Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
erik fully
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 19:59

Denk dat het wel losloopt met de meeste Limburgse routes (Afgezien van Pietersberg en de afdaling bij Snowworld). Daarnaast: je kunt altijd remmen en in het slechtse geval afstappen toch :winkie: ?
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

aurelius schreef: zo 14 juni 2020, 15:36 Goed getrainde technische HT-rijders komen in Zuid L prima uit de voeten, een fully gaat alleen weer wat harder doordat je langer controle houdt, bv op de Camerigafdaling inderdaad. En technische klimmen zijn makkelijker doordat je meer tractie hebt. Op lange dagtochten is het ook nog eens comfortabel. 130mm Neuron is prima, maar minder veerweg kan ook :wink: . Meer veerweg ook, maar als je bv meer dan 1500hm gaat klimmen op een dagtochtje is een lichtere fully die en vlot klimt en daalt wel zo lekker.

Shimano Experience Center, dus. In ieder geval goede hardtails. Fully's weet ik eigenlijk niet. Ik zou ze ff bellen :-q .
De Leeuwhof 2, Valkenburg, 043-7440171, https://shimano-ec.com/contact-en-openingstijden.html.
Klopt. Tot nu doe rij ik daar ook alles met de HT. (Vooral de vaste routes, maar ook wat andere paden die ik daar inmiddels ken). En het gaat ook prima, maar ik probeer (voor mijn doen) wat langere tochten te maken (niet alleen in Z. Limburg) en merk vooral later op de rit dat ik meer behoefte heb aan wat meer comfort dan aan een iets snellere gemiddelde..
Deze week alle 4 de routes Rijk van Nijmegen achter elkaar gefietst en daarna was ik echt helemaal klaar met het gestuiter op m'n xc hardtail. Wel leuk voor een keer.
KILROY schreef: ma 15 juni 2020, 09:23 Ik was er gisteren toevallig, tijdens een rondje Maastricht- Valkenburg (ben in de regio op vakantie).
De fully die ik heb zien staan was meer een Trailbike, denk dat je dan niet meteen een goed vergelijk heb als XC je doel is. Dus als je gaat bellen, vraag dan meteen of ze een racefully in het aanbod hebben.

Andere optie is met je/een LBS afstemmen of je een demobike mag meenemen. Er zijn merken die dat standaard aanbieden, zoals Santa Cruz (kijk ff op de website, daar staat wat er beschikbaar is). Een Blur lijkt me perfect vom snel door de routes te vliegen.

Dat een fully meerwaarde heeft kwam goed naar voren op de zuidelijke lussen van de Valkenburg routes. Daar zijn nieuwe trails aangelegd waar je echt wel blij bent met wat demping aan de achterkant. En ook na mijn kennismaking met de St Pieters route gaf ik mijn Element een klein schouderklopje.
Ik zou wel eens iets verder willen kijken dan XC. Dus juist een trailbike zou ik wel eens willen proberen.
tkmp schreef: wo 17 juni 2020, 21:13 Mtb clinics in Velp verhuurd fully s
Om iets uit te proberen hoef je toch niet naar limburg?
Nee klopt. Maar als je in Limburg woont hoef je er sowieso niet naar toe. :lol:

Ik woon niet in het zuiden van Limburg, maar ga daar wel graag naar toe gezien het beperkte autoritje.
Iets uitproberen combineren met een mooie omgeving was het idee. Maar je hebt gelijk. Dat hoeft niet perse in (zuid) Limburg.
Laatst gewijzigd door FranX78 op vr 19 juni 2020, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

dix0r schreef: do 18 juni 2020, 15:18 Ik ben voornemens om volgende week de route bij Vijlen te rijden. Graag even advies in deze :-)

Ik lees dat dit met name een track is voor gevorderden. Daar komt mijn vraagstuk om de hoek kijken; ik zit pas enkele maanden op de MTB (hardtail). Daarentegen zit ik wel op jaarbasis ~ 10.000km op de weg en rijd ik wel eens een koers. Qua conditie en explosiviteit zit het dus wel goed. Mijn techniek valt echter nog veel te verbeteren (al gaat dat al een stuk beter als in het begin).

Kan ik deze route gewoon prima rijden? Ik heb ergens het vermoeden dat deze route met name aangeduid wordt voor 'gevorderden' omdat je in Limburg natuurlijk te maken hebt met hoogtemeters. Ik zou een beginnend wielrenner ook niet aanraden om ~ +80km te rijden met +800 hoogtemeters in Zuid Limburg.
Moet inderdaad wel lukken. Met veel minder kilometers op jaarbasis heb ik met mijn Eagle aandrijving (34 voorblad en 10-50 achter) daar alles kunnen fietsen zonder afstappen.
Er zijn een paar gemene klimmen met boomwortels en stenen waar je als beginnend MTB-er misschien nog wat techniek voor mist, maar daar kun je altijd afstappen als het nodig is. Dat is geen schande.
En inderdaad met beleid berg af. Dan moet het goed komen.
Succes
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Vandaag de routes Vijlen en Gulpen gereden. Heerlijke routes. Was ook fantastisch weer en trails nagenoeg droog, op enkele plassen na. Karakter van routes niet te vergelijken met de gemiddelde mtb trail in NL, zoals UHR.

Route Vijlen duidelijk mooier dan Gulpen. Route loopt meer door bos, leukere paden en heeft verrassend leuke afdalingen over holle paden met stenen en watergeulen. En zeker een paar pittige klimmetjes, die je soms overvallen omdat ze om eem hoekje steil omhoog lopen. Lukte wel op 32x Eagle.
Gulpen heeft wat saaiere grindwegen, gemiddelde snelheid ligt veel hoger, dat zegt genoeg.

Wat is Limburg toch mooi! :kiss:
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Zuid-Limburg je zal er maar wonen :D

Morgen lus1,2 en 3 Brunssummerheide?
Zondag Meerssen, Shimano en Valkenburg?




Ik doe eens geen rondje om de kerk en zak wat af naar het zuiden 8)
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Nog even over fietsverhuur voor route Vijlen.

Fietsmaatje had fiets gehuurd bij Hubnix in Mechelen. Prima giant hardtail. Schakelde goed, banden goed, reserve bandje en bidon met wat gereedschap, en dat voor 32,50 incl SPD pedalen.
Prima keuze dus. En om de hoek lekker vlaai te koop bij Hotel de Oude Brouwerij.

Ps. Ze verhuren ook e-mtb's van giant. Mogelijk nog nuttig om te weten.
Gebruikersavatar
Wootism
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 13:51
Mijn mountainbike: Een blauwe

Gisteren de ‘Roode Beek’ route gereden in Brunssum. Holy shit wat een vette technische route!! :D

Leuke jumps, snelle afdalingen en uitdagende klimmetjes.
Route is ongeveer 13 kilometer lang en we hebben hem 3x achter elkaar gereden. Elke keer weer sneller :)

Volgend weekend gaan we deze route combineren met de Brunsummerheide-route.
Voor mensen die deze route kennen: Is dit een route van dezelfde aard? Of iets minder technisch?

Proud member of #TeamOnbenul.nl
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

UPDATE: ook de wilhelmina/snowworld berg is weer open dus alle routes van Parkstad zijn weer te rijden.
Parkeren kan nog altijd makkelijk bij het sport en leisure park Hofstraat 5, 6372 XC Landgraaf.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Zaterdag met het gezin een rondje Brunssummerheide gedaan, voor vader en zus de eerste keer op een MTB route, ze zijn gelukkig wel goed in vorm want alleen de aanrijroute was al 14.5km. :-D
Maar wat een super leuk rondje! Qua karakter zoals ik het gewend ben van de Utrechtse Heuvelrug, maar dan hier en daar een stuk technischer, vooral de klimmetjes waren een uitdaging! Zeker voor de beginners onder ons.

Wel flink te grazen genomen door de processierups, maar dat zal nu overal een risico zijn.

edit: O ja, we kwamen onderweg nog een motorcrosser tegen die ook nog 's tegen de route in reed.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is de Wilhelminaberg dicht? En dus ook het NK2017 parcours?
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Lees eff wat er 2 posts terug staat :roll:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Jurriaan schreef: zo 12 juli 2020, 15:52 Is de Wilhelminaberg dicht? En dus ook het NK2017 parcours?
Het bericht dat het weer open is klopt. Ik heb er twee weken geleden nog gereden.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Even een vraag over verhuur van E-MTB's..
Ik wil binnenkort met het vrouwtje wat gaan rondrijden in het zuiden. Ze is nog vrij onervaren in het MTB'en (vlak en eenvoudig), maar we hebben inmiddels een route gekregen met eenvoudige gravel/zandpaden verbonden door asfalt. Het meer uitdagende doe ik zelf de 2de dag wel.

Alleen wil ik ergens een E-MTB voor haar huren. Iemand goede ervaringen met een bepaalde verhuurder die ook nog schappelijke prijzen hanteert?

Alvast bedankt voor de input.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ligt eraan waar je precies bent.
Bij het Shimano Experience center (Valkenburg) schijnen ze prima spul te hebben. En goedkoop ook nog.

https://shimano-ec.com/arrangementen.html
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Beetje raar, kan mijn eigen post niet terug vinden. Maar goed was dus bezig met iets plannen in Limburg. Helaas is het weer omgeslagen dus meuren in een tentje vind ik geen goed plan meer. (Als ik nu naar buiten kijk lijkt het wel herfst)

Voorlopig is het idee Vijlen, Valkenburg, en één van de zwarte routes. (Welke ben ik nog niet uit) Nu zoek ik dus iets van een Hoteletje waar je voor een schappelijke prijs kan verblijven en waar je fiets ook veilig staat. (Dus niet buiten op de auto) op Zoover ed. Kan je niet “fietsvriendelijk” aan klikken Dus tips van mensen met ervaring zijn welkom.
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie