Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Like2Bike
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 5 juli 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Canyon LUX CF 7 2021

yup.... aan de andere kant, als het ergste leed geleden is is er meer avontuur voor de MTB-er. Flinke geulen, omgevallen bomen en hopen met kiezels. En gecombineerd met baggerpaden.
Wij waren vorige weekend net op tijd. Heerlijk gereden op diverse routes en in de voerstreek. Af en toe al wat geulen van de vorige buien. Erg benieuwd hoe dat er nu bij zal liggen.

Maar vooral sterkte voor de getroffenen.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Vergeet niet dat er in een tal van (Zuid) Limburgse gemeentes een noodverordening geldt, dus als je er niets te zoeken hebt (lees: niet woont/werkt) dan is er kans op boetes, en die zijn niet mals. Gemeente Echt-Susteren had het al over bedragen van 4000 euro.

In en om het Geleenbeekdal was het verleden week al aardig hommeles met weggespoelde trails en ingesleten passages, dat zal nu nog wel erger zijn. Gemeente Valkenburg is nu sowieso een nogo-zone en ook in Parkstad stond heel veel onder water en werd afgeraden om de gemeente te bezoeken. Ook in de Voerstreek is het goed mis, daar zijn zelfs dodelijke slachtoffers gevallen.
¯\_(ツ)_/¯
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

FXII schreef: vr 16 juli 2021, 11:39 Vergeet niet dat er in een tal van (Zuid) Limburgse gemeentes een noodverordening geldt, dus als je er niets te zoeken hebt (lees: niet woont/werkt) dan is er kans op boetes, en die zijn niet mals. Gemeente Echt-Susteren had het al over bedragen van 4000 euro.

In en om het Geleenbeekdal was het verleden week al aardig hommeles met weggespoelde trails en ingesleten passages, dat zal nu nog wel erger zijn. Gemeente Valkenburg is nu sowieso een nogo-zone en ook in Parkstad stond heel veel onder water en werd afgeraden om de gemeente te bezoeken. Ook in de Voerstreek is het goed mis, daar zijn zelfs dodelijke slachtoffers gevallen.
Dat is waar ik ook op doelde :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ik hoef gelukkig alleen maar de kelder leeg te hozen en n hoop dozen te vervangen. Voorlopig nix te biken.
Maar ....als ik om heen kijk mag ik n groot kruis slaan..

:bier: :bier:
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Same here. Zowat het enigste maasdorp dat niet hoefde te evacueren...
¯\_(ツ)_/¯
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

💪Sterkte daar allemaal!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

De Heerlen-route is afgesloten tot nader orde, vanwege waterschade en overmatige begroeiing. Discovery verwijst rijders door naar de andere Parkstad-routes.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Hoi,
Ik heb volgende week (vanaf 23ste) een weekje MTB gepland met het gezin in zuid Limburg. We zitten in Bemelen. Eigenlijk beginnen we nu wel te twijfelen of we moeten gaan. Mag het überhaupt wel? Welke routes mogen wel en welke niet? Zitten ze daar nog wel op blije eien op een fiets te wachten?
Graag tips!
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bemelen ligt hoog en droog.
Dichtbij gelegen Maastricht en alles ten zuiden langs de A2 tot Eijsden is de dans relatief ontsprongen, mn ondergelopen kelders etc. (tenzij je 'binnen de dijk woonde'), maar rel. minder grote schade. Ten zuiden van Eijsden in Blg zeer veel schade. Ten Noorden van Maastricht langs Maas en Julianakanaal veel schade, maar daar liggen geen routes.
In het Heuvelland zelf: Valkenburg en de overige plekken langs de Geul, en de Gulp, zijn zwaar getroffen, daar kun je beter wegblijven, heel veel puin en chaos en stuk.

Wat betreft de routes:
Heb gisteren even de St Geertruidroute gereden om de zinnen te verzetten na het oplossen van wateroverlast (kelder), en om een idee te krijgen van hoe het erbij ligt in 'de niet getroffen delen': op de plateau's is alles prima te berijden. De problemen zitten op de afdalingen (klimmen): veel diepe gevaarlijke geulen in de hollewegen, het water is daar naar beneden geraasd, nam zand en kiezel mee. Formaat tot een halve meter breed en diep, tientallen meters lang. Dan stapvoets rijden en afstappen soms. Maar veldwegen: prima.
Vanuit Bemelen is denk ik de vaste Margratenroute relatief het beste.

Dus er is nog genoeg te doen, en je bent niet overal tot last, als je je beperkt tot de niet getroffen plekken (overlast: ga uit van de dorpen aan de Geul en de Gulp), en je je verwachtingen wat betreft 'lekker overal MTB-en' bijstelt. Pas op voor diepe geulen op alle afdalingen!
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 19 juli 2021, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Is het een idee, om een overzicht te verzamelen welke routes nog wel te doen zijn (zowel qua route zelf als qua omgeving / dorpen waarin je fietst)?? Er zullen er meer zijn (waaronder ik vanaf 7-8) die een vakantie in Zuid-Limburg gepland hebben. Dit voorkomt het continue vragen.

Iets in zin van: route X = groen (prima), oranje (veilig gebied, goed te fietsen maar paar lastige stukken door bijv. geulen in afdaling), rood (gaat deels door een aangedaan dorp, route bevat veel onveilige stukken door geulen, takken, modder) en zwart (absolute no-go ivm route weggeslagen, dwars door schadegebied).
Wellicht nieuw topic hiervoor? Is een idee van mijn kant, waar ik zelf geen invulling aan kan geven vanuit Overijssel, maar mogelijk zien anderen (locals) hier het nut ook van in....
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Van de Parkstad routes is de Heerlen route voorlopig zelfs helemaal gesloten. (De andere 3 Parkstad routes zijn wel gewoon open.)
Zie https://www.facebook.com/mtbparkstad/po ... 9503567888
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Algemene info vd VVV, deze zegt nu: https://www.visitzuidlimburg.nl/govisit/routes/mtb/.

Daarnaast is het volgende voorspelbaar:
Hoe uitdagender de route, hoe meer hm's erin, dus hoe langer en steiler de afdalingen, en hoe meer linke geulen. De makkelijke vlakke routes liggen er het beste bij. Groen en blauw dus. Maar ook daar zitten soms afwaterstukken die richting Maastricht/Maas lopen en draineren.
Vervolgens dus geen makkelijke routes nemen die door de dorpen komen langs Geul en Gulp.
(Verder zelf geen tijd om zaken uit te zoeken).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
BoeFra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 27 oktober 2013, 16:46
Mijn mountainbike: Giant Trance 29

Vanuit MOZL kan ik jullie melden dat we alle routes laten inspecteren door de diverse clubs. Zoals Aurelius zegt, kun je er van uitgaan dat met name de beklimmingen en afdalingen aangetast zijn met diepe geulen als gevolg van de regen en waterloop. Daarnaast kan het zijn dat op sommige plekken zand/grind ligt, waardoor er een kans is op het maken van een schuiver (rul zand/grind, minder makkelijk in te schatten).

Momenteel is het het rijden van de routes voor eigen risico en gebruik aub je gezond verstand. Nu is het niet het moment om een KOMmetje te halen lijkt mij. Hou de social media van MOZL in de gaten: daar zullen updates over de routes en begaanbaarheid geplaatst worden.

Tot slot: in een aantal gemeentes gelden (nog) noodverordeningen. Dat overstijgt de routes. Valkenburg is een no-go momenteel, hou de media in de gaten. Bij je vakantieadres kunnen ze je wellicht meer informatie geven. Veel fietsplezier in ieder geval!
Non enim non est
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik zou aanraden alle routes rondom het Heuvelland te vermijden (mechelen, gulpen, valkenburg, meerssen, vijlen). Wat Aurelius zegt, de vlakkere routes zijn wellicht nog enigszins te doen (Maastricht-Oost, Margraten, Sint Geertruid) zolang je inderdaad maar verwachtingen bijstelt op de huidige situatie. Verder zijn de noordelijk gelegen routes (Windraak, Nuth-Voerendaal) momenteel ook nog te doen, maar ook hier de eerder genoemde watergeulen.

Ik ben gisteren naar de Hoge Kempen/Genk geweest en daar lag het merendeel er nog er goed bij, maar ook hier wat ingesleten watergeulen (en dus 'spontane' drops). Wat mijn voorganger hier ook zegt, wees hierop bedacht en pas je rijgedrag gewoon aan.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Bedankt voor alle reacties! We laten het gewoon doorgaan dus. En ik denk niet dat we onze rijsteel heel veel moeten aanpassen, die is al heel erg relaxed :bier:
We gaan gewoon ter plekke kijken welke routes we kunnen gaan rijden en laten ons leiden door de tips die jullie aangedragen hebben. Top!
Voor degene die het treft: veel sterkte in deze bizarre en moeilijke tijd.
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie