MTBroute Enschede - Buitenspoor Nieuw

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Vanmorgen heerlijk in de regen de route gereden. :D
Laat ik beginnen met het PR stukje voor Jeannette:

De gemeente Enschede is er ingeslaagd om een zeer gevarieerde route om Enschede aan te leggen. Met een route van ruim 55km heeft de gemeente tevens een nieuw soort route aangelegd: De urban mountainbike route. De route bestaat uit fietspaden, onverharde landwegen, zandpaden en single tracks. Deze gaan door het buitengebied van Enschede maar ook door Duitsland, buitenwijken, parken en bedrijfsterreinen. Zeer gevarieerd, wat nog niet eerder in Nederland op deze schaal is gedaan. Grote bergen of heuvels zijn er niet in de route, maar door zijn variatie van ondergrond nooit saai. Gezien de lengte van de route minder geschikt voor de echte beginner.

Ik zou zeggen copy en paste. :wink:

Goed, mijn eigen verhaal: Begonnen in Enschede Zuid richting Rutbeek. Splitsing van de Rutbeek route en deze staat duidelijk aangegeven. Op het zandpad bij Groot Bruinink even getwijfeld, op de kruispunten staan wel veel wandelbordjes maar geen MTB teken. Zoals ook later zou blijken is het devies bij twijfel rechtdoor. Toch zouden er hier en daar wel wat meer bordjes mogen staan. Bij de Arendsweg staat het bordje aan de verkeerde kant van het kruispunt maar wijst wel in de juiste richting. Beetje vreemd. Daarna richting Glanerbrug, even door Duitsland, hier op de Aamsveenweg gedacht van hier komt dat saaie stuk... maar dat was toch korter dan ik verwacht had. Tja en dan sta je plotseling aan de "oude" grens. Hier heb ik geen bordje kunnen ontdekken. Met dank aan dit forum de grens overgestoken en rechtsaf de Kerkstraat ingegaan. Hier zitten de stickers op de lantaarnpalen. Door Glanebrug, hup het bos in duidelijk een nieuw stuk. Over Hoge Boekel, ook hier weer soms een gebrek aan bordjes. Richting Lonneker, beklimming van de Lonnekerberg en een stuk van de MTB Noord route. Splitsing op het UT terrein ook hier goed opletten op de bordjes. Langs de Grolsch Veste en om Miracle Planet heen richting ijsbaan. Kanaal over, over Twekkelo richting Marssteden. Hier een lekker hoofdpijnstuk, nog niet ingereden stuk gras tussen vijver en A35. Bordjes naar Usselo zonder problemen gevonden over de Usseler Es weer richting Rutbeek.

Tot zover de route. Een paar extra bordjes zou wel zo fijn zijn, vooral op kruispunten waar niks staat ga je toch twijfelen (bij twijfel rechtdoor). Verder heb ik mijn twijfels over de weersbestendigheid van de route. Met nog een paar flinke najaarsbuien zullen grote delen toch aardig verzuipen. En de stickers, hoewel het natuurlijk makkelijk plakken is, waren er velen vandaag al totaal doorweekt. Die zitten over 2 weken niet meer op hun plaats. Verhouding onverhard/hard is ongeveer 40/60

Omdat ik er wel van hou om wat kilometers te maken, ga ik hem zeker vaker doen. :-q
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

VeeDee schreef:....... Hier een lekker hoofdpijnstuk, nog niet ingereden stuk gras tussen vijver en A35. Bordjes naar Usselo zonder problemen gevonden over de Usseler Es weer richting Rutbeek.
Zondag lag er nog een dikke boomstam in de weg (op het dammetje) voordat je op het gras komt; hebben ze die inmiddels weg gehaald (dit haalt de snelheid er namelijk wel een beetje uit)? Verder is dit stuk gras ook een bekende honden uitlaatplek (waar ze lekker los lopen)................. en afgelopen zondag waren de hondenbezitters not amused toen er mountainbikes langs kwamen :D
Google is your friend :-)
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Die boomstam ligt er nog steeds, net te groot voor een bunnyhop. :-D Ik snap wel dat ze vissers enzo willen tegenhouden, maar een simpel paaltje lost dat toch ook op? Vandaag was er slechts één hond, de eigenaar keek me echt zo aan van "wat kom jij hier doen?".
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
BikerBjorn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 10 augustus 2007, 11:53
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XC 800-D
Contacteer:

Misschien dat ik dit weekend wel weer het een poging geef, is het misschien een idee om met meer af te spreken?
jan10
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 16 september 2009, 22:26

prachtige route rond enschede nog niet overal goed aan gegeven maar veel mooie plekjes gezien .
Laatst gewijzigd door jan10 op ma 26 oktober 2009, 23:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Joenes
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 13:38
Mijn mountainbike: is een mat zwarte Cannondale
Contacteer:

Kijk das handig :-q
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

VeeDee schreef:Die boomstam ligt er nog steeds, net te groot voor een bunnyhop. :-D Ik snap wel dat ze vissers enzo willen tegenhouden, maar een simpel paaltje lost dat toch ook op? Vandaag was er slechts één hond, de eigenaar keek me echt zo aan van "wat kom jij hier doen?".

Vlgs. mij kan je hier rechts wel langs
Veni, vidi, vici
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Vanmorgen scheen het zonnetje, dus opnieuw het rondje gedaan. Droog en iets warmer rijdt het toch een stukje makkelijker en sneller! Inmiddels kan ik het wel zonder bordjes en stickers maar voor iemand die de route niet kent blijft het lastig. De afdaling van de Twekkelerbrug is natuurlijk aardig maar ik vraag me af of de straf, het saaie stuk langs het kanaal, niet wat te groot is. Er lopen door Twekkelo best leuke paadjes die weer aansluiten op de route.
BSM schreef:Vlgs. mij kan je hier rechts wel langs
Ik stap liever af, best een diepe greppel. :wink:
Al met al, geen rondje voor je techniek, wel goed voor de kilometers. :-q
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Joenes
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 13:38
Mijn mountainbike: is een mat zwarte Cannondale
Contacteer:

Vanavond een klein deel van de route gereden. Gestart bij de UT. Het wordt alweer snel donker, dus de hele route zat er niet. Het stuk dat ik gereden heb viel qua bewijzering erg mee. Bij twijfel idd rechtdoor. Het stukje bij de boomstam toch even afstappen. Het is een best diepe greppel/sloot.
Er heeft zich al een aardig spoor gevormd bij het stuk gras langs de snelweg. Bij de usseleres moest ik alweer helaas de route verlaten. Toch weer op veel plekken geweest die ik nog niet kende. Vooral bij twekkelo.
Volgende keer maar de hele route.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Vanmiddag op m'n dooie akkertje deze route gefietst. Begonnen bij de universiteit, richting ijsbaan. Met de aanwijzingen van het forum en een beetje kijken kom je er wel. Lastig is dat je de aanwijzingen aan je rechterkant verwacht daar waar je fietst op de weg. En dat de stickers dan soms 3 meter hoog links op een lantaarnpaal geplakt zijn.
Tja en dan de route, ...wat moet je er van zeggen, ...wat een triest excuus voor een mtb route. Op het stukje bij het Rutbeek na kun je de gehele route comfortabeler op je stadsfietst doen.

In de krant, Tubantia, van 09-09-2009 stond het onderstaande:
De route loopt voor 90% over grond van de Gemeente Enschede, 10% is van Landschap Overijssel. Voor de aanleg van de route heeft de Gemeente Enschede 30.000 euro subsidie gekregen. Er is één dame in functie van project begeleider fulltime, zeven (7) maanden, bezig geweest deze route aan te leggen. Haar naam staat in de krant, maar die ga ik niet noemen.
Hierbij is zij ook geholpen door collega's en wielerliefhebbers. De gebruikte materialen, paaltjes en stickers, zijn volgends de krant afkomstig van de Regio Twente.

Al fietsende stelde ik me steeds weer deze vragen...
Wat heeft zij gedaan in deze zeven maanden, de paden lagen al op de Enschede'se gemeente grond.
En waar is de 30.000 euro subsidie nu gebleven dan? :~

...welterusten gemeente Enschede, Sportstad van het jaar 2009 :-{

Van zo'n initiatief mag je als mtb niet blij worden, hier had veel meer ingezeten.
En nu maar hopen dat, omdat er nu een mtb route loopt, niet elk ander pad voor mtb'ers wordt afgesloten.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
BikerBjorn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 10 augustus 2007, 11:53
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XC 800-D
Contacteer:

Lenf ik ben het met je eens, ik heb vandaag de andere route weer gereden rond Lonneker en die heeft meer in zich zitten qua terrein, ik vind de bewegwijzering op de Buitenspoor op sommige stukken ronduit slecht. Waarom wordt er niet consequent gewerkt met de paaltjes met daarop het mtb-teken. Ik had vandaag eerst de Lonnekerroute gereden en (voor mij) het laatste stukje langs Twente stadion richting mijn huis. Maar daar had ik weer last van dat ik een aanwijzing niet direct zag, er zat toen een sticker op een verkeesrbord ergens halverwege de paal. Op andere momenten zit de sticker weer op de lantaarnpaal, laag of hoog, dit moet echt beter kunnen.
Ik wist niet dat er zoveel subsidie in was gestoken, wat ik altijd jammer vind is dat het beeld toch niet goed is van mtb-ers blijkbaar want er moeten zat mogelijkheden zijn om routes uit te zetten waar alleen een mtb-er over mag, ook al gaat dit door een bos, een klein smal spoortje is immers al voldoende om over te fietsen. Zoveel maak je nu ook niet kapot met het eroverheen fietsen.
Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben is met welke wielerliefhebbers er dan overleg is geweest. Ik denk dat er zat paden zijn waar nu ook al veel mtb-ers over rijden die goed geschikt kunnen zijn. Laat ze die eens verzamelen en daar een route van maken.
En tsja qua afzetten andere paden e.d. er zijn nu ook al zat paden waar we niet mogen komen want we zouden toch eens wat kapot kunnen maken! Zo jammer en echt weer Nederland met alle wetten. (alleen daarom is het fietsen in het buitenland zo heerlijk, je mag bijna overal wel fietsen.

Maar goed, het kan nog wel beter worden, de route bij Lonneker is ook steeds aangepast (en wordt soms ook nog aangepast)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

lenf schreef:Tja en dan de route, ...wat moet je er van zeggen, ...wat een triest excuus voor een mtb route. Op het stukje bij het Rutbeek na kun je de gehele route comfortabeler op je stadsfietst doen.
Wat een verrassing... Je zou toch eens een parcours kiezen dat iemand die kan fietsen zonder enige voorbereiding niet kan rijden, laat staan dat je nog de moeite neemt om je 30k aan te spreken om het een beetje op te leuken met wat extra stenen en boomstammetjes.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Joenes
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 13:38
Mijn mountainbike: is een mat zwarte Cannondale
Contacteer:

Inmiddels de route ook helemaal gereden en idd niet echt spannend. Er zitten her en der wel wat aardige stukjes, maar daar is ook alles mee gezegd.
Maar dat er iemand 7 maand mee bezig is geweest wat ook nog eens 30k heeft gekost verbaasd mij ook enorm.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
ribbel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 28 augustus 2009, 22:37
Mijn mountainbike: Is een linkspoot

Staan volgens mij wel een aantal paaltjes meer.
Als ik naar m'n werk rij, zat er bij de brug bij Boekelo/Marssteden alleen een sticker op een paal, nu staat er ook een paaltje.
Na "NO FEAR!!" komt vaak "Oooo Shitt...!!"
Joenes
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 13:38
Mijn mountainbike: is een mat zwarte Cannondale
Contacteer:

ribbel schreef:Staan volgens mij wel een aantal paaltjes meer.
Dat gevoel had ik ook al.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Plaats reactie