Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Bram87 schreef: do 16 december 2021, 10:34
Azurri schreef: wo 15 december 2021, 18:34 Ook de enige klim waar je niet alleen met wattage boven komt, eerder met doseren en de juiste versnelling kiezen,
Juiste versnelling kiezen? Is toch een kwestie van zsm naar het allerlichtste schakelen wat je tot je beschikking hebt of zijn er daadwerkelijk mensen die hier denken 'nou het een na grootste blad lukt ook wel'?

NB 18-34 lees ik hieronder??? :o mij lukt het met 42 - 32 amper
Als je geen keus hebt ( op de singlespeed 😬 ) dan lukt het wel, kost wel wat meer moeite

Sowieso merk je als je singlespeed rijd dat collega-fietsers veel te snel t lichte verzet opzoeken. En ook vaak afremmen waar je juist je flow moet houden.
Probeer t maar eens met een zwaarder verzet, je zult versteld staan hoever je nog komt💪🏻
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Paul!
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 19:51

Bram87 schreef: do 16 december 2021, 10:34 Juiste versnelling kiezen? Is toch een kwestie van zsm naar het allerlichtste schakelen wat je tot je beschikking hebt of zijn er daadwerkelijk mensen die hier denken 'nou het een na grootste blad lukt ook wel'?
Ja, 2de of 3de versnelling lukt soms ook wel. Niet snel en kapot als ik boven ben, maar het kan wel.
Als ik dit klimmetje gedaan heb, concludeer ik wel altijd dat ik afdalen leuker vind dan klimmen :x
JOMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 19 juli 2020, 12:56

Giant-E schreef: do 16 december 2021, 12:13
Azurri schreef: wo 15 december 2021, 18:34 Is een van de weinige (enige?) Technische klimmen op de routes hier.
Ik weet nog wel een wortelklim die redelijk technisch is. Op paars, vanuit een kuil ineens steil omhoog. Zit voor de afdaling langs de Maldense Baan.
Inderdaad. De moeilijkste klim op de route. Op de plek van de splitsing naar links (rood) kiezen.
Voor mij in ieder geval altijd een uitdaging. 👍
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

hanjovdberg schreef: do 16 december 2021, 11:08
Bram87 schreef: do 16 december 2021, 10:34

Juiste versnelling kiezen? Is toch een kwestie van zsm naar het allerlichtste schakelen wat je tot je beschikking hebt of zijn er daadwerkelijk mensen die hier denken 'nou het een na grootste blad lukt ook wel'?

NB 18-34 lees ik hieronder??? :o mij lukt het met 42 - 32 amper
Op de macht kom je deze klim ook nog wel op toch? Ik schakel zeker niet naar de allerlichtste versnelling. Denk ook iets van 34-36 ofzo.
Beetje afhankelijk van wat je voor die klim hebt gedaan.... Als je, zoals ik, eerst al een paar uur op de andere lussen hebt gereden en deze als laatste pakt (om te eindigen bij het zweefvliegveld) dan heb ik alleen nog maar pap ipv macht in de beentjes zitten!
Be Nice, Say Hi!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik deed pas de 4 routes achter elkaar en dan nog laatste deel groene route tot asielzoekers opvang kamp.

Moet zeggen dat de klimmetjes toen nog prima gingen maar snelheid op groen was er wel een beetje uit. 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Maar als je nog echt wat steils hier in de buurt zoekt moet je ook eens in het reichswald gaan kijken. Bijv Drullerberg (ook wel de Muur genoemd) of bij de brandtoren.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Bob Cross schreef: wo 15 december 2021, 22:01 Wat is die hoogtekaart prachtig gedetailleerd zeg, je ziet de sporen van de boswerkvoertuigen (is dat een woord?) en de bomkraters nog zo duidelijk. Moderne techniek...
De resolutie kan met wat moeite nog 1 stapje hoger ;)

Maar uit een hoogtemodel is echt heel veel te lezen.

Afbeelding
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Giant-E schreef: do 16 december 2021, 12:13
Azurri schreef: wo 15 december 2021, 18:34 Is een van de weinige (enige?) Technische klimmen op de routes hier.
Ik weet nog wel een wortelklim die redelijk technisch is. Op paars, vanuit een kuil ineens steil omhoog. Zit voor de afdaling langs de Maldense Baan.
T 'wortelenpad bedoel je, achter de motorcrossbaan, stuk oud NK parcours. Die is ook elke keer een uitdaging maar omdat je op de afdaling vooraf flink snelheid mee kan nemen gaat die eigenlijk ook altijd goed.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Bram87 schreef: do 16 december 2021, 10:34
Azurri schreef: wo 15 december 2021, 18:34 Ook de enige klim waar je niet alleen met wattage boven komt, eerder met doseren en de juiste versnelling kiezen,
Juiste versnelling kiezen? Is toch een kwestie van zsm naar het allerlichtste schakelen wat je tot je beschikking hebt of zijn er daadwerkelijk mensen die hier denken 'nou het een na grootste blad lukt ook wel'?

NB 18-34 lees ik hieronder??? :o mij lukt het met 42 - 32 amper
Nee, ik neem die klim nooit op mijn allerlichste versnelling, dan loop je zo te 'malen' en heb je teveel kans dat je doorslipt op de wortels, hij zit bij mij ook altijd op t eind van alle (2 of 3) routes en dan neem ik 'm eigenlijk altijd met 34,voor-36,achter, en als ik erg fit ben de 32 er.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
enjoytheride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 februari 2017, 16:54

Afbeeldingimage share
Die mountainbikers rijden ook alles kapot :-?
Maar gelukkig heeft SBB de begroting weer rond.
Wout024
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 19:54

Azurri schreef: vr 17 december 2021, 22:59
Bram87 schreef: do 16 december 2021, 10:34

Juiste versnelling kiezen? Is toch een kwestie van zsm naar het allerlichtste schakelen wat je tot je beschikking hebt of zijn er daadwerkelijk mensen die hier denken 'nou het een na grootste blad lukt ook wel'?

NB 18-34 lees ik hieronder??? :o mij lukt het met 42 - 32 amper
Nee, ik neem die klim nooit op mijn allerlichste versnelling, dan loop je zo te 'malen' en heb je teveel kans dat je doorslipt op de wortels, hij zit bij mij ook altijd op t eind van alle (2 of 3) routes en dan neem ik 'm eigenlijk altijd met 34,voor-36,achter, en als ik erg fit ben de 32 er.
vandaag ff gekeken. 34 voor en 28 achter. maar 32 was soepeler/beter geweest.
Wout024
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 19:54

Rode route bij het Afrika Museum/de But is vrijwel helemaal afgesloten vanwege bosbouw (sloop...). ff gemist dat dat er aan zat te komen.
Route ligt er wel steeds droger bij!
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Weet iemand hoe de blauwe route erbij ligt ?
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

shit schreef: ma 20 december 2021, 15:41 Weet iemand hoe de blauwe route erbij ligt ?
Het nieuwe stuk tussen de dassenburcht en de verzinkerij lag er gisteren erg slecht bij. Dikke kleiprut waar niet doorheen te komen was. Daar ben ik maar snel het brede pad parallel aan de route opgegaan. Ik denk dat dit stuk nog wel een weekje nodig heeft om goed op te drogen. De rest was prima te doen (als je het niet zo erg vind om vies te worden).
Be Nice, Say Hi!
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Wout024 schreef: ma 20 december 2021, 14:42 Rode route bij het Afrika Museum/de But is vrijwel helemaal afgesloten vanwege bosbouw (sloop...). ff gemist dat dat er aan zat te komen.
Route ligt er wel steeds droger bij!
Weet je voor hoe lang? Wij willen as woensdag naar nijmegen en bij voorkeur 3 routes rijden.
Ride like a maniac on a manic!
Plaats reactie