Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
MTB-Trek
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 4 april 2011, 09:18
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 29 -2014-, Cube AGREE GTC SL 2014

Zaterdagmiddag een rondje Appelscha gedaan, perfecte weersomstandigheden. Ook een nieuwe PR neergezet van 50.30 minuten. Maar wat is nu de officiele afstand van het parcours?? Ik kwam op een heel rondje uit op 18,2 km.
WIE REMT, VERLIEST...
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

De officiële afstand is 17,3 km. het ronderecord staat momenteel op 41.37 minuten, maar die zal nog wel verbeterd worden denk ik..
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
OmeAnne
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 7 maart 2010, 09:06
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2010
Contacteer:

Zit de reacties even te lezen op mtbroutes.nl, vind deze wel erg leuk en dat moet de mensen die de boel onderhouden toch ook goed doen:
Hele leuke route. De route is erg goed onderhouden. Leuke opeenvolgende klimmetjes en afdalingen, mooie singletrack door de hei en langs de lammetjes. De route verveelt geen moment.
Ik weet niet wie het doet; maar bedankt voor het goede onderhoud en de duidelijke bewegwijzering.
Aegis X.O
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 6 april 2006, 22:18
Mijn mountainbike: Giant Trance 2, Fox Talas RL, SRAM X.O

Afgelopen zondag weer twee rondjes over dit parcours gereden. Genoten van het prachtige weer en de mooie route. Geërgerd aan degene(n) die twee lege flesjes ijsthee op de fraaie route hebben achter gelaten.
Mensen ruim je rommel op!

Het is een prachtige route, één van mijn favorieten van Noord-Nederland. Er zit heel veel afwisseling in; bos, heide, heuveltjes, kombochtjes. Het parcours ligt er goed bij, maar door de droge omstandigheden is het zand op de klimmetjes wat mul geworden. Wellicht is dat na de regenbuien van gisteren al weer verbeterd.

Complimenten aan Staatsbosbeheer en degene die dit parcours zo mooi hebben aangelegd en zo netjes onderhouden!

:-q
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

A.s zaterdag is voorlopig laatste onderhoudsdag van de route Appelscha.
Wij vinden alle complimenten echt geweldig, maar ook wij doen het in onze spaarzame vrije tijd en zouden het dus geweldig vinden dat je komt helpen!

We verzamelen om 08:30 uur bij het bezoekerscentrum Appelscha
Neem een schep en/of hark mee en krijg zelf ook eens een compliment.

Tot zaterdag!
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
allardn
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 11:51
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke FS02

Als ik in de buurt woonde was ik zeker komen helpen.

Ik heb de route zaterdag ook voor het eerst gereden, en het is echt een van de leukste routes om te rijden in het noorden. Vooral het slingerende gedeelte met de steile(nou ja, voor nederland dan) afdalingen vond ik erg leuk.

Het zand was op sommige plekken inderdaad wat aan de mulle kant, maar dat is nou eenmaal het soort ondergrond wat voorhanden is.
Jornt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 24 maart 2010, 21:11
Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 1 2014, Cube Reaction Race 2012

Het blijft mijn favoriete route. Vandaag 2 keer gefietst, waarvan 1 rondje opwarmen en daarna voluit. 44,42 min is voor mij een nieuw PR :) Ligt er prachtig bij!

Zou ook wel een keer willen helpen, maar ik kan nooit op zaterdag vanwege werk.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Wanneer krijgen we wat regen!!!!!!!!! Vandaag de combi Appelscha Diever gereden maar door het vele mulle zand een paar af moeten stappen tijdens een klim (ook 2x op mijn plaat gegaan). Mijn techniek is niet voldoend3e om de klimmen te halen in het mulle zand. Heeft iemand een tip?? Ook zitten er veel vlakke stukken tussen met mul zand wat het zwaar maakt. Natuurlijk dan wel meer een uitdaging.

De eerste klim na het bezoeker centrum haalde ik nu ook niet
scaluner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 6 maart 2006, 01:32
Mijn mountainbike: GF Rig & Trek Session77
Contacteer:

Fries74 schreef:Mijn techniek is niet voldoend3e om de klimmen te halen in het mulle zand. Heeft iemand een tip??
Als singlespeeder kan ik je als tip vooral verzetkeuze adviseren. Ik zie daar een hoop mensen met te zwaar of te licht verzet naar boven gaan en dan red je het niet. Je hebt ook geen tijd om halverwege nog te schakelen. Ongeveer 2:1 is prima (eigenlijk voor het hele parcours maar jullie moeten toch wat met de andere 26 stuks :lol:) Dus middelste blad en achter iets van 16. Een beetje vaart is natuurlijk ook handig, maar die had je zelf vast al bedacht.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Ja vaart had ik zelf ook al aan gedacht alleen lukt dat niet altijd vooral omdat er voor de klim ook al veel mul zand is, daar zal ik meer op moeten trainen. Verzet zal ik aan denk en dus iets minder vaak schakelen :oops: . Bij diever heb je een klim waar ik maar halverwege kom (de 2de echte klim in Diever) daar is zoveel mul zand was voor mij niet meer te doen. Volgende keer misschien wat minder lucht in de banden (70kg met 2 bar in mijn banden)

Dus proberen maar weer de volgende keer en afzien :lol:
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

@fries 74
Ik denk niet dat er op het moment veel mensen de combi volbrengen zonder af te stappen.Ik moest er afgelopen weekend wel een keer of 3 of4 af om boven te komen.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Jason
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 3 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er met 1x11; Bulls Wild Flow 2

Ik moest gisteren op de route van Appelscha op twee beklimmingen van de fiets door het mulle zand. Ik kom meestal wel goed boven, maar het begint nu wel heel erg te worden. Ik denk dat er weinigen zijn die een of beide routes zonder te moeten lopen uit kunnen fietsen.

Misschien hele brede strand banden op 1.5 bar?? :D
What doesn't kill you, makes you stronger.
SCRene
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: di 29 september 2009, 12:53
Mijn mountainbike: Is nooit klaar.

Vandaag hebben we rondje Appelscha gedaan , en het was heerlijk met dit weer... Niet te warm en lekker windje. Wel was er door de droogte veel mul zand , en daardoor sommige klimmetjes te lastig om grip te houden. Mocht het zand hard modder zijn , dan was dit het toch wel 1 van de leukste rondjes in Nederland. Morgen het groene rondje Diever eens doen. Ik geloof dat de zwarte stukken de verbinding vormen tussen Appelscha en Diever als ik het goed heb :~
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

SCRene schreef: Ik geloof dat de zwarte stukken de verbinding vormen tussen Appelscha en Diever als ik het goed heb :~
dat klopt. Verbindingsroute is bijna altijd zwart.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
SCRene
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: di 29 september 2009, 12:53
Mijn mountainbike: Is nooit klaar.

Vandaag de groene route gereden richting Diever.... Ligt er over het algemeen beter bij dan Appelscha door minder stukken mul zand. Wel de verkeerde richting uitgestuurd omdat de zwarte verbindingspijl ons naar links stuurde terwijl we rechts de groene pijl nog hadden moeten volgen. Nu hadden we het laatste stuk van 14 km over de fietspaden terug naar Appelscha , dus volgende keer beter. Wel hebben we heerlijk genoten door het mooie weer en hebben we weer 40 km kunnen bijschrijven !!
Plaats reactie