Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

alero schreef: ma 21 september 2020, 22:56 Op zich een leuke route. Alleen jammer dat het zoveel van het zelfde is. Dat gaat bij mij snel vervelen.
Ik ben juist blij dat het veel van hetzelfde goede is
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik vind ‘m zo mooi (Groesbeek, Mook, Nijmegen) dat ik zo nog een rondje ga. Op het moment even wat eten op de Duivelsberg, en dan duik ik de route op. Zwaai even als je iemand met paarse naven tegenkom. :tong
◼︎ Go round the outside.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

alero schreef: ma 21 september 2020, 22:56 Op zich een leuke route. Alleen jammer dat het zoveel van het zelfde is. Dat gaat bij mij snel vervelen.
Valt weer vies tegen dat er inderdaad geen rotsafdaling van 400hm in zit. En die switchback klim om bij die hoogte te komen, dwars door het dennenbos is er ook niet. En waarom de bouwers er ook niet een stukje Moab in hebben gelegd is een compleet raadsel! Gemiste kansen!

En ik mis vooral die rock slabs van pakweg een metertje of 50. Meer vraag ik niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Lars TB schreef: di 22 september 2020, 18:23 Meer vraag ik niet.
:lol: Een beetje subtiele kritiek is aan jou niet besteed hè.

Ik rijd vooralsnog vooral graag paars - omdat ik die dus wel afwisselend vind.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Knakworstkweker

Lars TB schreef: di 22 september 2020, 18:23
alero schreef: ma 21 september 2020, 22:56 Op zich een leuke route. Alleen jammer dat het zoveel van het zelfde is. Dat gaat bij mij snel vervelen.
Valt weer vies tegen dat er inderdaad geen rotsafdaling van 400hm in zit. En die switchback klim om bij die hoogte te komen, dwars door het dennenbos is er ook niet. En waarom de bouwers er ook niet een stukje Moab in hebben gelegd is een compleet raadsel! Gemiste kansen!

En ik mis vooral die rock slabs van pakweg een metertje of 50. Meer vraag ik niet.
Om nog maar niet te spreken over het gebrek aan northshore features.

Ook de stoeltjeslift en pendeldienst mag wel eens voorzien worden
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knakworstkweker schreef: di 22 september 2020, 20:12 Om nog maar niet te spreken over het gebrek aan northshore features.

Ook de stoeltjeslift en pendeldienst mag wel eens voorzien worden
Voor de broodnodige afwisseling zou dat ook een goede toevoeging zijn :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jurgen
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 26 november 2003, 20:54
Mijn mountainbike: Cannondale Terra / Scalpel / 29er

Als iemand zijn Tesla sleutels of beter gezegd afstandbediening mist, deze heb ik gevonden. Had hoop een hopeloze biker tegen te komen op parkeerplaats, maar kwam alleen een zoekende oude man van mijn leeftijd tegen. Echter hij was zijn oorapparaat kwijt, wat mij persoonlijk erger lijkt.
Knakworstkweker

Ik kan me er niks bij voorstellen dat je het mist om in je tesla te kunnen :lol:

Als je trouwens contact opneemt met tesla kunnen hun zien welke auto bij de sleutel hoort en welke eigenaar.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

alero schreef: ma 21 september 2020, 22:56 Op zich een leuke route. Alleen jammer dat het zoveel van het zelfde is. Dat gaat bij mij snel vervelen.
Ik begrijp dit echt niet. Regelmatig hoor je mensen met vergelijkbaar commentaar over routes. Eindeloos geslinger, gladgestreken knikker baan, weinig rechte herstel stukjes. Beste mensen, je gaat mountainbiken in Nederland. Wat wil je dan? Voor de 1.0 routes zou ik zeggen, koop lekker een gravel bike. Lekker recht, en afwisselend landschap. Gladgestreken? Tja we hebben nou eenmaal geen rotspartijen en je moet ze de kost geven die al verdrietig worden van een paar rem kuilen. Ik snap het gewoon niet. We hebben het toch gewoon fantastisch voor elkaar in Nederland. Steeds meer 2.0 routes, voor iedereen en elke stijl wat te kiezen, en vaak dicht bij huis al wat moois.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mee eens hoor.
Ongeacht je smaak: wat er in ‘Nijmegen’ is aangelegd is natuurlijk gewoon weer top, enorme aanwinst!

Wat routeontwikkeling in heel het land moet je volgens mij op nog 2 dingen letten.
Oude 1.0 routes niet te snel ‘wegdoen’ als je iets nieuws aanlegt. Die kunnen vaak prima dienen als gravelroute. Zo ‘reguleer’ je ook iets van ervaren overlast door gravelaars.
En toch rekening houden met de vraag om meer uitdaging. Of inbouwen als extra lusjes in bestaande routes, of als geheel aanleggen, dat kan op verschillende manieren.

Dat alles, technische en conditionele zwaarte, aard routes, goed weergeven op kaart, waar men nu mee bezig is, et voila. En het hoeft niet morgen af te zijn...

Dus gewoon doorgaan met deze ontwikkelingen, makkelijke MTB-routes/gravelaars niet vergeten, technisch gevorderden niet vergeten.

Wat ik me altijd afvraag is hoevelen er nog ‘vrij’ rondrijden, niet op vaste routes dus. Waar kan/mag dat nog? Vaak is het argument, de deal: ‘jullie MTB-ers mogen iets moois nieuws aanleggen, dan moet je wel wegblijven uit de rest van het bos’. En zo is eea dan gereguleerd.
Wordt vrij rijden nog gedoogd in populaire MTB-gebieden? Nijmegen?

In Zuid-L is er bv nog veel mogelijk buiten de vaste routes.
En net over de grens in Blg ook, al gaat het overal wat knellen nu (Wallonie is niet happig, geldt vooral voor Ardennendeel begreep ik). Aachenerwald Dtsl. is ook lastig als je een boswachter tegenkomt... Reichswald?

Maar ik dwaal af... Nijmegen, goed bezig!!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Surf
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 10:20

Gisteren paars,rood en oude route gereden.
Eerst paars en rood gedaan en wilde als afsluiting de oude route oppakken na het bruggetje.
Hier waren de oude route bordje deels verdwenen en ineens zat ik op een nieuw stuk track.
Hier staan al nieuwe paaltjes zonder bord maar ik had het idee dat ik tegen de route in reed.
De schuine kant van de routepalen stond naar achter.
Remknippen lagen echter wel voor de bochten op sommige stukken dus zal zo wel gereden worden.
Ook niemand tegen gekomen en uiteindelijk ook boven uit bos gekomen ter hoogte van weiland waar dat vliegtuig karkas staat.
Gaat de oude rode ook compleet op de schop of alleen dat deel?
Verder prachtige ochtend met af en toe een druppeltje. :-q
Knakworstkweker

aurelius schreef: za 26 september 2020, 08:58 Mee eens hoor.
Ongeacht je smaak: wat er in ‘Nijmegen’ is aangelegd is natuurlijk gewoon weer top, enorme aanwinst!

Wat routeontwikkeling in heel het land moet je volgens mij op nog 2 dingen letten.
Oude 1.0 routes niet te snel ‘wegdoen’ als je iets nieuws aanlegt. Die kunnen vaak prima dienen als gravelroute. Zo ‘reguleer’ je ook iets van ervaren overlast door gravelaars.
En toch rekening houden met de vraag om meer uitdaging. Of inbouwen als extra lusjes in bestaande routes, of als geheel aanleggen, dat kan op verschillende manieren.

Dat alles, technische en conditionele zwaarte, aard routes, goed weergeven op kaart, waar men nu mee bezig is, et voila. En het hoeft niet morgen af te zijn...

Dus gewoon doorgaan met deze ontwikkelingen, makkelijke MTB-routes/gravelaars niet vergeten, technisch gevorderden niet vergeten.

Wat ik me altijd afvraag is hoevelen er nog ‘vrij’ rondrijden, niet op vaste routes dus. Waar kan/mag dat nog? Vaak is het argument, de deal: ‘jullie MTB-ers mogen iets moois nieuws aanleggen, dan moet je wel wegblijven uit de rest van het bos’. En zo is eea dan gereguleerd.
Wordt vrij rijden nog gedoogd in populaire MTB-gebieden? Nijmegen?

In Zuid-L is er bv nog veel mogelijk buiten de vaste routes.
En net over de grens in Blg ook, al gaat het overal wat knellen nu (Wallonie is niet happig, geldt vooral voor Ardennendeel begreep ik). Aachenerwald Dtsl. is ook lastig als je een boswachter tegenkomt... Reichswald?

Maar ik dwaal af... Nijmegen, goed bezig!!
Deze beargumentatie krijgt mijn medestand, zo had ik het nog niet bekeken maar er zit wel iets in.

Vrij rijden kan hier in omgeving nog prima, ondanks dat er hier in de peel een relatief groot aanbod aan vaste routes is.

Je moet alleen wel weten waar de leuke stukjes zitten, maar dat is ook logisch.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

aurelius schreef: za 26 september 2020, 08:58Vaak is het argument, de deal: ‘jullie MTB-ers mogen iets moois nieuws aanleggen, dan moet je wel wegblijven uit de rest van het bos’.
En daar gaat het geregeld mis...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Knakworstkweker

cheeta schreef: za 26 september 2020, 10:38
aurelius schreef: za 26 september 2020, 08:58Vaak is het argument, de deal: ‘jullie MTB-ers mogen iets moois nieuws aanleggen, dan moet je wel wegblijven uit de rest van het bos’.
En daar gaat het geregeld mis...
Volgens mij geldt dat ook alleen voor MTB-ers gezien wandelaars, trailrunners, gezinnen en de rest van de wereld er blijkbaar dan wel gewoon mogen komen......
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

In principe is het in de delen van staatsbosbeheer in Nijmegen eo. nog steeds vrij rijden op de paden. Waar het niet is toegestaan wordt dat aangegeven met borden. Alleen waarom zou je alleen buiten de route willen rijden als er de rode en paarse route er ligt. Ik pak af en toe hier en daar nog een extra hoekje mee met een leuk stukje, maar alleen op de rustige tijden.
Daarnaast is het oostelijk van de 7-heuvelenweg en in het reichswald aan de andere kant van de grens vrij rijden op de paden. In Reichswald is het zoiezo veel rustiger met bosgebruikers vooral in de winter en door de week.
Plaats reactie