Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
JOMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 19 juli 2020, 12:56

Wayne77 schreef: zo 20 november 2022, 13:18 'Mountainbikepaden moeten dicht', natuurbeschermers naar de rechter https://www.gld.nl/nieuws/7806891/mount ... de-rechter #omroepgelderland #gld

:evil: :cry: :evil:
Mede hierom zou het fijn zijn als een ieder die de routes een warm hart toedraagt een vignet koopt.
Dan heeft de vereninging geld om de rechtszaak te voeren. 👍
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Vindt eerlijk gezegd een verplicht vignet wel op zn plaats
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

HB_Eagle schreef: zo 20 november 2022, 18:07 Vindt eerlijk gezegd een verplicht vignet wel op zn plaats
De Routes zijn van zulk een hoge kwaliteit dat ik het hier helemaal mee eens ben!
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ik denk dat we binnenkort weer allemaal "wild" kunnen gaan rijden. Is dat wat ze willen dan? :~
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Mjelnir schreef: ma 21 november 2022, 10:10
HB_Eagle schreef: zo 20 november 2022, 18:07 Vindt eerlijk gezegd een verplicht vignet wel op zn plaats
De Routes zijn van zulk een hoge kwaliteit dat ik het hier helemaal mee eens ben!
Helemaal mee eens!!!
Gebruikersavatar
Wayne77
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 22:16
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF7 2022

Provincie dreigt met sluiting mountainbikeroute https://www.gld.nl/nieuws/7808388/provi ... nbikeroute #omroepgelderland #gld

In de media is het een hot-item!!!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De gemeente/ provincie verstrekte een vergunning voor het aanleggen van mtb routes. Ik mag aan nemen dat er dan gekeken is of deze vergunning aan alle regelgeving/ wetten voldoet.
Naar nu blijkt voldoet de vergunning niet en daarom moet de vergunning aanvrager aanpassingen doen? Het is dus omgedraaid, de vergunningverstrekker maakt fouten die de vergunning aanvrager moet rechtzetten?

Draaien we dit ook weer om, net als bij de wolf. Als een landeigenaar last heeft van de wolf krijgt het subsidie om een hek te plaatsen. Dan krijgt de vergunningaanvrager (Stichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen )subsidie om afdoende afrastering aan te brengen tegen het vliegend hert, de zandhagedis en de hazelworm.

Zo opgelost :bier:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Door subsidiëren van afrastering kunnen de cavia's marmotten wandelende doedelzakken niet terug naar huis :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ze kunnen ook een groot hek om Rijksstraatweg 174 bouwen :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Wat krijg je als je rood, paars en blauw mengt?

Bruin :-D !

Het modderseizoen is begonnen..
De routes zijn nog prima berijdbaar, maar beginnen al aardig modderig te worden. De hoeveelheid plassen valt nog mee, maar volgens mij gaat het de komende tijd nog genoeg regenen..

Dus nog maar snel even crossen voordat het, of door de modder, of door Japie, onbegaanbaar terrein wordt..!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik wou donderdag gaan, maar daar zie ik dan denk ik toch vanaf.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e- ... a585c6639/

Kan iemand het hele artikel hier neer zetten. Mijn 'gratis' artikelen zijn op schijnbaar? Waar gaat de provincie nu op handhaven?
enjoytheride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 februari 2017, 16:54

Provincie dreigt populaire mtb-route met sluiting als beschermde dieren gevaar blijven lopen

NIJMEGEN/GROESBEEK - Het populaire mountainbike-routenetwerk Rijk van Nijmegen moet op de schop. De provincie Gelderland eist maatregelen om bedreigde diersoorten, die op en langs de route leven, te beschermen. Anders volgt sluiting.

Maarten Reith 22-11-22, 11:16

 14 REACTIES

Dat schrijft de provincie Gelderland aan de stichting Routenetwerk Rijk van Nijmegen, die de route begin 2020 heeft aangelegd. Deze bestaat uit vier lussen met ieder een eigen kleurtje. De vergunning die de stichting voor de aanleg heeft gekregen, is aangevochten door de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC). Dinsdag is daarover een zitting bij rechtbank Gelderland.

Lees ook

PREMIUM

Mountainbikers in het bos: een plaag of juist slimme manier om ze op één plek te houden

VNC wil dat de provincie handhavend optreedt omdat de natuurberschermingswet wordt overtreden. Dat gaat de provincie doen, zo blijkt uit de brief die vorige week is verstuurd.

‘Minder schadelijk voor de natuur’

Over de nieuwe mountainbikeroute, door de bossen in de gemeenten Berg en Dal, Nijmegen en Mook en Middelaar, is al lang gesteggel. Op en langs deze nieuwe paden leven drie beschermde diersoorten: vliegend hert, hazelworm en zandhagedis. Die beestjes lopen gevaar: er zijn enkele platgereden exemplaren aangetroffen.

Routenetwerk Rijk van Nijmegen, die de route al op meerdere plekken heeft verlegd vanwege deze insecten en reptielen, voert aan dat de oude situatie veel schadelijker was voor de natuur. De vroegere mtb-route was veel minder aantrekkelijk, waardoor mountainbikers zich vaak buiten de aangewezen paden begaven. Dankzij de nieuwe tracks zouden sporters zich veel beter aan de officiële routes houden. Bovendien zijn de tracés zo uitgezet dat wandelaars veel minder last hebben van de mountainbikers.

Vliegend hert (links), zandhagedis (rechts boven) en hazelworm (rechts onder) zijn beschermde dieren die gevaar lopen op de mtb-routes in het Rijk van Nijmegen. © Getty Images / Natuurmonumenten / Ravon

Niet geschikt voor mtb’ers

VNC, de club van natuurbeschermer Jaap Dirkmaat, vindt echter dat deze bossen in het geheel niet geschikt zijn voor deze sportbeoefening. De bossen behoren tot Natuurnetwerk Nederland en zijn aangewezen als plekken waar beschermde diersoorten veilig moeten zijn. Daarom dwong VNC af dat er een nieuwe natuurtoets voor de route werd opgesteld. Uit dit rapport van bureau Natuurbalans blijkt dat vliegend hert, hazelworm en zandhagedis op meerdere plekken op de mtb-route gevaar lopen. Daarmee wordt de Wet natuurbescherming overtreden.

De provincie geeft Routenetwerk Rijk van Nijmegen tot 15 februari de tijd aan te geven ‘welke preventieve maatregelen getroffen worden, in de vorm van het aanpassen of verleggen van de routes, zodat overtredingen op voorhand kunnen worden uitgesloten’. Voor maart 2023 moeten die zijn uitgevoerd; tot die tijd is het bos voor het vliegend hert geen kwetsbaar gebied.

Volgens de provincie onderschrijven de terreineigenaren het rapport van Natuurbalans. Als maatregelen uitblijven krijgen ze de opdracht de mtb-paden af te sluiten.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

:-{
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 16:44 Ik wou donderdag gaan, maar daar zie ik dan denk ik toch vanaf.
Ik zou toch maar gaan. Voor je `t weet zijn ze gesloten :o

Maar wat een trieste situatie zo zeg. Het voelt inderdaad wel alsof ze alleen de MTB pakken en de andere recreatie niet.

Ik ben er afgelopen week nog geweest voor het eerst. Wat een mooie routes zijn het zeg! Ze zitten heel goed in elkaar en hebben elk hun eigen charme. En dat bikepark bij Mook is toch ook wel heel leuk om mee te pakken.
Plaats reactie