MTB route Apeldoorn

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5749
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

klaast schreef: ma 14 juni 2021, 12:36
Fred (mtb-sport) schreef: ma 14 juni 2021, 09:25 Alleen ik vrees (en met mij nog velen) dat wanneer er een singletrack ronde aangelegd wordt (ongetwijfeld spannender dan huidige route) het wellicht over en sluiten is voor het toeren in deze mooie omgeving.
Een recent voorbeeld is ook landgoed den Treek. Was gedoogbeleid en nu verplicht voor 25,- per jaar achter elkaar aanhobbelen.

Een aangelegde route als toevoeging zeg ik : Prima :-q .
Een aangelegde route als vervanging zeg ik NEE :evil:
Je kunt t.a.v. singletrack routes en vrij fietsen ook de andere kant op redeneren: als er door het aanleggen van een nieuwe route minder overlast is door MTB-ers buiten de route, is er ook minder aanleiding voor een algeheel fietsverbod.
Die redenering klinkt aardig, maar inmiddels aantal voorbeelden waar na aanleg trails het echt minder "vrijheid/blijheid" is geworden. Dat scenario zie ik dan ook bij Apeldoorn: Jullie hebben toch een mooie/nieuwe route, dus kan je daar fietsen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vind het stiekem wel een beetje zonde van het bos om hier in te gaan graven om wat van die kunstmatig uitziende trails in aan te leggen.

Maar het belangrijkste is dat het dan misschien drukker gaat worden terwijl dit juist een heerlijke route is om van de natuur te genieten.
Ik snap de roep om nieuwe trails ook niet helemaal.
Als je een bepaald stuk saai vind dan sla je hem over of je slaat even een ander pad in, er is hier zoveel keuze.

Als local met zo'n mooi bos om de hoek vind ik dat je het maar beter kunt koesteren zoals het nu is ipv van alles op de hals te halen.
Maar dat is mijn mening.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Fred (mtb-sport) schreef: ma 14 juni 2021, 19:24 Die redenering klinkt aardig, maar inmiddels aantal voorbeelden waar na aanleg trails het echt minder "vrijheid/blijheid" is geworden. Dat scenario zie ik dan ook bij Apeldoorn: Jullie hebben toch een mooie/nieuwe route, dus kan je daar fietsen.
Welke voorbeelden zijn dat? En wat was er eerst: de nieuwe route of de plannen om de fietsvrijheid in te perken? Als het begint bij dat laatste kun je maar beter een leuke route hebben...
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

Rayb81 schreef: ma 14 juni 2021, 21:19 Vind het stiekem wel een beetje zonde van het bos om hier in te gaan graven om wat van die kunstmatig uitziende trails in aan te leggen.

Maar het belangrijkste is dat het dan misschien drukker gaat worden terwijl dit juist een heerlijke route is om van de natuur te genieten.
Ik snap de roep om nieuwe trails ook niet helemaal.
Als je een bepaald stuk saai vind dan sla je hem over of je slaat even een ander pad in, er is hier zoveel keuze.

Als local met zo'n mooi bos om de hoek vind ik dat je het maar beter kunt koesteren zoals het nu is ipv van alles op de hals te halen.
Maar dat is mijn mening.
Ik deel je mening volkomen! Dit gedeelte Veluwe kan je nog lekker helemaal naar eigen smaak invullen. Is het je achtertuin...ga dan lekker de paden op je gemak verkennen. Er zijn genoeg smalle paden, zoals er ook genoeg brede paden zijn waar je meer op snelheid kan rijden of rustig om je heen kan kijken. Voor elk wat wils! Ik vind het vanuit Eerbeek juist heerlijk die afwisseling. De Rheden route is op verschillende manieren te rijden, maar ook het stuk tussen Hoenderloo en Ugchelen/Beekbergen vind ik mooi. En rustig! Fiets vooral om mijn conditie te verbeteren, te genieten van de omgeving en de rust. Mij zal je niet snel in het weekend zien treintje rijden...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mij ook niet. Maar wat hebben treintjes/weekend met singletracks en uitdagende routes te maken?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

