Vernieuwde Zeewolde route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

Je kunt bij camping 'Erkemederstrand' de route opgaan. Makkelijk te volgen, maar je moet nu wel van modder houden.
Haast u langzaam
Robert89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 22:14
Mijn mountainbike: Cube Analog 2010

Leuke route, maar je kan deze route naar mijn mening het beste fietsen in een droge winterperiode. Er hoeft maar 1 bui te vallen en delen van de route zijn nagenoeg niet meer begaanbaar, omdat het water niet wegzakt in die vieze klei. Zelf zak je overigens wel helemaal weg in die klei en glibber je alle kanten op. En in het voorjaar/zomer moet je oppassen voor agressie buizerds die je aanvallen.Het is mij zelf ook overkomen en sindsdien ben ik er niet meer geweest :P
Trek6300
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 19 april 2014, 12:09
Mijn mountainbike: Trek 6300 - 2011

Upje voor deze vlakke maar afwisselende route over de voormalige zeebodem
Zeewolde - MTB Route http://mtbroutes.nl/index.php/route/1204/Zeewolde

Mijn thuis basis en als ik thuis (lees: "in het land") ben dan wordt deze route minimaal 1 keer per week gereden. Zowel overdag als in de donkere uren voel ik me prima thuis op deze route.

Afwisseling? : Boven gemiddeld, route bevat zeer verschillende aspecten van het cross country riden. veel single tracks met verschillende ondergronden. Klei, zand, loof & naaldbos, gras en soms kleine stukjes asfalt als verbing.

Hoogtemeters? : Weinig, je bent in de polder. Enige stukjes omhoog en omlaag is de dijk, tijdens de lange route passeer je die 8 keer en met de omleiding vanwege het nieuwe scouting terrein is er 1 keer echt een kuiten bijtertje! let op zorg dat je op eventueel nat gras/klei goed grip houd bij het omhoog rijden... ;)

Technisch? : Redelijk, door de klei ondergrond kan het glad worden, op sommige single tracks vraagt dit nogal wat stuurmans kunsten om deze met een goede snelheid te nemen. In de winterperiode kunnen er grote modderpoelen onstaan (voor sommige onbegaanbaar) ik zie het juist als uitdaging hier op techniek zo goed en snel mogelijk door heen te komen zonder voetjes aan de vloer.

Lengte Route? : Naar behoefte aan te passen, al vind ik de huidige korte route te kort geworden. Dit is ivm het nieuwe scouting terrein waardoor de lastigste singletrack eigenlijk uit de route gehaald is. Lange route 23 a 24 KM korte route 13 a 14 KM.

Bewegwijzering? : Ja voldoende en wordt bijgehouden! de route wordt goed onderhouden en waar paaltjes missen hangen geplastificeerde pijlen. Ook de wijziging in de route is duidelijk met tekst en uitleg aangegeven, deze kom je tegen nadat door het slootje bent gekomen.

Al met al en route die het rijden waard is, in de zomer en droge periodes is de route snel en na een lange periode van regen kan het erg drassig zijn op bepaalde stukken. Toch geniet ik iedere keer weer van de route omdat ze er eigenlijk altijd anders bij ligt.
Ben je vroeg? dan kun je goed wild spotten! zo kwamen wij in maart een roedel herten tegen (7stuks) ze staken voor ons op 30m de route over en liepen het bos in. Na 150m op een open stuk bleven ze staan kijken, net zo als wij... prachtig!
De buizerd ja die is er, alleen ben ik gelukkig nog niet aangevallen, in ieder geval maak je dan wel tempo! ;)

Bijzonder vind ik ook aan deze route dat hij mooi en leuk is neergelegd met het maximale gebruik van het terrein. Ik ben een geboren Harderwijker, maar als ik daar de officiele route rij moet ik gewoon spontaan huilen! De Harderwijkse/Ermelose bossen bieden zoveel meer dan de route die er nu ligt en dat is zo jammer. De route in Zeewolde is dan ook veel beter dan de route in Harderwijk, maar als je bekend bent in Harderwijk en Ermelo dan zijn er tracks te vinden waar bijna niets tegenop kan! Maar dan moet je bekend zijn.

Groet,
John
...::: TREK 6300 - 2011 edition :::...
Trek6300
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 19 april 2014, 12:09
Mijn mountainbike: Trek 6300 - 2011

Gezien in het nieuws,

We hebben sinds kort in Zeewolde blijkbaar last van meer dan alleen de buizerd op de MTB route ;)
http://www.zie.nl/video/algemeen/Agress ... hzagsfo8ym

Het zijn mooie beesten en tja wie van de natuur wilt genieten moet er een klein onderdeel van worden... speed is the key to succes... ;)
...::: TREK 6300 - 2011 edition :::...
skinnie
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 22 juli 2011, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL29 8.9

Lange route wordt NIET meer onderhouden, en de korte route is aangepast.
Dit door de aanleg van een terrein voor scouting Nederland. Er zijn wel twee korte stukjes bijgekomen en de route wordt door vrijwilligers met regelmaat onderhouden. Lengte is nu ongeveer 14 km.
N.K.A.W.T.G.


Beter een ons vet eraf dan een pond fiets
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

Iemand enig idee hoe de baan er nu bij ligt?
Ach ja....
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Laatste tijd kom ik niet met de fiets aan die kant van de plas @yeahello.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

Zit er in de buurt voor een (verrassend) weekendje weg. Mtb mocht wel mee, maar mocht niet te lang wegblijven, dus dan maar een rondje over de route van Zeewolde. :-q
Ach ja....
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

Nou... Mooi rondje gereden in Zeewolde met niet echt lekker weer, maar ja... Route is inderdaad vlak, zelfs met extra dijkjes op en af rijden na 45 km welgeteld 11 hm volgens meneer Strava.
Op zaterdag ochtend gereden en halverwege de route waren er een aantal mensen erg druk bezig om leuke tracks aan te leggen :-q
Ik denk dat als dat allemaal klaar is (en die diepe modder sporen van de tractoren niet meer in de weg liggen) het al een hele verbetering zal zijn.
Ik vrees dat ik binnen nu en 2 jaar toch wel weer eens langs kom om een weekendje in een vakantie huisje en zwembad door te brengen en zal dan zeker weer een rondje door het bos rijden daar. Ben benieuwd wat ze er van zullen maken.
Ach ja....
Like2Bike
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 5 juli 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Canyon LUX CF 7 2021

Afgelopen weekend 2x gereden. Vanaf Erkemederstrand stonden de bordjes maar na 4km pas een bord dat de zuidelijke route niet meer onderhouden werd. Dit was vervolgens te merken aan de hoge brandnetels. Lijkt me handig om de paaltjes weg te halen, want er waren stukken met overhangende bomen die niet echt meer veilig waren.

Noordelijke route leuk, met afwisseling. Jammer dat er af en toe een lang stuk verharde weg tussen zit.
Jarsiv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: do 4 september 2008, 14:22
Contacteer:

Na 1,5 jaar weer de stoute mountainbike schoenen ondergebonden. De nieuwe route gereden, man wat is die er op vooruit gegaan. En waarom heeft het 1,5 jaar geduurd om er achter tekomen dat je 20km met een smile rond kan rijden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Vandaag de korte route gereden. Bos ziet er erg mooi uit met al die herfstkleuren.
Pad is aardig bedekt met bladeren dus wat glad, maar ach...het is mountainbiken en niet racefietsen. :-)
Ik blijf het een erg leuke route vinden om even drie kwartier bezig te zijn.
Binnenkort maar eens de nieuwe lange route rijden.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

Oh super leuk dat er een topic is over zeewolde.

We zijn druk met de route en proberen het zo goed mogelijk te onderhouden, de route is nu ongeveer 17 km
Met een super mooi stuk langs het scouting terrein(zoals dat heet).
We hadden nog gezegd dat er een route loopt, en dat er dan toch nog tenten staan ga ik straks direct nog even aangeven aan de scouting daar, de eerste keer dat er wat georganiseerd werd stonden al die padvinders op de verhoogde baan??, want daar was het droog toen moesten we letterlijk over de scheerlijnen heen, hahaha.

En ja met nat weer moet je niet in de polder fietsen, het is dan best gliberig al is dat voor je balans ook wel weer goed, als je met slecht weer in zeewolde hebt gefietst ben je niet meer bang voor een modder plasje.

We zouden het leuk vinden als jullie vaker terug komen, wij doen onze best er voor
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie