Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MarcusE schreef: di 31 maart 2020, 10:59In ski gebieden heb je ook blauw, rood en zwart.
Goed punt. Waarom hebben we alleen groen en een beetje blauw en helemaal geen rood of zwart?

Het is tenminste deels een behendigheidssport, als je constateert dat je ergens moeite mee hebt moet je er misschien op gaan trainen of het accepteren dat je flink in snelheid naar beneden moet, moet lopen, ... :roll:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Bob Cross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 22 december 2019, 16:26

De oude groene (heumensoord) en rode (Groesbeek/Mook) heeft vrijwel geen singletracks, dus die is prima te doen voor minder snelle/geoefende fietsers. Ik ben zelf ook niet de snelste, maar als er een snellere fietser achter me zit heb ik echt nog nooit problemen gehad om op de nieuwe single tracks even ruimte te geven. Nooit. Echt. Echt nooit.

Dus niet nuilen, gewoon lekker fietsen en genieten van die mooie routes zolang het mag en kan.
Been there, crashed that
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Chemini schreef: di 31 maart 2020, 11:18 Er komt ook nog een route in het Heumensoord, daar is amper hoogteverschil te bekennen dus een echt uitdagende route zal het niet worden. Prima voor beginners en andere rustige fietsers dus.

Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst de oude route heb gevolgt waar ik nu toch wel redelijk wat kilometers mee pak dus wat mij betreft is het zeker een upgrade :-q
Precies heumensoord en mookerheide (nu nog wel), zijn ook prima te doen voor de beginner. Daar ben ik zelf ook begonnen 10/15 jaar geleden op een starre Giant Terrago.

Je gaat bij je eerste keer skien ook niet meteen van de zwarte/rode piste af.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Hoewel ik zelf ook zeker blij ben met de route zoals deze nu aangelegd is, snap ik tot op zekere hoogte het punt van MarcusE wel.
Ik kan me goed voorstellen dat er op een aantal plekken wat (extra) waarschuwingen geplaatst gaan worden, net als op de UHR. Volgens mij zag ik al wel her en der wat 'chicken runs' om bultjes die als sprong konden dienen te omzeilen, maar zonder aanwijzing of waarschuwing vooraf.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

HB_Eagle schreef: di 31 maart 2020, 10:16 als je van "oude lus mook rood" afkomt en je gaat het bruggetje over om naar route "wolfsberg" te gaan pak je dan de
eerste links (1)
of
tweede rechts (2)

Afbeelding
Via 1 (dat is eigenlijk de tweede links trouwens). Vanaf het bruggetje is het iets minder makkelijk om op de singletrack naar 2 te komen. Via 1 ga je automatisch goed. Nog makkelijker is het om meteen na het bruggetje linksaf te gaan....
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Merijn. schreef: di 31 maart 2020, 12:36 Hoewel ik zelf ook zeker blij ben met de route zoals deze nu aangelegd is, snap ik tot op zekere hoogte het punt van MarcusE wel.
Ik kan me goed voorstellen dat er op een aantal plekken wat (extra) waarschuwingen geplaatst gaan worden, net als op de UHR. Volgens mij zag ik al wel her en der wat 'chicken runs' om bultjes die als sprong konden dienen te omzeilen, maar zonder aanwijzing of waarschuwing vooraf.
Vergeet niet dat de route al wel open maar nog niet af is. Kijk bijvoorbeeld naar het enorme assortiment bordjes dat de organisatie heeft klaarliggen (https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/routekaart/ even omlaag scrollen). Ik zie zelfs bordjes liggen die waarschuwen voor een wortel :o
En er zijn pas twee van de vier lussen klaar. Volgens mij zijn de lussen die nu klaar zijn ook meteen de meest uitdagende.
Persoonlijk vind ik de nieuwe lussen ook best te doen voor een beginner, mits je enige zelfkennis hebt van je kunnen... De kombochten zien er misschien indrukwekkend uit maar je kunt er ook prima rustig doorheen rijden. Je hoeft niet persé te jumpen bij een bult, rollen kan ook. Qua conditie is het wel veel meer aanpoten dan bij de oude route! Ik merk nu al de voordelen van het scheiden van de verkeersstromen. Op de nieuwe route ben ik nog maar nauwelijks wandelaars en/of loslopende honden tegengekomen. Dat is ook extra veiligheid.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Pbro schreef: di 31 maart 2020, 21:26
HB_Eagle schreef: di 31 maart 2020, 10:16 als je van "oude lus mook rood" afkomt en je gaat het bruggetje over om naar route "wolfsberg" te gaan pak je dan de
eerste links (1)
of
tweede rechts (2)

Afbeelding
Via 1 (dat is eigenlijk de tweede links trouwens). Vanaf het bruggetje is het iets minder makkelijk om op de singletrack naar 2 te komen. Via 1 ga je automatisch goed. Nog makkelijker is het om meteen na het bruggetje linksaf te gaan....
:-q
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
bommelaar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 25 december 2004, 19:53
Mijn mountainbike: Specialized S-works fsr
Contacteer:

MarcusE schreef: di 31 maart 2020, 09:50 Afgelopen zondag een flink stuk van de nieuwe routes gefietst om een betere indruk te krijgen. Ik kan me er wel op vermaken, maar heb, zoals eerder gepost, liever natuurlijke paden ipv geforceerd aangelegde hobbeltjes en kombochten. Ik heb ook gemerkt dat de nieuwe paden eigenlijk te moeilijk, en op sommige plekken zelfs gevaarlijk, zijn voor beginners, niet frequente recreanten en ook ouderen op de MTB. Ik ken een groepje senioren die op de MTB het bos in gaan om buiten te zijn en van het bos te genieten. Die gaan niet voor snelheid, kombochtjes etc. Voor hen zijn veel van de nieuwe paden niet tot nauwelijks te doen en als ze het al proberen worden ze, is mij door hen verteld, door snelle Jelles van het pad geschreeuwd en toegebeten dat ze daar niet horen. En wanneer het zover komt dat de nieuwe paden verplicht worden, met controles, zie ik het somber voor hun hobby in. Het lijkt erop dat de parcours ontwerpers vooral aan hun eigen plezier hebben gedacht en niet hebben nagedacht over de verschillende types MTBers in het bos. Ook beginners en niet frequente fietsers zullen het niet fijn vinden op de route. Aan de ene kant door de route zelf, maar ook omdat er een grote kans is dat ze zich opgejaagd gaan voelen door KOMmetjes jagers.
Het lijkt mij niet de bedoeling van de hele exercitie dat er groepen MTBers zijn die zich niet meer comfortabel voelen op de Nijmeegse routes.
Wil ik dan even op reageren. Voor deze ouderen en of beginnende recreanten zou ik zeggen, ga lekker fietsen in het Reichwald, kilometers breed en rechtdoor. Of pak toch maar de racefiets.
De nieuwe route zal een nieuwe groep enthousiaste jeugd aanspreken. De oude route was saai, moe, modderig en op.
Ik zie het weer opbloeien in Nijmegen. Saampjes met de URHR de mooiste tracks van NL...
Wout024
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 19:54

Vanmiddag de roze route gereden. Top die bordjes! Sommige stukken waren toch net weer anders dan ik afgelopen tijd dacht. Als ik het goed zie is het traumapaadje onderdeel van zowel het nieuwe rood als roze. Stond nu een waarschuwingsbordje bij, net als bij de lange afdaling langs de Maldensebaan.
Dankzij corona veel nieuwe mtb'ers zie ik. Benieuwd of dat zo blijft.
bas r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 11:24
Mijn mountainbike: Focus O1E Pro 2018 / Canyon Exceed CF 7 2021

Wout024 schreef: wo 1 april 2020, 17:26 Vanmiddag de roze route gereden. Top die bordjes! Sommige stukken waren toch net weer anders dan ik afgelopen tijd dacht. Als ik het goed zie is het traumapaadje onderdeel van zowel het nieuwe rood als roze. Stond nu een waarschuwingsbordje bij, net als bij de lange afdaling langs de Maldensebaan.
Dankzij corona veel nieuwe mtb'ers zie ik. Benieuwd of dat zo blijft.
Ik denk dat je paars bedoelt? (Of ik ben een beetje kleurenblind;)
Traumapad zit alleen in paars, rood steekt de groesbeekseweg niet over.

Ik heb vandaag rood en paars gereden, en inderdaad wat nieuwe mtb-ers (jonge kinderen met ouder) gezien.
Lijkt me alleen maar mooi als we elkaar allemaal de ruimte geven.
Wout024
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 19:54

Paars inderdaad :o
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

Ben er nu 3 keer geweest, maar mis sommige mooie stukken in de route wel. :-D Maar daarvoor in de plaats veel nieuwe paden die naar mij mening iets té veel hobbelen, en inderdaad véél combochten achter elkaar hebben.... Maar blijft top om te fietsen! :-q
HONDA CRF 450R RULES!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vandaag voor de 1e keer geweest en dat hobbelen is puur nieuwigheid. Een en ander moet nog een beetje inslijten/aangereden worden. Maar, net als op de UHR kan je goed merken dat het droog is, in het eerste stuk knalde m`n achterwiel al onder me vandaan in een (relatief lage) kombocht.


Traumapad 2.0 is natuurlijk geweldig maar ook dat afdalingkje (volgens mij na het Africa-museum?) met die hele korte bochtjes, soort van switchbacks, is super. Ik kon daar spontaan 2 kleine endootjes maken 8)

Ik vond ook de mix tussen de mini-traumapaden en de wat oudere rechte stukken goed, dan kan je tenminste een beetje bijkomen van al die lol (als sommige gemene klimmetjes je niet de das om doen).

Het was een waar feestje om te rijden, alleen (en dat zal wel aan mij liggen, ik ben een beroerde klimmer) snap ik de logica van kleine kombochtjes helling op niet zo?
kenwel
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: za 23 augustus 2014, 09:45
Mijn mountainbike: Specialized Epic 2023 en Merida Big Nine Xt-edition 2014

Een vraagje nu de nieuwe Groene route(nu rood) helemaal gepijlt is.
De Klim bij het Afrika Museum zit die nog in de route?

Een maand terug was ik daar voor het laatst en toen liep er een nieuw pad naast. Dat pad was mooi en technisch en zeker leuk om te doen maar ik kreeg toen de indruk dat ze de Klim er uit gingen halen voor dit nieuwe pad.
Revox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 23 augustus 2019, 10:59

kenwel schreef: do 2 april 2020, 18:43 Een vraagje nu de nieuwe Groene route(nu rood) helemaal gepijlt is.
De Klim bij het Afrika Museum zit die nog in de route?

Een maand terug was ik daar voor het laatst en toen liep er een nieuw pad naast. Dat pad was mooi en technisch en zeker leuk om te doen maar ik kreeg toen de indruk dat ze de Klim er uit gingen halen voor dit nieuwe pad.
De oorspronkelijke groene klim is er inderdaad uit. Dit is een afdaling geworden met switchbacks zoals hierboven genoemd. De nieuwe start is tegenwoordig helemaal aan het einde van de klim waar je naartoe rijdt langs de ingang van het Afrika museum, komend vanaf de Meerwijkselaan.
Plaats reactie