Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

De valkenburg route loopt door --> valkenburg :o misschien dat je die kunt doen. Maastricht route is niet de moeite waard. Alle andere routes in buurt zijn wel leuk. Bij de vvv kun je route kaarten kopen. Je zou ook kunnen gaan voor een fiets tocht door de grotten. Schijnt ook erg leuk te zijn.
HAPPY TRAILS!
Eelco Bakker
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 6 juni 2007, 12:13
Mijn mountainbike: Gazelle Response 2005

Dat van van Valkenburg route wist ik idd...maar, kan zo niet vinden of er nog mooie routes op aansluiten zodat we die aan elkaar kunnen koppelen! Zal ter plekke dan wel even zoeken!

Grotfietsen lijkt me ook wel humor inderdaad
Denk niet na
liever voor
klepvogel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 4 juni 2008, 22:04

Er is een boekje van de ANWB "routegids mountainbike" waarin alle verbindingsroutes tussen de verschillende routes staan aangegeven. Volgens dit boekje zou je vanaf de valkenburg route naar de routes van margraten, gulpen en meerssen moeten kunnen overstappen. Zelf vind ik de combinatie van valkenburg + gulpen + vijlen wel een hele mooie.
Eelco Bakker
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 6 juni 2007, 12:13
Mijn mountainbike: Gazelle Response 2005

Oke thanks, zal ik eens even bij de anwb-shop naar binnen lopen!
Denk niet na
liever voor
Nicky87
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 18 mei 2008, 17:25
Mijn mountainbike: Scott Spark 20 2011

Vandaag route van meerssen gereden het was echt slecht begaanbaar
T'is een kwestie van geduld, dat heel holland limburgs lult
Eelco Bakker
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 6 juni 2007, 12:13
Mijn mountainbike: Gazelle Response 2005

Nicky87 schreef:Vandaag route van meerssen gereden het was echt slecht begaanbaar
Ik heb hem vorig weekend gedaan met 28 graden...was goed te doen op 1 extreem steile klim na (ik mis klikpedalen :-{ )! Vind het zelf een erg mooie route, meer een mtb-route dan Valkenburg. Alhoewel de lange klimmen bij die laatste ook wel uitdagend zijn. Is mij erg goed bevallen de eerste keer in de 'Nederlandse bergen'...

Slecht begaanbaar...er is afgelopen dagen wel wat regen gevallen inderdaad :-D
Denk niet na
liever voor
dennis:sittard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 12:43
Mijn mountainbike: Cube Attention HS11

Ik ben van de week gaan biken op de gulpen route. Was voor mij als beginner toch echt te zwaar en gevaarlijk. Grote stukken waren verzakt door de storm vorige week. Ben blij dat ik maar één keer onderuit ben gegaan. Ik ga eerst mijn techniek en conditie op pijl brengen om de gulpenroute weer aan te durven.
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

ik denk ook niet dat de Gulpen route heel erg geschikt is voor iemand die net MTB't. Ik heb de route nu een paar keer gefietst en ik denk wel dat dit de zwaarste/moeilijkste route in NL is.
MTB-TIM
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 22 juni 2007, 16:03
Mijn mountainbike: Cannondale f 400
Contacteer:

JanW schreef:ik denk ook niet dat de Gulpen route heel erg geschikt is voor iemand die net MTB't. Ik heb de route nu een paar keer gefietst en ik denk wel dat dit de zwaarste/moeilijkste route in NL is.
Wij zijn pas geleden met onze mtb groep(we mtb`en altijd in zeddam-montferland) naar gulpen geweest. We hebben de route daar natuurlijk gefiets daarom wou ik nog even terug komen op wat JanW zei. Mij mening was dat de route veel technische stukken kent zoals:
- Bij afdaling vele grote keien en water in sporingen (geulen)
- Een water stroming dat overgestoken moet worden (je kan er ook langs maar wij vonden dat het er bij hoorde dus er door heen gevarenfietst.

Verder zaten er ook nog wat bulten bij tussen maar ik vond deze niet lastige dan de bulten die in zeddam beklommen moeten worden. Ik vind gulpen route niet de zwaarste route van NL, maar wel zeker de meest technische die ik ooit gefiets heb. Veel technische dan de route in zeddam.
Willingen 2007
Gulpen 2008
?????? 2009
lordbachus
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 21:09
Mijn mountainbike: Cube Stereo R1 Carb & Bulls Copperhead III Disk
Contacteer:

Vandaag weer Meersen en VAlkenburg gereden.

De kwaliteit van de paden is echt af aan het nemen... door de vele regen zijn er de laatste tijd veel water geulen ontstaan, waardoor het moeilijkheids niveau aardig is toegenomen.

Er zal komende tijd groot onderhoud nodig zijn om de paden voor de gemiddelde mountainbiker begaanbaar te houden. Want het tempo waarmee ze uitslijten zal alleen nog maar verder toenemen.

Wie is er verantwoordelijk voor dit onderhoud ? .... Ik heb begrepen dat deze 8 routes ondersteund worden door VVV zuid-Limburg.
Nicky87
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 18 mei 2008, 17:25
Mijn mountainbike: Scott Spark 20 2011

Ik ga komende week nog een keer de route van Meerssen rijden en ik zou me ook best willen inzetten in het onderhoud van deze route, maar weet niet waar ik hiervoor bijvoorbeeld eens moet aankloppen.

Gemeente??
Provincie??
T'is een kwestie van geduld, dat heel holland limburgs lult
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

Nicky87 schreef:Ik ga komende week nog een keer de route van Meerssen rijden en ik zou me ook best willen inzetten in het onderhoud van deze route, maar weet niet waar ik hiervoor bijvoorbeeld eens moet aankloppen.

Gemeente??
Provincie??

Volgens MTB.nl:

Voor de coördinatie van het onderhoud en beheer van alle bewegwijzerde MTBroutes in Zuid Limburg kun je contact opnemen met Routepunt Zuid Limburg. Vul daarvoor het formulier in op: http://www.vvvzuidlimburg.nl/routepunt/formulier.aspx

Probeer het eens daarmee !!
it ain't what you do it's the way that you do it
lordbachus
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 21:09
Mijn mountainbike: Cube Stereo R1 Carb & Bulls Copperhead III Disk
Contacteer:

whocares schreef:
Nicky87 schreef:Ik ga komende week nog een keer de route van Meerssen rijden en ik zou me ook best willen inzetten in het onderhoud van deze route, maar weet niet waar ik hiervoor bijvoorbeeld eens moet aankloppen.

Gemeente??
Provincie??

Volgens MTB.nl:

Voor de coördinatie van het onderhoud en beheer van alle bewegwijzerde MTBroutes in Zuid Limburg kun je contact opnemen met Routepunt Zuid Limburg. Vul daarvoor het formulier in op: http://www.vvvzuidlimburg.nl/routepunt/formulier.aspx

Probeer het eens daarmee !!
Top formuliertje, goeie vondst...

Ga zo meteen nog effe Margraten rijden (en dan terug naar Noord-Holland) zal proberen de rotte plekken te onthouden op deze route, en dan deze te verwerken op dit formuliertje...

Als iedereen die routes in Limburg rijdt dat nou effe doet, komen we een heel eind....
Sjtom Zoëg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 19:57
Mijn mountainbike: Apex Torq29
Contacteer:

een omgevallen boompje, een tak opruimen of hier en daar een grote kei is wel te doen. maar ik denk dat het onbegonne werk is om de slijtage door overmatig mtb gebruik (en soms ook paarden :evil:) en vele slagregens op te lossen. er is niet echt een grote mtb club in dit gedeelte van limburg die genoeg mensen en tijd heeft om zoiets op te lossen.(de enige echt mtb club in zuid-limburg zit in landgraaf en die hebben al meer dan genoeg werk te doen om de routes op en rond de brunsummerheide te onderhouden) ik denk dat we al tevreden mogen zijn dat de routebordjes goed onderhouden worden. als iedereen iets van takken, grote keien e.d. opruimt is natuurlijk super! maar een oplossing voor de enorme achteruitgang van de kwaliteit de paden zal het niet worden. ik zeg het niet graag (als limburger). maar hier in limburg begint het mtben een stuk minder aantrekkelijk te worden. zeker voor mensen met weinig mtb ervaring die hier een dagje willen komen fietsen
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Hm, even wat tegengas hoor, de paden in Zuid Limburg liggen er geregeld zo slecht bij als nu, dat is het gevolg van zware buien die elk jaar wel een paar keer vallen en niet van paarden en mountainbikers. Al het regenwater trekt dan de het losse gedeelte van het pad weg. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het onderdeel van de Maastrichtroute, vanaf Bruisterbosch naar het Savelsbos. Dat kilometerslange stuk is steeds het laagste gedeelte van de omgeving (hele weg is vals plat naar beneden) en staat dus ook regelmatig helemaal onder water. Er zijn wel van die afwateringsgoten gemaakt en het is al een stuk minder dan 3 jaar geleden maar dat water trekt de bovengrond allemaal mee. De ergste stukken worden eigenlijk elk jaar wel weer opnieuw aangelegd met voornamelijk puin en kiezels. Op sommige plekken gebeurt dit volgens mij gewoon door de gemeente waar de weg door loopt en niet door VVV Vaals (die onderhouden volgens mij alle paden op de brunsummerheide na, dat doet de discovery groep). Over het algemeen wordt er redelijk snel onderhoud gepleegd als iets wordt aangegeven. En volgens mij is er een maand geleden nog noodweer geweest (dacht ik, was niet hier) en vandaag zijn de vakantie's weer afgelopen dus het zal binnenkort wel weer gefixed worden.
Eerlijk gezegd vind ik puin en kiezels nou niet de beste bodem voor een mooi pad, kiezels rijden irritant en het zand tussen het puin houdt het in eerste instantie nog goed berijdbaar maar als er dus 1 keer noodweer is geweest is er veel zand weggespoeld met als resultaat dat alle grote keien los komen te liggen. Van de ene kant irritant van de andere kant moeten we als mountainbikers ook niet zeuren, lekker technisch toch? En de tandarts moet ook z'n brood verdienen.
In Gulpen hebben ze trouwens 1 afdaling echt afgesloten wegens grote scheuren in de grond, daar zou ik inderdaad geen beginner overheen willen sturen maar het is nog prima te fietsen, ik heb ergere paden in tourtochten gezien, gewoon rustig fietsen dus. Of een omweg maken als je denkt dat je het niet aankan. Je kan vlak daarvoor naar links via een andere afdaling naar het dorp, het is wel even zoeken naar de aansluiting daarna.
En om nog even af te sluiten met wat positivisme, op de vijlenroute na is de bepijling fantastisch hier in Z-Limburg :)
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Plaats reactie