Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

As usual, meest zuidelijk: van de 'vaste' routes de Vijlen en Gulpen route.
Met GPS: de 'Oude Vaste Voerstreekroute' op/over de grens Nl/Voerstreek Blg.
(En zuid-oostelijk, iets meer 'bebouwde' omgeving, de stad dichterbij, wat minder open klassiek heuvellandschap, maar ook erg leuk: de Parkstadroutes bij Heerlen/Kerkrade)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MaartenF
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 3 november 2013, 22:11
Mijn mountainbike: Trek Supercaliber 9.8 2021 (XX1/AXS/Duke)

ijskonijn schreef: ma 16 augustus 2021, 11:20 Welke route's zijn aan te bevelen momenteel? Met name in het zuidelijke deel van het mooie Limburg?
Vijlen en Mechelen zijn goed te doen!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Och, parkstad is tegenwoordig ook wat interessanter geworden...

Afbeelding

:bier:
feel the fear,do it anyway!
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Dat is de afwateringsgeul.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Terug uit Zuid-Limburg en een aantal routes gereden:
- Meerssen: Gestart vanuit Schimmert, eerste deel wat saai, tot Camping Geuldal, daar een pittige klim omhoog, wat bovenlangs. Bij een soort van kuil wat leuker werk, snelle afdaling met onverwachte iets off-camber bocht naar rechts en weer een steilere klim (en wanneer je die bocht niet verwacht zo, sta je stil terwijl je moet gaan klimmen, iets minder handig....). Leuk verder dalen tot Meerssen, maar niet echt lastig. Saai stuk door Meerssen, daarna weer klimmen en singletrack-achtig werk bij de Wijngaardsberg. Leuke inkomer, veel plasjes (oké, had ook best wat geregend de dagen ervoor...) en veel brandnetels.

- Valkenburg - Houthem: Ook hier 1e deel saai, afdalen via brede paden. Na Parcours een erg pittige klim, door geul en los grind, en dat aan zo'n 12-15%). Gedeelte bij de Langen Akker lijkt me een erg leuk stuk, maar begroeiing eigenlijk te hoog nu om goed tempo te kunnen houden. Na de afdaling van de Geulhemmerweg mogelijk een bordje linksaf gemist. Op MTB-routes.ml namelijk een lus nog omhoog vanaf de Geulweg, ik ben rechtdoor gefietst. Daarna nog een lange brede klim richting Schimmert. Ook hier: veel plasjes en modderstukjes (na 3 dagen droog en warm weer) en veel brandnetels.

- Parkstad - Roode Beek: Gestart bij het Klimbos, eerste deel wat technisch draaien en keren, dan kurkdroog, dan behoorlijke plassen en bagger (na 5 dagen droog en warm). Tussenstuk wat saaier, maar goed om even wat door te kunnen rijden. KLim bij Park Hendrik loeisteil maar door lengte wel te doen. Bikepark wel geinig, echter vooral rechtsonderin veel brandnetels. De drops niet gedaan, je zou in het onkruid landen. Maar een rondje met potentie. Afdaling richting Nieuwenhagenerweg was erg gaaf, eerst lekker op snelheid, daarna met leuke switchbacks. 1e klim terug naar KLimbos echt enorm lastig met de steilte en de switchbacks, met moeite boven gekomen. 2e klim iets makkelijker met ook nog pittig. Leuk rondje!!!

- Parkstad - Brunsummerheide: Vanaf Roode Beek direct al een pittige binnenkomer, steile klim met switchback. Stuk langs de golfbaan was grappig. Parallel aan de N300 eerst paar leuke kombochtjes, daarna wat skinny-achtige northshore stukjes. Mooie snelle afdaling richting Schinvelderweg en daarna erg pittige beklimming, rechtdoor en steil met wortels, grind, geulen. Ik denk de pittigste van alle gereden routes... Rest van stuk over Brunsummerheide mooi afwisselend, soms eenvoudig, soms natural drops met wortels, en dan weer steil klimwerk. Beetje modder, veel brandnetels, maar goed geamuseerd.

- St.. Pietersberg: Afgesloten met nog 1 rondje SPB, 1 lange singletrack, best flowy, met soms steil klimmen, dan lopende klimmen, en de laatste 1500m heerlijk dalend. Top route!

Algehele conclusies: flowy singletracks zoals op de UHR, SHR en regio Nijmegen zijn op de vaste routes redelijk zeldzaam. Routes zijn gekarakteriseerd door soms lange en soms steile beklimmingen. Technisch werk zit hem in tricky afdalingen (in snel stuk plots een geul of zo), en Brunsummerheide en SPB op meerdere plekken. Wel erg moddergevoelig door de ondergrond en erg brandnetelgevoelig (en weet weer waarom ik met lange mouwen rij ). Ik heb me in ieder geval geamuseerd, en er zijn nog wat routes op het wensenlijstje blijven staan voor in de toekomst.
vwleusden
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 11 augustus 2009, 19:06
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Zijn alle routes inmiddels weer vrijgegeven? Hopelijk zijn ze wat technischer geworden door slijtage van het water.

3 weken geleden de Vijlen route een paar keer gedaan en die was op 1 heule grote boom en water modder na zeer goed te doen.
2021 Canyon Lux CF
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Alle routes zijn op dit moment vrijgegeven, uitgezonderd:
- Maastricht Scharn route
- Parkstad Heerlen route
¯\_(ツ)_/¯
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Volgende week moet ik voor mijn werk een dagje naar Reuver, nu ben ik van plan de bike achterin de auto te zetten.

Welke route raden jullie aan om eens mee te pakken? Ik houd wel van een technische uitdaging, ik weet alleen niet of er een interessante track in de buurt ligt.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

sama schreef: vr 10 september 2021, 13:12 Volgende week moet ik voor mijn werk een dagje naar Reuver, nu ben ik van plan de bike achterin de auto te zetten.

Welke route raden jullie aan om eens mee te pakken? Ik houd wel van een technische uitdaging, ik weet alleen niet of er een interessante track in de buurt ligt.
Reuver is Midden-Limburg. Voor de directe omgeving is dit topic gemaakt: viewtopic.php?f=10&t=151325&start=45
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Willem Altes schreef: vr 10 september 2021, 13:27
sama schreef: vr 10 september 2021, 13:12 Volgende week moet ik voor mijn werk een dagje naar Reuver, nu ben ik van plan de bike achterin de auto te zetten.

Welke route raden jullie aan om eens mee te pakken? Ik houd wel van een technische uitdaging, ik weet alleen niet of er een interessante track in de buurt ligt.
Reuver is Midden-Limburg. Voor de directe omgeving is dit topic gemaakt: viewtopic.php?f=10&t=151325&start=45
Bedankt, ik ga mijn berichtje even verplaatsen :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Willem Altes schreef: vr 10 september 2021, 13:27 [Reuver is Midden-Limburg. Voor de directe omgeving is dit topic gemaakt: viewtopic.php?f=10&t=151325&start=45
Maak er maar noord Limburg van :wink:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Voor een maastrichtenaar, is alles boven Roermond Noord Holland😂
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ah ok dan: Midden - Limburg.
Neet slecht vur unne sjeng :wink:
:lol:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

FranX78 schreef: za 11 september 2021, 12:44 Ah ok dan: Midden - Limburg.
Neet slecht vur unne sjeng :wink:
:lol:
Loat goan Sjeng :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Zijn er locals die recent nog nuth Voerendaal / windraak hebben gedaan.

Bij de connectie tussen de 2 trials kom je vrijwel direct bij een leuke afdaling in een hellingbosje, diependaalsweg

Tot mijn verbazing zag ik afgelopen weekend dat deze uit de route is gehaald en ingewisseld voor een breed grindpad iets verderop.
Meerdere leuke mogelijkheden daar, maar de saaiste is het geworden.

Iemand enig idee waarom dit stuk gewijzigd is?
Plaats reactie