Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Op de facebookpagina van MOZL wordt er een stukje over uitgewijd. Ik zou zeggen; jammer voor de vaste route want dat was een leuk stukje, maar eigenlijk is er veel leukers in de directe omgeving.
Laatst gewijzigd door FXII op vr 1 oktober 2021, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
¯\_(ツ)_/¯
erik fully
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 19:59

Het Pieterpad loopt ook via de diependaalse weg. Misschien dat men fietsers en wandelaars wat meer van elkaar wil scheiden?

Wat me ook opviel is dat de entree bovenin wel erg erosie gevoelig is. Zou dat ook hebben meegespeeld?
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

Op de website van MOZL staat over de Windraakroute al lange tijd het volgende te lezen:
"Route in Diependaal omleggen naar een nieuw aan te leggen parallel pad om bikers en wandelaar van elkaar te scheiden. Het wandelpad is onderdeel van het Pieterpad dat daar ook gebruikt wordt door pelgrims op weg naar Santiago de Compostela."

Overigens staan ook nog de volgende wijzigingen voor deze route benoemd, het is mij onduidelijk of een en ander niet al heeft plaatsgevonden. Er staat wel 2020 bij benoemd maar de de Haamen zit die onnodige lus er bijvoorbeeld nog steeds in:
- Het vermijden van de Sint-Rosakapel bij Sittard door vanaf de Lahrstraat eerder omhoog te gaan naar het plateau van de Kollenberg. De Sint-Rosakapel, het eindpunt van een jaarlijkse processie, trekt veel wandelaars.
- De route omgelegd waardoor deze minder door de bebouwde kom van Puth voert en waarbij 1 km asfalt uit de route wordt verwijderd.
- Het verwijderen van 2 km veldweg ter hoogte van De Haamen bij Beek.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De grond in het zuiden ligt er goed bij. Lekker droog en in de omgeving Valkenburg geen last gehad van watergeuzen. Centrum was druk en alle terrasjes vol.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
JOMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 19 juli 2020, 12:56

Vandaag route Gulpen gedaan. Idd mooie omgeving en lange klimmetjes die een aanslag zijn op je benen 😁.
Afdalingen vond ik tegenvallen. Recht toe recht aan over los grut en soms een klein geultje.
vwleusden
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 11 augustus 2009, 19:06
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Afgelopen weekend geweest.
Uitvalsbasis Parkhotel Valkenburg inclusief opnames van Flikken Maastricht.

Zaterdag Valkenburg, Gulpen, Mechelen en Veilen route gereden. Mechelen waren we nog nooit geweest maar vond deze route wat tegenvallen, wel mooie uitzichten en lekke banden dankzij een gesnoeide meidoorn. Verder heerlijk genoten en de Veilen route lag er beter bij dan vorige maand.

Zondag Houthem, Meerssen en Valkenburg gereden.
Meerssen was al lang geleden, maar wat een leuke route. Houthem totaal nieuw, ook een puike route om te rijden.

We hebben weer heerlijk genoten en lekker stuk gegaan :D
2021 Canyon Lux CF
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gisteren Epen/Vijlen en Gulpen aan elkaar geknoopt. Wat een genot, zeker met het heerlijke weer deze dagen.
Rij nog steeds met 1x10 in de rondte en ik moet zeggen dat 34-11/36 hier best pittig is. Waar ik anders 'rustig' een licht verzet malend naar boven zou fietsen, ging het nu op de steile stukken, om kracht en gang houden. Op 1 helling na (doorslippend achterwiel) alles wel naar boven gefietst.
Vandaag Valkenburg en Houthem. Daarna terug naar de vlakke randstad. :((
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Haha dat snap ik wel :D

Fiets niet voor niets met een 30T voor en achter een 11-50
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Wow, wat een weekend weer in en rondom Wijlre.
Heerlijk met het bussie aan de geul, camping de gele anemoon.
Twee mooie dagtochten, vrijdag Gulpen-Epen/Vijlen.
Zaterdag een gps-pareltje van de Hollander :-q (je mag wel eens laten snoeien hier&daar :wink: )
Alles lag er prima bij, en ja veel sporen van de ellende die zich daar heeft afgespeeld. Maar prima te rijden.
De Gulpener Bokbieren smaakten ook goed bij de bbq :bier:
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Hah ik weet welk paadje bedoeld :D
Was de laatste keer dat ik daar was niet te zien.

Ik zal binnen kort eens naar die gps kijken, denk dat ik nog wel wat leuke updates heb....
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

de hollander schreef: ma 27 september 2021, 21:18 Hah ik weet welk paadje bedoeld :D
Was de laatste keer dat ik daar was niet te zien.

Ik zal binnen kort eens naar die gps kijken, denk dat ik nog wel wat leuke updates heb....
We deden nog een poging (ik weet dat t een tof pad en afdaling is) maar heel wijs na een meter of 20 maar terug naar t doorgaande pad.
Er was echt geen doorkomen aan, maar ach dat maakt t juist ook weer leutig!
Volgend jaar weer een tweedaagse vanuit Wijlre, ik hou me aanbevolen. Ondanks dat de grens gelukkig weer open is, ik ben echt fan geworden van deze hoek. Wat mij betreft het mooiste stukje NL :-q
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Hi!

Ik ben volgende week (ma-vrij) een weekje in Zuid-Limburg met de familie en graag een dagje/ochtendje op de MTB stappen.

Nu heb ik mijn zinnen gezet op de trails van omgeving Vaals/Aachenerwald. Ik heb daar een hoop goede verhalen over gehoord.

Ik ben daar alleen totaal niet bekend en vroeg me af of er misschien een local is die zin heeft om mij eens op sleeptouw te nemen op een mooi trail tochtje!?

Groetjes!
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

We rijden al heel lang de Mergelheuvelland 2-daagse met de tandem maar ja, MH2D ging ook dit jaar niet door. Daarom maar eens op eigen gelegenheid naar Zuid-Limburg afgezakt en twee dagen gefietst op Epen/Vijlen en Gulpen (minus een klein lusje). Vanaf Camping De Oosterberg zijn beide routes onder handbereik.

Epen/Vijlen bleek twee hellingen te hebben die we ook met 22/34 op 26" niet konden halen. De eerste kort voor Boscafé 't Hijgend Hert (iets met grip op lemige grond en wat wortels) en eentje verderop met losse steentjes waar zelfs een Fat Albert niet voldoende grip levert. Op route Gulpen - vandaag gereden - alle hellingen opgekomen. We hebben wel het lusje na Gulpen eraf geknipt want na Epen waren de benen redelijk belast :tong. Als je hier rijdt weet je waarom je naar Zuid-Limburg komt. En ja, er is vast nog veel meer moois te vinden, we houden ons aanbevolen!

Afbeelding

Afbeelding
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Hahhah, cewl. Als je ooit n x Brunssum (rode beek) gaat doen...moet je me waarschuwen, wil ik wel ns zien... :D
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

gekkokees schreef: ma 18 oktober 2021, 22:11 Hahhah, cewl. Als je ooit n x Brunssum (rode beek) gaat doen...moet je me waarschuwen, wil ik wel ns zien... :D
Ja dat is inderdaad de vraag:
Die switchbacks bij de Rode Beek, zijn die tandemproof?
Plaats reactie