MTB route Apeldoorn

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

ducatif1 schreef:Route ligt er goed bij.. paar stukken misschien wat mul zand maar is dan even flink doorstampen en door :-q
Bij mul zand inderdaad even flink doorstampen maar nog belangrijker om er vlot door te komen scherp sturen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Bedankt voor de update.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Mountainbiker krijgt meer uitdagingen op de Veluwe
Apeldoorn scoort goed bij toeristen als het op het Fietsenknooppuntennetwerk en de Klompenpaden aankomt. Maar de toerist die wil mountainbiken komt er (nog) bekaaid af.

Wie wil en de weg kent kan rond Apeldoorn prima uit de voeten op de mountainbike. Maar het aanbod is onvoldoende om liefhebbers naar de Veluwe te trekken. Door te investeren kan daar verandering in komen. ,,Goede routes leveren een economische bijdrage aan de vrijetijds- en toeristische sector'', zegt Marlies Jurg.

Jurg (26) schreef voor haar afstuderen aan de opleiding Hotel Management op Saxion de scriptie De Veluwe liken met mountainbiken . Het gaat om een onderzoek naar de waarde van mountainbikeroutes in de gemeente Apeldoorn. Jurg legde haar focus op de Zandenwoudroute. De bewegwijzerde route met 378 hoogtemeters gaat over meer dan 50 kilometer en loopt onder meer langs Hoenderloo en Radio Kootwijk.

Veredelde fietsroute
Uit de analyse van Jurg blijkt dat de route teveel zandpaden kent en te weinig zogenoemde singletracks. Het gaat om paadjes van zo'n 80 centimeter breed die exclusief door mountainbikers worden gebruikt. Extra singletracks zorgen er ook voor dat verschillende recreanten van elkaar worden gescheiden. Wandelaars en fietsers rijden elkaar dan niet in de wielen. ,,De natuurbeleving van de huidige route is wel heel hoog'', noemt Jurg een positief punt. ,,Dat is voor 50-plussers die als toeristen de Veluwe bezoeken best leuk. Een wat serieuzere mountainbiker ervaart het echter als een veredelde fietsroute.''

En juist in die laatste categorie zit potentie. ,,Goede routes zijn interessant voor familie-uitjes. Voor groepen sporters die eens een andere activiteit zoeken dan de eigen sport. Je moet inspelen op de beginneling door clinics aan te bieden. Recreatiebedrijven kunnen gaan samenwerken met de mountainbikevereniging. Met verschillende lussen kun je wisselende moeilijkheidsgradaties aanbrengen. ''
Weer een mooie studie en een nieuwe poging om er een meer technische route van te maken.
Apeldoorn heeft in Patrick Jansen (Tracks & Trails) al een externe deskundige ingehuurd die zich momenteel de omgeving van de Veluwe bestudeert en bekijkt welke plek optimaal gelegen is om een optimale route te realiseren.
Dan zal ook deze route misschien aangepast worden naar de trend van de 2.0 (of 2.5/3.0?) routes. Het is wel zo dat er enorm veel potentie in het gebied zit, erg mooie stukken mogelijk en fantastische natuur. Ik ben erg benieuwd wat de ideeën zijn / worden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Forau schreef:Dan zal ook deze route misschien aangepast worden naar de trend van de 2.0 (of 2.5/3.0?) routes. Het is wel zo dat er enorm veel potentie in het gebied zit, erg mooie stukken mogelijk en fantastische natuur. Ik ben erg benieuwd wat de ideeën zijn / worden.
Laat ik eerst zeggen dat ik de routes zoals een UHR (met dank aan Patrick) enorm leuk vindt om te rijden :-q . Maar.........
Je voelt hem al aankomen: Het karakter van de huidige route bevalt me ook ondanks dat het niet de meest spannende route is, verre van dat zelfs. Maar om lekker eind te trappen (noem het bosracen wat mij betreft) zonder draaien/keren is Apeldoorn heerlijk voor de afwisseling.
50 km singletrack heaven hoeft voor mij echt niet.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Helemaal eens met Fred. Ik vind het ideaal om te kunnen kiezen in wat voor soort route ik zin heb om te rijden.
Als ik wil trainen voor een marathon kies ik eerder routes zoals Apeldoorn dan een route als Zeist.
Een nieuwe route in Apeldoorn is prima, maar dan graag naast de bestaande route. :-)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Heerlijk rondje voor een duurtraining. Behoudt alsjeblieft de afwisseling van routes!
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Fred (mtb-sport) schreef:Laat ik eerst zeggen dat ik de routes zoals een UHR (met dank aan Patrick) enorm leuk vindt om te rijden :-q . Maar.........
Je voelt hem al aankomen: Het karakter van de huidige route bevalt me ook ondanks dat het niet de meest spannende route is, verre van dat zelfs. Maar om lekker eind te trappen (noem het bosracen wat mij betreft) zonder draaien/keren is Apeldoorn heerlijk voor de afwisseling.
50 km singletrack heaven hoeft voor mij echt niet.
Ben ik het ook helemaal mee eens, daarom ben ik ook benieuwd wat men er van gaat maken. Het liefst de bestaande route laten bestaan, met toevoeging van nieuwe route. Koppelingen tussen de nieuwe en bestaande routers op de Veluwe en als laatste geen paden afsluiten omdat er nu meer vaste routes zijn :D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De Apeldoorn route, een van mijn meest favoriete routes.
Vooral vanwege het gevoel echt in het bos te zitten en de rust om je heen.
Hoe minder fietsers je tegenkomt hoe beter ;)

Overigens zouden er wel een paar paden anders kunnen lopen.
Paden parallel aan een fietspad zouden voor mij meer het bos mogen worden ingetrokken.
En paden waar ook paarden lopen zijn niet zo prettig om te rijden.
Maar buiten deze twee kleine dingetjes blijf ik het een top route vinden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Vandaag weer eens gereden (combi Apeldoorn/Rheden) en voor wie zich afvraagt hoe het er bij ligt: Snel, nergens meer mul, geen modder. Ik zou zeggen p.r. waardig als je de benen hebt.
Verder ondanks gebrek aan technische hoogstandjes genoten van deze ronde en vooral ook omgeving.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Ben ik het mee eens. Afgelopen week deze route voor het eerst gereden omdat we daar vlakbij op vakantie waren. Gewoon lekker toeren in een mooie omgeving. Veel klimmen&dalen over voornamelijk brede bospaden (zand/grind). Met een local die de omgeving kent kun je je ongetwijfeld uren vermaken, ook meer technisch. Vele paadjes door het bos zien lopen maar voor deze keer me aan de route gehouden.

De bestaande route uitbreiden met technische lussen zodat je zelf kan variëren lijkt me ideaal.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Morgen (zondag 2 september) wordt in Apeldoorn een trailrun georganiseerd die op sommige stukken van de MTB-route gebruik maakt. En soms tegen de richting in.
Lief zijn voor elkaar!
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag weer eens gereden op de crosser icm Noord stuk van Rheden.
Van de hoeveelheid gevallen regen was bijna niets te merken, het lag er prachtig bij.

Als natuurliefhebber is het eigenlijk verplichte kost om nu de route te rijden, wat ziet het er prachtig uit met al die bladeren :-q

Afbeelding
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Rayb81 schreef: do 1 november 2018, 01:33 Als natuurliefhebber is het eigenlijk verplichte kost om nu de route te rijden, wat ziet het er prachtig uit met al die bladeren :-q
Eens , daarom zijn/lijken in de herfst de toertochten ook een stuk mooier over dezelfde route dan in de rest van het seizoen (dec. jan. en febr.)
Ben helaas geblesseerd en kan de eerstkomende 6 weken niet fietsen, maar gelukkig wel wandelen. Zodra ik weer kan fietsen zijn de bomen weer kaal.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Tsjibiti schreef: do 1 november 2018, 11:24 Ben helaas geblesseerd en kan de eerstkomende 6 weken niet fietsen...
Tegen iemand aangeknald toen je een route tegen de richting inreed? :-D
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Rayb81 schreef: do 1 november 2018, 01:33 Als natuurliefhebber is het eigenlijk verplichte kost om nu de route te rijden, wat ziet het er prachtig uit met al die bladeren :-q
Precies, ideaal rondje om lekker te toeren/trainen als afwisseling op de UHR. Mooi toch als je kan kiezen :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Plaats reactie