Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Zelf eind van de middag nog rondje Appelscha gedaan, toen was er nog geen sprake van deze omgevallen boom.
Is het trouwens toegestaan om na zonsondergang de route te fietsen? Lijkt mij ook wel keer gaaf om te doen namelijk.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Nooit problemen gehad. Zelfs mensen van Staatsbosbeheer in het bos wel eens tegengekomen. Vriendelijk groeten, en doorrijden.
Deed de boswachter in z'n Suzuki trouwens ook. Dit was op het zandpad met de afslag richting Hoogersmilde-Diever.

Biken in het donker is een andere gewaarwording. T.o.v. het daglicht zijn de geluiden en de geuren anders. Ook het zicht is beperkt tot de lichtbundels die je bij je hebt. Wel doe ik het alleen als het droog is.
Laatst gewijzigd door No Biker op za 1 december 2018, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

veentje schreef: vr 30 november 2018, 23:22 Goed bezig :-q
Ur welcome :-q
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

jensss schreef: vr 30 november 2018, 23:34 Zelf eind van de middag nog rondje Appelscha gedaan, toen was er nog geen sprake van deze omgevallen boom.
Is het trouwens toegestaan om na zonsondergang de route te fietsen? Lijkt mij ook wel keer gaaf om te doen namelijk.
Ik was er vrijdag namiddag ook, misschien heb ik je nog wel ingehaald.

Boom ook niet gezien. Lag er vrijdag nog goed bij, hier en daar een plasje.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

No Biker schreef: za 1 december 2018, 00:37 Nooit problemen gehad. Zelfs mensen van Staatsbosbeheer in het bos wel eens tegengekomen. Vriendelijk groeten, en doorrijden.
Deed de boswachter in z'n Suzuki trouwens ook. Dit was op het zandpad met de afslag richting Hoogersmilde-Diever.

Biken in het donker is een andere gewaarwording. T.o.v. het daglicht zijn de geluiden en de geuren anders. Ook het zicht is beperkt tot de lichtbundels die je bij je hebt. Wel doe ik het alleen als het droog is.
Biken in het bos na zonsondergang mag niet. Ik vind dat je het ook niet moet doen, hoe leuk het ook is. Je verspeeld er een boel goodwill bij de grondeigenaren mee, en je verstoord de natuur.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

edkars schreef: za 1 december 2018, 16:22
No Biker schreef: za 1 december 2018, 00:37 Nooit problemen gehad. Zelfs mensen van Staatsbosbeheer in het bos wel eens tegengekomen. Vriendelijk groeten, en doorrijden.
Deed de boswachter in z'n Suzuki trouwens ook. Dit was op het zandpad met de afslag richting Hoogersmilde-Diever.

Biken in het donker is een andere gewaarwording. T.o.v. het daglicht zijn de geluiden en de geuren anders. Ook het zicht is beperkt tot de lichtbundels die je bij je hebt. Wel doe ik het alleen als het droog is.
Biken in het bos na zonsondergang mag niet. Ik vind dat je het ook niet moet doen, hoe leuk het ook is. Je verspeeld er een boel goodwill bij de grondeigenaren mee, en je verstoord de natuur.
Op de toegangsborden staat of het bos toegankelijk is na zonsondergang. Ik verwacht dat het hier ook niet mag.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Bos is van staatsbosbeheer en die hebben standaard regel, na zon's ondergang geen toegang.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Michel.nl schreef: za 1 december 2018, 17:55 Bos is van staatsbosbeheer en die hebben standaard regel, na zon's ondergang geen toegang.
Ik ken daar een uitzondering op. Maar de rest van staatsbosbeheer terreinen die ik ken geldt dit inderdaad
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Eigenlijk niet verwacht, zoveel reacties op een bericht.
Bij dezen even antwoord.

Volgens mij staat nergens een bord met verboden toegang na een bepaald tijdstip. Zeker niet bij de meest gebruikte startplaatsen van beide ATB routes. Ook zie ik niet welke natuur er wordt verstoord. Het biken in het donker verschilt m.i. niets met het rijden bij daglicht. Beide keren doe je je rondje. Zowel ‘s avonds als overdag kunnen er dieren schrikken van je aanwezigheid of passage. Wanneer ik de houtkap aanschouw, denk ik dat de impact hiervan groter is, dan dat er een rondje op een ATB wordt gereden.

Waarom zou een boswachter een biker in het Drents-Friese Wold stoppen bij z’n sport?
Ik denk dat hij, of zij, wel weet dat je lekker aan het biken bent en geen rotzooi uithaalt.
Sommigen fietsen een prettig rondje en een ander werkt aan z’n Strava tijden. Je hebt daar dus de tijd niet voor.
Als ik mij tijdens het rijden verder netjes aan de regels houdt, berokken ik niemand schade.
In tegenstelling tot andere gebruikers van de routes laat ik nooit onderdelen van de fiets, flesjes of verpakkingen van gels of repen achter langs het parcours. Ook van paddenstoelen blijf ik af. Daarvoor heb ik teveel respect voor de natuurlijke omgeving en het gastheerschap van Staatsbosbeheer. Zij maken het nl. wel mogelijk dat ik, en alle andere gebruikers (bikers, ruiters, wandelaars, natuurliefhebbers) kunnen genieten van deze prachtige omgeving.


Beetje apart eigenlijk. Geen activiteiten na zonsondergang. Staatsbosbeheer organiseert zelfs ritjes waarbij gasten onder leiding van medewerkers van Staatsbosbeheer zelf, in een Defender op zoek gaan naar groot wild. Ook avondwandelingen starten vanuit het bezoekerscentrum. Zie dit aangekondigde evenement: www.staatsbosbeheer.nl/activiteiten/dre ... riese-wold

Of de speciaalbierwandelingen en proeverijen die door Outdoor worden georganiseerd. Zelfs met een kampvuur. Cheers.

https://www.nieuweooststellingwerver.nl ... oogte.html

https://www.dejongensvanoutdoor.nl/agenda

https://www.dejongensvanoutdoor.nl/herf ... programmas
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Kijk volgende keer gewoon goed op een officieel staatsbosbeheer bord. Daar moeten er genoeg van staan.

Wat betreft die andere activiteiten zou je ook al de terreineigenaren moeten vragen waarom die wel plaats mogen vinden.

Dit is wat de boswachter bij ons op de Utrechtse Heuvelrug wist te vertellen:

"Nu het vroeger donker wordt, neemt het aantal mountainbikers dat na zonsondergang nog actief is weer toe. Terreineigenaren willen dit niet. Op de Utrechtse Heuvelrug is de hoofdregel dat het bos alleen toegankelijk is tussen zonsopkomst en zonsondergang. Deze regel is er niet voor niets.
De bossen worden goed bezocht; er zijn overdag veel recreanten. Veel diersoorten houden hier rekening mee en worden dus ook pas in de avond actief. Het is belangrijk dat er voldoende rust in het gebied is, zodat zij ook rustig voedsel kunnen zoeken voordat er de volgende dag opnieuw recreanten zijn. Mountainbiken in het donker verstoort het dagpatroon van de dieren. Felle lampen zorgen ervoor dat dieren schrikken en op de vlucht slaan. Dit geeft nare gevolgen, omdat zij daarbij in paniek de weg over steken en daar een grote kans hebben om aangereden te worden.

Dit is absoluut onacceptabel en het zorgt voor een verkeerd beeld van mountainbikers. In het donker fietsen zorgt voor verlies van draagvlak bij terreineigenaren. Je riskeert een stevige boete en u verziekt het voor de goedwillende mountainbikers.

Met een vriendelijke groet van Rein Zwaan van Staatsbosbeheer"
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Het is best bijzonder dat staatsbosbeheer zelf uitstapjes organiseert na zonsondergang :o
. De gedachte achter het verbod om in het donker in het bos te komen is dat de dieren dan rustig kunnen fourageren, zonder steeds verjaagd te worden.
Je schrijft dat het voor jou geen verschil maakt of je overdag of in het donker je rondje maakt. Ik denk echter dat de impact van jouw aanwezigheid 's nachts toch wel wat groter is met waarschijnlijk een flinke hoeveelheid licht die je verspreid.
Edit BP was me voor
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Zaterdag Diever, Appelscha en Appelscha-Bosberg gefietst. Zelf niet in beste doen en dan is dit een pittig rondje. Veel korte en venijnige klimmetjes, vooral het Bosberg gedeelte. Maar wel lekker. En ook mooi om te zien dat de hm's niet overschat worden. Probeer in Sleen nog steeds het aantal hm's te halen wat ze op mtbroutes aangeven... Hier geen verschil tussen Garmin Edge en aangegeven hm's. Ook bijzonder dat na zo'n lange droogte en dit beetje regen er al weer plassen staan. Blijkbaar toch een leemlaag op sommige plekken. Desalnietemin lekker gefietst en weinig andere MTB'ers tegen gekomen. Een aanrader als je km's wilt maken op veel singletracks want die zijn er volop!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

edkars schreef: za 1 december 2018, 22:19 Het is best bijzonder dat staatsbosbeheer zelf uitstapjes organiseert na zonsondergang :o
. De gedachte achter het verbod om in het donker in het bos te komen is dat de dieren dan rustig kunnen fourageren, zonder steeds verjaagd te worden.
Je schrijft dat het voor jou geen verschil maakt of je overdag of in het donker je rondje maakt. Ik denk echter dat de impact van jouw aanwezigheid 's nachts toch wel wat groter is met waarschijnlijk een flinke hoeveelheid licht die je verspreid.
Edit BP was me voor
Toch even een duit in het zakje. In de winter is het natuurlijk eerder donker, maar hebben dieren minstens net zo lang ongestoorde rust als in de zomer. Het verschil tussen 's avonds in het licht, of op exact dezelfde tijden in het donker, je rondje doen is volgens mij niet enorm. In de zomer schrikken ze af en toe van een fietser 's avonds, in de winter ook. Het verschil in impact bij licht of donker is is voor iedereen giswerk.
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Iemand idee hoe de route erbij ligt na deze regen? Zag op Strava dat er nog redelijk wat mensen de route ‘gewoon’ hebben gereden vandaag. Zit te twijfelen of het het waard is morgen een rondje te maken.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

jensss schreef: za 8 december 2018, 20:10 Iemand idee hoe de route erbij ligt na deze regen? Zag op Strava dat er nog redelijk wat mensen de route ‘gewoon’ hebben gereden vandaag. Zit te twijfelen of het het waard is morgen een rondje te maken.

Dat is het altijd, beetje water is geen excuus om het niet te doen :lol:
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Plaats reactie