Biken in Schouwen ( zeeland )

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

En met een vriendelijke opmerking dat ze op een mountainbikeroute lopen, wat gevaarlijk is, kan je het beeld een beetje oppoetsen wat de wandelaar van ons heeft. Het is niet mijn bos (wel in mijn achtertuin), dus ik heb niet het alleenrecht.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

CC-Rider schreef: za 12 november 2022, 23:35 En met een vriendelijke opmerking dat ze op een mountainbikeroute lopen, wat gevaarlijk is, kan je het beeld een beetje oppoetsen wat de wandelaar van ons heeft. Het is niet mijn bos (wel in mijn achtertuin), dus ik heb niet het alleenrecht.
Ik heb het nog maar zelden meegemaakt aldaar wandelaars op de MTB trail, maar wie weet helpt een vriendelijk woord. Ik ken het bos goed en er zijn veel en veel meer kilometers wandelpaden dan mtb-trail dus er is geen enkele noodzaak over de mtb routes te wandelen.

Aan het begin van de route staat er iig een duidelijk bordje bij dat het geen wandelroute is.

Mocht dit vaker voorkomen zou ik zeker eens een opmerking naar de boswachter maken. Scheiding van recreatiestromen werkt twee kanten uit: mtb niet op wandelpaden, maar ruiters en wandelaars niet op mtb route. Wandelaars hebben m.i. niet perse het "recht" op de mtb routes te mogen wandelen.

Bij twijfel zal de boswachter wel een advies kunnen geven.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Vandaag lag het er weer prima bij. Lekker rustig op de route ook. :-q
Geen wandelaars o.i.d. gezien eveneens. De laatste keer was dit wel het geval, zou ook wel met toeristen-seizoen te maken hebben 8) .
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Even nieuwsgierig... Weet iemand stijgings/percentage van de langere klimmetjes toevallig? Gaan die boven de 15% :~
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

ijskonijn schreef: di 22 november 2022, 17:08 Even nieuwsgierig... Weet iemand stijgings/percentage van de langere klimmetjes toevallig? Gaan die boven de 15% :~
Een klimmetje op zandgrond blijft bij 15% niet liggen op een regelmatig gebruikte MTB route. Daarvoor is een meer samenhangende ondergrond voor nodig dan zand.
Zand maakt een klim wel lastiger ook als het percentage tegenvalt.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Willem Altes schreef: di 22 november 2022, 17:37
ijskonijn schreef: di 22 november 2022, 17:08 Even nieuwsgierig... Weet iemand stijgings/percentage van de langere klimmetjes toevallig? Gaan die boven de 15% :~
Een klimmetje op zandgrond blijft bij 15% niet liggen op een regelmatig gebruikte MTB route. Daarvoor is een meer samenhangende ondergrond voor nodig dan zand.
Zand maakt een klim wel lastiger ook als het percentage tegenvalt.
Je theorie klopt wel wat los zand betreft. Deze klimmen met wortels lijken wel wat steiler, maar t zou kunnen dat het wat zwaarder aanvoelt.
Maar wie weet is er iemand die feitelijke stijgingspercentages weet....?!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Die stijgingspercentages worden vooral gemeten door mensen die met hun GPS rondrijden. Die zijn niet zo nauwkeurig op korte klimmetjes. Als je de GPX die op MTB-routes staat bekijkt, komt het nergens tot 15%.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Op Strava zijn twee segmenten te zien met 11,5 en 17( :o ) %
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Agamer schreef: do 24 november 2022, 13:36 Op Strava zijn twee segmenten te zien met 11,5 en 17( :o ) %
Strava is een eigen virtuele werkelijkheid. Op Strava heb je ook een klim van 28,7% met 231 hoogtemeters op de Veluwe.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Willem Altes schreef: do 24 november 2022, 13:46
Agamer schreef: do 24 november 2022, 13:36 Op Strava zijn twee segmenten te zien met 11,5 en 17( :o ) %
Strava is een eigen virtuele werkelijkheid. Op Strava heb je ook een klim van 28,7% met 231 hoogtemeters op de Veluwe.
Gaaf waar??? :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Lekker steil in ieder geval.
Laatst gewijzigd door ijskonijn op do 24 november 2022, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik kon gisteren op de singelspeed beide klimmetjes niet boven komen. Nu weet ik waarom.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

CC-Rider schreef: do 24 november 2022, 18:34 Ik kon gisteren op de singelspeed beide klimmetjes niet boven komen. Nu weet ik waarom.
Heb dat ook eens geprobeerd toen ik nog singlespeed reed... 1e ronde kwam ik toen overal boven, maar na de 2e koos ik toch de chickenrun :lol:
Ik reed 32 x 17 toen...
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

30x17
Afbeelding
Misschien moet ik nog een poosje trainen....
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Vandaag weer Burgh Haamstede gereden sinds lange tijd. Route is flink mul aan het worden, maar nog wel te rijden. Alleen bij ,,trap'' drop-off begint gevaarlijk diepe geul te ontstaan. Ik kan me voorstellen dat binnen korte tijd daar iemand goed op zijn platte bek gaat :(( .
Ik weet niet de precieze benaming maar ik noem het maar zo...
Plaats reactie