Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De vraag blijft echter wat moeten wij ons voorstellen bij het "opwaarderen"? Want niet lullig bedoeld op het moment vind ik het een beetje tegenvallen. (Van de zomer Sint-Geertruid, oude Voerstreek, Gulpen, en Vijlen gereden. Waarvan Vijlen favoriet) Hele mooie smerige stukken naar boven en hier en daar een lekker pad naar beneden. Best fijne oude landbouwpaden, maar ook saaie stukken die van mij niet hoeven. Het hoeft heus niet allemaal singeltrack zoals elders in het land. Maar er is denk ik veel meer uit te halen voor een grote grijns op je porum. :D Dan denk ik aan stukken om hoog lekker zo laten, en nieuwe stukken singeltrack naar beneden. Waarbij best een brok techniek om de hoek mag komen kijken. (natuurlijk, wortels, drops, stenen, enz. Neem Schotland als inspiratie) Hier en daar even langs de locale horeca om de inwendige mens weer even te versterken. (Hijgend Hert top plek)
◼︎ Go round the outside.
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Tijgerhaai schreef: ma 26 november 2018, 23:30 De vraag blijft echter wat moeten wij ons voorstellen bij het "opwaarderen"?
Zover ik begrijp is het zeker de bedoeling om de routes waar mogelijk wat uitdagender en technischer te maken... die trend zie je sowieso bij de nieuwere routes. Punt is wel dat het vergunningstechnisch lastig is / blijft om nieuwe trails aan te leggen. Daarom worden toch vaak de bestaande landwegen gekozen.

Maar goed, er is nu subsidie en de Provincie en gemeentes werken er aan mee, dus ik heb goede hoop!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat is het 'enige' probleem: 'vergunningtechnisch'. Ideeen zijn er volop!
Maar ook Valkenburg bv heeft weer een leuk nieuw stukje singletrack kunnen toevoegen. Geen km's, maar alle verbeteringen zijn welkom.
Zoiets als de SPB zul je hier niet snel meer voor elkaar krijgen (nou ja.... 'snel', SPB kostte Trail043 ism MOZL ook een jaar of 5-7?!). De grondeigenaren geven daar hun grond niet zomaar voor af.
'We' weten ook wel hoe je op elke helling een mooie trail naar beneden kunt bedenken, krijg je die helling maar eens ter beschikking.
Maar goed, het is een landelijke trend, er worden stapjes gemaakt (en de locals kennen hun trailtjes wel :winkie: ).

St Pietersberg vind ik de technisch de meest uitdagende en zware, Vijlenroute is de mooiste vaste met meeste Ardennengevoel qua looks, de 'Oude Voerstreekroute' is de meest authentieke, pure, idyllische ... maar da's geen vaste uitgepijlde route, en Gulpen lijkt iets op Vijlen maar kent minder bos, iets meer asfalt. Da's mijn Zuid L top. Parkstad is ook mooi en uniek, maar iets afzijdig van en anders dan het Heuvelland, de stad is er altijd wat dichterbij voor mijn gevoel. Maar Brunsummerheide etc ... ook prachtig!

En psssstt.. we mogen Noord-Limburg ook best in het zonnetje zetten: Meijel en Horst zijn erg leuke draai en keer rondjes!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Sommige landbouwpaden was niks mis mee. Vooral niet de hele oude, ik denk dat het ergens op de Vijlen route was. Mooi pad omhoog uitgesleten, grind, water, bomen haag, gewoon mooi zeker er inlaten. Ook ergens naar beneden kom je uit in een dorpje lekker pad waar je goed naar beneden kan knallen. Helemaal beneden was ik de route kwijt, terug, blijk dat je ergens door een hekje moet dwars door een weiland. (tenminste in het gpx bestand die ik heb) Daar achter zat niks bijzonders dus neem het hele pad naar beneden denk ik dan. Er was ergens ook een pad naar beneden stond een plastic wegenbouw hekje voor. Fantastisch pad, niks aan doen, zeken niet omdat je beneden meteen rechts stijl omhoog moet. En als je denkt dat je er bent er om de bocht nog zo'n smerig stuk ligt. Dus best een hoop I-tjes, er mogen hier en daar dus alleen nog wat puntjes op. :-D

"Gezeur" met vergunning hoef je ons hier in Noord-Holland niks over te vertellen. Ook niet over mensen die er dan tegen zijn en dan een bezwaar gaan in dienen. Maar zolang je je huiswerk goed gedaan hebt komt dat wel goed. (duurt alleen even) Het hoeven ook geen kilometer te zijn. Als ik dom rechtuit wil rijden koop ik wel een racefiets. Kwaltijd in plaats van kwantiteit is het devies. Ergens rij je bijvoorbeeld een lus om een camping door de berm. Vond ik niks toevoegen, mag er dus wat mij betreft best weer af. Maar hier en daar door een beek vind ik dan weer extra bonuspunten voor die grijns op je porum. :D Langs een camping vind ik dan wel weer een goed plan. Vooral als het boeren campings zijn.

Hoe dan ook zitten jullie in Limburg op een mooie goudmijn. Was het vroeger onder de grond is het nu er op. Nog even de grond eigenaren overtuigen dus. Succes :-q
◼︎ Go round the outside.
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Tijgerhaai schreef: di 27 november 2018, 12:44 Hoe dan ook zitten jullie in Limburg op een mooie goudmijn.
Klopt helemaal, soms vergeten we hoe goed we het al hebben hier in het zuiden :)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

oliver538 schreef: di 27 november 2018, 13:09
Tijgerhaai schreef: di 27 november 2018, 12:44 Hoe dan ook zitten jullie in Limburg op een mooie goudmijn.
Klopt helemaal, soms vergeten we hoe goed we het al hebben hier in het zuiden :)
Dat bedoel ik. Als ik hier in de Wieringermeer hoogtemeters wil maken moet ik mijn banden harder oppompen. :tong
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Even ter mijn info
Ik wil zaterdag als het droog is de 3 bovenste parkstad routes rijden, maar nu is de vraag, hoe zit het met de modder na deze periode van regen. Is de blubber/glibberige klei hier en daar aanwezig of is deze wel goed vertegenwoordigd.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Komende vrijdag staat er nog een flinke douche bui op het programma. Verwacht zaterdag dan maar flink wat blubber en plassen enz.
c-ray
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 21 augustus 2003, 09:08

De 4 Parkstad routes zijn ook na regen goed te doen. Route 1 Brunssummerheide heeft er het minste last van. Gevolgd door 3 Roode Beek, 2 Strijthagen en 4 Heerlen. Route 1 & 3 zijn ivm de aanleg van de buitenring deels vernieuwd, die zou ik zeker doen!
Long live long rides
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik zou alleen het stukje op de route 2 vlak voordat je de skiberg opgaat overslaan.
Het gaat om het paadje waar je vanaf de weg (Rouenhof) richting het hotel(Winselerhof) linksaf gaat.
Daar zou ik rechtdoor rijden, komt dit paadje ook op uit.
Want dat ding is altijd een water klei ballet.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Discovery Trail Day: Heropening MTB Routes

Als gevolg van de aanleg van de Buitenring Parkstad heeft onze routecrew de afgelopen 3 jaar meer dan 3.100 vrijwilligersuren gegraven, verhard en geshaped. Maar op zaterdag 16 februari is het eindelijk tijd om de 30 kilometer nieuw aangelegde MTB Trails van de MTB Routes Parkstad te heropenen!

Graag delen wij dit speciale moment met al onze leden en alle rijders van de route. Daarom nodigen wij iedereen uit aanwezig te zijn bij het officiële heropeningsmoment op 16 februari 2019 om circa 10.45 uur bovenaan de beklimming bij Bikepark Hendrik!

Daarnaast hebben wij voor iedereen die tussen 10 en 12 uur voorbij fietst bij Park het Plateau een kleine energieboost/versnapering! Neem dat stukje dus even mee in je route en maak daar dan even een kleine pauze!

Locatie:
Park het Plateau
Ganzepool 17
6443 WZ Brunssum

Programma:
10.00 uur: Ontvangst bij Park het Plateau
10.30 uur: Verplaatsing naar Bikepark Hendrik
10.45 uur: Toespraken en openingshandeling door gedeputeerde Geurts
11.30 uur: Terugkeer naar Park het Plateau
Vanaf 11.45 uur: Borrel bij Park het Plateau
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
dustin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 27 december 2003, 12:35

ik heb een vraagje, ik ga donderdag de parkstad route (weer) rijden.

ben 2 x per jaar in de buurt voor zaken en zo combineer ik :D

is het nieuwe stuk van de buitenring al open en wat is de leukste lus als ik 50-55 km wil rijden?

ik rijd altijd 3 van de 4 routes. qua tijd red ik ze niet alle drie helaas.
Canyon Spectral 125 CF8 2023
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

dustin schreef: di 12 februari 2019, 15:42 ik heb een vraagje, ik ga donderdag de parkstad route (weer) rijden.

ben 2 x per jaar in de buurt voor zaken en zo combineer ik :D

is het nieuwe stuk van de buitenring al open en wat is de leukste lus als ik 50-55 km wil rijden?

ik rijd altijd 3 van de 4 routes. qua tijd red ik ze niet alle drie helaas.
De routes die door de aanleg vd buitenring zijn doorkruist zijn inmiddels verlegd en weer open.

Leukste route is natuurlijk persoonlijk, route 4 (heerlen) is wat meer van de brede paden en wat langere klimmentjes. Terwijl de andere 3 wat meer singletracks met ook links en rechts wat obstakels erin hebben.
Ride like you stole it
c-ray
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 21 augustus 2003, 09:08

Dustin, routes 1 Brunssumerheide & route 3 Roode Beek hebben de meeste wijzigingen gehad en zijn dus een must. Voeg route 2 Strijthagen erbij en je hebt wat je zoekt!
Handigste is om bij het Sportpark in Landgraaf te starten en dan is het route 2-1-3-1-2. Je eindigt dan met de berg in Landgraaf en een wat saaier stuk op route 3 zit mooi in het midden.

Route 4, Heerlen, gaat een update krijgen, dus die bewaren voor een volgend bezoek :-)
Long live long rides
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Afgelopen week in z. Limburg (Geleen) voor m'n werk, dus ook maar mijn fiets meegenomen. Vooraf zitten twijfelen over welke route. Uiteindelijk de dichtst bij zijnde gekozen, Windraak.
Deze vond ik eerlijk gezegd niet heel bijzonder. Naar mijn idee is er wat vaak voor de verharde paden 'gekozen', terwijl er volgens mij genoeg off road mogelijkheden zijn, maar dat kan natuurlijk alles met vergunningen etc te maken hebben.
Wel wat hele steile klimmetjes erin, waar ik 'de nieuwe zit' op m'n fiets goed kon testen.
En door het weer naderhand alleen het stof van je fiets blazen is ook wel lekker ;)
Trouwens eerste rit dit jaar in korte broek :D
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie