Oosterbeek/Renkum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik ben eergisteren hard onderuit gegaan op het stalen bruggetje de Doorwerthsche heide op. Ik vond het gevoelsmatig altijd al een tricky ding. Je moet er met een bocht op en de stalen strippen leveren naar mijn gevoel weinig weerstand tegen die zijdelingse krachten. Tot nu toe echter nog nooit problemen gehad. Tot eergisteren dus toen er precies gebeurde wat ik vreesde: banden geen grip waardoor de fiets plotsklaps onder me weg gleed.

Van de ene kant bevestigt dat wel het gevoel dat ik altijd al had, maar ik vroeg me toch af of dit herkenbaar is. Gaan er daar vaker mensen onderuit of was ik dit keer gewoon te onvoorzichtig of onhandig?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Auw :(( hoop dat het meevalt :-?

Verder denk ik het laatste :winkie: :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

klaast schreef: vr 9 oktober 2020, 19:10
Van de ene kant bevestigt dat wel het gevoel dat ik altijd al had, maar ik vroeg me toch af of dit herkenbaar is. Gaan er daar vaker mensen onderuit of was ik dit keer gewoon te onvoorzichtig of onhandig?
Waarschijnlijk beiden 8)
Ik herken het wel, meerderen, incl ondergetekende, zijn uit mijn groep daar onderuit gegaan. Tegenwoordig hebben wij een andere aanrijdroute waarbij wij dit deel vermijden.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Nat weer erbij zeker?
Ijzeren latjes en water gaan niet goed samen.
Net als die witte strepen op de weg,. Vorige week op de rotonde in Bennekom onderuit gegaan met de gewone fiets op die manier.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Was idd nat. Volgende keer bij nat weer ook maar een alternatieve aanvliegroute nemen. Alleen zit er in het alternatief dat ik ken een aardig wortelpad. Niet zo fijn met de gravelfiets.

Nou ja, in ieder geval goed te weten dat ik niet de enige ben en het me inbeeld. Onvoorzichtig klinkt toch beter dan knettergek :lol:
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Heel beroerd bruggetje inderdaad... Ik probeer vanaf het fietspad ook altijd zo recht mogelijk er over heen te gaan, juist vanwege de reden waar jij nu tegenaan gelopen bent. Maar dat heb ik met die wildroosters op de racefiets ook eigenlijk altijd wel. Ken er wel die daar enorm lelijk op onderuit zijn gegaan en zo’n bruggetje zit in dezelfde categorie.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

...
Laatst gewijzigd door Johnny Hoogmoed op za 10 oktober 2020, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb zelf nooit last gehad op die bruggetjes, ook niet met de crosser, maar als je erop onderuit gaat kun je je flink bezeren.
Paar matrassen er tegen aan spijkeren :D
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

OsiruS schreef: di 6 oktober 2020, 19:17
kuijtje.nl schreef: ma 5 oktober 2020, 10:56 De noordlus (onder spoortunnel door richting Papendal) doen we niets meer aan. Die wordt opgeheven omdat daar 2 nieuwe lussen "Schaarsbergen" komen. De zuidlus proberen we wel zoveel mogelijk goed te beborden totdat we daar ooit verder mogen met de aanpassingen.
Kun je al wat meer delen over deze ontwikkelingen? Bijvoorbeeld waar de route ongeveer komt te lopen en wat de grove tijdslijn is?
En op welke wijze wordt de aansluiting met de zuidlus gemaakt?
Positief in elk geval dat er ontwikkeld wordt :-q
Noordlussen (Schaarsbergen) zijn eind deze maand vergund en dan kan er aangevangen worden met het bouwen. Grofweg tussen Koningsjacht-Papendal (aansluiting Ede) en de A50 (richting Apeldoorn) worden de 2 lussen gelegd.
Exacte datum start is nog niet bekend. Binnenkort wordt er een info avond georganiseerd voor de vrijwilligers die willen helpen bij aanleg en onderhoud.

Verbinding met Oosterbeek blijft vooralsnog hetzelfde, via het spoortunneltje.
Laatst gewijzigd door kuijtje.nl op za 10 oktober 2020, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Joop! schreef: vr 9 oktober 2020, 21:49 Heel beroerd bruggetje inderdaad... Ik probeer vanaf het fietspad ook altijd zo recht mogelijk er over heen te gaan, juist vanwege de reden waar jij nu tegenaan gelopen bent. Maar dat heb ik met die wildroosters op de racefiets ook eigenlijk altijd wel. Ken er wel die daar enorm lelijk op onderuit zijn gegaan en zo’n bruggetje zit in dezelfde categorie.
Inderdaad een ruime bocht nemen en dan er recht overheen fietsen (geldt voor elk veerooster) geeft de minste problemen. Maar het blijft enorm tricky als het nat weer of gevroren heeft.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

kuijtje.nl schreef: za 10 oktober 2020, 09:49
OsiruS schreef: di 6 oktober 2020, 19:17

Kun je al wat meer delen over deze ontwikkelingen? Bijvoorbeeld waar de route ongeveer komt te lopen en wat de grove tijdslijn is?
En op welke wijze wordt de aansluiting met de zuidlus gemaakt?
Positief in elk geval dat er ontwikkeld wordt :-q
Noordlussen (Schaarsbergen) zijn eind deze maand vergund en dan kan er aangevangen worden met het bouwen. Grofweg tussen Koningsjacht-Papendal (aansluiting Ede) en de A50 (richting Apeldoorn) worden de 2 lussen gelegd.
Exacte datum start is nog niet bekend. Binnenkort wordt er een info avond georganiseerd voor de vrijwilligers die willen helpen bij aanleg en onderhoud.

Verbinding met Oosterbeek blijft vooralsnog hetzelfde, via het spoortunneltje.
Klopt het dat deze ook langs het mountainbike museum komt? Die kant op is wel zo gunstig mbt hoogtemeters en mooie flow trails. Ik kom graag helpen, snap dat die bijeenkomsten voorlopig uitgesteld zullen worden ivm covid. Qua potentie zit er veel meer in dan de huidige route, ik hoop dat stukjes als ‘t Zand en rond ‘t Koningsjacht meegenomen worden in de nieuwe route. Wat ook ten goede zal komen voor een mooie aansluiting met Ede.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

klaast schreef: vr 9 oktober 2020, 19:10 Ik ben eergisteren hard onderuit gegaan op het stalen bruggetje de Doorwerthsche heide op. Ik vond het gevoelsmatig altijd al een tricky ding. Je moet er met een bocht op en de stalen strippen leveren naar mijn gevoel weinig weerstand tegen die zijdelingse krachten. Tot nu toe echter nog nooit problemen gehad. Tot eergisteren dus toen er precies gebeurde wat ik vreesde: banden geen grip waardoor de fiets plotsklaps onder me weg gleed.

Van de ene kant bevestigt dat wel het gevoel dat ik altijd al had, maar ik vroeg me toch af of dit herkenbaar is. Gaan er daar vaker mensen onderuit of was ik dit keer gewoon te onvoorzichtig of onhandig?
Heel vervelend dat je onderuit bent gegaan.
Als je de situatie bekijkt: https://www.mapillary.com/map/im/kv9MM6mNw51M7JJZvrA6HA en je beschrijving leest over 'met een bocht' en 'zijdelingse krachten' hou ik het op het laatste. Je moet dat ding helemaal niet met een bocht nemen, maar de bocht moet ervoor zijn afgerond. Zijdelingse krachten zijn hier echt niet nodig. Wellicht is dat lastiger op de crosser dan op een MTB waar je op het asfalt sowieso niet zo hard rijdt :wink: en je dus minder hoeft terug te nemen. Je ziet overigens op de foto wel sporen van mensen die links het fietspad afgaan om maar tijdig de bocht om te zijn. Lijkt mij niet helemaal trailrespect (zolang dat met een fietspad kan). Daar is niks mee met af en toe even innemen; zonder snelheid terugnemen, valt er weinig te versnellen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Als je geen bocht maakt vanaf het fietspad kom je volgens mij de brug niet over, maar in Renkum :wink:
Maar idd zo recht mogelijk erop rijden is wat je wilt en wat ik eigenlijk ook altijd doe en ik had niet het idee dat ik er nu minder recht over ging. Gezien het resultaat zal het iig niet helemaal recht geweest zijn en als ik de reacties zo lees zijn er meer die het zo doen.

Anyway, vandaag de alternatieve aanvliegroute maar genomen en dat ging op zich prima. Bruggetje doe ik in de zomer wel weer.
RetroRagger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 5 september 2020, 19:12

Wat is nu de status van de noordlus? Ik reed hem vandaag met mijn zoon, omdat we ook even de bmx-baan en pumptrack bij Papendal wilden zien. Erg spannend is de route niet, maar juist bij Papendaal was de mtb-route afgezet (we zagen wel de leuke paadjes langs Papendaal door het bos lopen, maar overduidelijk gebarricadeerd en omleiding speciaal voor mtb-ers. We gingen dus maar braaf over het asfalt langs de sportvelden. Ik vraag me af of Papendal wel onderdeel blijft van de route, want las eerder dat de noordlus opgeheven wordt en er 2 lussen in Schaarbergen komen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Twee weken geleden stonden er allemaal groene vlaggetjes in het bos bij Papendal.

Maar ik mag niet vertellen dat ze daar bezig zijn met nieuwe tracks die bij een van de lussen "Schaarsbergen" horen. :wink:
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie