MTB route Apeldoorn

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag de gok genomen en naar de Veluwe afgereisd.
Wat lag de route er goed bij, helemaal droog.
Dat had ik zeker niet verwacht na al die sneeuw en regen van de laatste tijd.
Zelfs nog wat mulle plekken :-q
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Het i in feite nog steeds erg droog. Ik merk het hier in de omgeving van Nunspeet ook dat alles snel opdroogt en met die wind en hogere temperatuur van de afgelopen dagen helemaal. Andere winters was het soms maanden in de prut rond rijden.
"This species has amused itself to death"
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Rayb81 schreef: za 9 februari 2019, 19:36 Vandaag de gok genomen en naar de Veluwe afgereisd.
Wat lag de route er goed bij, helemaal droog.
Dat had ik zeker niet verwacht na al die sneeuw en regen van de laatste tijd.
Zelfs nog wat mulle plekken :-q
Niet helemaal , vlak bij Woeste Hoeve onder aan een korte afdaling was het flink nat. Maar dat was dan ook het enige. Ik heb me ook prima vermaakt.
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

Rayb81 schreef: za 9 februari 2019, 19:36 Vandaag de gok genomen en naar de Veluwe afgereisd.
Wat lag de route er goed bij, helemaal droog.
Dat had ik zeker niet verwacht na al die sneeuw en regen van de laatste tijd.
Zelfs nog wat mulle plekken :-q
Ik woon bij Garderen, ik ken de omgeving, ik weet wat voor ondergrond we hebben. Zaterdagmiddag hier door de bossen gereden en mij erg verbaasd over de kurkdroge ondergrond. Ook ik had dit echt niet verwacht :-q
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Als local omgeving Apeldoorn merk je na de gort droge en hete zomer van 2018 toch wel dat de Veluwe nog erg droog is. Na de sneeuw/regen van de vorige week zie je zelfs dat op de bekende modderige plekken het water snel in de grond is weg getrokken. En gezien de weersverwachtingen voor de komende 2 weken (=droog) zal het eerder weer mul en stoffig worden 8)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hoi,

iemand die misschien een lusje heeft wat betreft de onverharde paden in de blauwe cirkel? (of mag je daar niet fietsen?)

Afbeelding

Ik maak regelmatig een racefiets rondje en dan kom ik door dit gebied.
Via het Lammerspad naar de Asselsestraat, om uiteindelijk bij de spoorlijn uit te komen.

Nu zijn de bossen rond het Lammerspad prachtig met die dennenbomen en ik zie hier ook genoeg onverharde paden liggen.
Ook langs de Asselsestraat, vooral aan het einde onderaan het gebied zag ik een paar mooie onverharde paden kruisen met (volgens mij) flinke hellingen.

Ik zou graag het rondje Apeldoorn willen uitbreiden met wat mooie paden in dit gebied.
Alle tips zijn welkom :-D
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Rayb81 schreef: zo 24 februari 2019, 05:03 Hoi,

iemand die misschien een lusje heeft wat betreft de onverharde paden in de blauwe cirkel? (of mag je daar niet fietsen?)

Afbeelding

Ik maak regelmatig een racefiets rondje en dan kom ik door dit gebied.
Via het Lammerspad naar de Asselsestraat, om uiteindelijk bij de spoorlijn uit te komen.

Nu zijn de bossen rond het Lammerspad prachtig met die dennenbomen en ik zie hier ook genoeg onverharde paden liggen.
Ook langs de Asselsestraat, vooral aan het einde onderaan het gebied zag ik een paar mooie onverharde paden kruisen met (volgens mij) flinke hellingen.

Ik zou graag het rondje Apeldoorn willen uitbreiden met wat mooie paden in dit gebied.
Alle tips zijn welkom :-D

Ik ben geen local daar maar af en toe komen we daar als we in de zomer een grote ronde doen.
Er loopt een mooie singletrack langs de spoorlijn vanaf Assel ri Apeldoorn. Vervolgens kruis je een verhard fietspad waar je links afgaat maar dat volg je niet. Je komt dan langs een in bedrijf zijnde boerderij (midden in het bos ja dus dat kun je wel op google earth vinden) De uitrit rij je uit en vervolgens kruis je de weg Assel-Hoog Soeren. Oversteken en langs de noordkant langs de rand van dat grote heideveld. Bijna aan het eind waar je rechts het bos in gaat loopt een mooie singletrack naar rechts met een mooi klimmetje. Dan kom je op een grindweg die uitkomt op de Amersfoortseweg. Ongeveer tegenover het gesloten Aardhuis.
Heb er helaas geen gps- track van kan hooguit een keer dat stuk met je rijden.
"This species has amused itself to death"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dankje, ik ga wel een keer wat puzzelen als ik in de buurt ben
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Rayb81 schreef: zo 24 februari 2019, 05:03 Ik zou graag het rondje Apeldoorn willen uitbreiden met wat mooie paden in dit gebied.
Alle tips zijn welkom :-D
Dit is de orginele route:
https://www.strava.com/activities/53068722

Er zijn echter paden afgesloten en aanpassingen gedaan. Dit is een recentere versie, toen was ik er al een tijdje niet geweest. Het is dus inclusief fout rijden. Ik denk dat je het beste de oude route kan proberen en kijken of je daar wat mee kan.
https://www.strava.com/activities/1199399193
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Dat is een stuk Orderbos en kroondomeinen. Kan en mag je bijna overal fietsen. Zowel Orderbos als Kroondomeinen moet je de singletracks weten te vinden. Bij clubhuis van BarEnd zijn ze nu bezig met bos werkzaamheden. De technische bulten zoals Klimberg ligt er tijdelijk uit.
In Kroondomein wel een stuk zg. rustgebied voor wild. Daar mag je dan weer niet komen.
Als je toch de Apeldoorn route pak neem dan eens mtb route Hoenderloogroep ook mee. Op een 100 meter rij je er langs en is gewoon leuk om te doen. https://www.mtbroutes.nl/route/508/Hoenderloogroep
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor de route,
Daar moet ik wel wat mee kunnen.

En ja die Hoenderloo groep, heb er weleens aan gedacht, maar heb geen idee wat ik me erbij voor moet stellen.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

5km extra mtb-en over leuke paden/singeltracks met van alles en nog wat erin.. Tegen de klok in is het leukst om te doen. Route werd in het verleden ook gebruikt voor lokale mtb wedstrijden.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik probeer om donderdagmiddag deze route voor het eerst te gaan fietsen. Ik zal starten vanaf afrit 22 bij van de A50 (kom vanaf Fletcher de WIpselberg), en kan volgens mij via de Krimweg de route op. Mijn plan is om de hele route te fietsen. Wijst dit zich vanzelf met de bordjes, en de diverse lussen (ik lees iets van 3 lussen), of is de route op de Garmin installeren handiger??
Is het nu met het drogere weer prima te doen, of juist te droog en mul zand??
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

drpaul schreef: di 9 april 2019, 14:47 en kan volgens mij via de Krimweg de route op.
Dat klopt inderdaad. De route kruist de Krimweg.
drpaul schreef: di 9 april 2019, 14:47 Mijn plan is om de hele route te fietsen. Wijst dit zich vanzelf met de bordjes, en de diverse lussen (ik lees iets van 3 lussen), of is de route op de Garmin installeren handiger??
De route is prima gemarkeerd, dus goed te fietsen zonder gps. Als je gewoon de bordjes volgt fiets je de hele route (50km). Afwijkende bordjes geven aanlooproutes en afkortingen aan, maar die kan jij dus negeren.
Overigens vind ik het persoonlijk altijd wel lekker om de route op de Garmin te hebben. Bordjes zie ik nog wel eens over het hoofd...
drpaul schreef: di 9 april 2019, 14:47 Is het nu met het drogere weer prima te doen, of juist te droog en mul zand??
Het begint al aardig droog en mul te worden op sommige plekken, maar dat zijn steeds korte stukjes. Het overgrote deel is en blijft goed berijdbaar.

Veel plezier! :-q
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

mijn route die ik regelmatig fiets: https://www.strava.com/activities/2181555865

start kan gedaan worden vanaf de gamma.

korte afstand met redelijke hoogte meters voor apeldoornse begrippen, 80% onverhard waarvan 50% single track.. leuke klimmetjes en technische afdelingen
Plaats reactie