tegen de route inrijden nijmegen -malden.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

het valt mij en ik hoop niet alleen mij op dat er steeds meer mensen op de route bij malden nijmegen tegen de route inrijden.
ik hoef niet te zegen dat dit tot zer gevaarlijke situaties lijd.
had vanmorgen op een afdaling bijna een andere biker vol op me fiets hangen die ook al weer tegen de route inrijdt.
voor wat het waard is( RIJD AUB MET DE ROUTE MEE EN ER NIET TEGEN IN DIT IS IN IEDER GEVAL PRETTIGER VOOR ALLE BIKERS DIE ROUTE'S RIJDEN).
met heel vriendelijke groeten;jan'mtbfool'van dijk
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Een route is niks meer dan een leidraad om een leuk rondje te rijden door het bos.

Als je in het bos vrij mag fietsen buiten de route om kan je dus verwachten dat er rijders de route kruisen of tegen jouw richting in rijden.

Het is dus geen afgesloten race-parcours waar niet gewandeld mag worden of éénrichting verkeer is.

Ik denk dus dat je er steeds rekening mee moet houden dat er mensen ook anders rijden dan jij :-q
Leftyrider
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 31 januari 2007, 17:08
Mijn mountainbike: Cannondale Caffeine Team replica 2007, Lefty DLR, XT, RaceFace,Tune,Flite, BBB carbon, Mavic,Notubes
Contacteer:

mtbfool schreef:het valt mij en ik hoop niet alleen mij op dat er steeds meer mensen op de route bij malden nijmegen tegen de route inrijden.
ik hoef niet te zegen dat dit tot zer gevaarlijke situaties lijd.
had vanmorgen op een afdaling bijna een andere biker vol op me fiets hangen die ook al weer tegen de route inrijdt.
voor wat het waard is( RIJD AUB MET DE ROUTE MEE EN ER NIET TEGEN IN DIT IS IN IEDER GEVAL PRETTIGER VOOR ALLE BIKERS DIE ROUTE'S RIJDEN).
met heel vriendelijke groeten;jan'mtbfool'van dijk
ben het idd eens met je mtbfool, op sommige stukken van de vaste route van nijmegen zitten snelle afdalingen (singletrack!) dus daar een biker opeens tegenkomen is erg link.. dus als je zonodig tegen de richting in wilt rijden weet waar je het doet!!
Heb geen sixpack maar een beertender... :-)
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

Ga lekker een racefiets kopen als je het allemaal te moeilijk en gevaarlijk vind...
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

segunda schreef:Ga lekker een racefiets kopen als je het allemaal te moeilijk en gevaarlijk vind...
Wat een lekkere onzinnige opmerking.

Als de route uit singletracks bestaat moeten anderen er niet tegenin rijden. Je hebt soms afdalingen waarbij je er niet aan moet denken dat er iemand je tegemoet komt.
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

MXXL schreef:
segunda schreef:Ga lekker een racefiets kopen als je het allemaal te moeilijk en gevaarlijk vind...
Wat een lekkere onzinnige opmerking.
O ja joh ? Want op een vaste route hoef je verder nergens meer rekening mee te houden ?
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
Gebruikersavatar
Letojr8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 12 september 2006, 21:07
Mijn mountainbike: Cube AMS CC 2009 XT

inderdaad ben ik het ook eens met mtbfool & leftyrider en mxxl.
de vaste atb routes zijn zo uitgestippeld dat vaak voorkomt dat het een richting is en niet beide richtingen, dat is gedaan met in het achterhoofd veiligheid.

van die onzinnige opmerkingen koop een racefiets slaat als een lul op een trommel.
wanneer iemand jouw van je atb afrijdt omdat ie tegen de richting in fietst vind je dat niet leuk en er kunnen kwalijke ongelukken gebeuren.

weet je dit valt onder regels en een daarvan is dus niet tegen de richting inrijden omdat het niet verantwoord is punt. buiten de vaste routes om ja daar rijd vrijwel iedereen in beide richtingen, maar dat is dus niet wat mtbfool bedoelt hilco.

zelf heb ik het 2 keer meegemaakt dat er tegen de richting in gefietst werd en we botsten bijna opelkaar.. diegene die dus verkeerd reed wist dat ie tegen de richting in fietste, kwam daar schoorvoetend voor uit.
no one has to lose for you to win

minds are like parachutes, they only function when they are open
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

waar staat dat het verboden is een atb route andersom te rijden?

edit:

Ik wil alleen aageven dat je niet zomaar blind een afdaling in kan knallen , maar dat je altijd rekening moet houden met anderen; wandelaars , fietsers, dieren.

Het is gewoon openbaar bosgebied.
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Letojr8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 12 september 2006, 21:07
Mijn mountainbike: Cube AMS CC 2009 XT

op atbroutes.nl staan de plattegronden van de routes en daarop staan pijlen aangegeven voor de rij-richting.
en kom op zeg een beetje fatsoen en verstand gebruiken hier. niet steeds blijven roepen waar staat dat, ik zie het nergens vermeld etc.. dat is gewoon kortzichtig.
er zijn ook ongeschreven regels en natuurlijk moet je altijd goed kijken ook op de vaste routes voor andere mensen die zich begeven in het gebied.
maar een steile afdaling is meestal zodanig gelegd dat je die bij wijze van keihard blind naar beneden kan knallen, want daar houden wij ATBers van en diegene die de routes bedenken, maken en bijhouden hebben daar zeker wel aan gedacht voor de veiligheid van andere mensen in dat zelfde gebied.

er zijn paden waar alleen paardrijders in principe mogen rijden, daar ga je als ATBer of als wandelaar niet lopen of fietsen, want je weet dat het in principe uitsluitend paardrijders is, dan ook al is het openbaar bosgebied, je houdt er toch rekening mee, je weet wat je kunt verwachten als je je er toch begeeft.

zo ook voor paardrijders, wandelaars en andere fietsers die zich toch begeven op de vaste ATBroutes binnen een bosgebied, die snappen ook wel dat je er snelle ATBers kunt verwachten. en mensen die dat weigeren te snappen hebben een bord voor hun kop.
uiteraard op bepaalde stukken binnen een vaste ATBroute komen er paardrijders en wandelaars samen, daar rij ik dan zelf ook minder hard.

weet wat je het is als men altijd maar kijkt naar een ander en nawijst en niet naar zichzelf kijken, komen we ook geen stap verder. cliché maar begin bij jezelf.
no one has to lose for you to win

minds are like parachutes, they only function when they are open
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Letojr8 schreef:
weet wat je het is als men altijd maar kijkt naar een ander en nawijst en niet naar zichzelf kijken, komen we ook geen stap verder. cliché maar begin bij jezelf.
dus....... :tong
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Mudslinger
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 25 maart 2007, 19:13
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8

Hey Fellow Bikers

Hoe is dat parcours daar in Nijmegen? Wat zijn de rondetijden van de 2 parcoursen aan elkaar gekoppeld? Grootste hoogteverschil, lentes van de klimmetjes, bereikbare snelheden in de afdalingen. Wat is het beste startpunt als je van de richting Breda komt? Zijn er faciliteiten in de buurt als omkleedruimten etc.?
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

Hallo Mudslinger, zie hieronder.

"Hoe is dat parcours daar in Nijmegen?"
Een van de mooiste in NL. Vnl. door de bossen, weinig asfalt stukjes er in. De groene route kent minder hoogteverschillen dan de rode route, en minder mul zand. In tijden van veel hemelvocht zitten er in de rode zowel als de groene route een aantal vervelende modderstroken. De routes zijn veel bereden, daardoor op veel plaatsen remknippen. Verder de nodige boomwortels, het hobbelt aardig. Ook zijn er een aantal stroken mul zand. De rode route is nergens echt vlak, de groene route kent een aantal klimmen, maar ook een gedeelt (in het bos van Heumensoord) dat wel vlak is. In ieder geval, het is een mooie afwisselende route!


"Wat zijn de rondetijden van de 2 parcoursen aan elkaar gekoppeld?"
Ik heb het nooit echt opgenomen, maar je bent een knappe jongen (of meisje) als je het binnen de twee uur aflegt. Denk eerder aan 2.5u. Of 3u, als je een toeristisch tempo er op na houdt.
Er zijn trouwens ook een aantal paden zwart uitgepijld, dit zijn dan aanrijroutes naar de bewoonde wereld (met horeca). Tip qua bikervriendelijkheid: De Diepen in Milsbeek. Vergt een uitstapje van ca. 2km, dat toch ook wel leuk is om te rijden. Bekijk de routekaart!

"Grootste hoogteverschil, lentes van de klimmetjes, bereikbare snelheden in de afdalingen."
Ik moet hem eens met mijn Polar opnemen, maar de meeste klimmen maken niet spectaculair veel hoogtemeters. Zeg gemiddeld twintig hm per klim. Maar het nodige op- en af kruipt vanzelf in de benen. Er zitten een of twee afdalingen waar je boven de 45km p/u kunt komen zonder te trappen. Als je per se wilt kun je jezelf naar de 50 km p/u rammen.


"Wat is het beste startpunt als je van de richting Breda komt?"
Ik zou naar Hotel Sionshof rijden (www.sionshof.nl), daar kun je de groene route oppikken door de rotonde rechtdoor over te steken richting het Bijbels Openluchtmuseum en het Afrika Museum. Na een stukje fietspad om op te warmen, ga je binnen 1km het bos in en kom je al snel op de "dubbele looien piep", een klim in twee delen. Daarna weet je gelijk hoe de benen er voor staan. De rest van die route is minder gemeen. Op een gegeven moment steek je een asfaltweg over, vrij snel kun je daarna kiezen tussen groene of rode route.

"Zijn er faciliteiten in de buurt als omkleedruimten etc.?"
Dat zou mooi zijn, maar helaas: nirgendwo! Misschien kun je een deal maken met Sionshof?

Veel plezier!
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

Een gemarkeerde route kan er zijn vanwege 2 redenen:
1. het is een verplichte route; er naast rijden levert een prent op.
2. het is een hulpmiddel voor die rijders die de streek niet kennen.
Of er voor gekozen wordt om hem in één richting uit te pijlen of in twee maakt voor het gedrag niet uit lijkt mij. Het blijft openbaar gebied en geen afgesloten race-circuit.
Wil je lekker knallen en er zeker van zijn dat de baan voor je vrij is, ga dan wedstrijden rijden zou ik zeggen.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

heuvelrugmtb schreef:Een gemarkeerde route kan er zijn vanwege 2 redenen:
1. het is een verplichte route; er naast rijden levert een prent op.
2. het is een hulpmiddel voor die rijders die de streek niet kennen.
Of er voor gekozen wordt om hem in één richting uit te pijlen of in twee maakt voor het gedrag niet uit lijkt mij. Het blijft openbaar gebied en geen afgesloten race-circuit.
Wil je lekker knallen en er zeker van zijn dat de baan voor je vrij is, ga dan wedstrijden rijden zou ik zeggen.
Ik heb zo'n gevoel dat het met wedstrijden ietsjes drukker is dan op een willekeurige MTB route.
Verder ben ik het wel in grote lijnen met TS eensch, tegen de route in rijden is niet altijd een goed idee.
SjoerdB
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 11:09
Mijn mountainbike: Radon ZR Pro '06
Contacteer:

marcel frenk schreef:Hallo Mudslinger, zie hieronder.

"Hoe is dat parcours daar in Nijmegen?"
Een van de mooiste in NL. Vnl. door de bossen, weinig asfalt stukjes er in. De groene route kent minder hoogteverschillen dan de rode route, en minder mul zand. In tijden van veel hemelvocht zitten er in de rode zowel als de groene route een aantal vervelende modderstroken. De routes zijn veel bereden, daardoor op veel plaatsen remknippen. Verder de nodige boomwortels, het hobbelt aardig. Ook zijn er een aantal stroken mul zand. De rode route is nergens echt vlak, de groene route kent een aantal klimmen, maar ook een gedeelt (in het bos van Heumensoord) dat wel vlak is. In ieder geval, het is een mooie afwisselende route!

Inderdaad, erg mooi en erg afwisselend, zeker het rode gedeelte, op de groene kan je lekker doorstampen


"Wat zijn de rondetijden van de 2 parcoursen aan elkaar gekoppeld?"
Ik heb het nooit echt opgenomen, maar je bent een knappe jongen (of meisje) als je het binnen de twee uur aflegt. Denk eerder aan 2.5u. Of 3u, als je een toeristisch tempo er op na houdt.
Er zijn trouwens ook een aantal paden zwart uitgepijld, dit zijn dan aanrijroutes naar de bewoonde wereld (met horeca). Tip qua bikervriendelijkheid: De Diepen in Milsbeek. Vergt een uitstapje van ca. 2km, dat toch ook wel leuk is om te rijden. Bekijk de routekaart!

In totaal ongeveer 45 km, wat net in 2 uur te doen is, moet je echter wel flink doorrijden. Met de zwarte routes heb ik alleen de ervaring dat ze nergens toe leiden :-?
Ik rijd deze routes ook regelmatig, maar kom niet veel 'spookrijders'. Logisch lijkt mij, dat wanneer je tegen de route inrijdt, je goed aan de buitenkanten blijft en in alle gevallen de andere fietsers voorrang verleent![/b]
Plaats reactie