klaast schreef: ma 14 juni 2021, 12:36 Je kunt t.a.v. singletrack routes en vrij fietsen ook de andere kant op redeneren: als er door het aanleggen van een nieuwe route minder overlast is door MTB-ers buiten de route, is er ook minder aanleiding voor een algeheel fietsverbod.
Ik heb ergens het idee dat het rondom Apeldoorn relatief rustig is met mountainbikers omdat de officiële route bekend staat als ‘saai’ en behalve de locals bijna niemand de pareltjes weet te vinden, laat staan aan elkaar te knopen tot een leuke route. Dat vind ik wel prima ook. Zeker omdat een hoop van die pareltjes absoluut ongeschikt zijn om intensief bereden te worden en dus ook nooit in een officiële route gaan komen.
Als Apeldoorn voor iedereen leuk fietsen wordt zal het drukker worden verwacht ik, ook buiten de officiële routes. Wat mij betreft dus pas mooie uitdagende routes bij Apeldoorn als vrij fietsen over is. En ik hoop dat dat laatste nog lang op zich laat wachten.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat vinden veel mtbers rond Lunteren en deel Ede ook. En wie weet op de Sallandse Heuvelrug en op nog veel meer plekken in het land. Samen delen samen spelen ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

https://www.destentor.nl/apeldoorn/cros ... DH9ehtDKeo

Hard roepen dat er verbetering nodig is en dan in de een na laatste alinea wel zeggen dat ie hoopt dat je ook buiten de route mag blijven fietsen.

Dat mag nu ook dus ik snap het nut van wat aangelegde slingerpaadjes niet?
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 303
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

De nieuwe aangelegde singletracks worden oa mbv de gemeente(geld) aangelegd zodat men meer toeristen/dagjes mensen wilt aantrekken.
Goed voor de economie zullen we maar zeggen.
En ja.. De mtb club maar ook Patrick Jansen willen dit alleen doen als de Veluwe open blijft zoals nu het geval is voor ons mtb-ers.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als ze meer dagjesmensen willen dan zullen de mensen naar de gemeente Apeldoorn gelokt moeten worden imo, in het bos kun je namelijk geen geld uitgeven.

Voor mij part hoeft die drukte in het bos niet, het wordt straks steeds lastiger om in alle rust in een ongerept bos te kunnen fietsen.
Overal liggen MTB parcoursjes en de roep om te kunnen "exploren" wordt alleen maar groter, kijk alleen al naar het groeiend aantal gravelaars.
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

Mbt het artikel in De Stentor van vandaag: mtb rond Apeldoorn ís al leuk, daar zijn echt geen nieuwe vaste routes voor nodig. De locals kennen de plekjes, en de gemiddelde toerist heeft met 5 minuten googelen een leuke route te pakken.
Ik hoop dat het huidige open karakter van de bossen rond Apeldoorn zo blijft als het is. Draaien en keren a la Patrick Jansen, waarvoor allerlei kunstmatige trucs uitgehaald moeten worden, het bos verbouwd wordt en onderhoud nodig is, kan je op genoeg plekken in NL al, ook op korte afstand van Apeldoorn. Dat is hier dus echt niet nodig, eenheidsworst hebben we al genoeg.
Dat de huidige vaste route hier een saai imago heeft vind ik overigens prima. Wanneer de route in de top 5 van mtbroutes staat (waarom er zoveel waarde aan die website gegeven wordt vraag ik me trouwens af), zal het filerijden worden in het bos. De ligging van Apeldoorn is daarvoor ideaal, aan de A1 en A50. En tot slot, de economie die er wel bij vaart; de lokale van der Valk staat al te springen om een opstappunt voor de route te krijgen…

Kortom, zoals Meja ooit zong: it’s all about the money.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

ErikR schreef: di 17 augustus 2021, 20:39 En tot slot, de economie die er wel bij vaart; de lokale van der Valk staat al te springen om een opstappunt voor de route te krijgen…
Straks komt Van der Valk nog met een trans-Veluwe (E-)MTB arrangement tussen hun hotels in Arnhem, Apeldoorn en Harderwijk.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik heb als westerling 2 dagen met de MTB in, -en rond het kroondomein gefietst. Ik wist niet dat de Veluwe zo uitgestrekt en mooi waren en dat er zo veel paden zijn waar je gewoon mag fietsen. Puur genieten en ondanks de vakantiedrukte op de gewone (geasfalteerde) fietspaden kwamen we in de natuur bijna niemand tegen. De routes bieden weinig technische uitdagingen maar de schoonheid van de omgeving compenseert dat voor mij volledig. Je kunt er vergif op innemen dat de aanleg van een MTB parcours gaat zorgen voor beperkingen elders en dat zou doodzonde zijn.
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Trap er niet in, zie topic kalmthoutse heide / grenspark. Eeuwig zonde.
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 440
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Heeft een local voor mij een mooie GPX-tocht dan? Zit in Beekbergen op de camping en pak Rheden natuurlijk wel mee, maar als er tips zijn, hoor ikhet graag. Vandaag een deel van Apeldoorn met de kleine gereden.
Plaats reactie