MTB route Apeldoorn

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

awinkel schreef: vr 10 december 2021, 19:13 Kijk maar wat er rond Harderwijk aan de gang is…
Voor de duidelijkheid; we mogen nog steeds vrij fietsen maar we krijgen wel met de zonering te maken. Maar dat heeft Nunspeet ook en die hebben geen route.
Harderwijk is altijd al lastig geweest met dichtgooien van paden. 10 of 15 jaar geleden was dat ook al aan de hand.
Verder kunnen we hier nog steeds een heel mooie tocht maken.
"This species has amused itself to death"
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

Inderdaad, veel lijkt geënt te zijn op toerisme en het zo populair mogelijk maken van de lokale mtbroute. Bij de plaatselijke Apeldoornse mtb-vereniging wordt wel eens gezegd dat ‘we niet eens in de top 10 van mtb-route.nl staan’ met de route hier. Dat is helemaal geen ramp, sterker nog, ik ben er trots op. Zo blijft het rustig in het bos en hoeven we in het weekend niet te gaan filerijden, zoals bijvoorbeeld in Amerongen.
Het argument van de populaire mtbroute hangt ook samen met toerisme, iets wat dit artikel uit het nrc mooi verwoord klik. Hoewel ik het niet met alles uit dit artikel eens ben (ik fiets bijvoorbeeld graag in het Kroondomein), kan ik me wel goed vinden in de strekking van dit verhaal: niet elk natuurgebied hoeft een pretpark te worden, zoals de Veluwe Alliantie graag wil (meer fietsers = meer geld). Tot slot: het is goed dat de voorzitter uit een van de vorige artikelen zich hard maakt voor het vrij kunnen fietsen op de Veluwe. Het bedrag dat hij noemt voor het vignet vind ik aan de forse kant, laten we eens starten met €7,50. Stijgen kan altijd nog.

Rayb81 schreef: vr 10 december 2021, 23:50 Ja waarschijnlijk ben ik te goedgelovig, want inderdaad, dit zelfde is overal al gebeurd.

Ik vind het jammer dat het eigenlijk gebaseerd te zijn op inkomsten van toerisme.
Dit is een mooi stukje puur bos met een rust waar ik echt van kan genieten.
Als er straks een MTB trail achtbaan doorheen gaat lopen wordt de beleving een stuk minder ben ik bang.

Ik hoop dat het nog even duurt voordat de ideeën werkelijkheid worden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5757
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Vandaag maar eens "old school" getoerd rondom de route van Apeldoorn. Wilde eigenlijk deze route icm Rheden pakken, maar na krap 9 km kwam ik bij onderstaand stuk uit.
Afbeelding

En "ineens" het geval van : Ik ga lekker kris/kras toeren met af en toe stukje van de route. Wat een feest en vooral ook rust. Zeker tov file rijden op de *** trails.

Gelukkig lees op de eigen FB groep "MTB route Apeldoorn" de volgende quote :
Nou, met de auto die kant op dan maar. Want in Apeldoorn schiet het voor geen meter op. Maar...., goed bezig, die mensen in de Achterhoek!
Duszzzzz voorlopig blijft het zo nu en dan de moeite om even in de auto te stappen :winkie: komt u maar met pek en veren
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Volgende keer je auto iets verderop naast de Gamma parkeren. Als je terug bent kun je de MTB gratis wassen bij de wasboxen van een autowasstraat :winkie: Kan ook allemaal in apeldoorn ;-)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5757
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Vanmorgen maar weer eens die kant opgegaan en lekker vroeg (08:17u) begonnen vanaf mijn vaste parkeerplekje bij Uchelen. Frisjes? Echt wel, maar oh wat een rust. Pas na zo'n 38 km de eerste andere fietser vlak voor ik de afsteek neem om rondje Posbank er bij te pakken om daarna restant van Apeldoorn te doen. Toen wel een handje vol andere bikers gezien/ingehaald.
Ronde lag er prima bij, zelfs enkele plekken alweer mul. Verder nog enkele bomen over het pad
Afbeelding
Maar ook dat kon de pret niet drukken.
Apeldoorn is en blijft nog steeds een lekker rondje :-q en in ieder geval geen filestress (OK, bij Hoevelaken even met de auto.....)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Vandaag heb ik het Boswachterspad Kootwijk gelopen (19 km) en we kwamen verscheidene mtb'ers daar tegen. Mag je daar nog op bestaande paden fietsen?

