail-bouw-commissie opgetuigd, maar ik zal toch eens voorzichtig informeren hoe dat eruit zou komen te zien.
Ik rijd de route weleens als ik weinig tijd heb en toch zin heb om te fietsen.
de laatste tijd valt mij op dat ik tegenliggers heb en dat er aan 2 kanten (pannenkoekenhuis en bij het bruggetje) borden staan. is deze nu 2 kanten op te rijden? is de rijrichting veranderd? ik snap m niet meer :roll:
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

'Officiele route' .... De historie is dat ooit boswachters van Spaarnwoude grote borden met 'ATB route' neergezet hebben wat totaal niet aansloot of überhaupt een route genoemd mocht worden. Dat zijn die borden waar je op doelt. Daarna is de route zoals ie op MTB Routes staat gemaakt en geopend voor gebruik en die ging deels over het stuk waar die eerder genoemde borden staan. Daar komt die verwarring vandaan.

Ik rij doorgaans gewoon 'vrij' hier. Dus alle trails alle kanten op kris-kras door elkaar. Door heen en weer te rijden heb je 2x zoveel trail, is mijn redenering. Alleen op de wat drukkere tijdstippen neem ik de bos-kant van het 'officiële parcours' niet, of maar een klein stukje tegendraads. Ik kom heel af en toe maar een tegenligger tegen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
N1co
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 21 november 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Heb er gisteren met kids gereden, wel op een gpx. Vond het toch wel verassend leuk. Alleen het aller zuidelijkste lusje hebben we niet gehad. Ga hem zeker nog een keer alleen rijden.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Vandaag voor de 4e keer in 3 weken in het haarlemmermeersebos geweest,vanwege droogte in Noordwijk en op de UHR.
Eigenlijk wordt het steeds leuker, vinden we nieuwe paadjes en is er keihard te knallen over de betonharde bospaadjes. Niet echt een vaste route, maar de Bigspottershill zit er een paar keer in. Alle hoeken naar beneden, maar ook van de steile zuidelijke kant af. Dit jaar geen Italië, dus dan zo maar een iets langere steile afdalng scoren ;)
Ook de rotsen aan de noord kant van het meer zijn leuk. Vooruit kijken om het juiste pad te kiezen en om niet tussen de rotsen te komen.
Vandaag ook de 2e jump (houten schans) op de lange single track genomen. Ff goed tussen de bomen in mikken als je neer komt.
Zuidelijke deel is goed voor de km's, heen en weer naar NV. Echt leuk is anders
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

erwin.burgers schreef: zo 31 mei 2020, 15:57 Vandaag voor de 4e keer in 3 weken in het haarlemmermeersebos geweest,vanwege droogte in Noordwijk en op de UHR.
Eigenlijk wordt het steeds leuker, vinden we nieuwe paadjes en is er keihard te knallen over de betonharde bospaadjes. Niet echt een vaste route, maar de Bigspottershill zit er een paar keer in. Alle hoeken naar beneden, maar ook van de steile zuidelijke kant af. Dit jaar geen Italië, dus dan zo maar een iets langere steile afdalng scoren ;)
Ook de rotsen aan de noord kant van het meer zijn leuk. Vooruit kijken om het juiste pad te kiezen en om niet tussen de rotsen te komen.
Vandaag ook de 2e jump (houten schans) op de lange single track genomen. Ff goed tussen de bomen in mikken als je neer komt.
Zuidelijke deel is goed voor de km's, heen en weer naar NV. Echt leuk is anders
Ik denk dat ik de hele route nog nooit gereden heb want de houten schans nog nooit gezien. Die zit in het bos zelf denk ik?
Ik fiets m ook altijd vanuit nieuw-vennep
LordoftheSquirrels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 26 maart 2020, 16:32

Houten schans zit op het laatste deel van gewoon de officiële route, al zou ik het zelf meer een drop noemen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik was er een paar weken geleden in de buurt en heb nog beetje lopen zoeken naar iets van een route. Kwam op een stuk single-track uit die eindigt bij een P/camping. Als er meer is moet ik misschien maar vaker heen fietsen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Er is veel meer.... Als ik alleen in het HMB blijf, daar alles handig aan elkaar lus en heen en weer rij, dan kom ik zonder problemen aan 15-20km zonder iets te dubbelen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie