Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Erwin25 schreef: zo 4 april 2021, 18:28 Vier keer een mat van gemiddeld 5 meter lang op een track van 4510 meter. Dat is 0.4% van de track een mat en in tijd 20 seconden op een mat fietsen op een rondje van 15 minuten.

Vind het wel meevallen :winkie:
De uitdaging van onverhard rijden is nou juist dat die ondergrond niet altijd meewerkt. Als je in een route op de plekken waar dat juist zo is matten neerlegt, kan je beter van die open betontegels neerleggen. Afbeelding
Die rubberresten in het milieu ( die matten slijten), zorgen maar bodemverontreiniging en verharden doe je toch.
Andere oplossingen dan matten of tegels zijn natuurlijk nog mooier. Maar ik vind elke meter mat een afknapper.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

We kunnen overal over zeuren maar ik snap dat ze er liggen. In een half jaar tijd is de track al erg veranderd. Zonder die 4 kleine stukjes mat en de hoeveelheid fietsers worden die 4 kleine stijle klimmen met een maand waarschijnlijk helemaal kapot gereden.

Dus 20 meter mat snel vergeten en vooral genieten van de overgebleven 4490 meter matvrije track. :winkie:
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Het is niet erg fraai, maar ik snap het wel. Het erodeert als een malle en als iedereen stug door blijft fietsen als het kurkdroog is zoals vorig jaar dan is er over een paar jaar geen bult meer over.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Erwin25 schreef: zo 4 april 2021, 19:51 We kunnen overal over zeuren maar ik snap dat ze er liggen. In een half jaar tijd is de track al erg veranderd. Zonder die 4 kleine stukjes mat en de hoeveelheid fietsers worden die 4 kleine stijle klimmen met een maand waarschijnlijk helemaal kapot gereden.

Dus 20 meter mat snel vergeten en vooral genieten van de overgebleven 4490 meter matvrije track. :winkie:
Precies, het is wel de bedoeling dat er iets te klimmen overblijft in Friesland...
Real men think straight and flat are boring :-D
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Erwin.vL schreef: ma 5 april 2021, 20:05
Erwin25 schreef: zo 4 april 2021, 19:51 We kunnen overal over zeuren maar ik snap dat ze er liggen. In een half jaar tijd is de track al erg veranderd. Zonder die 4 kleine stukjes mat en de hoeveelheid fietsers worden die 4 kleine stijle klimmen met een maand waarschijnlijk helemaal kapot gereden.

Dus 20 meter mat snel vergeten en vooral genieten van de overgebleven 4490 meter matvrije track. :winkie:
Precies, het is wel de bedoeling dat er iets te klimmen overblijft in Friesland...
Je kan altijd nog tegen een terp op fietsen. :wink:
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Haha dat lukt zelfs nog wel met de nodige drankjes op.... :bier:
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Gistermiddag hoofd even leeg gefietst door middel van 2 rondjes Appelscha.
Lag er prima bij, ondanks de toch redelijke neerslag van de afgelopen tijd.
Afbeelding
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bor de Wolf schreef: ma 5 april 2021, 20:42
Erwin.vL schreef: ma 5 april 2021, 20:05
Precies, het is wel de bedoeling dat er iets te klimmen overblijft in Friesland...
Je kan altijd nog tegen een terp op fietsen. :wink:
De langste klim ligt toch nog op Vlieland:
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Gisteravond met een vriend Diever plus Appelscha blauw gedaan. Hoewel ik beide routes al heel vaak heb gereden, blijf ik me elke keer verbazen. Wat een wereld van verschil tussen deze twee. Veel modder en nattigheid op de route van Diever (behalve de technische stukken, die waren gelukkig aardig droog). Veel glibberen op de rechte paden. Daarna Appelscha, niks modder (mooi opgedroogd), goed droog en prima omstandigheden. Waar komt het verschil vandaan? NB enkele km's van elkaar vandaan. Misschien verschil in onderhoud? Of ander ondergrond? Hoogteverschil? Of komt het dat de paden in Appelscha druk bereden zijn, waardoor het sneller droog is?
Diever blijft voor mij altijd dubbel: prachtige natuur en rust (kwam er niemand tegen), leuke technische tracks, maar dan die vervelende en vaak lastig te berijden recht toe recht aan verbindingspaden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vraagje aan de locals, over een maandje zitten wij een weekje in Dieverbrug. Wat zijn de routes in de buurt die het meest aan te raden zijn? Zoveel mogelijk singletrack en eventuele technische stukjes worden gewaardeerd :)

Mag eventueel ook een klein stukje autorijden voor nodig zijn, maar geen uren in de auto.
(Tips voor "gewone" fietstochten in de regio (verharde wegen en eenvoudige paden) mogen ook, maar doe die dan maar per pb om het topic niet te vervuilen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Geen local, maar wij zaten in Terherne (Friesland), nog veel verder van de routes af en zijn speciaal voor deze routes hier een dag naar toe gereden. Doe sowieso Appelscha, Appelscha bosberg en Diever.
Op de terugweg van het weekje Friesland hebben wij Bant en Dronten nog gereden. Met name Dronten vond ik erg verrassend. Je zou in de polder een kale vlakte zonder hoogteverschillen verwachten, maar er zitten toch aardig wat technische stukken in die route.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, da's mooi want lekker dichtbij :)

Het wordt geen fietsvakantie hoor, maar de mtb gaat wel mee en ik verwacht wel een of twee keer tijd te hebben om eens een route te rijden. De week erna zitten we in Groesbeek en dat is natuurlijk midden tussen de Nijmeegse routes (die ik wel ken, in tegenstelling tot de noordelijke mtb-routes).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Appelscha en Appelscha Bosberg moet je zeker doen. De laatste is technisch en uitdagend. Diever heeft ook een paar leuke singletracks, maar de lange natte verbindingsstukken zorgen er nu voor dat het niet echt heel leuk is om te rijden. Verder is Assen (Baggelhuizen én Kloosterbulten) leuk, want alleen maar singletracks en technisch. Dan heb je Rolde en wat verderop Gieten. Vooral de laatste is echt de moeite waard. Er is genoeg keus dus voor binnen een uur rijden. Ohja, dan heb je ook de VAM-berg, wat heel uitdagend is met pittige klimmetjes en afdalingen.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Ik zou inderdaad Diever-Appelscha-Bosberg doen.

Vanuit Dieverbrug zou je ook nog makkelijk naar route Dwingeloo en dan door naar Ruinen kunnen.
Of naar Havelte. Zou ik alleen wel de korte groene route doen, lange is saai. Blauw er bij en dan bij de Amerikaanse basis stukje buiten de route meepakken.
Havelte rood zitten ook wel leuke stukken single track in, maar ook veel rechte zandpaden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Diever en de beide Appelscha-routes liggen inderdaad voor de hand, goed te horen dat die wel de moeite waard zijn. En dan kijk ik daar nog wel of ik (op een andere dag) een keer Gieten ga doen, of nog een keer Diever-Appelscha... dat hangt een beetje van de tijd, de andere plannen en hoe mijn pet staat af :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie