Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De vaste Vijlen-Epenroute. Ongeveer 25km en 500hm.
Prachtig landschap, Zuid L op zijn mooist, wat Ardennenfeeling hier en daar.
Lange klimmen en afdalingen. Een paar beste gemene steile klimmen, soms op lastige ondergrond voor beginners (wat losse stenen, wat wortels). (Nagenoeg) niets aangelegd, allemaal mooie bestaande paden, marathon/tour-karakter.
Aan de route mooie horeca zat. Boscafe 'Het Hijgend Hert' in het Vijlenerbos, direct na een van de steilste pokkeklimmetjes, doet het altijd goed bijvoorbeeld.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Ze zouden je moeten vragen om het VVV boekje voor de regio Vijlen te herschrijven. Ik ben verkocht! :winkie:
Ik heb ze in het verleden bijna allemaal wel eens gereden in vele diverse omstandigheden van winter tot zomer. Maar ik kan me niet meer helemaal herinneren wat de "beginners" routes waren. Bedankt voor je advies, nu nog hopen dat het a.s. zaterdag droog blijft.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wandelen is eventueel nooit verboden :winkie: .
Maar als je 'echt' wil MTB-en, gewoon in de mooie natuur, zonder al teveel asfalt, dan is deze erg mooi. Er zit wat asfalt in naar het Vijlenerbos toe, een klim, en als je het Vijlenerbos weer uitkomt na de langste afdaling van jet land (de Camerig af), als je verhard langs/door Epen komt. Kun je ff relaxen :wink: . De ijstent beneden aan de Camerig afdaling is ook erg lekker trouwens.
Geen idee hoe ervaren ze is, ik ga ervan uit dat het qua basis skills genoeg is? Je moet kunnen klimmen (neus op/borst naar het stuur) en kunnen dalen (natuurlijk doe je dat losjes staand en durf je je fiets tenminste wat te laten rollen, want juist dan heb je de beste grip, etc).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

We gaan het zaterdag meemaken. :-D
Ze heeft nog nooit "echt" gemtb, dus het wordt een hele ervaring. Ze is wel in top conditie, ze rent trails etc 10-20k en verder vrij sportief/inshape.
We zijn redelijk bekend in de omgeving, dus een leuke stop vinden we wel. Ze heeft btw wel wat racefiets ervaring, maar dat is niet echt te vergelijken.

Wij rijden trouwens vaak naar Sippenaecken om daar bij le soigneur te eten (lunch/diner) ook wel aanrader, mooie gerestaureerde boerderij met zonnig terras :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Le Soigneur/Sippenaeken ligt ongeveer tegen de Vijlenroute aan, je zult het gebied in de verte wel herkennen met Chateautje Beusdael, veel plezier :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Bospaadje schreef: di 29 juni 2021, 09:16 Mijn vrouw wilt ook eens een "echte" MTB route rijden. Ze heeft nu vooral wat rond gereden op V'daal Nuth en wat veldwegen eromheen.
Ik wil haar eigenlijk meenemen naar 1 vd routes in het heuvelland. De parkstad lussen zijn op dit moment echt nog too much. Welke route is qua techniek goed te doen, maar heeft wel conditioneel wat klimwerk en mooie uitzichten?
Hebben jullie tips?
Het hoeft dus niet al te technisch te zijn, maar ik hoef ook niet perse 50% over asfalt te rijden :-)
Ben het met Aurelieus eens, Vijlen is prachtig, maar als Parkstad too much is op dit moment, en ze alleen Nuth heeft gedaan, zou ik je/haar niet Vijlen adviseren.
Van Nuth naar Vijlen, daar zou ik als tussenstap een Mechelen of Gulpen in inbouwen. Lukt dat kun je volgende keer ook naar Vijlen.
Overigens is Parkstad “Heerlen” ook nog best wel ok. Ook mooie klimmetjes en bepaalde stukken wat technischer. Maar qua omgeving natuurlijk stukken minder dan het heuvelland
Ride like you stole it
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ik heb met mijn vriendin 100 jaar geleden ook eerst Mechelen en daarna Margraten gedaan.. Maar Vijlen is ook wel wat te doen. Af en toe wat wandelen idd...
t Makkelijke stukje Parkstad ( Heerlen) vereist wel behoorlijk wat bescherming tegen brandnetels momenteel. Op sommige plaatsen is de route niet meer te onderscheiden.. :winkie:
feel the fear,do it anyway!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mechelen zou ik nooit doen, dat is zoveel asfalt, zelfs met een gravelaar zou ik die nog links laten liggen.
Gulpen kan eventueel wel. Ongeveer evenveel hm's en ook van die lange klimmen, iets opener/minder bos, wel meer asfalt.
Maar Vijlen is toch het mooist. Misschien 2x afstappen op een wat technischer machtsklimmetje, de rest moet zeker te doen zijn voor een goed getrainde racefietser met basistechniek.
Banden niet te hard oppompen scheelt ook veel, wat grip en comfort betreft, zeker voor niet-fully rijders.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Vijlen is zeker t mooist (ieg 1 van de ). En Mechelen is zeker saai.... maar zij komt van Voerendaal/Nuth dus....dan is t mss een ander verhaal..

Maar wa ever, ze kunnen alles doen als ze bereid zijn te lopen... :bier:



En bergaf maar aan de kant gaan.. :winkie:
feel the fear,do it anyway!
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Haha, bergaf aan de kant gaan, goede tip.
Ach, ze vroeg al of we de auto op de parking kunnen zetten bij hijgend hert, om af te sluiten met een speciaalbiertje. Komt wel goed, we hebben geen haast. Ze rijdt nog met “gewone” pedalen, dus dan loopt ze maar beetje omhoog en met 60 kg, zal ik inderdaad de bandjes niet te hard oppompen
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

aurelius schreef: di 29 juni 2021, 14:56 Mechelen zou ik nooit doen, dat is zoveel asfalt, zelfs met een gravelaar zou ik die nog links laten liggen.
Gulpen kan eventueel wel. Ongeveer evenveel hm's en ook van die lange klimmen, iets opener/minder bos, wel meer asfalt.
Dit had ik ook bedacht, Gulpen is qua instap iets vriendelijker dan Vijlen. En ook in de Gulpenroute zitten hele mooie stukjes, een aardige klim (quasi langs Mosaqua omhoog) en mooie vergezichten, meer veld en minder bos. Maar het is wel waar, Vijlen is toch nog wat mooier, maar ook iets uitdagender. Als zijn vriendin alleen de Nuth-Route gereden heeft is het in elk geval in beide gevallen een stapje omhoog :-q

De huidige Voeren-routes zou ook nog kunnen, die zijn nog wat minder intensief dan de oude route. En ook daar landschappelijk toch wat mooiers dan Nuth.
¯\_(ツ)_/¯
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

Bospaadje schreef: di 29 juni 2021, 11:56 Bedankt voor je advies, nu nog hopen dat het a.s. zaterdag droog blijft.
Hopen dat die 80mm van gisteren voldoende is weggezakt... :wink:
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Hmmm, de routes liggen gelukkig op hoogte, dus mogelijk valt het mee. Is er bi het hijgend hert nog steeds de mogelijkheid om je fiets af te spuiten? Ik heb daar oit eens iets over gehoord, kan wel een prettige mogelijkheid zijn, anders kan de auto ook nog door de wasstraat nadien :bier:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik zit momenteel op de camping in Vijlen. Van maandag op dinsdag een gigantische hoosbui. Dinsdag de route gereden. Viel mij niet tegen maar uiteraard blijf je niet schoon.
Van dinsdag op woensdag ook weer veel regen al ging het niet zo hard. Vandaag d'n Observant gedaan. Jammer dat op veel plekken waar je de fiets wil laten lopen plassen stonden. Blijft een mooi rondje.
Mooi gebied trouwens ook qua natuur. Had de hond bij me dus dan koppel ik er meestal een wandelingetje aan vast.
"This species has amused itself to death"
TheZ.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 februari 2021, 18:38
Mijn mountainbike: YT Izzo

Iemand die iets kan zeggen over de toestand van de routes rondom de Burnsummerheide en omgeving Vijlen/3LP? Wij zakken morgen af voor een weekendje, hopelijk is het e.e.a. begaanbaar na de extreme neerslag van afgelopen dagen...
Plaats reactie