Volgens mij zijn we ook een paar bordjes van de route van Apeldoorn tegen gekomen ( wit met zwart mtb teken) en een verbindingsroute? (Geel met zwart mtb teken) Welke verbinding zou dat zijn?
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Meegs schreef: zo 6 maart 2022, 19:41 Vandaag heb ik het Boswachterspad Kootwijk gelopen (19 km) en we kwamen verscheidene mtb'ers daar tegen. Mag je daar nog op bestaande paden fietsen?
Ja, je mag bijna overal nog vrij fietsen rond Apeldoorn, behalve rond t Leesten(losloopgebied honden en drukke wandelroutes)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dank je :-q

Wel een leuk gebied om een beetje wat paadjes te verkennen.
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

De Boswachterspad-route wordt hier ook wel Oranje-route genoemd, is een populair fietsrondje.

De bordjes die je gezien hebt maken deel uit van de mtbroute Apeldoorn (Zandenwoud-route: https://www.staatsbosbeheer.nl/uit-in-d ... zandenwoud), die je in drie lussen kan rijden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5757
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Gisteren maar weer eens Apeldoorn gepakt. Gestart bij Leesten. Plan was oorspronkelijk om Apeldoorn te combineren met Rheden. Maar na half uurtje het gevoel van “ Gaat wel heel makkelijk en snel” en heb er weer eens een ouderwetse temporonde van gemaakt met in achterhoofd de p.r.’s die ik had staan uit 2015. Die net niet gehaald, had ook niet gekund.. Maar het ging bijna te makkelijk en omstandigheden waren ideaal, ondergrond goed, temp. niet te hoog.
Dus na iets meer dan 2 uur alweer klaar? Nee, nog maar een rondje om in ieder geval mezelf af te matten. Dus eindelijk weer eens 2 ronden achter elkaar en is en blijft een genot deze “old school” route. Onderweg minder dan 10 andere bikers op de 100 km, dus niet te druk……….
In ieder geval heel andere rit dan 2 dagen eerder op HV/LV, dus mooi dat er keuzes zijn met routes met compleet andere opzet. :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

I hear you Fred !

Af en toe niks mis met een Old School MTB 1.0 rondje :-q

Als je het zo kan afwisselen en nog redelijk bij elkaar in de buurt ook, dan helemaal top toch :bier:

Eerdaags ook maar weer eens een kijkje nemen hier.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Afgelopen donderdag heb ik ook nog het rondje gereden. Weer erg genoten van de mooie omgeving.
En je kan je rondje zo zwaar maken als je zelf wilt.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

2 rondjes Apeldoorn achter elkaar : Suprised : fysiek maar ook mentaal een respectabele prestatie wat mij betreft
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5757
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Stunning schreef: zo 17 april 2022, 08:52Als je het zo kan afwisselen en nog redelijk bij elkaar in de buurt ook, dan helemaal top toch :bier:
Precies. 2 dagen voor deze rit LV/HV met 1.00000 bochten of zoiets en gisteren weer ri Amerongen/Rhenen.
Je hoort me absoluut niet klagen met zoveel mogelijkheden "om de hoek"
Bram87 schreef: vr 22 april 2022, 09:40 2 rondjes Apeldoorn achter elkaar : Suprised : fysiek maar ook mentaal een respectabele prestatie wat mij betreft
Ooit, toen ik "jong" (56 jaar) was https://www.strava.com/activities/642694115 waren het er 3.............
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Vorige week ook twee dagen dit rondje gedaan. In totaal 80km. Weinig uitdagend, wel twee herten gezien die een stukje met me meeliepen. Wel leuk om kilometers te maken.
Plaats reactie