Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Brunssum heeft de dans beetje ontsprongen qua noodweer.
Verwacht op sommige plekken wat modderig.
Hier en daar wat brandnetels... Zaterdag wordt rondom de mijnsteenberg onderhoud gepleegd.
Dus als je na 12u bikepark Hendrik bezoekt zou je minder last moeten hebben van de brandnetels, afgelopen weekend ben ik bijna onderuit gegaan omdat ik met mijn stuur in 't onkruid bleef hangen

Ik kreeg zojuist van iemand een foto binnen op de strijthagen route de snelle afdaling (asfalt) door de holleweg met kombocht na 't hulschbos?
Een enorme regengeul ook in 't asfalt.
Uitkijken daar
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

We hebben vanmorgen de opties even samen bekeken en ondanks dat zij Hijgend hert mooie/leuke locatie vindt, heeft ze toch wat angst om direct van die "supersteile" klimmen en vooral afdalingen te doen. Ik heb haar nog wat andere routes laten zien en we hebben besloten de auto in Margraten te zetten en vanuit daar de Margraten route te doen en misschien nog een stukje van de Maastricht (Scharn) route, zodat we ongeveer een 45km kunnen rijden. Mocht dat allemaal meevallen (en ik verwacht/hoop eigenlijk van wel), hoop ik ook eens de ietwat uitdagendere routes kunnen doen. Bedankt in ieder geval voor jullie adviezen.
De veldwegen rondom Margraten/Bemelen/Vburg ken ik overigens op mijn duimpje omdat ik daar de afgelopen jaren veel met de Garil ben geweest.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Voor wie de Meerssen route gaat volgen even een update!
Er zijn werkzaamheden onderaan de klim van de Wijngaardsberg (Ulestraten/waterval), er is helaas geen omleiding aangegeven :-{

Afbeelding

Bij het kruisje is de weg helemaal dicht!

Omleiding:
Als je uit het bosje lang de kruisberg in de bocht de weg op komt rol je een meter of 100 tot je op een doorgaande weg uitkomt.
Hier ga je normaal naar links hier nu rechtdoor oversteken.
Dan na een paar honderd meter links de holle weg in.
Aan het einde kom je op een verharde weg hier rechts en dan na een meter of 10 links een smal paadje de bosjes in.(1 op de kaart)
Na een meter of 20 linksaf kort klimmetje langs een dikke boom.
Paadje volgen tot je op een gravelweg komt hier rechtsaf omhoog, nu zit je weer op de route.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

KILROY schreef: do 24 juni 2021, 20:41 Nou Aurelius, tegen zo'n uitgebreide beschijving durf ik geen nee meer te zeggen. We blijven wel onzekere Hollanders, dus maatje van me is de drie GPX bestanden met jouw omschrijvingen nu tot een geheel om aan het bouwen. En dan gaan we ervoor volgende week zaterdag, minimaal 100KM en dus die 2000 HM'tjes :winkie:
Afgelopen zaterdag een "alternatieve" Limburgs Mooiste" gereden, met de routetips van dit forum (en een heel uitgebreide beschrijving van Aurelius). In de ochtend afgesproken op de nieuwe parkeerplaats aan de Stiegel in Eijsden, wat echt een topplek is om te starten (schoon, beschut, ruime plekken en vlak bij de horeca ;-)). Doel was het rijden van de combi Voerstreek, Gulpen en Vijlen.

De eerste 25km door de Voerstreek waren meteen subliem, wat een gave route is dat. Mijn Rocky Mountain juichde van geluk, zoveel echt mountainbiken, hij moet zich heel even thuis hebben gevoeld. Mooie klimmen, ruige afdalingen en prachtige omgeving. Route lag er top bij, alleen wat dikke begroeing hier en daar. Op een van de moosite afdalingen was dit net iets te gek, daar moest je een soort van tunnel induiken waarbij je de verschillende drops niet goed kon zien vooraf. Deze komt dit najaar zeker nog een keer op de agenda, want als de blaadjes weg zijn kun je daar echt vlammen.

Gulpen en Vijlen lagen er ook prima bij, af en toe een beetje modder maar niets extreems. Gulpen is lekker cruisen met wat mooie klimmen & afdalingen.Ook veel recreatenten op de routes. Vijlen toch weer net even iets technischer met een paar flinke kuitenbijters en technische stukken die je op kunt zoeken door de juiste lijn te kiezen. Op 60 KM uitpuffen bij het Hijgend Hert en vervolgens door, terug naar de Voerstreek. Waar je meteen weer het verschil voelt en ziet met de vaste routes, met de vermoedheid in de benen was het af en toe meer geluk dan wijsheid op de afdalingen daar. Sommige lijken wel canyons waar je doorheen raast, supermooi en technisch.

Helaas ging het hier en daar ook mis qua materiaal, pech bleef een beetje als een rode draad door de trip heenlopen, van de 8 uur fietsen hebben we 2,5 uur stilgestaan. Bij de derde lekke band op 80KM (en het vervloeken van de eigenwijze BIBA fan) waren we er klaar mee en zijn we over de weg terug naar Eijsden gegaan. Uiteindelijk 94 KM en 1750HM.

Ik heb met mijn vaste maatje afgesproken snel weer terug te gaan om deze op tempo over te doen, als training voor de BBC. Maar dus zowel voor marathon training als toertocht echt een toproute om te pakken, aanrader!

https://www.strava.com/activities/5569392026
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jullie hebben genoten, fijn.
De volgende keer zeker vanaf Kasteel de Commanderie, St Pietersvoeren, de laatste prachtklimmen en afdalingen erbij pakken, die zijn wat opener en stiller dan de rest van de Voerstreek.
En terug in Eijsden nog genoten op het terras van Aon 't Bat, aan de Maas?
(Rondje Pietersberg was niet meer nodig, he :winkie: ?!).

Regel 1 als je marathonachtige afstanden door de Voerstreek rijdt: zorg voor lekbestendige banden, de meidoorns en vuursteen zijn scherp, latex is top, banden met wat grip helpen ook zeer. Komen eigenwijze biba-rijders vanzelf achter, dat tot daaraan toen, maar niet plezierig voor 'je groepje' inderdaad.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

aurelius schreef: do 8 juli 2021, 08:12 Jullie hebben genoten, fijn.
De volgende keer zeker vanaf Kasteel de Commanderie, St Pietersvoeren, de laatste prachtklimmen en afdalingen erbij pakken, die zijn wat opener en stiller dan de rest van de Voerstreek.
Dat staat vast! Beentjes konden dat laatste stuk op zich og wel aan, alleen waren de biba's van de mederijder op. Daarnaast was het inmiddels 17.30, terwijl we op 15.00 terugkomst hadden ingezet...
aurelius schreef: do 8 juli 2021, 08:12 En terug in Eijsden nog genoten op het terras van Aon 't Bat, aan de Maas?
(Rondje Pietersberg was niet meer nodig, he :winkie: ?!).
Biertje ging dus ook niet meer door...ik moest naar huis want Moeder de vrouw heeft beperkt geduld met mijn immer foutieve thuiskomsttijden :D . Rondje Pieter was inderdaad niet meer nodig nee...en dat had weinig met de tijd te maken. No way dat ik die ellendige klimmen daar nog een keer vrijwillig was opgegaan, haha.

Maar goed, snel weer terug dus. Met een kleiner groepje, voldoende latex in de banden en nog iets eerder vertrekken (dat biertje laat ik me niet nog een keer afpakken).
Like2Bike
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 5 juli 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Canyon LUX CF 7 2021

aurelius schreef: do 8 juli 2021, 08:12 Jullie hebben genoten, fijn.
De volgende keer zeker vanaf Kasteel de Commanderie, St Pietersvoeren, de laatste prachtklimmen en afdalingen erbij pakken, die zijn wat opener en stiller dan de rest van de Voerstreek.
En terug in Eijsden nog genoten op het terras van Aon 't Bat, aan de Maas?
(Rondje Pietersberg was niet meer nodig, he :winkie: ?!).

Regel 1 als je marathonachtige afstanden door de Voerstreek rijdt: zorg voor lekbestendige banden, de meidoorns en vuursteen zijn scherp, latex is top, banden met wat grip helpen ook zeer. Komen eigenwijze biba-rijders vanzelf achter, dat tot daaraan toen, maar niet plezierig voor 'je groepje' inderdaad.
die prachtklimmen en afdalingen, zitten die in de vaste route? Of hoe kan ik ze anders vinden? Heb je een GPX of stravarit wellicht? Dit weekend mogen wij gaan spelen!
Sytheon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 12:54

Volgend weekend ga ik met een paar vrienden een paar dagen naar zuid Limburg om te mountainbiken. Een combinatie van de parkstadroutes staat al op het lijstje, maar wat is nog meer leuk om te fietsen? Eerder wel een keer de oude Voerstreekroute gedaan, en dat was mooie natuur, maar qua fietsen beleef ik meer plezier aan wat meer single track type routes. Heeft iemand nog tips voor andere mooie routes in die omgeving? We zitten in de buurt van Heerlen, maar een halfuurtje ergens heen rijden is ook prima.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Sytheon schreef: zo 11 juli 2021, 14:13 Volgend weekend ga ik met een paar vrienden een paar dagen naar zuid Limburg om te mountainbiken. Een combinatie van de parkstadroutes staat al op het lijstje, maar wat is nog meer leuk om te fietsen? Eerder wel een keer de oude Voerstreekroute gedaan, en dat was mooie natuur, maar qua fietsen beleef ik meer plezier aan wat meer single track type routes. Heeft iemand nog tips voor andere mooie routes in die omgeving? We zitten in de buurt van Heerlen, maar een halfuurtje ergens heen rijden is ook prima.
In de omgeving 3-landenpunt/aken/vaals is veel te vinden, en dicht bij Heerlen. Iets verder weg is op de Hoge Kempen (Belgie) veel leuks te vinden mits je weet waar je moet zoeken. Genk heeft ook veel te bieden.
¯\_(ツ)_/¯
Sytheon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 12:54

FXII schreef: zo 11 juli 2021, 14:56
Sytheon schreef: zo 11 juli 2021, 14:13 Volgend weekend ga ik met een paar vrienden een paar dagen naar zuid Limburg om te mountainbiken. Een combinatie van de parkstadroutes staat al op het lijstje, maar wat is nog meer leuk om te fietsen? Eerder wel een keer de oude Voerstreekroute gedaan, en dat was mooie natuur, maar qua fietsen beleef ik meer plezier aan wat meer single track type routes. Heeft iemand nog tips voor andere mooie routes in die omgeving? We zitten in de buurt van Heerlen, maar een halfuurtje ergens heen rijden is ook prima.
In de omgeving 3-landenpunt/aken/vaals is veel te vinden, en dicht bij Heerlen. Iets verder weg is op de Hoge Kempen (Belgie) veel leuks te vinden mits je weet waar je moet zoeken. Genk heeft ook veel te bieden.
Ik weet dus niet zo goed waar ik moet zoeken, maar in ieder geval bedankt voor de tips. Ga eens kijken wat er is rond de plaatsen die je genoemd hebt.

Overigens, over datzelfde weekend. Wat is de staat van de parkstadroutes, had begrepen die die niet te zwaar zijn geraakt door het slechte weer van even geleden?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind de overlast wel meevallen.

Door de enorme nattigheid vooral veel last van relatief veel groen: struikgewas is dikker, brandnetels, bramen. Maar op de vaste routes wordt het allemaal wat beter onderhouden, evt gevallen bomen worden sneller verwijderd.
Wat wel speelt: uitgesleten hollewegen, zand en steen dat naar beneden spoelt. Dan heb je 2 extra uitdagingen: de leeggespoelde diepen geulen zelf. En het losse grind, de stenen, beneden. Da's alleen maar mooi, want daardoor begint MTB-en zowaar op 'echt' MTB-en te lijken. Al dat gesoigneerde gedoe is lekker, maar vraagt niet zoveel van je techniek, moet je maar denken :wink: . Dus gewoon goed voor je uit kijken (maar dat moet altijd al) en de juiste lijnen kiezen. En ook dit geldt weer vooral als je 'vrij' rijdt, niet op de vaste routes.

Er gaat deze week nog wel behoorlijk wat neerslag vallen volgens de voorspellingen, code geel werd afgekondigd voor de komende dagen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Op de Strijthagen en Rode Beek-route waren wel wat door het water weggespoelde, ingesleten geulen te vinden. Verder viel het wel mee, daar waar het (nagenoeg) altijd nat is is het uiteraard even plonsen, voor de rest goed te doen. Persoonlijk vind ik de Rode Beek en Brunssummerheide na veel neerslag juist wel redelijk droog, denk dankzij de zandgrond daar. Strijthagen deels ook, maar rondom Snowworld dan weer heel vettig.

Overigens niet alleen in Heerlen wat weggespoelde/uitgesleten paden, ook in de omgeving Stammender/Spaubekerbos. Na komend weekend zou het weer wel bijtrekken.
¯\_(ツ)_/¯
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Is er weer een beetje te fietsen met de fatbike?
Die blijven wel redelijk drijven nu toch?
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

sama schreef: wo 14 juli 2021, 22:27 Is er weer een beetje te fietsen met de fatbike?
Die blijven wel redelijk drijven nu toch?
Recreatief verkeer over het water wordt ontraden.
Over een pad dat veranderd is in een beek spoel je met een fatbike behoorlijk stuurloos naar beneden.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Na afgelopen nacht en vandaag, denk ik dat recreatie in zuid Limburg ff van de baan is.....
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie