bergschenhoek?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Sinds dit weekend maak ik m’n rondjes met een 29-er. Voorheen reed ik met 27,5 inch. Wat een enorm verschil maken die grotere wielen op deze baan! De track ligt er t.o.v. vorige jaren wat hobbeliger bij, maar daar merk je met 29 inch echt veel minder van. Verder veel meer grip en het rolt beter door, wat resulteerde in rondetijden die 1,5 minuut sneller zijn dan ik dit jaar reed met 27,5 inch, onder vergelijkbare omstandigheden en met vergelijkbare inspanning.

De track ligt er verder prima bij, wel af en toe een braamtak of distelstruik ontwijken, maar ik heb dat de laatste jaren vele malen erger gezien!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Veel meer mountainbikers op hun snuit: 'Mensen weten niet waar ze aan beginnen'

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1280941/ ... JbBV8G7zCc

:winkie:
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

MVMVML schreef: wo 23 juni 2021, 11:08 Veel meer mountainbikers op hun snuit: 'Mensen weten niet waar ze aan beginnen'

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1280941/ ... JbBV8G7zCc

:winkie:
Ik ben het toch niet helemaal met hem eens, zoals je pedalen level in een bocht? is niet altijd even handig als je het mij vraagt :-{
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

In langzame bochten kan dat. Omlaag op Bergschenhoek gaat de buitenste pedaal toch écht in de scherpe bochten omlaag.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Cube AIM schreef: wo 23 juni 2021, 11:43
MVMVML schreef: wo 23 juni 2021, 11:08 Veel meer mountainbikers op hun snuit: 'Mensen weten niet waar ze aan beginnen'

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1280941/ ... JbBV8G7zCc

:winkie:
Ik ben het toch niet helemaal met hem eens, zoals je pedalen level in een bocht? is niet altijd even handig als je het mij vraagt :-{
Je kan ook wel juist omhoog houden aan de kant waar je gaat natuurlijk, bij serieuzere kombochten doe ik dat ook wel eens, maar moet je wel zeker weten wat je doet. Anders boem.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Er zijn heel veel bochten technieken.
Maar bij een beginner is het handig te vertellen dat de voeten op dezelfde hoogte moeten staan als je niet aan het trappen bent.

Anders geef je ze veel teveel om over na te denken :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

sintesibiker schreef: di 22 juni 2021, 17:39 Sinds dit weekend maak ik m’n rondjes met een 29-er. Voorheen reed ik met 27,5 inch. Wat een enorm verschil maken die grotere wielen op deze baan! De track ligt er t.o.v. vorige jaren wat hobbeliger bij, maar daar merk je met 29 inch echt veel minder van. Verder veel meer grip en het rolt beter door, wat resulteerde in rondetijden die 1,5 minuut sneller zijn dan ik dit jaar reed met 27,5 inch, onder vergelijkbare omstandigheden en met vergelijkbare inspanning.

De track ligt er verder prima bij, wel af en toe een braamtak of distelstruik ontwijken, maar ik heb dat de laatste jaren vele malen erger gezien!
Ik denk dat de snellere rondetijden weinig te maken hebben met de 29” :wink:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

rokl schreef: wo 23 juni 2021, 19:41
sintesibiker schreef: di 22 juni 2021, 17:39 Sinds dit weekend maak ik m’n rondjes met een 29-er. Voorheen reed ik met 27,5 inch. Wat een enorm verschil maken die grotere wielen op deze baan! De track ligt er t.o.v. vorige jaren wat hobbeliger bij, maar daar merk je met 29 inch echt veel minder van. Verder veel meer grip en het rolt beter door, wat resulteerde in rondetijden die 1,5 minuut sneller zijn dan ik dit jaar reed met 27,5 inch, onder vergelijkbare omstandigheden en met vergelijkbare inspanning.

De track ligt er verder prima bij, wel af en toe een braamtak of distelstruik ontwijken, maar ik heb dat de laatste jaren vele malen erger gezien!
Ik denk dat de snellere rondetijden weinig te maken hebben met de 29” :wink:
Een beetje placebo-effect zal er vast wel zijn inderdaad, maar buiten dat is het verschil tussen 29” en 27,5” echt wel goed te voelen.

Neem bijvoorbeeld het eerste stuk kleine berg, net nadat je van het asfalt komt na de middenberg. Dat ligt er nu best hobbelig bij en was op de 27,5” echt lastig om tempo op te maken. Met de 29” rol je daar veel makkelijker overheen en ligt de snelheid aantoonbaar meerdere km/u hoger. Dit is op meerdere plekken op het parcours het geval en opgeteld geeft dat best aardig wat tijdwinst.

Maar wellicht is dit wat off topic, zal vast wel ergens een 29” vs 26/27,5” draadje zijn…
dustin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 27 december 2003, 12:35

MVMVML schreef: wo 23 juni 2021, 11:08 Veel meer mountainbikers op hun snuit: 'Mensen weten niet waar ze aan beginnen'

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1280941/ ... JbBV8G7zCc

:winkie:
wat ik nog steeds echt onbegrijpelijk vind: geen helm dragen....... het blijft een probleem.
ik spreek mensen er niet meer op aan, omdat ik vaak een grote b@k krijg.

tip: begin op een makkelijk parcours, niet meteen op B'hoek. volg eerst een basis clinic.
Canyon Spectral 125 CF8 2023
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

dustin schreef: wo 14 juli 2021, 15:45
MVMVML schreef: wo 23 juni 2021, 11:08 Veel meer mountainbikers op hun snuit: 'Mensen weten niet waar ze aan beginnen'

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1280941/ ... JbBV8G7zCc

:winkie:
wat ik nog steeds echt onbegrijpelijk vind: geen helm dragen....... het blijft een probleem.
ik spreek mensen er niet meer op aan, omdat ik vaak een grote b@k krijg.

tip: begin op een makkelijk parcours, niet meteen op B'hoek. volg eerst een basis clinic.
Nu ja, ik vind de helmpolitie ook wel irritant hoor. Het is mensen hun eigen verantwoordelijkheid vind ik en that's it.

Laatst moest ik naar de WC en reed vanaf de parkeerplaats Amerongen naar die plee naast het wielercafe, begint een gast op de parkeerplaats tegen me te miepen dat ik een helm moet dragen. Ja die heb ik ook even gezegd wat ik daarvan vond.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Net terug van 2 rondjes op een sketchy Bergschenhoek. Let op: De achterkant van de kleine berg hangt vol bramentakken en bereklauwen. De overige tracks waren wel keurig gemaaid.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mijn rechter arm deelt je mening volledig :winkie: :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

rokl schreef: vr 16 juli 2021, 21:14 Mijn rechter arm deelt je mening volledig :winkie: :winkie:
Ai… Kan ik me goed voorstellen. Vooral de 1e singletrack onderlangs is slalommen tussen de bramentakken door. Ik ga ervan uit dat ze de kleine berg nog wel maaien deze week, ook omdat de rest al is gedaan.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

rokl schreef: vr 16 juli 2021, 21:14 Mijn rechter arm deelt je mening volledig :winkie: :winkie:
It's not u bug, it's a feature (obstakelparcours ;))

Maar ik wil al mijn voorgangers bedanken voor het ontbramen van de overhangende bramentakken en het ontbranden van de brandnetels.

Het was deze ochtend goed te doen.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Volgende keer ben jij aan de beurt :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie