Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

Hallo, volgende week ga ik voor twee weken op vakantie naar Zuid-Limburg. De bestemming is Bungalow park Schin op Geul in Walem.

Nu wil ik vier of vijf routes gaan rijden en de kaarten heb ik al opgevraagd bij de VVV. Ik heb een opsomming gemaakt van de routes op afstand van het bungalow park. Graag wil ik van jullie weten welke route(s) een aanrader is en welke de moeite waard is om de auto voor te pakken, ik zit namelijk op fietsafstand van de Valkenburg route en de Nuth-Voerendaal route:


1 Valkenburg route (ga ik zeker doen)
2 Nuth-Voerendaal route (ga ik zeker doen)
3 Meersen oute
4 Mechelen route
5 Gulpen route
6 Margraten route
7 Maastricht route
8 Vijlen route
9 St.Geertruid route
10 Voerstreekroute

Nou heb ik ook nog gehoord van de Brunsummerheide route, maar hiervan heb ik geen kaart kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3158
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik heb met Hemelvaart de Gulpenroute gereden, en die is leuk om te doen. Het bord bij het begin zei, dat het de zwaarste vaste route in Zuid-Limburg is, en ik vond dat dat niet gelogen was. Had misschien ook te maken met het feit dat de ondergrond toen ook nog erg nat was.
Ik heb me er prima vermaakt :-q

Mocht het te weinig zijn, je kunt de routes ook eenvoudig combineren door middel van de verbindingsroutes...
Ik geloof dat de Mechelenroute en Maastrichtroute erg makkelijk zijn, soms met veel asfaltstukken erin.

Verder zou de Voerstreek ook een hele goede, zware route zijn, schijnt volgens mijn boekje (mountaingids van anwb/fiets) zeer de moeite waard te zijn.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Meegs schreef:Verder zou de Voerstreek ook een hele goede, zware route zijn, schijnt volgens mijn boekje (mountaingids van anwb/fiets) zeer de moeite waard te zijn.
Voerstreekroute is zeer zeker de moeite waard. De bewegwijzering laat echter nogal te wensen over. Er is een kaart van verkrijgbaar waar ook enkele van de routes in Z-Limburg op staan.

Mijn top 3:

1. Voerstreekroute
2. Gulpenroute
3. Vijlenroute

De routes op de Brunssumerheide zijn dermate goed aangegeven dat je in principe geen kaart nodig hebt.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Nuth voerendaal is misschien leuk voor 1 keer, maar deze route is eigenlijk doodsaai en het predicaat mtb-route niet echt waardig aangezien je dit ook met een gewone fiets zou kunnen rijden en er nauwelijks klimmen in zitten en slechts een paar honder meter single trail op het totaal van 35 km.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Paranoy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 12:53
Mijn mountainbike: Stumpjumper HT Expert custom
Contacteer:

Ik sluit mij bij redfish aan en zou zeker niet de Nuth-Voerendaal route rijden.

Mijn advies is de Gulpen route en de Brunssum/Heerlen route rijden. vooral route 1+2 is mooi en afwisselend.
Voerstreek is inderdaad slecht bewegwijzerd dus deze zou ik alleen maar met gids doen.

Veel plezier in ons mooie limburg.
for once you have tasted flight you will walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return. (Leonardo da Vinci)
laular
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 13:43
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8

Nuth-Voerendaal is inderdaad zonde van je tijd !

De Valkenburg route komt langs het bungalow park in Walem.
Tevens kom je vanuit je park heel makkelijk op de Gulpen en Margratenroute (leuk als opwarmer, of als verlenging van andere routes).

Voor de rest sluit ik me bij bovengenoemde reactie's aan: Gulpen-, Vijlen-, Brunsummerheide- ( :-q singletracks !!!) en Voerstreekroutes zijn de mooiste routes en zeker de moeite waard !!!
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Een GPS zou niet gek zijn ;)
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

RobSter schreef:Een GPS zou niet gek zijn ;)
Sorry, niet mijn manier van genieten van de omgeving.

Ik ga dus de fietsendrager ook meenemen om de overige route te rijden. Ik kan niet te lag wegblijven anders beginnen mijn vrouw en dochters te zeuren. :lol:
maori
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3320
Lid geworden op: do 4 januari 2007, 22:05
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen.sworks voor op de weg

Nou Jan vanaf deze kant veel fietsplezier en een goede vakantie van deze kant :-q
Ka Nui Te Mamae,Ka Nui Hoki Taku Aroha.

Whining is for Soccerplayers...Pain is for Cyclists
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Met een GPS geniet je toch echt meer van de omgeving ipv de hele tijd te zitten zoeken naar een bordje.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Vandaag de Voerstreekroute eens in zijn geheel gepakt. Na het nodige puzzelwerk (wie is er verantwoordelijk voor de pijlen???) wel een gave rit gereden!!
Bicycle, bicycle, bicycle
isuss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 15 februari 2008, 22:18

ik woon in zuid limburg ik zou de voerstreek route echt aanraden alleen zonder vering is het wel een beetje vervelend
Joopieboy

isuss schreef:ik woon in zuid limburg ik zou de voerstreek route echt aanraden alleen zonder vering is het wel een beetje vervelend
Daar kan ik over meepraten hehe. :P
En spatborden zijn meestal ook wel een must.

Oja:
- Brunssum/Heerlenroute
- Voerstreekroute
- Gulpenroute

Dat zijn naar mijn idee de mooiere. :)
Sjtom Zoëg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 19:57
Mijn mountainbike: Apex Torq29
Contacteer:

ik plaats ook nog maar ff hier, iemand van jullie ervaring met vaste routes bij aubel? ligt namelijk niet zo ver van voerstreek;) reageer maar in ander topic, bij belgie:P krijg ik anders ruzie met de moderators :tong

owjaa ff ontopic, super routes natuurlijk in zuid-limburg. moet wel zeggen dat de voerstreek er niet heel geweldig bij vind ligge, in het hoogbos ligge weer 3 bomen omver en op een stuk tussen pietersvoeren en gravenvoeren ligt het op sommige plaatse beetje erg vol met takken (ook meidoorn) maar dat is misschien al wegh, en achjeh, hoort erbij zullen we maar zeggen;) extra binnebandje is dus wel een must :wink:
Joopieboy

Sjtom Zoëg schreef:extra binnebandje is dus wel een must :wink:
Een extra binnenbandje en een plakspul setje moet je toch altijd bij je hebben? ;)
Plaats reactie