Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

…“Alle noodverordeningen in Limburg zijn opgeheven, meldde de voorzitter van Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) dinsdag tijdens een persconferentie over de nasleep van de overstromingen. Mede namens de ondernemers in de regio nodigde VRLN-voorzitter Antoin Scholten toeristen uit de regio weer te bezoeken”…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Pfh, die is van Noord; daar zal Prevoo in Valkenburg blij mee zijn...
feel the fear,do it anyway!
BoeFra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 27 oktober 2013, 16:46
Mijn mountainbike: Giant Trance 29

Over de noodverordeningen: ook die in Valkenburg is grotendeels ingetrokken, alleen klein deel centrum is nog afgesloten. Dat is ook logisch, want daar is de ellende het grootst. Moet je als toerist niet bij willen zijn.

Vanochtend heb ik de Maastricht-Scharn route geïnspecteerd. Opgepakt vanaf Gronsveld (voor de kenners: achter de sporthal). De route wordt door MOZL als groen gelabeld, en prima geschikt voor de beginnende rijder en gravelrijder. Nu is dat beslist niet meer zo. Ja de eerste 20 kilometers zijn nog prima te doen en nauwelijks aangetast (op het eerste stuk van de afdaling Mosterberg na, de eerste 300 meter zijn wat moeilijker geworden door de regenval). Echter vanaf de 'Galg van Mheer' wordt het een andere route: flinke langsgeulen, dwarsgeulen, losliggende stenen in verschillende afmetingen. Voor de gevorderde mountainbiker is het nog te doen, de beginnende mountainbiker c.q. gravelrijder heeft hier nu niet zo veel te zoeken: ik passeerde vanochtend een gravelrijder die op een deel van de route gewoon aan het schaatsen was met zijn fiets. Andere mountainbikers waren aan het wandelen geslagen... Met af en toe een rustig tussenstuk gaat dit door tot en met de laatste afdaling richting Gronsveld, die is ook link geworden door een hele grote centrale geul. Dus de gevorderde fietser kan hem nog prima fietsen, die zal echter het eerste saaie stuk niet willen fietsen.
Non enim non est
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Vandaag wordt er het volgende gemeld over de routes om Valkenburg;
MTB routes Valkenburg en omgeving blijven vooralsnog gesloten. Op last van de Gemeente Valkenburg aan de Geul geldt er een noodverordening voor de routes die door het Geuldal lopen. Een dringend verzoek om deze routes te mijden en elders in Zuid-Limburg je route te plannen.
De genoemde noodverordening geldt dus voor én het centrum én de buitengebieden (waaronder Berg & Terblijt, Houthem, Oud-Valkenburg, het noordelijke deel van Sibbe-Ijzeren, en een klein gedeelte ten zuiden van Schin op Geul). Hierdoor zijn delen van de Meerssen/Valkenburg/Shimano-route onbegaanbaar.
¯\_(ツ)_/¯
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

3 delen voor de vakantie van start gaat voor me, en ben benieuwd naar de stand van zaken. Ik heb een aantal routes op de planning staan en ben benieuwd of ze te fietsen zijn (en het mag) en hoe erg het is qua begroeiing:
- Windraak: volgens mij hele route prima te rijden, wel oppassen in de afdalingen mbt geulen??
- Meerssen: Ik heb ergens gelezen dat de route weer open is met een paar omleidingen. Klopt dit?
- Valkenburg - Houthem: heb via Strava gezien dat mensen hem alweer gefietst hebben. Is ie gewoon open, inclusief evt. omleidingen:
- Valkenburg - Cauberg: zie V-H.
- Parkstad - Strijthagen: Is deze te overwoekerd op veel plaatsen, of nog wel te doen?
- Parkstad - Roode Beek: zie P-S.
- Parkstad - Brunsummerheide: dacht gelezen te hebben dat deze prima te doen is.
- Maastricht SPO: Is deze te doen qua begroeiing?

i know, (weer) een hoop vragen. Maar wil niks gaan fietsen wat eigenlijk niet kan en mag, en heb de indruk dat de berichtgeving op MOZL en visitzuidlimburg.nl niet geheel up-to-date is...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alles wat je noemt is open en prima te doen.
En niet oemelen over een paar prikkelende Limburgse brandnetelen en bramen :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

aurelius schreef: wo 4 augustus 2021, 14:18 Alles wat je noemt is open en prima te doen.
En niet oemelen over een paar prikkelende Limburgse brandnetelen en bramen :winkie: .
Dank je. Een paar b&b is niet erg, maar wanneer je je kapmes mee moet nemen gaat me iets te ver... Dan wordt het in ieder geval keuzestress, alles is volgens de leidinggevenden thuis geen optie ...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wel overal wat alerter zijn op evt geulen op de afdalingen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Voor de Meersen route is de omleiding van pagina 152 nog van toepassing.

Heb bericht gehad van de beheerder dat ze pijlen zouden ophangen, dit heb ik nog niet kunnen vast stellen/controleren.
Die omleiding zal wel anders zijn als die van mij (meer brede paden).
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Nog even een vraag hier: ik denk dat mijn lagers van de crank versleten zijn, bij elke trap kraakt het (zadel en scharnierpunten achterbrug uitgesloten als oorzaak). Kennen jullie in de buurt van Schimmert een fietsenzaak die deze mogelijk heeft (op bracket staat press fit BB for BB 107-92-89.5-86). Ik zoek dus een fietsenzaak die kwalitatief ook een beetje prima is. Het bellen of ze de lagers kunnen vervangen kan ik zelf wel... 8)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jos Ferron, in Schimmert.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

aurelius schreef: do 5 augustus 2021, 16:30 Jos Ferron, in Schimmert.
Dank je!
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Rode Beek/Brunssummer is iig gewoon prima te doen, van de week nog geweest. Ligt er niet anders bij dan normaal. Windraak (incl. Watersley) is ook nog prima begaanbaar, geen gekke dingen.
¯\_(ツ)_/¯
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Ik wil binnenkort samen met onze oudste zoon van 10 jaar een dag of 2 biken in het zuiden.
Vorig jaar heb ik met hem een enkeltje drielandenpunt vanaf camping de bosrand gedaan en dat ging best wel goed. Nu zoek ik eigenlijk twee soortgelijke lussen die niet te zwaar zijn voor hem.

Tips zijn welkom👍
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Welke route's zijn aan te bevelen momenteel? Met name in het zuidelijke deel van het mooie Limburg?
Plaats reactie