Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Biker_Jesse schreef:Dinsdag a.s. wil ik met twee vrienden afzakken naar Zuid Limburg om +- 50km te mountainbiken. We hebben geen GPS en zijn dus aangewezen op de vaste routes. Belangrijkste criterium is dat het een technische rit wordt. Dus hoogtemeters zijn belangrijk, maar het liefst zoveel mogelijk singeltracks, steil naar beneden, wortels, rotsen et cetera. Ik heb al wat gelezen maar kom er niet helemaal uit. Epen schijnt pittig en mooi te zijn, maar niet zo technisch, Gulpen en Margraten heb ik jaren geleden een keer gereden (en bevielen toen wel), Heerlen ben ik nog nooit geweest. Heerlen spreekt me wel aan omdat het goed beoordeeld wordt, ik er nog niet geweest ben en meerdere lussen te combineren zijn. Kortom: welke (combinatie van) routes raden jullie aan? Ik hoor het graag!
Als je technisch wilt rijden zou ik zeggen Heerlen lus 1, 2 en 3. Goed voor 50 km met dik 700 hoogtemeters.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Parkstad routes... hier zit alles in... veel techniek, nog meer singletracks...lus 1 en 2 zijn het mooist, maar ook in lus3 zitten mooie technische stukken (behalve het meest noordelijke deel). Lus 4 is een beetje een koppellus naar de rest van de vaste routes in het heuvelland. Zitten wel leuke klimmen in en snelle afdalingen.
Gulpen, Epen zijn de 2 mooiste van de heuvelland routes, meteen ook de stevigste... kun je mooi combineren die 2.
Parkstad routes zijn echter DE aanrader...vandaag nog lus 1, deel van 2 en deel van 4 gereden... lag er ondanks de regen toch redelijk goed bij...en vanaf morgen wordt het droog... de heide-/zandgrond droogt super snel !

Edit:..dus zoals Koenuhhh zegt :-D :-q
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Dank jullie wel mannen! We gaan dinsdag de eerste 3 lussen rijden van de Parkstad route. Belooft veel goeds :-q
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Mtb eindelijk binnen. Vandaag een test ritje gemaakt in omgeving Voerendaal-gulpen. Nu had Ik nog wat laat van de tocht op de racefiets van gisteren en wil ik komende weken paar leuke richten gaan maken. Er is me al aangeraden zeker de parkstadlussen te combineren. Hebben jullie verder nog leuke routes (gps files) van gecombineerde mtb routes in omgeving heerlen
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Er is hier een topic over de oude voerstreekroute. Die schijnt ook erg goed te zijn. De topicstarten heeft een gps track erin gezet.
Biking skills or Hospital bills
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Ga hem zoeken.
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Hebbus http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... treekroute" onclick="window.open(this.href);return false;
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Vandaag een combi gereden van Maastricht- en Gulpenroute, beide routes doen Reymerstok aan en daar lag het startpunt van een paar uurtjes lekker biken. De eerste route om lekker warm te draaien, om vervolgens 'soepel' aan de Gulpenroute te kunnen beginnen. Eerste keer de Maastricht route gereden, met name omdat iedereen altijd aangeeft dat dit een mindere route is. Het valt eigenlijk wel mee, landschappelijk mooi, en bij Gronsveld een gaaf stuk door het bos, dat erg pittig is. Verder nog een extreem modderstuk, dat niet te fietsen was...al met al toch wel leuk.
Daarna Gulpen...volledig droge route, lag er super bij...en heerlijk kunnen afzien. Toch weer dik 50km fietsplezier met kleine 800hms.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Ik heb net voor de eerste keer op de mtb gereden. Parkstad lus 1 2 en 3 (gedeeltelijk) gedaan.
Ging allemaal vrij goed voor een uber beginner. Alleen de halfpipe afdaling en de erop volgende klim heb ik toch maar keer moeten uitklikken.
MAAR WAT EEN GEWELDIG MOOIE ROUTE. Wauauauauswwww!!!!! Hulde voor de "eigenaren/onderhouders".

Moet wel eerlijk zeggen dat er een paar stukjes erg dicht gegroeid waren, waardoor ik wel flink onder de bulten zit, maar nogmaals WAUAUAUAW, geweldig genoten! :):)
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Bospaadje schreef:Ik heb net voor de eerste keer op de mtb gereden. Parkstad lus 1 2 en 3 (gedeeltelijk) gedaan.
Ging allemaal vrij goed voor een uber beginner. Alleen de halfpipe afdaling en de erop volgende klim heb ik toch maar keer moeten uitklikken.
MAAR WAT EEN GEWELDIG MOOIE ROUTE. Wauauauauswwww!!!!! Hulde voor de "eigenaren/onderhouders".

Moet wel eerlijk zeggen dat er een paar stukjes erg dicht gegroeid waren, waardoor ik wel flink onder de bulten zit, maar nogmaals WAUAUAUAW, geweldig genoten! :):)

Hahaha...

Dat is een serieuze manier om te beginnen met mountainbiken! Leuk dat je zo enthousiast bent, het zijn absoluut hele leuke routes.
Gebruikersavatar
Cruoninga
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: di 9 juli 2013, 14:46

Dit weekend Epen, Gulpen, Meerssen en Valkenburg gereden. Epen is fantastisch, Gulpen tof en Meerssen en Valkenburg waren voor ongeveer de helft de moeite waard.

De volgende keer dat ik in Limburg ben pak ik het tweede deel van de Valkenburgroute, het tweede deel van de Meerssenroute om dan via het Bemelerberg-deel van de Margratenroute weer naar de voet van de Keutenberg te rijden om daar de Valkenburgroute weer op te pakken. Topparkoers heb je dan. En dan de tweede dag de combi Gulpen-Epen.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Vanmorgen zijn we afgereisd naar het zuiden van Limburg om de route van Meerssen en Valkenburg te rijden. Meerssen had ik een jaar of 3 geleden al eens gereden toen ik net begonnen was met biken. Vooral de klim bij de nachtegaal is goed blijven hangen wat een killer! 3 jaar geleden haalde ik hem bij lange na niet, vandaag voor 90%. De volgende keer nog iets meer sparen op het begin want vooral het einde van deze klim is extreem.

Na een paar kilometers asfalt wat diende als verbinding kwamen we bij een heel mooi gedeelte uit op de Meerssen route. Hier lag o.a. een jump waar je over een serieuze boom heen kon springen, daarna een mooie technische passage tussen een paar bomen door. Leuk gemaakt!

Toen we eenmaal in Valkenburg aankwamen was het meteen goed druk, later bleek dus dat er een racefiets toertocht was, goed druk dus! De Valkenburg route had ik nog nooit gereden en ik las op mtbroutes.nl dat deze behoorlijk zou moeten tegen vallen door o.a. veel asfalt. Deze mening deel ik zelf niet, wij hebben ons goed vermaakt. Tuurlijk het is niet de meest technische route maar je hebt wel relatief lange klimmen en zeer snelle afdalingen waar je eens flink gas kan geven!

Uiteindelijk 57 km met 900 hm op de teller toen we terug kwamen bij de Nachtegaal in Meerssen. We hebben ons goed vermaakt in ieder geval!
Brenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 9 oktober 2011, 16:50

Francois schreef:Vandaag een combi gereden van Maastricht- en Gulpenroute, beide routes doen Reymerstok aan en daar lag het startpunt van een paar uurtjes lekker biken. De eerste route om lekker warm te draaien, om vervolgens 'soepel' aan de Gulpenroute te kunnen beginnen. Eerste keer de Maastricht route gereden, met name omdat iedereen altijd aangeeft dat dit een mindere route is. Het valt eigenlijk wel mee, landschappelijk mooi, en bij Gronsveld een gaaf stuk door het bos, dat erg pittig is. Verder nog een extreem modderstuk, dat niet te fietsen was...al met al toch wel leuk.
Daarna Gulpen...volledig droge route, lag er super bij...en heerlijk kunnen afzien. Toch weer dik 50km fietsplezier met kleine 800hms.
Ik rijd de Maastricht-route regelmatig in mn eentje en dat bevalt prima. Als ik alleen rijd hoef ik geen technische stukken. De vergezichten op deze route blijven prachtig, dat in combinatie met de St. Geertruid route maakt het telkens weer een mooie rit!!
goof
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 821
Lid geworden op: wo 5 mei 2010, 19:12
Mijn mountainbike: is zwart

Voor de bikers met gps heb ik ook nog een leuke route die vertrekt vanuit Kerkrade (naast Heerlen) en die richting het wurmtal gaat.
Technisch niet heel erg uitdagend, maar wel een aantal lekkere klimmetjes van een procentje of 20..
http://connect.garmin.com/activity/506535887
Live life on the edge, the view is much better there!
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Paar weken terug ook naar Zuid Limburg gegaan en uit de ervaringen van deze site en MTBroutes.nl gekozen voor combi Gulpen/Epen. Jammer dat ik er dik 2 uur (enkele reis) voor in de auto moet zitten, maar wat een heerlijke routes.............technische klimmetjes en afdalingen, verschillende ondergronden, vergezichten, bos etc. Deze 2 gecombineerd zit je rond de 1000/1100 hoogtemeters en 50 kilometer.

Absolute aanraders! Het 2e stuk van de Epen-route doet zelfs wat Ardennenachtig aan, maarja je zit ook bekant in Belgie. (3-landenpunt)
Plaats reactie