Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Op dit moment (en wat mij betreft alle momenten) is het inderdaad lekkerder rijden met de Trail, de Cross kan in mijn ervaring wat listiger zijn in het grensbereik, waar de Trail dan juist uitblinkt. Qua rolweerstand merk ik overigens geen verschil tussen mijn Cross 2.4 en Trail 2.25
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

odp schreef: ma 9 mei 2022, 13:23 Dat mulle zand hier in Nijmegen is als 3LP kind wel even wennen. Ik deed altijd een beetje lacherig over de naam Traumapad, maar heb toch een flink smak gemaakt afgelopen week. In een van de kombochten opeens voorwiel weg op volle snelheid :-q gaat me minimaal 2 weken fietsen kosten, mijn complete rechterkant is schaafwonden en/of blauwe plekken :bier:

Ik geef stiekem de WP Cross de schuld :P
Maar dus wel mooi een trauma opgelopen om trots op te zijn! ;-)

Het is natuurlijk een onzinnaam, als je de grenzen niet opzoekt is het geen moeilijk pad om te rijden.
Maar als je dat wel doet kun je een glijdertje maken... Ik heb zelf ooit m'n duim gekneusd op het oude traumapad. Sprongetje ging goed, landing niet :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

odp schreef: ma 9 mei 2022, 13:23 Dat mulle zand hier in Nijmegen is als 3LP kind wel even wennen. Ik deed altijd een beetje lacherig over de naam Traumapad, maar heb toch een flink smak gemaakt afgelopen week. In een van de kombochten opeens voorwiel weg op volle snelheid :-q gaat me minimaal 2 weken fietsen kosten, mijn complete rechterkant is schaafwonden en/of blauwe plekken :bier:

Ik geef stiekem de WP Cross de schuld :P
Nou dat weet ik niet, de randjes van de kombochten zijn door de droogte af an het brokkelen. Tegenwoordig zie je de ambulance er niet meer zo veel, maar in de coronatijd en toen het pad nog niet 2.0 was stond die er practies welk weekend😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

kermit schreef: ma 9 mei 2022, 14:04
odp schreef: ma 9 mei 2022, 13:23 Dat mulle zand hier in Nijmegen is als 3LP kind wel even wennen. Ik deed altijd een beetje lacherig over de naam Traumapad, maar heb toch een flink smak gemaakt afgelopen week. In een van de kombochten opeens voorwiel weg op volle snelheid :-q gaat me minimaal 2 weken fietsen kosten, mijn complete rechterkant is schaafwonden en/of blauwe plekken :bier:

Ik geef stiekem de WP Cross de schuld :P
Maar dus wel mooi een trauma opgelopen om trots op te zijn! ;-)

Het is natuurlijk een onzinnaam, als je de grenzen niet opzoekt is het geen moeilijk pad om te rijden.
Maar als je dat wel doet kun je een glijdertje maken... Ik heb zelf ooit m'n duim gekneusd op het oude traumapad. Sprongetje ging goed, landing niet :D
Haha, trots valt wel mee, in de bergen vallen is toch wel stoerder :P Ik had wel mijn PR in Part 1, dus toch nog iets positiefs.

Was het oude Traumapad trouwens veel makkelijker ofzo? Veel van de snelle tijden op Strava lijken me volstrekt onmogelijk. 50 km/u gemiddeld kan toch echt niet, dat halen ze soms amper in de speedtrap tijdens een DH WC.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij (veel) minder bochten als ik me goed herinner. Was wel ook een leuk pad hoor, maar 50 gemiddeld lijkt me ook op het oude pad wel erg optimistisch.

Strava data neem ik altijd met een schep zout, iedereen meet het met een ander apparaat, GPS ontvangst onder bomen is vaak al niet perfect, en hoe nauwkeurig wordt de lijn gemeten die je daadwerkelijk rijdt.
Eigenlijk bizar dat mensen op secondes gaan zitten letten op basis van een registratie met zo'n grote onnauwkeurigheid.

Ik heb geen idee hoe snel -of niet- ik rijd, ik geniet van een "perfect" (op mijn niveau) gereden bocht, netjes genomen sprong of soepel gereden obstakel. Totaal oninteressant of dat dan een tel sneller of langzamer dan de vorige keer ging.
Simpel gezegd, aan het eind van het traumapad heb je soms het gevoel dat het super ging, en soms dat het wringen was. Die ervaring geeft een tellertje of Strava niet weer en dat is wel waarom ik fiets :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

kermit schreef: ma 9 mei 2022, 14:55 Volgens mij (veel) minder bochten als ik me goed herinner. Was wel ook een leuk pad hoor, maar 50 gemiddeld lijkt me ook op het oude pad wel erg optimistisch.

Strava data neem ik altijd met een schep zout, iedereen meet het met een ander apparaat, GPS ontvangst onder bomen is vaak al niet perfect, en hoe nauwkeurig wordt de lijn gemeten die je daadwerkelijk rijdt.
Eigenlijk bizar dat mensen op secondes gaan zitten letten op basis van een registratie met zo'n grote onnauwkeurigheid.

Ik heb geen idee hoe snel -of niet- ik rijd, ik geniet van een "perfect" (op mijn niveau) gereden bocht, netjes genomen sprong of soepel gereden obstakel. Totaal oninteressant of dat dan een tel sneller of langzamer dan de vorige keer ging.
Simpel gezegd, aan het eind van het traumapad heb je soms het gevoel dat het super ging, en soms dat het wringen was. Die ervaring geeft een tellertje of Strava niet weer en dat is wel waarom ik fiets :-D
Korreltje zout is zeker nodig, van de kortere segmenten geloof ik sowieso helemaal niets. Op een 3 minuten segment zou het toch al weer een beetje moeten kloppen. Ik geef er zelf niet veel om, kom toch bij de mannen niet verder dan de middenmoot, mijn vriendin daarentegen lukt ook wel een top 10 bij de dames, dus die verzameld graag bekertjes. Ik track voornamelijk de km voor slijtage/verkoop van de fiets :bier:

Zijn er trouwens dames groepen in de regio die een beetje doortrappen en eventueel zelfs wat trail/enduro fietsen? Mijn vriendin is op zoek.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die snelle tijden zijn allemaal gereden op het brede pad ernaast, maar zoals Kermit al aangeeft wil de GPS nog wel eens wat afwijken. Ik denk dat het huidige Traumapad een stuk sneller is dan de oude, want daarin was het vlakkere middenstuk altijd een modderdoolhof en de geul die daarna kwam een stuk ruiger dan de huidige kombochten. (en ik ben erg blij dat de rest van het pad mooi is opgeknapt, maar er zijn dagen dat ik dat ruige stuk mis) In zijn langste variant ging het Traumapad ook nog de zandweg over (daar waar je nu na die boomstronksprong linksaf kombochten krijgt) en moest je dan eerst een stukje flauw klimmen voordat je weer een fraai rauwer paadje kreeg dat eindigde bij het fietspad. Maar die is er echt al heel lang uit helaas. :-{ Het totale routenetwerk is zeker een verbetering tov de oude situatie, al is het maar omdat er veeeel meer singletrack bij is gekomen, maar sommige stukjes uit de goede oude tijd mis nog wel eens:

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

odp schreef: ma 9 mei 2022, 15:08
Zijn er trouwens dames groepen in de regio die een beetje doortrappen en eventueel zelfs wat trail/enduro fietsen? Mijn vriendin is op zoek.
Je zou Laura Turpijn van LT Sports kunnen vragen, die weet aardig goed wat er qua damesgroepen rondrijd in de buurt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

suravida schreef: ma 9 mei 2022, 15:15 Die snelle tijden zijn allemaal gereden op het brede pad ernaast, maar zoals Kermit al aangeeft wil de GPS nog wel eens wat afwijken. Ik denk dat het huidige Traumapad een stuk sneller is dan de oude, want daarin was het vlakkere middenstuk altijd een modderdoolhof en de geul die daarna kwam een stuk ruiger dan de huidige kombochten. (en ik ben erg blij dat de rest van het pad mooi is opgeknapt, maar er zijn dagen dat ik dat ruige stuk mis) In zijn langste variant ging het Traumapad ook nog de zandweg over (daar waar je nu na die boomstronksprong linksaf kombochten krijgt) en moest je dan eerst een stukje flauw klimmen voordat je weer een fraai rauwer paadje kreeg dat eindigde bij het fietspad. Maar die is er echt al heel lang uit helaas. :-{ Het totale routenetwerk is zeker een verbetering tov de oude situatie, al is het maar omdat er veeeel meer singletrack bij is gekomen, maar sommige stukjes uit de goede oude tijd mis nog wel eens:

Afbeelding
Thanks voor deze Traumapadgeschiedenisles :bier: Ziet er inderdaad een stuk ruiger uit.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

suravida schreef: ma 9 mei 2022, 15:16
odp schreef: ma 9 mei 2022, 15:08
Zijn er trouwens dames groepen in de regio die een beetje doortrappen en eventueel zelfs wat trail/enduro fietsen? Mijn vriendin is op zoek.
Je zou Laura Turpijn van LT Sports kunnen vragen, die weet aardig goed wat er qua damesgroepen rondrijd in de buurt.
Thanks, zal het doorgeven :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

suravida schreef: ma 9 mei 2022, 15:15 ...en ik ben erg blij dat de rest van het pad mooi is opgeknapt, maar er zijn dagen dat ik dat ruige stuk mis) In zijn langste variant ging het Traumapad ook nog de zandweg over (daar waar je nu na die boomstronksprong linksaf kombochten krijgt) en moest je dan eerst een stukje flauw klimmen voordat je weer een fraai rauwer paadje kreeg dat eindigde bij het fietspad. Maar die is er echt al heel lang uit helaas...
Idem hier, in totaal is het imo (veel) beter dan vroeger maar sommige stukjes toen waren ook wel erg leuk!

Die foto is niet op het oude traumapad gemaakt denk ik?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

odp schreef: ma 9 mei 2022, 15:08 Zijn er trouwens dames groepen in de regio die een beetje doortrappen en eventueel zelfs wat trail/enduro fietsen? Mijn vriendin is op zoek.
Hanneke van Basta Bikes in Huissen heeft vast een overzicht van dames die zich buiten de minst gebaande wegen wagen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

kermit schreef: ma 9 mei 2022, 15:35 Die foto is niet op het oude traumapad gemaakt denk ik?
Klopt, ik blijk geen goede foto's daarvan in mijn archief te hebben.... Maar dit was de steile geul achter de Mookerheide, waar je halverwege om die omgevallen boom heen moest.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

odp schreef: ma 9 mei 2022, 14:40
kermit schreef: ma 9 mei 2022, 14:04 Maar dus wel mooi een trauma opgelopen om trots op te zijn! ;-)

Het is natuurlijk een onzinnaam, als je de grenzen niet opzoekt is het geen moeilijk pad om te rijden.
Maar als je dat wel doet kun je een glijdertje maken... Ik heb zelf ooit m'n duim gekneusd op het oude traumapad. Sprongetje ging goed, landing niet :D
Haha, trots valt wel mee, in de bergen vallen is toch wel stoerder :P Ik had wel mijn PR in Part 1, dus toch nog iets positiefs.

Was het oude Traumapad trouwens veel makkelijker ofzo? Veel van de snelle tijden op Strava lijken me volstrekt onmogelijk. 50 km/u gemiddeld kan toch echt niet, dat halen ze soms amper in de speedtrap tijdens een DH WC.
Zelf voor eerst sinds jaren tijdens een clinic (mtbflow) het traumpad gedaan. 50km/u lijkt mij sterk. Pad ernaast geloof ik dan nog wel :roll: Hebben één voorbijganger gehad die er op lekkere snelheid en vrij soepel doorheen ging (had ook wel leuke lijn keuzes), maar 40/50km/u was dat zeker niet. De rest van de voorbijgangers gingen wel vlot, maar zag je zelfde dingen doen waar wij zelf op gewezen werden tijdens de clinic. Hard werken op de fiets voor snelheid. Maar iets te weinig bewust zijn van eigen houding, goed kijken en lijn keuzes. Voor je gevoel ging je erg snel en deed je alles goed, maar dan zie je de filmpje terug en denk je "pannenkoek" zit/sta eens goed op de fiets en kijk goed vooruit etc.

Wel leuk stuk om techniek te oefenen. In plaats van pushen/hard werken. Rustig(er) er doorheen en meer letten op je houding, vooruit kijken en techniek. Voor mijn gevoel
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

suravida schreef: ma 9 mei 2022, 16:48
kermit schreef: ma 9 mei 2022, 15:35 Die foto is niet op het oude traumapad gemaakt denk ik?
Klopt, ik blijk geen goede foto's daarvan in mijn archief te hebben.... Maar dit was de steile geul achter de Mookerheide, waar je halverwege om die omgevallen boom heen moest.
Aan die kant zitten nog 2 andere mooie paadjes waar de vaste route niet over loopt.

Vanaf de zevendalseweg naar de startdalseweg zit een mooie met boomstronken over de breedte, die best hard naar beneden gaat door de steilte.

En vanaf de papenbergseweg dacht ik zit een fors uitgesleten geul, die is ook nog wel uitdagend.

Vorig jaar eens geweest met een echte 'oldschool' mountainbiker die nog uit de tijd van voor de vaste routes is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie