Oosterbeek/Renkum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik zou ook willen vragen om de route wat uitdagender te maken. Goed voorbeeld is de lange asfaltklim die hierboven genoemd is. Daar kun je ook via een mooie steile klim omhoog en schade aan de natuur zal daar reuze meevallen. Zo zijn er wel 100 verbeteringen te noemen die de route een stuk uitdagender en boeiender maken. Het is in deze buurt zo mooi maar de route is best wel suf.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
HansH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 00:10
Mijn mountainbike: Specialized, Genesis, Salsa

De noord- en zuidlus zouden ook beter herkenbaar gemaakt kunnen worden door het plaatsen van een "mtb zuidlus" bordje op het hek bij Papendal en een "mtb noordlus" bordje bij het paadje dat er 2 meter naast ligt.
http://www.xbionic.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.
BaD RiDeR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: do 16 september 2010, 15:26
Mijn mountainbike: Cube Reaction Custom/Cube ams 100 carb.

Mark-xt schreef:De gele bordjes zijn vorig jaar door Loeffie geplaatst. Met een beetje mazzel heeft ie nog wat bordjes over.
Benieuwd naar wie nu verantwoordelijk is ben ik gaan zoeken. In een (oud) artikel heb ik gevonden dat de gemeente Arnhem aanspreekpunt is: ATB-fietsroutes op de Zuid-Veluwe.
Ik heb via de reactieknop boven het artikel de slechte bewegwijzering gemeld. Doen jullie dat ook (liefst massaal :winkie: )? Dan heeft het tenminste de aandacht van de beheerders.
Is eveneens gemeld!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Where the road ends The ride begins
Gebruikersavatar
Rijkovich
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 25 maart 2010, 18:11
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF9 SL 2021 / Stanton Sherpa

Het leek mij leuk om eens een paar alternatieven op de route te delen. Er zijn zo veel meer leuke stukken die niet in de route zitten! Als iemand toevoegingen heeft laat maar horen.

Alle genoemde route's zijn over paden waar fietsen is toegestaan.
Ik heb stukjes van mijn eigen route's uit Endomondo geknipt ter duidelijkheid.


#1
(rode pijlen geven de normale route aan)
Na de steile klim in Mariendaal linksaf, met pad mee rechts, Schelmseweg oversteken (goed opletten!!).
2e pad links, volgen tot einde, rechts naar beneden, asfaltweg oversteken. Pad volgen, met bocht mee naar rechts, daarna gelijk links, niet scherp links, maar "90 graden" links, smal paadje op.
1e rechts, 1e links, over de (graf-)heuvel, rechts, einde links, brede pad rechts tot hekje.
Grote weg oversteken, rechtdoor, pad volgen, in bos 1e links, hekje door, na 30 meter links smal pad tussen de heide, volgen tot einde, dan links tot hekje, op asfalt weg rechts, na 1 km weer op de route.
Afbeelding

#2
Bij de camping, niet links, maar rechtdoor, richting A12. Onder A12 door, 1e links, links aanhouden, lange singletrack.
Op einde singletrack linksaf klinkerweggetje op, onder A12 door, pad volgen, bij "manege" rechts, zit je weer op de route.
Afbeelding

#3
Na de steile klim in Mariendaal rechts, tot de bocht, daar rechtdoor het (asfalt-)fietspad op, langs de akker.
Als rechts het "bos" begint, smal paadje in, deze volgen tot eind, rechts stukje over asfalt.
Bij T-splitsing rechtdoor, links aanhouden. Hier begint een afdaling met flinke "verkeersdrempels" erin.
Pad volgen, met bocht mee naar links, dan stukje omhoog (door je opgebouwde snelheid hoef je niet tot nauwelijks bij te trappen)
Na 50/100m rechts, hier volgt nog een leuke slinger, links aanhouden. Je komt nu uit bij het spoorviaductje waar je eerder onderdoor kwam,
ga rechts en je komt weer bij de steile klim uit. (joepie, nog een keer!)
Afbeelding

#4
Dit pad is al eerder in dit topic omschreven.
Het gaat hier vooral om het stuk in de "cirkel". (de rode X is het spoortunnetje)
Als extra lusje (4km) kun je vanaf Papendal, bij het tunneltje rechtdoor, op de grote weg door Wolfheze rechts (1km asfalt).
Aanhouden tot bosrand, hier rechts, aan het einde rechts door het hekje. Pad volgen, links aanhouden.
(je komt in dit stuk bos diverse paadjes/splitsingen tegen, volg het meest duidelijke pad)
Uiteindelijk kom weer bij het spoortunneltje uit.
Er loopt ook een pad vanaf de Amsterdamseweg (rode stippellijn), zo kan dit pad ook ipv Papendal stuk, maar dat is wel een beetje zonde, dan mis je daar een deel.
Afbeelding
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen...
Loeffie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: di 4 maart 2008, 12:03
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 3 <=> Cube LTD-TEAM
Contacteer:

shiverer schreef:Er zijn er door de hele route wel een hoop bijgeplaatst, en er zit absoluut verbetering in, maar op dat punt rij ik altijd te zoeken. De nieuwe (gelere) bordjes zijn, hoewel super functioneel en enorm welkom, wel enorm lelijk.
Ja sorry maar mooier konden we ze niet maken :lol: , maar op het punt wat jij beschrijft hadden we een bordje op die dikke boom gespijkerd :oops: (ja sorry was geen andere plaats), maar die was na een week alweer verdwenen :~ ! We zijn hier al een tijdje niet meer geweest dus wie weet de volgende keer nemen we nog wel een bordje mee. :-q

Groet,
Nou Moe
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

@Tinnieman @HansH
Hebben jullie de opmerkingen ook gemeld? Het is hier dan wel bekend, maar of de betreffende beheerders het ook weten...

@Rijkovich
Leuke stukkies :-q
Ik zie dat het allemaal alternatieven zijn op de noordlus. Heb je ook ideeën voor de zuidlus? Het stuk van Wolfheze tot Heelsum sla ik het liefst over (zzz... ).

@loeffi
:-q
modder zuigt!
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Loeffie schreef:
shiverer schreef:Er zijn er door de hele route wel een hoop bijgeplaatst, en er zit absoluut verbetering in, maar op dat punt rij ik altijd te zoeken. De nieuwe (gelere) bordjes zijn, hoewel super functioneel en enorm welkom, wel enorm lelijk.
Ja sorry maar mooier konden we ze niet maken :lol: , maar op het punt wat jij beschrijft hadden we een bordje op die dikke boom gespijkerd :oops: (ja sorry was geen andere plaats), maar die was na een week alweer verdwenen :~ ! We zijn hier al een tijdje niet meer geweest dus wie weet de volgende keer nemen we nog wel een bordje mee. :-q

Groet,
Niettemin gewoon een klasbakkenactie hoor, die bordjes! Echt, het scheelt al een enorme berg gezoek. Misschien anders wat tape en witte spuitbus meenemen, spuit je hem gewoon (enorm groot!) op het asfalt ;)

Maar op die betreffende plek, moet je daar bovenaan, aan het eind van het bos rechts het fietspad op?

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Asfalt (Boersberg dacht ik) omhoog en dan idd fietspad rechts. Op de grens van bos en wei.
Bass-Shifter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 9 augustus 2012, 10:51
Mijn mountainbike: Focus Cypress HT 2.0

Ik woon zelf op de route, maar nooit echt geprobeerd door gebrek aan goede bewegwijzering.
Dit is nu eindelijk opgelost! Dus bedankt Loeffie!

De route wordt nu top aangegeven. Ik en een fietsmaatje moesten maar 1 keer omkeren omdat we geen bordje zagen. Dit was op het punt als je de a50 onderdoor bent gegaan en een klim linksaf op asfalt naar boven gaat. Dan moet je op de top rechtsaf het fietspad op om het akker heen. Dat stond dus niet aangegeven.
We reden toen weer tegen de N225 aan wat niet de bedoeling was.

Heerlijke route voor een zonnige zaterdag of zondag :)
Focus Cypress HT 2.0 Black - White
Endomondo profiel
Gebruikersavatar
HansH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 00:10
Mijn mountainbike: Specialized, Genesis, Salsa

Mark-xt schreef:@Tinnieman @HansH
Hebben jullie de opmerkingen ook gemeld? Het is hier dan wel bekend, maar of de betreffende beheerders het ook weten...
Done :-q

Geachte heer/dame,

Ik ben een enthousiast mountainbiker en maak met grote regelmaat gebruik van de bewegwijzerde mtb routes rond Arnhem.
De routes zijn voor mij inmiddels bekend, maar ik lees op het mountainbikeforum regelmatig dat er onduidelijkheid is op het punt waar op de westelijke route (Oosterbeekroute) gekozen kan worden voor de noord- of zuidlus. Dit punt bevindt zich op het terrein van Papendal. Voor de zuidlus moet je door het hek rijden (richting tunneltje onder de spoorbaan), voor de noordlus het paadje 2 meter naast het hek van de zuidlus.

U zou de mountainbikers die niet erg bekend zijn met de route een groot plezier doen indien er bij deze punten een bordje komt te staan met de tekst 'mtb noordlus' en 'mtb zuidlus'.
Hiermee wordt veel duidelijkheid geschapen en kunnen mensen zonder teleurgesteld te raken hun geplande rondje op deze mooie route fietsen.

Ik hoop dat u dit in overweging wil nemen.

Met vriendelijke groet,
http://www.xbionic.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Bass-Shifter schreef:Ik woon zelf op de route, maar nooit echt geprobeerd door gebrek aan goede bewegwijzering.
Dit is nu eindelijk opgelost! Dus bedankt Loeffie!

De route wordt nu top aangegeven. Ik en een fietsmaatje moesten maar 1 keer omkeren omdat we geen bordje zagen. Dit was op het punt als je de a50 onderdoor bent gegaan en een klim linksaf op asfalt naar boven gaat. Dan moet je op de top rechtsaf het fietspad op om het akker heen. Dat stond dus niet aangegeven.
We reden toen weer tegen de N225 aan wat niet de bedoeling was.

Heerlijke route voor een zonnige zaterdag of zondag :)
Ja, daar rij ik ook echt onvoorstelbaar vaak fout :( Misschien toch vaker daar komen ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
brutus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 8 januari 2003, 00:22
Mijn mountainbike: Gary Fisher HIFi 29er/Merida Big Nine.
Contacteer:

Wat geeft het om af en toe eens verkeerd te rijden en dat je het juiste pad moet zoeken?
Juist het rondzwerven en zelf leuke routes vinden en onthouden heeft mij altijd het meest bekoord in het MTB'en.

Daarnaast schijt ik behoorlijk peuken van al dat gedeel van leuke paadjes, laat iedereen het toch lekker zelf uitzoeken.
En diegene die niet zo creatief zijn kunnen dan lekker op de vaste routes fietsen, hebben we daar in ieder geval geen last van.
Fiat Voluntas
Loeffie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: di 4 maart 2008, 12:03
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 3 <=> Cube LTD-TEAM
Contacteer:

shiverer schreef:
Bass-Shifter schreef:Ik woon zelf op de route, maar nooit echt geprobeerd door gebrek aan goede bewegwijzering.
Dit is nu eindelijk opgelost! Dus bedankt Loeffie!

De route wordt nu top aangegeven. Ik en een fietsmaatje moesten maar 1 keer omkeren omdat we geen bordje zagen. Dit was op het punt als je de a50 onderdoor bent gegaan en een klim linksaf op asfalt naar boven gaat. Dan moet je op de top rechtsaf het fietspad op om het akker heen. Dat stond dus niet aangegeven.
We reden toen weer tegen de N225 aan wat niet de bedoeling was.

Heerlijke route voor een zonnige zaterdag of zondag :)
Ja, daar rij ik ook echt onvoorstelbaar vaak fout :( Misschien toch vaker daar komen ;)
Precies daar bedoel ik, spuitbuis is idd geen slecht idee!
Nou Moe
Loeffie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: di 4 maart 2008, 12:03
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 3 <=> Cube LTD-TEAM
Contacteer:

brutus schreef:Wat geeft het om af en toe eens verkeerd te rijden en dat je het juiste pad moet zoeken?
Juist het rondzwerven en zelf leuke routes vinden en onthouden heeft mij altijd het meest bekoord in het MTB'en.

Daarnaast schijt ik behoorlijk peuken van al dat gedeel van leuke paadjes, laat iedereen het toch lekker zelf uitzoeken.
En diegene die niet zo creatief zijn kunnen dan lekker op de vaste routes fietsen, hebben we daar in ieder geval geen last van.
Nou nou, als jij je paadjes zelf zoekt prima, maar de meeste vinden het toch wel handig om zonder teveel zoeken weer bij het begin uit te komen, zeker als je ergens onbekend bent! Maar prima fiets jij naast de paadjes kom je de boa misschien ook nog tegen..... :bier:
Nou Moe
Biker 2526
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 20 juli 2010, 19:52
Mijn mountainbike: Giant xtc composite 29er 1

Tinnieman schreef:Ik zou ook willen vragen om de route wat uitdagender te maken. Goed voorbeeld is de lange asfaltklim die hierboven genoemd is. Daar kun je ook via een mooie steile klim omhoog en schade aan de natuur zal daar reuze meevallen. Zo zijn er wel 100 verbeteringen te noemen die de route een stuk uitdagender en boeiender maken. Het is in deze buurt zo mooi maar de route is best wel suf.

Erg jammer inderdaad dat de route niet uitdagender en pittiger is gemaakt. Alleen al op het gedeelte Noordberg, Boersberg, Duno, Heveadorp liggen zoveel mogelijkheden waar de route in waardering door omhoog zal schieten. De steilste beklimmingen, leukste paadjes en uitdagende afdalingen zijn hier te vinden. Nu wordt je door het mooiste gebied van deze route hoofdzakelijk over asvalt en brede paden geleidt met al het moois om je heen. Enkel de Italiaanse klim is voor de mountainbiker leuk.
Plaats reactie