Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
DennisH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 1 april 2021, 15:49

Ascension schreef: zo 4 juli 2021, 18:42 Het processierupsen seizoen lijkt weer begonnen te zijn. Gister stukje getourd over o.a. rood, blauw en een stukje Reichswald en flink last. Meerdere mensen hier last van of heb ik het "opgelopen" buiten de MTB-route :-D
Ik was er gisteren (Rood-Paars-Blauw), eigenlijk nergens last van op waarschijnlijk wat, gebruikelijk voor het seizoen, muggenbulten na :)
Lag er ondanks de vele regen toch erg goed bij, volgens mij was vrijdag volledig droog, donderdag daarentegen...
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Prima actie dit. Gewoon netjes de route volgen en anders een prent! :-q

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... vingsactie
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Marcel964 schreef: di 6 juli 2021, 14:48 Prima actie dit. Gewoon netjes de route volgen en anders een prent! :-q

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... vingsactie
Op zich ben ik het daar wel mee eens, maar heb je al eens gehoord dat natuurmonumenten, de wandelpaden dicht gooit/ omlegt op de druk op de 'natuur' te verminderen? En waarom de route rondom de Jansberg nu dicht moest, ik vind verleggen echt een eufemisme, hij ging alleen over brede paden,waar ook landbouwvoertuigen en de boswachter over reed.Vind ze soms (rondom Nijmegen) eerder natuurfascisten.........
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Afgelopen zaterdag heb ik hier voor het eerst gefietst. We hebben de routes van Nijmegen, Groesbeek en Mook gereden en ik was aangenaam verrast.
Wat een mooie routes zijn hier gemaakt. Veel singletrack, lekker omhoog, leuke stukken naar beneden.
Ik snap wel waarom deze routes populair zijn. De drukte vond ik reuze mee vallen. Bij het stil staan zie je wel ‘s andere mtb-ers, maar tijdens het fietsen maar vrij weinig.
Ik had hier al vaak het traumapad voorbij zien komen en nu weet ik eindelijk wat voor pad dat is. Leuk.
Een wortel met gat er achter herkende ik ook van het forum, daar ben ik even afgestemd. Zo technisch vaardig ben ik niet. Bikepark Mook vond ik er leuk uit zien, daar ben ik twee keer via de blauwe route naar beneden gegaan, rustig aan, dus overal overheen gerold.
Routes lagen er heel goed bij en zijn prima gepijld, ook de verbindingsstukken. We zijn maar een keer verkeerd gereden. Dat was op de route van Mook toen we uit het bos waren en op een asfaltweg naar beneden zo hard mogelijk gingen en daarna weer omhoog, om er achter te komen dat de route beneden naar rechts ging. :-D
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Marcel964 schreef: di 6 juli 2021, 14:48 Prima actie dit. Gewoon netjes de route volgen en anders een prent! :-q

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... vingsactie
Werden er ook boetes aan wandelaars en zogenaamde natuurliefhebbers uitgedeeld die niet op de daarvoor bestemde wandelpaden bleven? Of was het weer lekker makkelijk scoren want dan moet je echt handhaven en een fietser in het bos waar ie niet hoort is natuurlijk veel makkelijker beboeten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

hanjovdberg schreef: di 6 juli 2021, 19:38
Marcel964 schreef: di 6 juli 2021, 14:48 Prima actie dit. Gewoon netjes de route volgen en anders een prent! :-q

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... vingsactie
Werden er ook boetes aan wandelaars en zogenaamde natuurliefhebbers uitgedeeld die niet op de daarvoor bestemde wandelpaden bleven? Of was het weer lekker makkelijk scoren want dan moet je echt handhaven en een fietser in het bos waar ie niet hoort is natuurlijk veel makkelijker beboeten.
Dat vertelt het artikel niet. Is ook niet relevant, bikers die op plekken komen waar ze niet mogen komen krijgen een boete.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

modderfietser schreef: di 6 juli 2021, 19:20 Afgelopen zaterdag heb ik hier voor het eerst gefietst. We hebben de routes van Nijmegen, Groesbeek en Mook gereden en ik was aangenaam verrast.
Wat een mooie routes zijn hier gemaakt. Veel singletrack, lekker omhoog, leuke stukken naar beneden.
Ik snap wel waarom deze routes populair zijn. De drukte vond ik reuze mee vallen. Bij het stil staan zie je wel ‘s andere mtb-ers, maar tijdens het fietsen maar vrij weinig.
Ik had hier al vaak het traumapad voorbij zien komen en nu weet ik eindelijk wat voor pad dat is. Leuk.
Een wortel met gat er achter herkende ik ook van het forum, daar ben ik even afgestemd. Zo technisch vaardig ben ik niet. Bikepark Mook vond ik er leuk uit zien, daar ben ik twee keer via de blauwe route naar beneden gegaan, rustig aan, dus overal overheen gerold.
Routes lagen er heel goed bij en zijn prima gepijld, ook de verbindingsstukken. We zijn maar een keer verkeerd gereden. Dat was op de route van Mook toen we uit het bos waren en op een asfaltweg naar beneden zo hard mogelijk gingen en daarna weer omhoog, om er achter te komen dat de route beneden naar rechts ging. :-D
Fijn dat je het hier zo leuk vond :-q
Ja, we hebben het mooi voor elkaar hier in de regio. Maar ik heb de indruk dat dat meer komt door een groep (mijn dank daarvoor) enthousiaste trailbouwers en onderhandelaars dan aan organisaties zoals natuurmonumenten! Naar ik gehoord heb kan de groene (malden) route niet aangepakt/onderhouden worden door de trailcrew vanwege grote hoeveelheid (belachelijke?) eisen die natuurmonumenten hieraan stelt....
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Ascension schreef: zo 4 juli 2021, 18:42 Het processierupsen seizoen lijkt weer begonnen te zijn. Gister stukje getourd over o.a. rood, blauw en een stukje Reichswald en flink last. Meerdere mensen hier last van of heb ik het "opgelopen" buiten de MTB-route :-D
Persoonlijk vindt ik het met de processierupsen dit jaar meevallen in vergelijking met voorgaande jaren. Woon 200m van het Reichswald (‘t Ven/Grunewald) Hier valt het reuze mee.

Merken wel dat we vaker teken ontdekken als wij door het bos fietsen/lopen. Kan alleen maar adviseren controleer je elke keer goed. Ook als je routes van Nijmegen fietst. ;-)
————————

Bij route Mook (blauw) lees ik dat men daar wat heeft aangepast. Is dit bij het stuk waar dropje/gat met de wortel ligt? Dropje mag blijven die is juist leuk, maar combinatie met (uitstekende) wortel en mulle zand maakte het soms onvoorspelbaar/lastig in te schatten.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Marcel964 schreef: di 6 juli 2021, 20:55
hanjovdberg schreef: di 6 juli 2021, 19:38

Werden er ook boetes aan wandelaars en zogenaamde natuurliefhebbers uitgedeeld die niet op de daarvoor bestemde wandelpaden bleven? Of was het weer lekker makkelijk scoren want dan moet je echt handhaven en een fietser in het bos waar ie niet hoort is natuurlijk veel makkelijker beboeten.
Dat vertelt het artikel niet. Is ook niet relevant, bikers die op plekken komen waar ze niet mogen komen krijgen een boete.
Dat zou het wel moeten zijn. Als je natuurverstoorders aanpakt zou dat niet alleen gericht moeten zijn op fietsers.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

hanjovdberg schreef: wo 7 juli 2021, 08:30
Marcel964 schreef: di 6 juli 2021, 20:55

Dat vertelt het artikel niet. Is ook niet relevant, bikers die op plekken komen waar ze niet mogen komen krijgen een boete.
Dat zou het wel moeten zijn. Als je natuurverstoorders aanpakt zou dat niet alleen gericht moeten zijn op fietsers.
Wie zegt dat dat niet gebeurd? En het is een beetje in de categorie "zij doen het ook en worden niet bestraft, dan mag ik het ook" dat is hoe kleine kinderen redeneren. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag en als jij of ik iets doen wat niet mag moet je je niet "ver-excuseren/verschuilen achter" dat de ander het (wellicht) ook doen. Die ander komt vroeg of laat (en als ie geluk heeft niet) ook een keer aan de beurt.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Marcel964 schreef: wo 7 juli 2021, 09:42
hanjovdberg schreef: wo 7 juli 2021, 08:30

Dat zou het wel moeten zijn. Als je natuurverstoorders aanpakt zou dat niet alleen gericht moeten zijn op fietsers.
Wie zegt dat dat niet gebeurd? En het is een beetje in de categorie "zij doen het ook en worden niet bestraft, dan mag ik het ook" dat is hoe kleine kinderen redeneren. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag en als jij of ik iets doen wat niet mag moet je je niet "ver-excuseren/verschuilen achter" dat de ander het (wellicht) ook doen. Die ander komt vroeg of laat (en als ie geluk heeft niet) ook een keer aan de beurt.
Nee, er word nergens vermeld dat "zij doen het ook en worden niet bestraft, dan mag ik het ook" er word alleen aangegeven dat als je de ene aanpakt dat je ook de andere aan moet pakken. Niet omdat ze de wandelaars niet aanpakken wij ook overal mogen fietsen.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Baron Tankhe schreef: wo 7 juli 2021, 09:51
Marcel964 schreef: wo 7 juli 2021, 09:42

Wie zegt dat dat niet gebeurd? En het is een beetje in de categorie "zij doen het ook en worden niet bestraft, dan mag ik het ook" dat is hoe kleine kinderen redeneren. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag en als jij of ik iets doen wat niet mag moet je je niet "ver-excuseren/verschuilen achter" dat de ander het (wellicht) ook doen. Die ander komt vroeg of laat (en als ie geluk heeft niet) ook een keer aan de beurt.
Nee, er word nergens vermeld dat "zij doen het ook en worden niet bestraft, dan mag ik het ook" er word alleen aangegeven dat als je de ene aanpakt dat je ook de andere aan moet pakken. Niet omdat ze de wandelaars niet aanpakken wij ook overal mogen fietsen.
Er staat toch nergens dat dat niet gebeurd? Dit artikel gaat specifiek over fietsers, maar dat sluit toch niet uit dat andere groepen ook op de bon worden geslingerd als ze iets doen wat niet mag? Het staat alleen niet in dit artikel.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Wat velen van ons steekt is wellicht dat bij 'ons mtb'ers' konstant alles onder een vergrootglas gelegd wordt, en argumenten tegen ons gebruikt worden die bij andere natuurgebruikers voor lief genomen worden. Al jaren zie ik (persoonlijk meegemaakt op de Jansberg) wandelaars met kinderen paddestoelen ed. Langs de boswachter af t bos uit 'slepen' tbv. Herfststukjes, loslopende honden die wild opjagen, weggegooid afval, buiten de paden wandelen,lekker met de auto tot in t bos rijden enz.
Krijg t gevoel dat de 'anti beweging' tegen Mtb niet gericht is om de kwetsbare natuur te beschermen
maar om overlast, terecht/onterecht, op andere natuurgebruikers tegen te gaan. En onderzoeken die erop wijzen dat elke vorm van natuurgebruik min of meer even belastend is, door media en tegenstanders van tafel geveegd worden. Er een hun- wij cultuur gekweekt wordt. Dat terwijl we allemaal hetzelfde doel hebben; op onze eigen manier ontspannen en genieten van de natuur.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies zoals Azurri hierboven verwoord. Ik heb er helemaal geen moeite mee als je natuurverstoorders aanpakt. Prima zelfs. Ben nl een groot natuur en dierliefhebber. Maar vnl in de Gelderlander en rond Nijmegen heerst er heel erg een anti-mtb geluid.

Het fietsen op een pad waar dat niet mag is wat anders dan bovenstaande voorbeelden die echt slecht zijn voor de natuur. Dat is mijn punt. Niet dat ik vind dat je dan wel wat mag omdat anderen het ook mogen.

Simpelweg gelijke monniken gelijke kappen. En als er dan ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt op natuurverstoring lees ik dat ook graag.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie